Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. november 19. 12:20 Pénz, Vállalat

Utoljára nyomtatják ki a katalógust, amin egy generáció nőtt fel Magyarországon

Véget ér egy korszak, amikor csütörtökön utoljára indítják be a németországi Nürnbergben a nyomdagépeket. Az Otto magazin 2019 tavaszi-nyári kollekciója lesz az utolsó, amit kézbe vehetnek a vásárlók.

A cég ezt követően csak online formában állítja össze a legújabb trendeket tartalmazó információs brosúráját. Az utolsó szám 656 oldalon kínál ruhákat, ékszereket, lakberendezési tárgyakat, játékokat, illetve sport- és műszaki cikkeket.

A több millió példányban kinyomtatott katalógus utolsó címlapján egy modellel demonstrálja a cég, hogy miért nincs jövője a klasszikus csomagküldő szolgáltatásnak. A modell egy okostelefonon beszél, az arca éles, miközben a háttér teljesen homályos.

Az Otto vezetője szerint az ügyfelek „szüntették meg” a magazint, mert nem érdekelte őket, hogy mi van benne, hiszen ma már mindenki a cég honlapján nézegeti a termékeket, és a vásárlások is az Otto webshopjában keresztül történnek.

Ez persze nem újdonság, valójában az a furcsa, hogy a német vállalat csak most hagyja abba a katalógus kinyomtatását. A vásárlók csupán három százaléka használja rendelésre a hagyományos csatornákat, mint a fax, a telefon és a magazinban található megrendelő lap.

A túlnyomó többség, az ügyfelek 97 százaléka a neten rendel a cégtől, sőt a legtöbben már az Otto applikációját letöltve a mobiljukon nézegetik és rendelik meg a termékeket.

Elsősorban érzelmi okai vannak annak, hogy egészen mostanáig megmaradt a nyomtatott katalógus. Ez ugyanis Nyugat-Németországban a világháború utáni gazdasági csoda szimbóluma volt. A keletnémetek számára pedig a szabadságot és az álmodozást testesítette meg. A gyakorlatban ez úgy nézett ki, hogy a katalógust becsempészték a keleti országrészbe, és a varrónők a szűkös alapanyag-választék mellett megpróbálták lemásolni a magazinban szereplő ruhákat.

Magyarországon egy generáció nőtt fel az Otto-magazinokkal, de egész Kelet-Európában az álmodozás szimbóluma volt, miközben az ágyat is ki lehetett támasztani vele.

Az ötvenes-hatvanas években még a férfiak domináltak a címlapon. Ők voltak a sikeres emberek mintaképei, akik egy italt tartanak a kezükben, miközben szivaroznak. Ekkoriban még annyira prűd volt a lap, hogy a női fehérneműkről nem voltak fotók, csak rajzok az újságban.

A nyolcvanas évekre viszont már gyökeresen átalakult a magazin szerkezete. A címlapon az ország leghíresebb modelljei, Claudia Schiffer, Giselle Bündchen és Eva Padberg mosolyogtak. Heidi Klum négyszer szerepelt az újság címlapján.

Az Otto Magyarországon is jelen van. A cég itthon már évek óta nem nyomtat katalógust, csak kisebb brosúrákat. Az árbevételén ez mégsem látszik meg.

 

A kilencvenes években a magazin a modernizáció zászlóshajója lett azáltal, hogy CD-t csúsztatott a katalógusba. A cél az volt, hogy a nők még alaposabban megnézhessék a ruhákat, és persze az, hogy minél többet rendeljenek.

A csomagküldő szolgáltatás úttörője a Quelle magazin alapítója, Gustav Schickedanz volt, aki már a II. világháború kitörése előtt ezzel foglalkozott. Werner Otto hetven évvel ezelőtt kezdte el a saját katalógusát, 14 oldalon 28 cipő szerepelt. Nagy szó volt ez akkoriban, néhány évvel a világháború után. Olyannyira, hogy a nem túl jó minőségű fotókat is kézzel kellett beragasztani.

Az Otto mellett a két klasszikus német katalóguskirály, a Quelle és a Neckermann már évekkel ezelőtt, 2009-ben, illetve 2012-ben abbahagyta a nyomtatott magazinok készítését.

Fénykorában, a kilencvenes évek végén, a kétezres évek elején az Otto-magazin több mint tízmillió példányban fogyott és ezer oldalas volt. A cég még most sem mond le teljesen a nyomtatott kiadványokról. A jövőben is találkozhatunk az online Otto-magazin szórólapjaival, és kisebb tematikus brosúrákat is kiad majd a szezon előtt például kertészeti és divat tematikában.

Pénz Vállalat csomagküldő magazin németország Otto Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

2019. február 21. 15:40 Pénz

A politikusok miatt szenvedhetnek az amerikai tőzsde eddigi sztárjai

Az előző amerikai elnökválasztási kampány mélybe küldte a biotechnológiai gyógyszercégek árfolyamát, a következő az Amazonhoz hasonló tech cégeket intézheti el.

Váczi István
2019. február 21. 13:09 Pénz

Nőttek a fizetések, de a többség még mindig alig jön ki a pénzéből

A bruttó átlagkereset 329,9 ezer, a nettó 219,4 ezer forint volt tavaly, a magyarok több mint felének azonban még mindig csak az alapvető megélhetésre elég a pénze.

Wiedemann Tamás
2019. február 20. 17:39 Pénz

Hétfőtől kevesebbet buksz, ha kölcsönadsz az államnak

A tartósan 3 százalék körüli infláció miatt az Államadósság Kezelő Központ kénytelen volt emelni néhány állampapír kamatát.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. február 22. 06:53 Közélet

Szinte biztosan törvényt sért a fideszes médiaalapítvány, de a hatóság nem lát problémát

Egy jogi kiskapuval próbálták meg elérni, hogy a törvényben rögzítettnél több rádiója is lehessen a KESMA-nak, de porszem került a gépezetbe.

Váczi István
2019. február 21. 06:52 Közélet, Vállalat

Közel 2000 milliárd forintért vásárolt már cégeket az Orbán-kormány

Némelyik jól teljesít, más csődbe ment, és van olyan is, amely már Mészáros Lőrincé. De alapvetően csak puffadt és puffadt az állam az utóbbi években.

Bucsky Péter
2019. február 19. 07:00 Pénz

Évi 50 milliárdot hagyunk az államnál egy ki nem használt adókedvezmény miatt

Százezrek nem élnek az szja-kedvezménnyel, pedig egy orvosi papírral évi 90 ezer forintot spórolhatnának. Aki eddig nem tette meg, öt évre visszamenőleg is kérheti.