Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. december 23. 12:19 Vállalat, Világ

Olcsóbb lehet a narancs, de ebbe belerokkannak a spanyol termelők

Óriási pánik van a spanyol mezőgazdaságban, az idei narancsszezon a katasztrofális kezdés után gyakorlatilag összeomlott. A piacot elárasztotta a déli féltekéről, elsősorban Dél-Afrikából érkező dömpingáru, amely úgy lenyomta az árakat, hogy a spanyol termelők a csőd szélén állnak. Választhatnak, hogy rájuk rohad a termés jelentős része, vagy mentik a menthetőt, és a mandarint, illetve a narancsot eladják ipari felhasználásra, lének.

A spanyolok árban képtelen versenyezni a dél-afrikaiakkal, főleg az eltérő munkaerőköltségek miatt. A spanyolokat eddig többé-kevésbé jól védte az uniós szabályozás, de idén ezen a pajzson is méretes rést ütöttek az afrikaiak.

A szabályok elvileg úgy vannak kitalálva, hogy a spanyol termelőknek ne kelljen közvetlenül versenybe szállni az olcsó importtal. Afrikából vámmentesen csak június 1. és október 15. között érkezhet étkezési narancs az unió kikötőibe, utána november 30-ig már szezonális vámot kell fizetni, amelynek az a célja, hogy az ekkor már szállításra kész spanyol termés fölé emelje az import árát. December 1. és május 31. között pedig úgy védik az uniós termelőket, hogy a vámot csak akkor kell megfizetni, ha az import ára egy bizonyos, évente előre meghatározott érték alá esik.

A legfontosabb, november 30-ig érvényes szezonális vám értéke azonban minden évben csökken

a felek közötti kereskedelmi szerződés szerint, hogy aztán a tervek szerint öt éven belül teljesen meg is szűnjön. Főleg ez az, amibe a spanyol termelők már most kezdenek belerokkanni.

A kisebb vámtételekkel egyidőben ugyanis a dél-afrikai termelők elkezdtek átállni olyan fajták termesztésére, amelyeknek érése jobban egybeesik a spanyol csúcsszezonnal. Ennek következtében idén már jóval több a dél-afrikai narancs a boltokban, mint az elmúlt években, ráadásul 2018-ban az időjárási körülmények spanyol szempontból annyira szerencsétlenek voltak, hogy a két ország főszezonját még jobban egymásra csúsztatták.

A spanyol érdekvédők a kormány segítségét kérték, konkrétan azt, hogy a madridi minisztérium lobbizzon az unióban még nagyobb védelemért. A dél-afrikai termelők viszont azt mondják, hogy a spanyolok elaludtak, és nem olyan új fajtákat termesztenek, amelyeket a vásárlók manapság jobban kedvelnek. Aztán pedig protekcionista intézkedésekkel akarják rákényszeríteni a kevésbé divatos narancsukat az európai fogyasztókra.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyetlen gyümölcs sem jut el olyan nyakatekert módon a boltba, mint a banánAz hagyján, hogy nagyon messziről és viszonylag kis adagokban kell behozni, de itthon kell megérlelni, és azonnal el kell adni, máskülönben megy a kukába.

Mindenesetre a dél-afrikai import növekedése egyelőre megállíthatatlannak tűnik, ami azt is jelenti, hogy idővel a magyar boltokban is lejjebb kúszhatnak az árak. Az alábbi ábrák azt mutatják, hogy az elmúlt négy évben mennyibe került a mandarin és a narancs Magyarországon.

 

 

Vállalat Világ Dél-Afrika gyümölcs import mandarin narancs Spanyolország vám Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2019. május 17. 14:38 Vállalat, Világ

Az online ruhaboltoknak elegük van abból, hogy kölcsönzőként használják őket

Olyan méreteket ölt a ruhavisszaküldés az online üzletekben, hogy a kereskedők elkezdték feketelistázni a renitens vásárlóikat.

Torontáli Zoltán
2019. május 16. 10:05 Vállalat, Világ

Nem vagyunk versenyben az új Skoda-gyárért

Indulnak a konkrét tárgyalások, Szerbia, Törökország, Bulgária és talán Románia lehet a befutó.

Váczi István
2019. május 16. 06:53 Közélet, Vállalat

Az ország legnagyobb földesura lett Mészáros Lőrinc

Nem kell tovább számolgatni, Mészáros agrárholdingjának vezetője maga mondta el, hogy már mindenkinél nagyobb területen gazdálkodnak.

Fontos

Hajdu Miklós
2019. május 15. 16:46 Vállalat

Nem a Mercedes-beruházás felfüggesztése miatt kerülhet bajba a magyar autóipar

Magyarország szempontjából sokkal fontosabb, hogy mi lesz az autóipari beszállítókkal, ha tényleg beüt a válság az ágazatban.

Váczi István
2019. május 14. 06:54 Közélet

Az oktatásban káoszt hozott, ideje kipróbálni a közlekedésben

Pár éve még 24 Volán-vállalat volt, hamarosan csak egy marad. Közben meg kellene nyitni az ágazatot a magáncégek előtt, de ez valószínűleg csak minimális szinten történik meg.

Debreczeni Anna
2019. május 13. 17:34 Vállalat

Bécsből nézve jó ötletnek tűnik a kormány 750 milliárd forintos projektje

Kovács Imrét, Európa második számú vasúti árufuvarozó vállalatának igazgatósági tagját egyebek mellett arról kérdeztük, érdemes-e ennyi pénzt költeni a Budapest-Belgrád vasútvonalra.