Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. szeptember 24. 15:56 Vállalat

A zombik a cégvilágot is elárasztották

Érdekes jelenségre hívta fel legutóbbi negyedéves pénzpiaci jelentésében a jegybankok ernyőszervezeteként működő Nemzetközi Fizetések Bankja: a 80-as évek vége óta jelentősen nőtt azoknak a vállalatoknak a száma, amelyek képtelenek visszafizetni adósságukat, csak arra képesek, hogy folyamatosan maguk előtt görgessék.

Erre a jelenségre először Japánban lettek figyelmesek, majd Európában is egyre nagyobb teret nyertek ezek az úgynevezett zombicégek. Ezeket sok közgazdász károsnak tartja, mert elveszik az erőforrásokat az egészségesen működő vállalkozások elől, így lelassítják a termelékenység és a gazdaság növekedését.

A kutatók 14 fejlett ország adatait tanulmányozták, köztük az Egyesült Államokat, Japánt, Német- és Franciaországot. Azokat a 10 évnél idősebb társaságokat tekintették zombinak, amelyeknél a kamatok és adófizetés előtti nyereség, valamint a kifizetett kamatok aránya egynél kevesebb három egymást követő évben. Arányuk a nyolcvanas évek végén még csak 2 százalék volt ezekben az országokban, 2016-ban viszont már 12 százalék.

Ráadásul ezek a cégek egyre tovább maradnak talpon. A 80-as évek végén egy adott zombi vállalatnak 60 százalék esélye volt arra, hogy a következő évben is ebben a helyzetben maradjon (azaz ne dőljön be, vagy ne térjen vissza az egészséges profitot termelő cégek közé), 2016-ban viszont már 85 százalék. Ez jelentős részben az alacsony kamatoknak köszönhető, hiszen olcsóbbá, könnyebbé vált a vegetáló cégek felszínen tartása.

„Az alacsony kamatok növelik a keresletet, a foglalkoztatottságot és a beruházásokat rövid távon. A zombicégek gyakoribb előfordulása miatt ugyanakkor rossz helyre kerülnek az erőforrások, és a termelékenység is nyomás alá kerül” – írják a tanulmány szerzői a Wall Street Journal összefoglalója szerint. Sőt, ha ez a jelenség hosszú időn keresztül fennáll, akkor a növekedés visszavetésén keresztül a nyomott kamatszint fennmaradásához is hozzájárul, azaz önfenntartó folyamatról van szó.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTíz éve kezdődött a nagy válság, de még mindig nem heverte ki a világA gazdagok gazdagabbak lettek, a középosztály azóta is stagnál. És egy új válságra még kevésbé lenne felkészülve a világ, mint a 2008-asra.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat kamatszint Nemzetközi Fizetések Bankja termelékenység zombicégek Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.