Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. augusztus 21. 12:20 Vállalat, Világ

Olyan nagy a hőség, hogy egy óriás konténerhajó az Északi-sarki vizeken jön Európába

Az Ázsia és Európa közötti hajós áruszállítás leghatékonyabb útvonalai már 1869-es megnyitása óta megkérdőjelezhetetlenül a Szuezi-csatornán keresztül vezetnek. A klímaváltozás azonban ezt is megváltoztathatja, a nagy hajós cégek ugyanis egyre nagyobb érdeklődést mutatnak az északi, Oroszország felett vezető útvonalért, mivel a hajózás egyik legfőbb akadálya kezd eltűnni: olvad a jég.

A dániai központú Maersk Line egyik közepes méretű, 3600 konténert szállító hajója hamarosan kifut Vlagyivosztok kikötőjéből, de szokásával ellentétben nem dél felé, hanem az Északi-sark felé indul, hogy Szentpétervárra fusson be valamikor szeptember második felében.

A High North News szerint az északi útvonallal a Maersk versenytársai is folyamatosan kísérleteznek, de messze nem ebben a méretben. A Venta Maersk nevű hajó a mérete miatt a fuvarozás úttörője lesz, és azért tud elindulni, mert az idei szokatlanul meleg nyár következtében kevesebb a jég az északi tengereken.

Kisebb hajókat most is látni a Vlagyivosztok-Szentpétervár útvonal mentén. Foró: Marinetraffic.com

A Financial Times szerint az északi útvonal az időjárás függvényében 1-2 héttel is rövidebb lehet, mint a Szuezi-csatornán keresztüli, de drágább, mert továbbra is szükség van nukleáris jégtörők kíséretére és az igazán nagy hajók még mindig nem tudnak északon eljutni a céljukig. Másrészt az időjárás kiszámíthatatlansága bizonytalanabbá teszi a hajók érkezési időpontját, amihez az európai megrendelők nincsenek hozzászokva.

A Maersk fagyasztott halszállítmánya ezért egyelőre csak kísérletnek tekinthető, és azt jelzi, hogy a cég a versenytársai előtt akar járni arra az esetre készülve, ha a jövőben az északi útvonal mégis jól járhatóvá válna. Ennek a lehetősége azonban középtávon most már bizonyosnak látszik.

Vállalat Világ Északi-sark hajózás Maersk Szuezi-csatorna Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2019. május 23. 14:42 Vállalat

Huszonhat munkással kaszált 3,6 milliárdot az állami megbízásokkal kitömött építőcég

Árbevételét megduplázta, nyereségét pedig megháromszorozta tavaly a 190 milliárdból épülő Puskás Stadion kivitelezésén is dolgozó Magyar Építő Zrt.

Váczi István
2019. május 23. 13:13 Vállalat

Vajna örökösei megütötték a főnyereményt: 12 milliárdos osztalék

Magyarország legnagyobb kaszinós cége, az öt fővárosi játékhelyet és a vegas.hu online kaszinót üzemeltető LVC Diamond 12,2 milliárd forint osztalékot fizetett.

Torontáli Zoltán
2019. május 23. 11:30 Vállalat, Világ

Már nem az olcsóság vonzza a vásárlókat, át kell alakítani az Aldi-Lidl modellt

Németországban egyre kevésbé árérzékenyek a vásárlók, a diszkont modellnek alkalmazkodnia kell ehhez, és ez elég sokba kerül.

Fontos

Hajdu Miklós
2019. május 24. 06:40 Adat, Közélet

A győztesekhez tartozni jó, akkor is, ha politikai táborokról van szó

Az MSZP-sek jóval boldogabbak voltak a fideszeseknél, amíg az ő pártjuk volt kormányon. 2010 óta viszont a szocialisták bizonyulnak a szomorúbb csoportnak az egyre derűsebb Fidesz-szimpatizánsokkal szemben.

Váczi István
2019. május 23. 06:40 Közélet

580 millióból tervezik meg, hogy Velence legyen Budapesten

Megkötötték a szerződést az Észak-Csepel és Dél-Pest megújítására vonatkozó részletes beépítési terv elkészítésére. Már-már túl szép ahhoz, hogy meg is valósuljon.

Jandó Zoltán
2019. május 22. 17:53 Adat

A migránsok helyett most már az oktatástól és az egészségügytől rettegnek a magyarok

Ahol három éve még az emberek 40 százaléka félt a migrációtól, most már csak 11, az egészségüggyel viszont háromból két magyar szerint komoly gondok vannak.