Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. augusztus 17. 17:47 Vállalat

A könnyes szemű Musk elveit feladva állt le üzletelni az olajhatalmakkal

Nehéz időket él Elon Musk, a Tesla alapítója. A New York Times-nak könnyek között adott egy interjút, ahol személyes problémáiról és altatóhasználatáról panaszkodott, de ami a Tesla befektetőinek fontosabb, a cégének ügyeiről is ellentmondásosan beszélt. Kiderült például, hogy teljesen hasraütés-szerűen jutott a 420 dolláros kivásárlási árhoz, amit az autóból írt ki Twitterre, miközben a reptérre utazott éppen.

Musk azért jelentette be tervét, hogy kivezetné a tőzsdéről a Teslát, mert a Financial Times megírta, hogy a szaúdiak pozíciót szereztek a cégben – márpedig Musk éppen a szaúdi dollármilliárdokkal képzelte el a világtörténelem eddigi legnagyobb kivásárlását. Csakhogy a New York Times most azt írja, hogy valójában nem is ígértek neki készpénzt a szaúdiak.

De ennél mélyebb problémák is vannak Szaúd-Arábia bevonásával, ez ugyanis teljes ellentmondásban van a cégvezető kifelé hirdetett elképzeléseivel. Musk azt tette a Tesla missziójává, hogy az elektromos járműveivel letöri az olajhatalmakat. A tárgyalások a legjelentősebb olajexportáló ország vagyonalapja és Musk között már két éve zajlanak, miközben a Tesla minden egyes új termékének bemutatásakor elhangzott, hogy azok miképp segíti a fosszilis üzemanyagok háttérbe szorítását.

Sőt, júniusban Musk még a Tesla lehetséges szabotőreiként emlegette az olajvállalatokat, májusban pedig arról tweetelt, hogy az olajipar a hirdetéseivel befolyásolja a médiát, és ezért jelenik meg róla és a vállalatáról sok cikk negatív hangnemben. Ezt ráadásul olyannyira komolyan gondolta, hogy elejét is akarta venni egy weblap indításával, ahol a felhasználók értékelhetik az újságírókat (ez lett volna a pravduh.com, ami egyelőre nem működik). És még számos példát felhoz a Bloomberg összeállítása arra, hogy Musk az olajipar által feltüzelt propagandáról és az iparág Tesla elleni támadásairól évek óta rendszeresen beszél.

Közben pedig egyáltalán nem meglepő, hogy a Szaúd-Arábiához köthető alap*Saudi Public Investment Fund (PIF) már 2017-ben megkörnyékezte Musk-ot. Egyrészt az olajvállalatok régóta foglalkoznak az elektromos közlekedéssel, számtalan, a villanyautózáshoz elengedhetetlen fejlesztés köthető hozzájuk. Ilyen például a lítiumos akku, amit az Exxon egyik vegyésze talált fel, de akár a benzinkutakon létesülő akkutöltők is ide sorolhatók. Másrészt pedig a szaúdiak rég belátták, hogy nem támaszkodhatnak örökké az olajexportra, és igyekeznek a kitermelésből befolyó pénzeket a megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos befektetésekbe forgatni. Ilyen lehet a Tesla is.

Ha létrejön az üzlet, akkor világ legnagyobb villanyautógyárában befolyást szerezne a világ egyik legnagyobb olajhatalma. Ez pont úgy hangzik, mintha Musk rémálma lett volna néhány hónapja. Úgy tűnik azonban, hogy ahogy élénkül a verseny az elektromos autók piacán a hagyományos autógyártók fokozódó részvételével, a Tesla vezetőjének újra kell gondolnia a meggyőződéseit.

Vállalat elektromos autó elon musk Szaúd-Arábia tesla Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2019. augusztus 16. 15:54 Közélet, Vállalat

Tesla roncsok és klasszikus Ferrari-k házasításából épül fel egy új iparág

Lassan eljöhet a motorhang- és kipufogószagmentes veterántalálkozók ideje is.

Torontáli Zoltán
2019. augusztus 15. 11:21 Vállalat, Világ

Nem találnád ki, ki húzza a hasznot a kézműves sörök népszerűségéből

Kiugróan jól megy a Carlsbergnek, és ennek alapvetően három oka van: a kézműves sörök terjedése, az alkoholmentesek népszerűsége és az ázsiai forgalom erősödése.

Torontáli Zoltán
2019. augusztus 14. 06:48 Vállalat

Tóni, mit bohóckodsz, gyártsál festéket – így indult a ma már 12 milliárd forintot termelő gyár

A Poli-Farbe története aligha játszódhatott volna le máshol, mint az elmúlt 30 év Magyarországán. A rejtőjenős indulás után jött a csőd felé rohanás, majd egy észveszejtő felfutást követően a cég ott kötött ki, ahol az alapító szerette volna.

Fontos

Fabók Bálint
2019. augusztus 21. 06:51 Világ

138 milliárd forintos afrikai útépítés reklámfilmjében tűnik fel a Duna Aszfalt

A világ egyik legkorruptabb országában vesznek részt egy világkereskedelmi szempontból számottevő útépítésen. A kollégáik nagy nehézségekkel küzdenek.

Bucsky Péter
2019. augusztus 20. 07:27 Közélet, Világ

A környezetszennyező repülést elfelejti az állam adóztatni

Egy szinte észrevétlen adóval milliárdokhoz juthatna a magyar költségvetés is, ráadásul a hatása is jó lenne. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy áfa- és jövedéki adómentes a kerozin.

Torontáli Zoltán
2019. augusztus 18. 07:08 Élet

Vegetarianizmus, természetes étel és klímavédelem: ez nehéz lesz egyszerre

Tudatos vásárlóként hiába szeretnél egyszerre sok mindent elérni, egyelőre úgy néz ki, hogy ez ma még maradéktalanul nem sikerülhet. Melyik ujjunkba harapjunk?