Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2019. március 12. 10:05 Vállalat

Győr kiesett az új Volkswagen-gyárért folyó versenyből

Korábban a mi is beszámoltunk róla, hogy a német Automobilwoche szerint több helyszín mellett Győr is versenyben van a Volkswagen csoport új üzeméért. A világ legnagyobb autógyártója az új gyárban 2022 után indítaná be a termelést, és a tervek szerint az új gyártósorokon olyan népszerű városi terepjárók készülnének, mint a Škoda Karoq és a Seat Ateca.

Az új gyár négy-ötezer embernek adna munkát, vagyis sokkal nagyobb beruházás lenne, mint az ezer főt alkalmazni tervező debreceni BMW-gyár. A német gazdasági hetilap, a Handelsblatt információi szerint azonban az üzemi tanács nem támogatja a termelés kiszervezését sem Kelet-Európába, sem Törökországba. A munkavállalók érdekeit képviselő szervezet azt szeretné, ha a jelenlegi gyáregységekre koncentrálna a Volkswagen vezetése. Szerintük több üzemben is kapacitásfelesleg van.

A felügyelőbizottság támogatja a menedzsmentet a reformokban. Ezt Wolfgang Porsche, a tulajdonosok képviselője mondta múlt héten a genfi autószalonon. Ez annyira felháborította Bernd Osterlohot, az üzemi tanács vezetőjét, hogy személyes konzekvenciák levonására szólította fel a menedzsmentet.

A Volkswagen nemrég döntött úgy, hogy elképesztően nagy összeget, összesen 44 milliárd eurót költ a gyárai átalakítására. A következő öt évben több üzemet alakítanak át elektromos autók gyártására, és eközben a hagyományos gyártás egy részét az olcsóbb munkaerővel rendelkező régiókba telepítenék át.

A jövő autóit tehát Németországban gyártanák, hiszen kevesebb alkatrészből áll egy elektromos autó, a gyártást nagyban lehet automatizálni és kicsit leegyszerűsítve: a munkabérnél fontosabb lesz az áramszámla összege.

Ám úgy tűnik, hogy ez nem győzte meg az üzemi tanácsot, amely egyértelműen jelezte, hogy nemmel fog szavazni a gyártósorok kitelepítése ellen. A gond az, hogy eddig a Zwickauban működő üzem volt az egyetlen, amely csak elektromos autók gyártásával foglalkozott. Zwickau mellett Emden lesz a második olyan gyár, ahol csak e-autókat készítenek majd.

Az emdeni üzemben készül most a Passat, ezt valamelyik cseh Škoda-gyárba telepítenék át. De a Škoda még így kapacitáshiánnyal küzd, vagyis a cseh márkának kellene egy új üzemet építeni. A Handelsblatt szerint a Volkswagen Szerbiában, Törökországban, Romániában és Bulgáriában összesen tíz helyszínt vizsgál. Ez abból a szempontból újdonság, hogy Győr nincs már a lehetséges helyszínek között.

Az új üzem építése 1,3 milliárd euró lenne, de a Volkswagen arra számít, hogy ennek egy részét a fogadó ország adófizetői állnák. Érdemes megemlíteni a BMW-t, amely most épít új gyárat Magyarországon. A kormány közvetlenül 12,5 milliárd forinttal támogatta a beruházást, de közvetetten infrastruktúra fejlesztésen keresztül, további 135 milliárd forint állami támogatást juttat a márkának.

Nagy kérdés, hogy az üzemi tanács később megváltoztatja-e a döntését. Nem szabad elfelejteni, hogy egy új gyár létesítése, a lehetséges helyszín megtalálása évekig tartó folyamat. A magyar sajtó 2014 óta írt arról, hogy gyárat építhet a BMW Magyarországon, de csak tavaly lett biztos.

Elképzelhető, hogy a Volkswagen stratégiai okokból lebegteti az új gyár felépítésével kapcsolatos kételyeket, mert ezzel feljebb tornázhatja az állami támogatás összegét, amelyet a fogadó ország fizet majd.

Vállalat gyár Győr Kelet-Európa üzemi tanács Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Váczi István
2020. augusztus 14. 06:52 Közélet, Vállalat

Nem hiszi el Brüsszel, hogy muszáj kitömnünk pénzzel a magyar Samsungot

A cég szerint az állami támogatás kompenzálja azért, mert a drágább gödi bővítést választotta Kínával szemben. Az Európai Bizottság ezt egyelőre nem így látja.

Váczi István
2020. augusztus 13. 10:16 Vállalat

Nem lesz többé Kína a világ gyára

Úgy tűnik, részben célt ér Donald Trump amerikai elnök Kínával szembeni politikája, sikerül meggyengíteni az ázsiai nagyhatalom pozícióit a telefonok és számítástechnikai eszközök gyártásában.

Jandó Zoltán
2020. augusztus 12. 10:21 Közélet, Vállalat

Egy forintot alkudott az MNB a festményekből, amiket 165 millióért vesz

A négy, közelmúltban megrendelt grandiózus szobor után ezúttal 17 Bak Imre-festményt szerez be a jegybanki tulajdonban lévő MNB-Ingatlan Kft.

Fontos

Kasnyik Márton
2020. augusztus 14. 12:02 Adat

Történelmi léptékben dobta hanyatt a magyar gazdaságot a covid

Nem kell kétségbeesni a borzasztó szám láttán, de rossz jel, hogy a szegényebb uniós tagországok közül Magyarországon zuhant a legnagyobbat a GDP.

Fabók Bálint
2020. augusztus 13. 17:40 Világ

Egészen felemelő, ahogy a belarusz tüntetők szembenéznek a brutális erőszakkal

Az embereket elrabló vagy nyíltan kínzó karhatalom tehetetlen a tüntetéseket immár domináló, virágokat osztogató fehér ruhás nőkkel szemben, akikhez egyre többen csatlakoznak.

Bucsky Péter
2020. augusztus 13. 06:50 Közélet

Kétmilliárdos profitot pumpálhatott Szlovéniába a magyar lélegeztetőgép-vásárlás

A beszerzés nem volt se gyors, se minőségi, viszont a pénz egy olyan céghez került, amely nagyon kedves a Fidesz szövetségesének.