Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. augusztus 22. 10:41 Pénz, Vállalat

Négyezer éves a világ legelső fogyasztóvédelmi panasza

Egy anyagtáblára véste fel a tudomány mai ismerete szerint a világ első fogyasztóvédelmi panaszát Nanni to Ea-nasir több mint 3800 évvel ezelőtt a mezopotámiai Ur városában. A Quartz beszámolója szerint a település ma Irak déli részén fekszik, Tell el-Muqayyar mellett.

A British Museumban kiállított agyagtáblán a fogyasztó arra panaszkodott, hogy rossz minőségű rézércet kapott, egy másik szállítmánnyal kapcsolatban pedig azt kifogásolta, hogy eleve késett és rossz helyre ment a megrendelt áru. A panaszt akkád nyelven, ékírással vésték az agyagtáblára, amely 11,6 centiméter magas, és 5 centi széles volt.*Az akkád az egykori Mezopotámiában élő asszírok és a babiloniak nyelve volt. Ékírásuk a sumerból származik.

A reklamáció szerint i.e. 1750-ben Nanni elutazott a Perzsa-öbölbe, ahol rezet szeretett volna vásárolni. Egy ottani kereskedővel megállapodott egy nagyobb mennyiségről. Nanni később visszautazott Mezopotámiába, elküldte a szolgáját a kialkudott vételárral a zsákjában. A réz azonban az ígéret ellenére nem volt jó minőségű.

„Amikor eljöttél, azt mondtad, hogy: Gimil-Sin-et, azaz finom minőségű rézötvözetet adok neked”, írta Nanni az ügynöknek.*A. Leo Oppenheim chicagói professzor 1967-ben megjelent könyvében fordította le először a levelet akkád nyelvről angolra.

A panaszból kiderült, hogy a kereskedő nem bánt kesztyűs kézzel Nanni szolgálójával, miután az kifogásolta az áru minőségét. „Ha kell az áru vidd el, ha nem, akkor menj el!”, zárta rövidre a vitát a kereskedő.

Végül üres kézzel érkezett haza a szolga, akinek ráadásul ellenséges területen kellett az utat megtenni. Nanni azért haragudott meg az eladóra, mert a pénzt már jó előre kifizette a kiváló minőségűnek mondott rézércért, miközben a kereskedő ócska nemesfém-ötvözettel akarta átverni.

Nanni a levele végén felhívja az eladó figyelmét arra, hogy mostantól ő fogja személyesen az árut átvenni a saját udvarában, és csak a jó minőségű rézércet tartja meg, a többit vissza fogja küldeni. Egy kicsit még szidja a kereskedőt a stílusa miatt, és csodálkozik rajta, hogyan lehetséges az, hogy ilyen szolgáltatás nyújtása mellett az illetőnek még mindig vannak kuncsaftjai. Igaz, Nanni végül nem pártolt el tőle, úgy tűnik a Perzsa-öbölből érkező rézércnek nagy piaca volt az ókori Mezopotámiában.

Pénz Vállalat British Museum fogyasztóvédelem Mezopotámia Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Wiedemann Tamás
2019. február 15. 11:11 Pénz

Németország nem engedi ki a készpénzt a kezéből, és most meg is indokolták, hogy miért

Továbbra is ragaszkodnak az emberek a készpénzes vásárláshoz. Igaz, a nagyobb összegű számlákat egyre gyakrabban már bankkártyával egyenlítik ki.

Jandó Zoltán
2019. február 8. 17:04 Pénz

Blöff volt, hogy kevesebb közpénzt emésztenek majd fel a csapatsportok

A korábban jelzett 50 helyett 125 milliárdnyi adóforinthoz juthatnak a sportszervezetek. A ma bejelentett összeg még a szakmabelieket is meglepte.

Jandó Zoltán
2019. február 7. 06:52 Élet, Pénz

Feladtad az idei fogadalmad? Egy egész ágazat örül neki

Fitnesztermek építenek arra, hogy az év elején közel másfélszeresére ugrik a vendégek száma, az újonnan érkezők többsége azonban néhány héten belül feladja.

Fontos

Torontáli Zoltán
2019. február 15. 10:00 Vállalat

A kamionosok után a buszosoknál is kitörhet a kelet-nyugati európai csata

Az Európai Parlament lényegében helybenhagyta azt a javaslatcsomagot, amely alaposan átrendezheti a buszos közlekedést az unióban.

Wiedemann Tamás
2019. február 14. 11:01 Közélet

Titokzatos szoftver dönt a gyanús napelemes pályázatok nyerteseiről az állami tulajdonú MFB Banknál

A bank szerint ezzel a rendszerrel nem lehet visszaélni, mert a szoftver nem korrupt. De a furfangos jogi magyarázat szerint ellenőrizni sem lehet a programot. Így még gyanúsabb lett a tavalyi egynapos naperőmű-pályázat.

Váczi István
2019. február 13. 16:44 Vállalat

Dupla vagy semmit játszik a Suzuki a botrányos kirúgással

Jogi értelemben valószínűleg bukó helyzetbe hozta magát a Magyar Suzuki, de saját szempontjából ésszerű lépés lehetett: ha nincs szakszervezet, nem lesz sztrájk és „audis” béremelés.