Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. január 21. 12:56 Vállalat

Meglepő zöldségekbe szerettek bele a magyarok

Néha váratlan dolgokat produkálnak a magyar vásárlók. Amikor megkérdeztük a zöldség-gyümölcs nagykereskedői piac egyik vezető szereplőjét arról, hogy tapasztalata szerint az utóbbi pár évben melyik termék futott fel a legjobban, három választ kaptunk, és ebből kettő elég meglepő volt.

Még laikus fejjel is nagyjából értjük, hogy az avokádóra miért buktak rá a magyarok, hiszen ez az a gyümölcs, amely páratlan karriert futott be nemzetközi szinten is, szuperélelmiszernek nevezik (bármit jelentsen is ez), és óriásira nőtt iránta a kereslet. Az azonban már kevésbé egyértelmű, hogy a Palermo paprika és a cukkini iránti megugró hazai igényt mi táplálja. Természetesen nem arról van szó, hogy a többi zöldséghez képest ezekből óriási mennyiség fogyna, de ha a növekedést, az eladhatóságot és az elérhető hasznot nézzük, akkor a nagykereskedő szerint ezek jelentik ma a legjobb üzletet.

Az egy főre jutó cukkini- és avokádófogyasztást egyébként a Központi Statisztikai Hivatal külön nem közli, ám az avokádó esetén van egy fogódzó, hiszen az import adatai árulkodók. Az alábbi ábra az egzotikus gyümölcsök importját mutatja, és az alsó, sötétzöld oszlopok jelzik az avokádó térnyerését.

 

Az egy főre jutó paprikafogyasztás a KSH számai szerint nem sokat változott Magyarországon az elmúlt 8 év alatt, rendre 4,5-5 kilogramm között mozgott, a nagykereskedő viszont egy érdekes jelenségre hívta fel a figyelmünket. Tapasztalatai szerint a pirosabb vagy egzotikus színű paprikákat (kápia, kaliforniai, Palermo stb.) sokkal jobban veszik a magyar vásárlók a hagyományos tv paprika (értsd: tölteni való vagy másképp étkezési fehérpaprika) holtszezonjában, azaz télen.

Olyan, mintha a pirosabb színű paprikákhoz (különösen a Palermóhoz) újabban a téli gyümölcshöz hasonló képzetek társulnának a magyar vásárlóban, pedig nincs feltétlenül ilyen összefüggés. Elvileg a tv paprikát is lehet télen importálni, de a Palermót is majdnem egész évben lehet kapni. Sőt, a különböző kápiafajtákra a magyar termelők is egyre nagyobb mértékben kezdenek átállni (pontosan a megnövekedett vásárlói igényekhez alkalmazkodva), ami csökkenti az importkitettséget.

Megnéztük az Agrártudományi Kutató Intézet (AKI) árinformációs rendszerében a tv és a kaliforniai paprika árának alakulását, és a 2018-as, illetve 2017-es grafikonon is jól látszik, hogy a két termék nagyjából együtt mozog. (A kaliforniai paprika esetében nem tartalmaz januári és februári árat az adatbázis.)

 

 

Vagyis a kaliforniai paprika mindig jóval drágább, télen is és nyáron is, a prémium-felár csak júliusban és augusztusban kiugróan nagy. Ennek ellenére úgy tűnik, hogy magasabb árfekvésnél, azaz télen sokkal inkább hajlandók a magyar vásárlók megadni a termékre a prémiumot. 

A nagykereskedő szerint a piac vesztesének címére jelenleg a padlizsán a legesélyesebb, tapasztalatai szerint ez az a zöldség, amelynek a fogyasztása visszaesett az utóbbi időben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA benzin legyőzte a zöldségdrágulást, megbotlott az inflációDecemberben még drágább lett a rakott krumpli.

Vállalat avokádó cukkini nagykereskedelem padlizsán paprika zöldség Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2019. február 15. 10:00 Vállalat

A kamionosok után a buszosoknál is kitörhet a kelet-nyugati európai csata

Az Európai Parlament lényegében helybenhagyta azt a javaslatcsomagot, amely alaposan átrendezheti a buszos közlekedést az unióban.

Fabók Bálint
2019. február 15. 06:53 Vállalat

“Lassacskán kezdenek minket emberszámba venni”: Miskolcig söpör az audis sztrájkhullám

A miskolci SEG Automitive-nál sosem sztrájkoltak, de részben az audisok hatására szokatlan összefogás valósult meg. A vezetők azonban megtörték a lendületet.

Fabók Bálint
2019. február 14. 06:51 Vállalat

A kaviárkirály magyar birodalma, ahol 60 millió forintos halak zsúfolódnak az omladozó kendergyár medencéiben

A román határnál fekvő Komádinál, egy omladozó gyártelepnél állítják elő a világ kaviártermelésének egy százalékát. Cégportré a kaviárkirály magyar birodalmáról.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. február 15. 18:34 Adat

Sehol nem gazdagszik olyan ütemben a foci, mint Magyarországon

Beverekedte magát Európa 20 leggazdagabb ligája közé az nb1, de a régióban mindenhol egészségesebb a focicsapatok bevételi struktúrája.

Wiedemann Tamás
2019. február 14. 11:01 Közélet

Titokzatos szoftver dönt a gyanús napelemes pályázatok nyerteseiről az állami tulajdonú MFB Banknál

A bank szerint ezzel a rendszerrel nem lehet visszaélni, mert a szoftver nem korrupt. De a furfangos jogi magyarázat szerint ellenőrizni sem lehet a programot. Így még gyanúsabb lett a tavalyi egynapos naperőmű-pályázat.

Váczi István
2019. február 13. 16:44 Vállalat

Dupla vagy semmit játszik a Suzuki a botrányos kirúgással

Jogi értelemben valószínűleg bukó helyzetbe hozta magát a Magyar Suzuki, de saját szempontjából ésszerű lépés lehetett: ha nincs szakszervezet, nem lesz sztrájk és „audis” béremelés.