Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. december 20. 13:36 Élet, Vállalat

Félreértések keltenek feszültséget a budapesti e-autósok között

Üzleti megközelítésben mindig problémás, ha egy értékes áruról vagy szolgáltatásról azt a látszatot keltik, mintha ingyen lenne. Hogy ne menjünk a szomszédba a példáért, a médiaiparnak is van elég baja azzal, hogy sok esetben ingyen ad tartalmat a fogyasztóknak, a valóságban viszont csak elbujtatja a fizetést a reklámfogyasztás mögé.

Ehhez hasonló helyzetben van a magyar e-autó piac is, amely többek között azért lehet vonzó az autósoknak, mert sok helyen ingyen lehet „tankolni”. A cél nyilvánvalóan a beetetés, vagy szebben fogalmazva: a gyakorlatilag nem létező piaci szegmens indulásának stimulálása. Ezzel azonban több probléma is akad. Mindenki sejti, hogy az ingyen ebéd nem tart örökké, de így a szolgáltatóknak valamikor a díjmentesség megszüntetését kell majd bejelenteniük, ami nehezebb, mintha alacsony árról indulva fokozatos díjemelést kellene végrehajtaniuk.

Másrészt van egy matematikai probléma is: a nulla forintos árból igen nehéz kedvezményt adni, és ezzel a szokásos kereskedelmi különbséget megtenni például a magán- és az üzleti felhasználók között. A magyar e-autós közösség különböző közösségi médiás fórumain ezért sérelmezik sokszor például azt, hogy van egy cég, a GreenGo, amely az e-autók bérbeadásából szerzi a profitját, és ehhez az Elmű töltőoszlopairól ingyen kapja az áramot (a másik nagy budapesti flottaszolgáltató a Mol-Limo, ez azonban a saját oszlopain tölti a saját autóit).

Az a képzet, mintha a GreenGo egy ingyenes szolgáltatás üzleti élősködője lenne, ám ez nem igaz.

Az Elmű azt mondta nekünk, hogy a regisztrált felhasználókkal egységesen szerződnek, és egyelőre nem tesznek különbséget magánszemélyek és gazdasági társaságok között. A helyzet azonban az, hogy a GreenGo 300 elektromos autója nélkül az oszlophálózatnak alig lenne felhasználója a piac mostani, korai fejlődési szakaszában. Mivel bizonyos méret és áramfogyasztás alatt szinte értelmezhetetlen, és ezért tervezhetetlen a piacfejlesztés, a GreenGo-flotta jelenléte az elektromos szolgáltatónak üzleti értelemben is jól jön, és hosszabb távon megérheti számára a beetető időszak ingyenessége.

A budapesti utakon jelenleg körülbelül 2300 elektromos autó futhat, de az áramfogyasztást tekintve a GreenGo 300-as flottája a méreténél nagyobb arányt képvisel, mert a felmérések szerint egy megosztott autót 5-8-szor többet használnak, mint egy magántulajdonban lévőt.

A GreenGo ugyanakkor azt is elmondta nekünk, hogy a két cég között egyéb üzleti kapcsolatok is vannak. Nagyvállalati szinten az Elmű a GreenGo szolgáltatásának viszonteladója, de maga is felhasználója a flottának, és a felek egymás közötti árazásának kialakításában szerepet kaphat a töltőoszlop-használat díjmentessége is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVan egy nagyon egyszerű ok, ami miatt nem vesznek Magyarországon elektromos autótMagyarországon 250, Hollandiában 5 kilométerenként van egy töltőállomás. Az infrastruktúra hiánya nem csak nálunk visszatartó erő.

A beetetés faktor mindkét cég számára kulcsfontosságú, de ehhez forgalom kell, minél rövidebb idő alatt minél több embernek kell elérhetővé tenni az e-autó kipróbálását.

Az e-carsharing egy olyan szolgáltatás, amely sokak számára teszi elérhetővé az elektromos autózást, köztük olyanoknak is, akik más módon nem tudnák kipróbálni vagy rendszeresen használni ezt a környezetbarát közlekedési módot. A töltők használatát pedig a közeljövőben szeretnénk fizetőssé tenni

– mondta nekünk az Elmű.

Ugyanezt válaszolta az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. is, amikor erről kérdeztük. Budapesten jelenleg közel 200 töltőoszlop van, ebből 28 az Elműé és 50 az e-Moby-é, de mindegyiknek két kiállása van, azaz egyszerre két kocsi tölthető róla.

Világos, hogy az ingyenesség nem tart örökké, és a díjazás bevezetése az Elmű szerint

magával fogja hozni azt a szabályozást, amely véglegesen ki fogja alakítani a közterületi töltők használatát az egyes felhasználók között.

A piac kezdetlegességéből adódó másik felhasználói sérelem egyébként az, hogy a flottaautók túl sokáig kötik le a kutakat. Ez ugyancsak arra vezethető vissza, hogy nincs még különbség a magán- és az üzleti felhasználók között: bosszantja a magánfelhasználót, ha egy olyan autó miatt nem jut konnektorhoz, amely pénzt termel a tulajdonosának.

Amint láttuk azonban, a valóság az, hogy az áram egyetlen szereplőnek sem volt soha ténylegesen ingyen. Ugyanígy egy piaci várakozás a fizetség: konkrétan az, hogy a jövőben az e-autóra rászokott felhasználók díjat fognak fizetni, és ebből a szempontból lényegtelen, hogy milyen tulajdonosi háttere van az oszlopra csatlakoztatott autónak.

Másrészt az Elmű azt mondta erre a felvetésre, hogy elvi megállapodásuk van a GreenGóval arról, hogy lehetőség szerint éjszaka töltsék az autóikat. A GreenGo pedig újabban garantálja a magánfelhasználóknak, hogy ha végzett egy autó töltésével, akkor nem kezd bele egy másikba abban az esetben, ha vár valaki a kútra. A töltés alatt álló autók ablakába pedig kitesz egy telefonszámot, amit fel lehet hívni az egyeztetéshez.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÁramszőkítés jöhet, ha nem gondolják át rendesen az elektromos autók adóztatásátVisszaélésre ad lehetőséget a lakossági és az autóáram árának szétválasztása. Egyszer egy ilyenen már bukott százmilliárdokat az állam, más üzemanyaggal most is lehet trükközni.

Élet Vállalat áram elektromos autó Elmű GreenGo közösségi autóbérlés töltőállomás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2021. január 15. 11:11 Élet, Világ

Izraelben már látszik, hogy milyen könnyítéseket kapnak a beoltottak

A legfőbb enyhítés az, hogy nem kell karanténba vonulni annak, akinek van hitelesített zöld kis könyve.

Stubnya Bence
2021. január 14. 11:15 Élet

Az egészségügyi dolgozók is ugyanazért félnek az oltástól, mint mások

Nem tűnik racionálisnak, hogy Magyarországon dolgozóknak csak a fele vállalja az oltást, de az oltásellenességről könyvet író amerikai szociológus szerint a döntés nem pusztán a racionalitáson múlik.

Torontáli Zoltán
2021. január 13. 09:54 Élet

Az első oltások sikere nehéz helyzetbe hozta azokat, amelyeket még tesztelnek

Nehezebb lett önkéntes jelentkezőket találni a klinikai vizsgálatokhoz, hiszen miért akarna valaki placebót kapni, ha igazi oltást is szerezhet?

Fontos

Fabók Bálint
2021. január 15. 16:32 Vállalat

Csak bolyonganak az emberek a plázákban, még karácsonykor is 50 százalékkal kellett akciózni a boltoknak

A plázák nem ürültek ki, de nagyon kevesen vásárolnak, sok kisebb üzlet bezárt, a nagyobbaknál gyakori, hogy már csak egy ember visz egy műszakot.

Jandó Zoltán
2021. január 15. 06:33 Közélet, Vállalat

Újabb százmilliókkal tömték ki a 2017-es vizes vb-t szervező, azóta csak botrányokat halmozó céget

Az évek óta botrányos körülmények között vergődő vállalatot a harmadik nekifutásra sem sikerült megszüntetni, újabb százmilliókat emésztett fel a működése.

Hajdu Miklós
2021. január 14. 16:32 Adat

Csehország és Szlovákia harmadik hullámot kapott a nyakába, mert az ünnepek előtt lazított

Az óvintézkedések korai lazítása azonnal és drámaian érezteti a hatását a járványgörbéken.