Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2019. március 12. 10:05 Vállalat

Győr kiesett az új Volkswagen-gyárért folyó versenyből

Korábban a mi is beszámoltunk róla, hogy a német Automobilwoche szerint több helyszín mellett Győr is versenyben van a Volkswagen csoport új üzeméért. A világ legnagyobb autógyártója az új gyárban 2022 után indítaná be a termelést, és a tervek szerint az új gyártósorokon olyan népszerű városi terepjárók készülnének, mint a Škoda Karoq és a Seat Ateca.

Az új gyár négy-ötezer embernek adna munkát, vagyis sokkal nagyobb beruházás lenne, mint az ezer főt alkalmazni tervező debreceni BMW-gyár. A német gazdasági hetilap, a Handelsblatt információi szerint azonban az üzemi tanács nem támogatja a termelés kiszervezését sem Kelet-Európába, sem Törökországba. A munkavállalók érdekeit képviselő szervezet azt szeretné, ha a jelenlegi gyáregységekre koncentrálna a Volkswagen vezetése. Szerintük több üzemben is kapacitásfelesleg van.

A felügyelőbizottság támogatja a menedzsmentet a reformokban. Ezt Wolfgang Porsche, a tulajdonosok képviselője mondta múlt héten a genfi autószalonon. Ez annyira felháborította Bernd Osterlohot, az üzemi tanács vezetőjét, hogy személyes konzekvenciák levonására szólította fel a menedzsmentet.

A Volkswagen nemrég döntött úgy, hogy elképesztően nagy összeget, összesen 44 milliárd eurót költ a gyárai átalakítására. A következő öt évben több üzemet alakítanak át elektromos autók gyártására, és eközben a hagyományos gyártás egy részét az olcsóbb munkaerővel rendelkező régiókba telepítenék át.

A jövő autóit tehát Németországban gyártanák, hiszen kevesebb alkatrészből áll egy elektromos autó, a gyártást nagyban lehet automatizálni és kicsit leegyszerűsítve: a munkabérnél fontosabb lesz az áramszámla összege.

Ám úgy tűnik, hogy ez nem győzte meg az üzemi tanácsot, amely egyértelműen jelezte, hogy nemmel fog szavazni a gyártósorok kitelepítése ellen. A gond az, hogy eddig a Zwickauban működő üzem volt az egyetlen, amely csak elektromos autók gyártásával foglalkozott. Zwickau mellett Emden lesz a második olyan gyár, ahol csak e-autókat készítenek majd.

Az emdeni üzemben készül most a Passat, ezt valamelyik cseh Škoda-gyárba telepítenék át. De a Škoda még így kapacitáshiánnyal küzd, vagyis a cseh márkának kellene egy új üzemet építeni. A Handelsblatt szerint a Volkswagen Szerbiában, Törökországban, Romániában és Bulgáriában összesen tíz helyszínt vizsgál. Ez abból a szempontból újdonság, hogy Győr nincs már a lehetséges helyszínek között.

Az új üzem építése 1,3 milliárd euró lenne, de a Volkswagen arra számít, hogy ennek egy részét a fogadó ország adófizetői állnák. Érdemes megemlíteni a BMW-t, amely most épít új gyárat Magyarországon. A kormány közvetlenül 12,5 milliárd forinttal támogatta a beruházást, de közvetetten infrastruktúra fejlesztésen keresztül, további 135 milliárd forint állami támogatást juttat a márkának.

Nagy kérdés, hogy az üzemi tanács később megváltoztatja-e a döntését. Nem szabad elfelejteni, hogy egy új gyár létesítése, a lehetséges helyszín megtalálása évekig tartó folyamat. A magyar sajtó 2014 óta írt arról, hogy gyárat építhet a BMW Magyarországon, de csak tavaly lett biztos.

Elképzelhető, hogy a Volkswagen stratégiai okokból lebegteti az új gyár felépítésével kapcsolatos kételyeket, mert ezzel feljebb tornázhatja az állami támogatás összegét, amelyet a fogadó ország fizet majd.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat gyár Győr Kelet-Európa üzemi tanács Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2025. június 16. 16:03 Vállalat

Építőipar, NER, foci, uniós pénzek, de így is be tudtak dönteni egy milliárdos céget

Uniós pénzből épült egy vagy két gyümölcsfeldolgozó, de két héttel a használatba vételi engedély megszerzése után a tulajdonos felszámolás alá került.

Torontáli Zoltán
2025. június 16. 13:02 Közélet, Vállalat

Ömlenie kell a pénznek, 180 fokos fordulatot vesz a Demján Sándor Program

Egy hónapon belül el akarják bírálni az összes pályázatot, hogy minél gyorsabban kimenjen a pénz a gazdaságba, és munkába álljanak az új gépek.

Debreczeni Anna
2025. június 12. 09:37 Támogatói tartalom, Vállalat

A logisztikában, csakúgy, mint a repülésben, két lépéssel előre kell gondolkozni

A technológiai fejlődés gyorsabb, mint a jogszabályoké, interjú Roman Stoličnývel, a Dachser magyarországi ügyvezető igazgatójával

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. június 17. 17:05 Közélet, Világ

Hiába vett sok repülőgépet a kormány, szlovák segítséggel jutottak ki Izraelből magyarok

Airbus, Millennium vagy luxusgép – a magyar kormány még válogathatna is, melyiket használja az Izraelben rekedt magyarok kimenekítéséhez.

Vámosi Ágoston
2025. június 17. 13:57 Világ

A benzint, a gázolajat és a gázfűtést is drágítaná 2027-től az EU klímavédelmi lépése

Sokan ellenzik a lépést, az Európai Bizottság szociális klímaalappal enyhítené a fűtés és az üzemanyagok árának várható emelkedését.

Jandó Zoltán
2025. június 16. 10:48 Adat

Ötödével kevesebb gyereknek kezdődik a nyári szünet, mint az ezredfordulón

Több mint 1,2 millió általános és középiskolás kezdi meg a vakációt ezen a héten. A 2000-es évek elején még az 1,6 milliót közelítette ez a szám.