Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. augusztus 21. 12:20 Vállalat, Világ

Olyan nagy a hőség, hogy egy óriás konténerhajó az Északi-sarki vizeken jön Európába

Az Ázsia és Európa közötti hajós áruszállítás leghatékonyabb útvonalai már 1869-es megnyitása óta megkérdőjelezhetetlenül a Szuezi-csatornán keresztül vezetnek. A klímaváltozás azonban ezt is megváltoztathatja, a nagy hajós cégek ugyanis egyre nagyobb érdeklődést mutatnak az északi, Oroszország felett vezető útvonalért, mivel a hajózás egyik legfőbb akadálya kezd eltűnni: olvad a jég.

A dániai központú Maersk Line egyik közepes méretű, 3600 konténert szállító hajója hamarosan kifut Vlagyivosztok kikötőjéből, de szokásával ellentétben nem dél felé, hanem az Északi-sark felé indul, hogy Szentpétervárra fusson be valamikor szeptember második felében.

A High North News szerint az északi útvonallal a Maersk versenytársai is folyamatosan kísérleteznek, de messze nem ebben a méretben. A Venta Maersk nevű hajó a mérete miatt a fuvarozás úttörője lesz, és azért tud elindulni, mert az idei szokatlanul meleg nyár következtében kevesebb a jég az északi tengereken.

Kisebb hajókat most is látni a Vlagyivosztok-Szentpétervár útvonal mentén. Foró: Marinetraffic.com

A Financial Times szerint az északi útvonal az időjárás függvényében 1-2 héttel is rövidebb lehet, mint a Szuezi-csatornán keresztüli, de drágább, mert továbbra is szükség van nukleáris jégtörők kíséretére és az igazán nagy hajók még mindig nem tudnak északon eljutni a céljukig. Másrészt az időjárás kiszámíthatatlansága bizonytalanabbá teszi a hajók érkezési időpontját, amihez az európai megrendelők nincsenek hozzászokva.

A Maersk fagyasztott halszállítmánya ezért egyelőre csak kísérletnek tekinthető, és azt jelzi, hogy a cég a versenytársai előtt akar járni arra az esetre készülve, ha a jövőben az északi útvonal mégis jól járhatóvá válna. Ennek a lehetősége azonban középtávon most már bizonyosnak látszik.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ Északi-sark hajózás Maersk Szuezi-csatorna Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. október 2. 14:32 Közélet, Vállalat

Már a sokkok nélküli, lassított kimúlás lehet a fő cél a Dunaferr történetében

A vasmű egyre fogyó maradékába továbbra sem sikerül életet lehelni, a kormány a társadalmi-politikai veszteség minimalizálására törekedhet.

Torontáli Zoltán
2024. október 2. 04:39 Pénz, Vállalat

Jöhet a napelemesek ellenlépése, nem az állami közműveknek adják el az áramot

Az MVM öt forintos átvételi árral szúrja ki a napelemesek szemét, egy most induló magáncég az áramot a tőzsdén eladva jóval többet kínálhat.

Jandó Zoltán
2024. október 1. 11:04 Vállalat, Világ

Magyar cég logójával a karján írt történelmet a szlovén Tadej Pogačar

A Mol helyi leányvállalata május óta a szlovén válogatott bronzfokozatú szponzora. Bár a magyar kerékpársport is egyre sikeresebb, itthon nem tolonganak a támogatók.

Fontos

Váczi István
2024. október 4. 11:43 Közélet

A minimálbért már euróban számolja Orbán Viktor, de mi lesz közben a forinttal?

Ha komolyan vesszük a miniszterelnök szavait és a minimálbér szintjére kitűzött célt, abból 450 forintos euróárfolyam adódik hároméves távlatban.

Bucsky Péter
2024. október 4. 05:22 Közélet

Kétséges a megtérülése, mégis egyre csak nő a külföldi egyetemisták ösztöndíjkerete

Évi tízmilliárdokat költ arra a kormány, hogy fejlődő országokból Magyarországra hozzon egyetemistákat, de végzés után nem ösztönzi, hogy itt is helyezkedjenek el.

Torontáli Zoltán
2024. október 3. 10:59 Közélet, Pénz

A bankok azonnal elkezdték áthárítani az új adót, amit a nyakukba kaptak

A devizaváltásra vonatkozó illeték a jegybank szerint nem fogja úgy emelni az inflációt, ahogy a tranzakciós illeték emelése. Kérdés, hogy mit lép a Revolut, a Wise és a hasonló, határokon átnyúló fintech szereplők.