Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. október 24. 11:17 Vállalat

Nekünk 500 milliárdot hozott, egy világcéget kis híján bedöntött az évtized legrosszabb üzlete

Az utóbbi évek egyik különös gazdasági sztorija volt, amikor a General Electric (GE) 2015-re bődületes számokkal állt elő: árbevétele szinte megtriplázódott, 4452 milliárd forintra nőtt, ezzel a Molt megelőzve Magyarország legnagyobb vállalatává vált. Adózás előtti eredménye 304-ről 4415 milliárd forintra emelkedett, és 585 milliárdos adófizetési kötelezettsége keletkezett az egy évvel korábbi 64 milliárd után. Az eredménytartalékból kiegészített 3650 milliárdos adózott profitot pedig fel is vette a külföldi anyacég.

2016 májusában kiderült, mindez annak volt a következménye, hogy 2015 végén a GE megvásárolta a francia Alstomtól az energetikai üzletágát, és a kedvező magyarországi adókulcs miatt lényegében itt mutatta ki az integrációval kapcsolatos bevételeket. A nem sokkal korábban bevezetett növekedési adóhitel nevű konstrukciónak köszönhetően pedig elég volt két év alatt teljesítenie adófizetési kötelezettségét.

A magyar költségvetés tehát jól járt, ma már viszont látszik, hogy a GE-t a tönk szélére juttatta ez a felvásárlás.

A több mint százéves múltra visszatekintő konglomerátumnak sok egyéb problémája is van, de legnagyobb egyedi baja az, hogy a lehető legrosszabb pillanatban, ráadásul drágán vette meg az Alstom-üzletágat. Pedig az akkori GE-vezér, Jeffrey Immelt személyesen tárgyalta le az üzletet, és részt vett benne utódja, John Flannery is, aki akkor a GE akvizíciós részlegét vezette. Nem kis küzdelem árán védték ki a Siemens rivális ajánlatát, és jutottak végül 10 milliárd dollár körüli összegért az Alstom energetikai részlegéhez.*Leegyszerűsítve ennyit kellett fizetni az üzlet keretében átadott vasút-technológiai érdekeltségen felül.

Sokan már akkor is ráncolták a homlokukat, mert az Alstom-részleg jóval kevesebb nyereséget termelt, mint a GE sajátja. Az amerikai cég menedzsmentje arra hivatkozott, hogy hatalmas igény lesz a szolgáltatásaikra, mivel az Alstom rengeteg energetikai berendezést telepített szerte a világban. Csakhogy nem sokkal a tranzakció lezárása után az egyre olcsóbb szél- és napenergia miatt drámaian visszaesett a kereslet az áramtermelő gázturbinák és azok karbantartása iránt, amely az Alstoméval kiegészített GE Power fő profilja. Az üzletág profitrátája tavaly mindössze 5,6 százalék volt, miközben 2014-ben még 10,6 százalékot termelt.

Ez áll annak a hátterében, hogy a GE nemrég bejelentett vezérváltásával párhuzamosan azt is közölték, hogy 23 milliárd dollárt leírnak, nagyrészt az Alstomtól túl drágán átvett eszközökön.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAnnyit bukott egy Magyarországon erős cég, mintha eltűnne a FacebookTörténete legsúlyosabb válságát éli a GE, amely egy évvel kinevezése után megvált vezérigazgatójától, hogy egy vállalatátalakítási szakemberrel helyettesítse.

De ez még mind semmi, mert miközben a Magyarországon továbbra is nagy cégnek számító*A vállalatnak hazánkban összesen közel 5 ezer alkalmazottja van, akik négy gyárban, három kutató-fejlesztő és egy szolgáltató központban dolgoznak. GE már-már a túlélésért küzd, még mindig sújtja az Alstom-üzlet öröksége. Még az idén meg kellene vásárolnia 3,1 milliárd dollárért az Alstom részesedését három közös vállalatban, Franciaország pedig büntetéssel fenyegeti az amerikai céget, ha nem teremti meg a 2015-ben megígért ezer új munkahelyet.

Nem csoda, ha ezek alapján a Bloomberg Businessweek cikkének szerzője úgy fogalmazott, hogy vannak rossz üzletek, és van a GE-Alstom biznisz, ami egy egészen más kategória. Amerika felől nézve alighanem esélyesként pályázhat az évtized legrosszabb üzlete címére is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFelszabdalhatja magát Magyarország egyik legnagyobb beruházójaA GE megvizsgálja annak a lehetőségét, hogy külön vállalatokba szervezze a főbb egységeit, ami tökéletes ellentéte az elmúlt évtizedek törekvéseinek.

Vállalat adózás Alstom GE Magyarország Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2022. szeptember 29. 04:34 Adat, Vállalat

Tíz év alatt eltűnnek az országból az ütött-kopott vonatok, ha folytatódnak a beszerzések

A legutóbb bejelentett vásárlások költsége az 500 milliárdot közelítheti, de ha minden selejtezésre érett eszközt lecserélnének, nagyjából még háromszor ennyire lenne szükség.

Karsai Judit
2022. szeptember 28. 16:04 Vállalat

Mély válság fenyegeti a kockázatitőke-piacot Kelet-Közép-Európában

Noha a kockázatitőke-befektetések idei összege várhatóan a tavalyi rekordot is túlszárnyalja, az üzleti hangulat már gyökeresen megváltozott a régió kockázati- és magántőkepiacán.

Pálos Máté
2022. szeptember 28. 09:27 Vállalat

Rovarfehérje-jövő: milliárdokat fektetnek egy katonalégylárvákat tenyésztő cégbe

A rovarlárvából előállított, fehérjében gazdag rovarlisztet és rovarolajat az elmúlt években egyre többször emlegetik a szójából és hallisztből előállított takarmány klímabarát alternatívájaként.

Fontos

Jandó Zoltán
2022. október 1. 16:53 Adat, Pénz

Többet drágult idén 19 élelmiszer, mint az előző 20 évben összesen

A kenyérnek, a tejnek, a tejfölnek, a csirkehúsnak, a kávénak és az ásványvíznek is többet emelkedett az ára az elmúlt egy évben, mint az előtte lévő húszban.

Stubnya Bence
2022. október 1. 04:34 Podcast

Nem kell csődhullámra számítani jövőre a magyar gazdaságban

Nagyon sokat számít, hogy a lakosság és a vállalatok is időben elkezdtek alkalmazkodni a romló gazdasági kilátásokhoz - mondta Becsey Zsolt a G7 Podcastban.

Németh Szilvia
2022. szeptember 30. 18:03 Élet

Nem a versenyről kellene szólnia az oktatásnak

A 21. századi legfontosabb készségek együttműködés-alapúak, ezért olyan körülmények kellenek, melyek biztosítják a társas tanulás örömét.