Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. október 24. 11:17 Vállalat

Nekünk 500 milliárdot hozott, egy világcéget kis híján bedöntött az évtized legrosszabb üzlete

Az utóbbi évek egyik különös gazdasági sztorija volt, amikor a General Electric (GE) 2015-re bődületes számokkal állt elő: árbevétele szinte megtriplázódott, 4452 milliárd forintra nőtt, ezzel a Molt megelőzve Magyarország legnagyobb vállalatává vált. Adózás előtti eredménye 304-ről 4415 milliárd forintra emelkedett, és 585 milliárdos adófizetési kötelezettsége keletkezett az egy évvel korábbi 64 milliárd után. Az eredménytartalékból kiegészített 3650 milliárdos adózott profitot pedig fel is vette a külföldi anyacég.

2016 májusában kiderült, mindez annak volt a következménye, hogy 2015 végén a GE megvásárolta a francia Alstomtól az energetikai üzletágát, és a kedvező magyarországi adókulcs miatt lényegében itt mutatta ki az integrációval kapcsolatos bevételeket. A nem sokkal korábban bevezetett növekedési adóhitel nevű konstrukciónak köszönhetően pedig elég volt két év alatt teljesítenie adófizetési kötelezettségét.

A magyar költségvetés tehát jól járt, ma már viszont látszik, hogy a GE-t a tönk szélére juttatta ez a felvásárlás.

A több mint százéves múltra visszatekintő konglomerátumnak sok egyéb problémája is van, de legnagyobb egyedi baja az, hogy a lehető legrosszabb pillanatban, ráadásul drágán vette meg az Alstom-üzletágat. Pedig az akkori GE-vezér, Jeffrey Immelt személyesen tárgyalta le az üzletet, és részt vett benne utódja, John Flannery is, aki akkor a GE akvizíciós részlegét vezette. Nem kis küzdelem árán védték ki a Siemens rivális ajánlatát, és jutottak végül 10 milliárd dollár körüli összegért az Alstom energetikai részlegéhez.*Leegyszerűsítve ennyit kellett fizetni az üzlet keretében átadott vasút-technológiai érdekeltségen felül.

Sokan már akkor is ráncolták a homlokukat, mert az Alstom-részleg jóval kevesebb nyereséget termelt, mint a GE sajátja. Az amerikai cég menedzsmentje arra hivatkozott, hogy hatalmas igény lesz a szolgáltatásaikra, mivel az Alstom rengeteg energetikai berendezést telepített szerte a világban. Csakhogy nem sokkal a tranzakció lezárása után az egyre olcsóbb szél- és napenergia miatt drámaian visszaesett a kereslet az áramtermelő gázturbinák és azok karbantartása iránt, amely az Alstoméval kiegészített GE Power fő profilja. Az üzletág profitrátája tavaly mindössze 5,6 százalék volt, miközben 2014-ben még 10,6 százalékot termelt.

Ez áll annak a hátterében, hogy a GE nemrég bejelentett vezérváltásával párhuzamosan azt is közölték, hogy 23 milliárd dollárt leírnak, nagyrészt az Alstomtól túl drágán átvett eszközökön.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAnnyit bukott egy Magyarországon erős cég, mintha eltűnne a FacebookTörténete legsúlyosabb válságát éli a GE, amely egy évvel kinevezése után megvált vezérigazgatójától, hogy egy vállalatátalakítási szakemberrel helyettesítse.

De ez még mind semmi, mert miközben a Magyarországon továbbra is nagy cégnek számító*A vállalatnak hazánkban összesen közel 5 ezer alkalmazottja van, akik négy gyárban, három kutató-fejlesztő és egy szolgáltató központban dolgoznak. GE már-már a túlélésért küzd, még mindig sújtja az Alstom-üzlet öröksége. Még az idén meg kellene vásárolnia 3,1 milliárd dollárért az Alstom részesedését három közös vállalatban, Franciaország pedig büntetéssel fenyegeti az amerikai céget, ha nem teremti meg a 2015-ben megígért ezer új munkahelyet.

Nem csoda, ha ezek alapján a Bloomberg Businessweek cikkének szerzője úgy fogalmazott, hogy vannak rossz üzletek, és van a GE-Alstom biznisz, ami egy egészen más kategória. Amerika felől nézve alighanem esélyesként pályázhat az évtized legrosszabb üzlete címére is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFelszabdalhatja magát Magyarország egyik legnagyobb beruházójaA GE megvizsgálja annak a lehetőségét, hogy külön vállalatokba szervezze a főbb egységeit, ami tökéletes ellentéte az elmúlt évtizedek törekvéseinek.

Vállalat adózás Alstom GE Magyarország Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Nagy Zsolt
2023. február 1. 14:35 Vállalat, Világ

Hamarosan a harctéren bizonyíthat Európa legnagyobb magántank-arzenáljának egy része

Egyebek mellett kiszuperált Leopard 1-es harckocsikat vett meg jó pénzért egy vállalkozó akkor, amikor senkinek sem kellettek. Most sok pénzt csinálna belőlük.

Jandó Zoltán
2023. február 1. 04:35 Adat, Vállalat

Miért kapjuk négyszer drágábban az orosz gázt, mint a csehek?

Szijjártó Péter szerint az orosz gázszerződés árképlete sokkal kedvezőbb, mint a korábbi. Azzal az árképlettel azonban az elmúlt két évben több mint ezermilliárd forintot spóroltunk volna.

Hajdu Miklós
2023. január 31. 18:06 Vállalat

Nyugodtan söröztek a városban a CATL vezetői a németországi beruházás bejelentése után

A vállalat most átadott türingiai beruházásával kapcsolatban környezetvédelmi aggályok helyett inkább a német-kínai viszony problémái merültek fel.

Fontos

Pálos Máté
2023. február 2. 04:34 Közélet

Nem szaladt volna bele az Erasmus-pofonba a kormány, ha van fék és ellensúly

Néha talán még a kormánynak sem jönne rosszul, ha lenne valamilyen fék a brüsszeli fal előtt, ennek hiányában marad az elhúzódó csata az Európai Bizottsággal.

Kolozsi Ádám
2023. február 1. 17:17 Élet, Közélet

Februári tavaszi szünettel és júliusi vizsgákkal spórol a rezsin több nagy egyetem

Rendkívüli intézkedésekkel próbálják elérni a kormány által elvárt 25 százalékos megtakarítást. Kérdés, hogy nem kell-e majd emiatt kötbért fizetniük a gázszolgáltatónak.

Szentkirályi Balázs
2023. január 31. 20:28 Élet, Közélet

„Nehéz lesz visszaülni a tárgyalóasztalhoz” a debreceni akkumulátorgyár ügyében

Debreceni nagyvállalkozó forrásunk szerint fontos lenne a párbeszéd, hogy kiderüljön, mi a valós, mérhető és bizonyítható kockázata a CATL gyárépítésének, és mik az esetleg indokolatlan félelmek.