Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. január 21. 12:56 Vállalat

Meglepő zöldségekbe szerettek bele a magyarok

Néha váratlan dolgokat produkálnak a magyar vásárlók. Amikor megkérdeztük a zöldség-gyümölcs nagykereskedői piac egyik vezető szereplőjét arról, hogy tapasztalata szerint az utóbbi pár évben melyik termék futott fel a legjobban, három választ kaptunk, és ebből kettő elég meglepő volt.

Még laikus fejjel is nagyjából értjük, hogy az avokádóra miért buktak rá a magyarok, hiszen ez az a gyümölcs, amely páratlan karriert futott be nemzetközi szinten is, szuperélelmiszernek nevezik (bármit jelentsen is ez), és óriásira nőtt iránta a kereslet. Az azonban már kevésbé egyértelmű, hogy a Palermo paprika és a cukkini iránti megugró hazai igényt mi táplálja. Természetesen nem arról van szó, hogy a többi zöldséghez képest ezekből óriási mennyiség fogyna, de ha a növekedést, az eladhatóságot és az elérhető hasznot nézzük, akkor a nagykereskedő szerint ezek jelentik ma a legjobb üzletet.

Az egy főre jutó cukkini- és avokádófogyasztást egyébként a Központi Statisztikai Hivatal külön nem közli, ám az avokádó esetén van egy fogódzó, hiszen az import adatai árulkodók. Az alábbi ábra az egzotikus gyümölcsök importját mutatja, és az alsó, sötétzöld oszlopok jelzik az avokádó térnyerését.

 

Az egy főre jutó paprikafogyasztás a KSH számai szerint nem sokat változott Magyarországon az elmúlt 8 év alatt, rendre 4,5-5 kilogramm között mozgott, a nagykereskedő viszont egy érdekes jelenségre hívta fel a figyelmünket. Tapasztalatai szerint a pirosabb vagy egzotikus színű paprikákat (kápia, kaliforniai, Palermo stb.) sokkal jobban veszik a magyar vásárlók a hagyományos tv paprika (értsd: tölteni való vagy másképp étkezési fehérpaprika) holtszezonjában, azaz télen.

Olyan, mintha a pirosabb színű paprikákhoz (különösen a Palermóhoz) újabban a téli gyümölcshöz hasonló képzetek társulnának a magyar vásárlóban, pedig nincs feltétlenül ilyen összefüggés. Elvileg a tv paprikát is lehet télen importálni, de a Palermót is majdnem egész évben lehet kapni. Sőt, a különböző kápiafajtákra a magyar termelők is egyre nagyobb mértékben kezdenek átállni (pontosan a megnövekedett vásárlói igényekhez alkalmazkodva), ami csökkenti az importkitettséget.

Megnéztük az Agrártudományi Kutató Intézet (AKI) árinformációs rendszerében a tv és a kaliforniai paprika árának alakulását, és a 2018-as, illetve 2017-es grafikonon is jól látszik, hogy a két termék nagyjából együtt mozog. (A kaliforniai paprika esetében nem tartalmaz januári és februári árat az adatbázis.)

 

 

Vagyis a kaliforniai paprika mindig jóval drágább, télen is és nyáron is, a prémium-felár csak júliusban és augusztusban kiugróan nagy. Ennek ellenére úgy tűnik, hogy magasabb árfekvésnél, azaz télen sokkal inkább hajlandók a magyar vásárlók megadni a termékre a prémiumot. 

A nagykereskedő szerint a piac vesztesének címére jelenleg a padlizsán a legesélyesebb, tapasztalatai szerint ez az a zöldség, amelynek a fogyasztása visszaesett az utóbbi időben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA benzin legyőzte a zöldségdrágulást, megbotlott az inflációDecemberben még drágább lett a rakott krumpli.

Vállalat avokádó cukkini nagykereskedelem padlizsán paprika zöldség Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2019. szeptember 14. 08:08 Vállalat

Az állam és a mobilhasználók is milliárdokat bukhatnak a tegnapi döntés miatt

Mindenki arra számított, hogy a Digi frekvenciát szerez magának és szétrobbantja a magyar mobilpiacot, erre egyszerűen kivágták őket a frekvenciatenderről.

Bucsky Péter
2019. szeptember 13. 06:57 Vállalat

Panellakásból indult magyar cég robotizálja a legnagyobb multikat

Hárommilliárdos vállalkozássá nőtt három fiatal magyar mérnök robotos cége. A munkaerőhiány érezhetően pörgeti a robotok iránti keresletet nemcsak Magyarországon, hanem az egész régióban.

Váczi István
2019. szeptember 12. 16:20 Vállalat

Tényleg baj van a világgazdasággal, alig vesznek új repülőket

Nemcsak a repülési tilalommal sújtott Boeing szenved, az Airbustól is alig rendeltek új repülőgépeket az idén.

Fontos

Kasnyik Márton
2019. szeptember 13. 15:11 Pénz

Ha a béremelkedést akarják eltüntetni, jöhet a 444 forintos euró

Ha a jegybank célja a gyenge forinttal a versenyképesség javítása, akkor nem kell megállniuk 333 forintnál.

Stubnya Bence
2019. szeptember 12. 06:51 Élet, Világ

Alig használják több ezer tudós klímaváltozás elleni kedvenc fegyverét

A világ károsanyag-kibocsátásának 15 százalékát adóztatják jelenleg, és csak az országok töredékében olyan mértékben, amivel el lehetne érni a párizsi klímacélokat. A közgazdászok imádják a szén-dioxid-adót, a világ nem annyira. De miért?

Hajdu Miklós
2019. szeptember 11. 16:26 Vállalat

Az első dominó lehet az Electrolux 800 fős leépítése

Nem meglepő az adatok tükrében, hogy az Electrolux a létszámleépítés mellett döntött. Ha a közeljövőben több hasonló bejelentést hallunk majd, sajnos akkor sem lesz okunk csodálkozni.