Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. január 21. 12:56 Vállalat

Meglepő zöldségekbe szerettek bele a magyarok

Néha váratlan dolgokat produkálnak a magyar vásárlók. Amikor megkérdeztük a zöldség-gyümölcs nagykereskedői piac egyik vezető szereplőjét arról, hogy tapasztalata szerint az utóbbi pár évben melyik termék futott fel a legjobban, három választ kaptunk, és ebből kettő elég meglepő volt.

Még laikus fejjel is nagyjából értjük, hogy az avokádóra miért buktak rá a magyarok, hiszen ez az a gyümölcs, amely páratlan karriert futott be nemzetközi szinten is, szuperélelmiszernek nevezik (bármit jelentsen is ez), és óriásira nőtt iránta a kereslet. Az azonban már kevésbé egyértelmű, hogy a Palermo paprika és a cukkini iránti megugró hazai igényt mi táplálja. Természetesen nem arról van szó, hogy a többi zöldséghez képest ezekből óriási mennyiség fogyna, de ha a növekedést, az eladhatóságot és az elérhető hasznot nézzük, akkor a nagykereskedő szerint ezek jelentik ma a legjobb üzletet.

Az egy főre jutó cukkini- és avokádófogyasztást egyébként a Központi Statisztikai Hivatal külön nem közli, ám az avokádó esetén van egy fogódzó, hiszen az import adatai árulkodók. Az alábbi ábra az egzotikus gyümölcsök importját mutatja, és az alsó, sötétzöld oszlopok jelzik az avokádó térnyerését.

 

Az egy főre jutó paprikafogyasztás a KSH számai szerint nem sokat változott Magyarországon az elmúlt 8 év alatt, rendre 4,5-5 kilogramm között mozgott, a nagykereskedő viszont egy érdekes jelenségre hívta fel a figyelmünket. Tapasztalatai szerint a pirosabb vagy egzotikus színű paprikákat (kápia, kaliforniai, Palermo stb.) sokkal jobban veszik a magyar vásárlók a hagyományos tv paprika (értsd: tölteni való vagy másképp étkezési fehérpaprika) holtszezonjában, azaz télen.

Olyan, mintha a pirosabb színű paprikákhoz (különösen a Palermóhoz) újabban a téli gyümölcshöz hasonló képzetek társulnának a magyar vásárlóban, pedig nincs feltétlenül ilyen összefüggés. Elvileg a tv paprikát is lehet télen importálni, de a Palermót is majdnem egész évben lehet kapni. Sőt, a különböző kápiafajtákra a magyar termelők is egyre nagyobb mértékben kezdenek átállni (pontosan a megnövekedett vásárlói igényekhez alkalmazkodva), ami csökkenti az importkitettséget.

Megnéztük az Agrártudományi Kutató Intézet (AKI) árinformációs rendszerében a tv és a kaliforniai paprika árának alakulását, és a 2018-as, illetve 2017-es grafikonon is jól látszik, hogy a két termék nagyjából együtt mozog. (A kaliforniai paprika esetében nem tartalmaz januári és februári árat az adatbázis.)

 

 

Vagyis a kaliforniai paprika mindig jóval drágább, télen is és nyáron is, a prémium-felár csak júliusban és augusztusban kiugróan nagy. Ennek ellenére úgy tűnik, hogy magasabb árfekvésnél, azaz télen sokkal inkább hajlandók a magyar vásárlók megadni a termékre a prémiumot. 

A nagykereskedő szerint a piac vesztesének címére jelenleg a padlizsán a legesélyesebb, tapasztalatai szerint ez az a zöldség, amelynek a fogyasztása visszaesett az utóbbi időben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA benzin legyőzte a zöldségdrágulást, megbotlott az inflációDecemberben még drágább lett a rakott krumpli.

Vállalat avokádó cukkini nagykereskedelem padlizsán paprika zöldség Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2020. június 5. 17:03 Vállalat, Világ

Téves párhuzamra hivatkozik a kormány a cégvédelmi törvénynél

Van egy lényeges különbség abban, ahogy az olaszok és a magyarok a járvány miatt kialakult helyzetben védekeznek a külföldi cégek terjeszkedése ellen. Az olasz szabályok átgondoltak.

Torontáli Zoltán
2020. június 5. 12:28 Vállalat, Világ

Fertőtlenítőt és bioetanolt készítenek az eladhatatlan borkészletekből Franciaországban

Az éves francia bortermelés mintegy 4 százalékát kell etanollá vagy alkoholos fertőtlenítővé alakítani.

Fabók Bálint Jandó Zoltán
2020. június 5. 06:47 Vállalat

Még év végén is messze lesz a magyar autóipar a tavalyi szinttől

Konfliktusok vannak az iparágban: az autógyártók és a hozzájuk közeli beszállítók ellátási problémákra panaszkodnak, a kisebb cégek pedig arra, hogy nem rendelnek tőlük.

Fontos

Jandó Zoltán
2020. június 4. 12:31 Vállalat

Összeomlott a ruhakereskedelem, százával rúgták ki az embereket a boltok

A kiskereskedelem egy részében tömegével küldték el március-áprilisban az alkalmazottakat, de a szektor más cégeinél ennél is több embert vettek fel.

Avatar
2020. június 3. 13:49 Közélet

A rendszerváltáshoz mérhető kihívás vár ránk

Sok korábbi válsághoz hasonlították már a mostani helyzetet, idehaza a rendszerváltást követő időszak tanulságait is érdemes felidézni.

Jandó Zoltán
2020. június 3. 06:31 Vállalat

Mészáros Lőrinc lehet az ország legnagyobb munkaadója az állam után

A Mészáros-csoport vállalatai összesen mintegy 25 ezer munkavállalót foglalkoztatnak. Ennél több alkalmazottja itthon csak a Magyar Postának van.