Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. január 21. 12:56 Vállalat

Meglepő zöldségekbe szerettek bele a magyarok

Néha váratlan dolgokat produkálnak a magyar vásárlók. Amikor megkérdeztük a zöldség-gyümölcs nagykereskedői piac egyik vezető szereplőjét arról, hogy tapasztalata szerint az utóbbi pár évben melyik termék futott fel a legjobban, három választ kaptunk, és ebből kettő elég meglepő volt.

Még laikus fejjel is nagyjából értjük, hogy az avokádóra miért buktak rá a magyarok, hiszen ez az a gyümölcs, amely páratlan karriert futott be nemzetközi szinten is, szuperélelmiszernek nevezik (bármit jelentsen is ez), és óriásira nőtt iránta a kereslet. Az azonban már kevésbé egyértelmű, hogy a Palermo paprika és a cukkini iránti megugró hazai igényt mi táplálja. Természetesen nem arról van szó, hogy a többi zöldséghez képest ezekből óriási mennyiség fogyna, de ha a növekedést, az eladhatóságot és az elérhető hasznot nézzük, akkor a nagykereskedő szerint ezek jelentik ma a legjobb üzletet.

Az egy főre jutó cukkini- és avokádófogyasztást egyébként a Központi Statisztikai Hivatal külön nem közli, ám az avokádó esetén van egy fogódzó, hiszen az import adatai árulkodók. Az alábbi ábra az egzotikus gyümölcsök importját mutatja, és az alsó, sötétzöld oszlopok jelzik az avokádó térnyerését.

 

Az egy főre jutó paprikafogyasztás a KSH számai szerint nem sokat változott Magyarországon az elmúlt 8 év alatt, rendre 4,5-5 kilogramm között mozgott, a nagykereskedő viszont egy érdekes jelenségre hívta fel a figyelmünket. Tapasztalatai szerint a pirosabb vagy egzotikus színű paprikákat (kápia, kaliforniai, Palermo stb.) sokkal jobban veszik a magyar vásárlók a hagyományos tv paprika (értsd: tölteni való vagy másképp étkezési fehérpaprika) holtszezonjában, azaz télen.

Olyan, mintha a pirosabb színű paprikákhoz (különösen a Palermóhoz) újabban a téli gyümölcshöz hasonló képzetek társulnának a magyar vásárlóban, pedig nincs feltétlenül ilyen összefüggés. Elvileg a tv paprikát is lehet télen importálni, de a Palermót is majdnem egész évben lehet kapni. Sőt, a különböző kápiafajtákra a magyar termelők is egyre nagyobb mértékben kezdenek átállni (pontosan a megnövekedett vásárlói igényekhez alkalmazkodva), ami csökkenti az importkitettséget.

Megnéztük az Agrártudományi Kutató Intézet (AKI) árinformációs rendszerében a tv és a kaliforniai paprika árának alakulását, és a 2018-as, illetve 2017-es grafikonon is jól látszik, hogy a két termék nagyjából együtt mozog. (A kaliforniai paprika esetében nem tartalmaz januári és februári árat az adatbázis.)

 

 

Vagyis a kaliforniai paprika mindig jóval drágább, télen is és nyáron is, a prémium-felár csak júliusban és augusztusban kiugróan nagy. Ennek ellenére úgy tűnik, hogy magasabb árfekvésnél, azaz télen sokkal inkább hajlandók a magyar vásárlók megadni a termékre a prémiumot. 

A nagykereskedő szerint a piac vesztesének címére jelenleg a padlizsán a legesélyesebb, tapasztalatai szerint ez az a zöldség, amelynek a fogyasztása visszaesett az utóbbi időben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA benzin legyőzte a zöldségdrágulást, megbotlott az inflációDecemberben még drágább lett a rakott krumpli.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat avokádó cukkini nagykereskedelem padlizsán paprika zöldség Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Vámosi Ágoston
2025. április 19. 11:55 Vállalat

Még ott is papíroznak, ahol ma már az Excel is kevés

Attól még emberközpotúak maradhatnak a kisvállalatok, hogy adat-alapon vezetik a céget.

Jandó Zoltán
2025. április 16. 14:17 Közélet, Vállalat

Az UEFA-n kívül senki nem hiszi el Mészáros Lőrincnek, hogy eladta a focicsapatát

Ha az Európai Labdarúgó-szövetség komolyan venné a saját szabályait, akkor nem csak az Eszék, de a Felcsút is bajba kerülhetne. De úgy tűnik, nem veszi.

Jandó Zoltán
2025. április 15. 08:17 Vállalat

Hétszázmilliót követel a NAV a Mészáros Lőrinc esküvőjét és akadémiáját védő cégtől

Tucatnyi Mészáros-cégnek dolgozott az Eurovéd Security Zrt., amelytől 700 millió forintot vár az adóhatóság.

Fontos

Virovácz Péter Havasi Kinga
2025. április 17. 05:50 Világ

Hol van az a pont, amely felett a vámháborúnak már nincs értelme?

Amerika a potenciális recesszió mellé bizalmi és tőkepiaci válságot rakott a saját nyakába, ezzel a feltörekvő piacok közé árazta be magát.

Váczi István
2025. április 16. 11:59 Pénz

Idegesek a befektetők, Argentína lesz az Egyesült Államokból?

Sok évtizedes bizalmat kezdett ki Donald Trump kaotikus gazdaságpolitikája, aminek következményeit Magyarországon is érezhetjük.

Torontáli Zoltán Jandó Zoltán
2025. április 16. 05:45 Közélet

Tele vannak a raktárak eladatlan hússal és tejjel, és ez nagyon sokba fog kerülni

Óriási költségekkel jár, hogy a száj- és körömfájás miatt beragadt az export, és nagy a bizonytalanság abban, hogy milyen kárenyhítést kapnak a piaci szereplők.