Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. január 21. 12:56 Vállalat

Meglepő zöldségekbe szerettek bele a magyarok

Néha váratlan dolgokat produkálnak a magyar vásárlók. Amikor megkérdeztük a zöldség-gyümölcs nagykereskedői piac egyik vezető szereplőjét arról, hogy tapasztalata szerint az utóbbi pár évben melyik termék futott fel a legjobban, három választ kaptunk, és ebből kettő elég meglepő volt.

Még laikus fejjel is nagyjából értjük, hogy az avokádóra miért buktak rá a magyarok, hiszen ez az a gyümölcs, amely páratlan karriert futott be nemzetközi szinten is, szuperélelmiszernek nevezik (bármit jelentsen is ez), és óriásira nőtt iránta a kereslet. Az azonban már kevésbé egyértelmű, hogy a Palermo paprika és a cukkini iránti megugró hazai igényt mi táplálja. Természetesen nem arról van szó, hogy a többi zöldséghez képest ezekből óriási mennyiség fogyna, de ha a növekedést, az eladhatóságot és az elérhető hasznot nézzük, akkor a nagykereskedő szerint ezek jelentik ma a legjobb üzletet.

Az egy főre jutó cukkini- és avokádófogyasztást egyébként a Központi Statisztikai Hivatal külön nem közli, ám az avokádó esetén van egy fogódzó, hiszen az import adatai árulkodók. Az alábbi ábra az egzotikus gyümölcsök importját mutatja, és az alsó, sötétzöld oszlopok jelzik az avokádó térnyerését.

 

Az egy főre jutó paprikafogyasztás a KSH számai szerint nem sokat változott Magyarországon az elmúlt 8 év alatt, rendre 4,5-5 kilogramm között mozgott, a nagykereskedő viszont egy érdekes jelenségre hívta fel a figyelmünket. Tapasztalatai szerint a pirosabb vagy egzotikus színű paprikákat (kápia, kaliforniai, Palermo stb.) sokkal jobban veszik a magyar vásárlók a hagyományos tv paprika (értsd: tölteni való vagy másképp étkezési fehérpaprika) holtszezonjában, azaz télen.

Olyan, mintha a pirosabb színű paprikákhoz (különösen a Palermóhoz) újabban a téli gyümölcshöz hasonló képzetek társulnának a magyar vásárlóban, pedig nincs feltétlenül ilyen összefüggés. Elvileg a tv paprikát is lehet télen importálni, de a Palermót is majdnem egész évben lehet kapni. Sőt, a különböző kápiafajtákra a magyar termelők is egyre nagyobb mértékben kezdenek átállni (pontosan a megnövekedett vásárlói igényekhez alkalmazkodva), ami csökkenti az importkitettséget.

Megnéztük az Agrártudományi Kutató Intézet (AKI) árinformációs rendszerében a tv és a kaliforniai paprika árának alakulását, és a 2018-as, illetve 2017-es grafikonon is jól látszik, hogy a két termék nagyjából együtt mozog. (A kaliforniai paprika esetében nem tartalmaz januári és februári árat az adatbázis.)

 

 

Vagyis a kaliforniai paprika mindig jóval drágább, télen is és nyáron is, a prémium-felár csak júliusban és augusztusban kiugróan nagy. Ennek ellenére úgy tűnik, hogy magasabb árfekvésnél, azaz télen sokkal inkább hajlandók a magyar vásárlók megadni a termékre a prémiumot. 

A nagykereskedő szerint a piac vesztesének címére jelenleg a padlizsán a legesélyesebb, tapasztalatai szerint ez az a zöldség, amelynek a fogyasztása visszaesett az utóbbi időben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA benzin legyőzte a zöldségdrágulást, megbotlott az inflációDecemberben még drágább lett a rakott krumpli.

Vállalat avokádó cukkini nagykereskedelem padlizsán paprika zöldség Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2020. január 21. 06:53 Vállalat

Audi vagy Mercedes? Ugyan, a Váci úti irodafolyosó húzza a magyar gazdaságot

Térképen mutatjuk a Váci úti végeláthatatlan irodatengerének cégeit, és azt is, hogy melyikben fizetnek a legjobban.

Torontáli Zoltán
2020. január 19. 12:12 Vállalat, Világ

Bosszantó technikai hibák sorozata miatt csúszik a kínai utasszállító repülő fejlesztése

A kínai ipar a Boeing és az Airbus legnépszerűbb gépeinek versenytársán dolgozik már jó ideje, a fejlesztés azonban már most ötéves késésben van.

Bucsky Péter
2020. január 19. 08:12 Vállalat

Külföldi terjeszkedésre készül a magyar étteremlánc, ahol sosem késik a fizetés

Sokan szeretnek bele egy távoli ország konyhájába, de az ebből kiinduló étteremnyitás ritkán jön be. A Padthai Wokbar a kivételek közé tartozik.

Fontos

Avatar
2020. január 21. 17:48 Közélet

Nem a módszertan a fő gond az inflációval, hanem az, hogy magas

Kétely övezi az inflációs mutatókat Magyarországon. De a helyzet az, hogy magas az infláció, és a hatóságok ezt csak erősítik.

Jandó Zoltán
2020. január 20. 16:43 Adat

Minden kilencedik magyar háztartás késik a rezsiszámlákkal, de nem is büntetik

Öt év alatt kevesebb, mint felére csökkent a késők aránya. De még így is magas, amit az árak egyáltalán nem indokolnak.

Stubnya Bence Hajdu Miklós
2020. január 20. 06:59 Adat

Jogosan van kiakadva a kormány a gazdaságkutatókra?

A visszaesést nagyon gyengén, a lassulást általában egy fokkal jobban előre tudják jelezni. A 2004 és 2018 közötti prognózisokat kielemezve az is látszik, hogy a magyar jóslatoknak jobban hihetünk.