Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. szeptember 7. 16:57 Vállalat

Most jó gumigyártónak lenni

A világ 12 legnagyobb gumiabroncsgyártója közül négynek Magyarországon is van üzeme, és igazán nem panaszkodhatnak az első féléves teljesítményre a nemrég megjelent adatok szerint. Különösen a közülük hazánkban legutóbb gyárat építő indiai Apollo Tyres száguld, míg a legtöbb profitot a japán Bridgestone zsebelte be.

Régóta tudjuk, hogy darabszámot tekintve a világ legnagyobb gumiabroncsgyártója a Lego, de persze nem a játékok kiszűrése érdekében rangsorolják inkább árbevétel szerint az ágazati vállalatokat. Nem ugyanannyit ér ugyanis a piacon egy motorra és egy repülőgépre való abroncs.

Számítási nehézségeket inkább az szokott okozni, hogy számos cégcsoportban az abroncsgyártás csak egy a számos tevékenység közül, és nem lehet mindig megbízhatóan megítélni ennek az arányát. De mivel a profitot dollár milliárdokban mérő ágazatról van szó, vannak elemzőcégek, amelyek vállalkoznak a feladatra, és rendszeresen összeállítják a világ legnagyobb gumiabroncs-gyártóinak listáját. Ezt tették a brit Tire Industry Report készítői is az idei első féléves adatok alapján.

 

Az átlagos növekedés 7 százalék körül alakult, ennek a közelében teljesített a négy itteni gyártóból három: a Bridgestone (Tatabányán van üzeme), a francia Michelin (Nyíregyháza) és a dél-koreai Hankook (Dunaújváros). Kiemelkedően ment ugyanakkor az Apollónak, részben a tavaly áprilisban átadott gyöngyöshalászi üzemnek köszönhetően. Pedig a gyár még nem is érte el teljes kapacitását, amely évente 5,5 millió személyautó- és kisteherjármű-, valamint 675 ezer darab busz- és tehergépjármű-abroncs. Külön öröm az Apollo számára, hogy sikerült megelőznie hazai riválisát, az MRF-et, így már a legnagyobb indiai abroncsgyártó vállalatnak mondhatja magát.

A mezőny profitja már kevésbé alakult kedvezően, átlagosan csak 3,3 százalékkal nőtt, főleg a nyersanyagok, azon belül is elsősorban a szintetikus gumi és a korom drágulása miatt. De a cégek így sem panaszkodhatnak, a magyar érdekeltségűek közül 10 százalékos üzemi nyereséghányad fölött zárta a félévet a Bridgestone, a Michelin és a Hankook is, és bár az Apollo elmaradt ettől, de a 8 százalék is jelentős javulás 2017 első félévéhez képest.

 

A brit elemzés szerint ráadásul a második félévben nem kell számolni a dráguló nyersanyagok hatásával, így a nyereségek növekedésnek indulhatnak. Persze ebből a szempontból sem mindegy, hogyan alakul a világkereskedelem, tovább élezi-e Donald Trump amerikai elnök a konfliktusokat. Külön a magyar gyárak teljesítményéről nem szól az elemzés, az egész éveset tudhatjuk majd meg a magyarországi cégek beszámolóiból jövő tavasszal.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegnyertünk egy pert, a kormány szerint ezért be fog csődölni a gazdaságKi kell adnia a kormánynak, miért kapott 27 nagyvállalat 75 milliárd forintot egyedi kormánydöntésekkel.

Vállalat Apollo Bridgestone gumiabroncsgyártás Hankook Michelin Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2019. május 17. 14:38 Vállalat, Világ

Az online ruhaboltoknak elegük van abból, hogy kölcsönzőként használják őket

Olyan méreteket ölt a ruhavisszaküldés az online üzletekben, hogy a kereskedők elkezdték feketelistázni a renitens vásárlóikat.

Torontáli Zoltán
2019. május 16. 10:05 Vállalat, Világ

Nem vagyunk versenyben az új Skoda-gyárért

Indulnak a konkrét tárgyalások, Szerbia, Törökország, Bulgária és talán Románia lehet a befutó.

Váczi István
2019. május 16. 06:53 Közélet, Vállalat

Az ország legnagyobb földesura lett Mészáros Lőrinc

Nem kell tovább számolgatni, Mészáros agrárholdingjának vezetője maga mondta el, hogy már mindenkinél nagyobb területen gazdálkodnak.

Fontos

Hajdu Miklós
2019. május 15. 16:46 Vállalat

Nem a Mercedes-beruházás felfüggesztése miatt kerülhet bajba a magyar autóipar

Magyarország szempontjából sokkal fontosabb, hogy mi lesz az autóipari beszállítókkal, ha tényleg beüt a válság az ágazatban.

Váczi István
2019. május 14. 06:54 Közélet

Az oktatásban káoszt hozott, ideje kipróbálni a közlekedésben

Pár éve még 24 Volán-vállalat volt, hamarosan csak egy marad. Közben meg kellene nyitni az ágazatot a magáncégek előtt, de ez valószínűleg csak minimális szinten történik meg.

Debreczeni Anna
2019. május 13. 17:34 Vállalat

Bécsből nézve jó ötletnek tűnik a kormány 750 milliárd forintos projektje

Kovács Imrét, Európa második számú vasúti árufuvarozó vállalatának igazgatósági tagját egyebek mellett arról kérdeztük, érdemes-e ennyi pénzt költeni a Budapest-Belgrád vasútvonalra.