Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. augusztus 17. 17:47 Vállalat

A könnyes szemű Musk elveit feladva állt le üzletelni az olajhatalmakkal

Nehéz időket él Elon Musk, a Tesla alapítója. A New York Times-nak könnyek között adott egy interjút, ahol személyes problémáiról és altatóhasználatáról panaszkodott, de ami a Tesla befektetőinek fontosabb, a cégének ügyeiről is ellentmondásosan beszélt. Kiderült például, hogy teljesen hasraütés-szerűen jutott a 420 dolláros kivásárlási árhoz, amit az autóból írt ki Twitterre, miközben a reptérre utazott éppen.

Musk azért jelentette be tervét, hogy kivezetné a tőzsdéről a Teslát, mert a Financial Times megírta, hogy a szaúdiak pozíciót szereztek a cégben – márpedig Musk éppen a szaúdi dollármilliárdokkal képzelte el a világtörténelem eddigi legnagyobb kivásárlását. Csakhogy a New York Times most azt írja, hogy valójában nem is ígértek neki készpénzt a szaúdiak.

De ennél mélyebb problémák is vannak Szaúd-Arábia bevonásával, ez ugyanis teljes ellentmondásban van a cégvezető kifelé hirdetett elképzeléseivel. Musk azt tette a Tesla missziójává, hogy az elektromos járműveivel letöri az olajhatalmakat. A tárgyalások a legjelentősebb olajexportáló ország vagyonalapja és Musk között már két éve zajlanak, miközben a Tesla minden egyes új termékének bemutatásakor elhangzott, hogy azok miképp segíti a fosszilis üzemanyagok háttérbe szorítását.

Sőt, júniusban Musk még a Tesla lehetséges szabotőreiként emlegette az olajvállalatokat, májusban pedig arról tweetelt, hogy az olajipar a hirdetéseivel befolyásolja a médiát, és ezért jelenik meg róla és a vállalatáról sok cikk negatív hangnemben. Ezt ráadásul olyannyira komolyan gondolta, hogy elejét is akarta venni egy weblap indításával, ahol a felhasználók értékelhetik az újságírókat (ez lett volna a pravduh.com, ami egyelőre nem működik). És még számos példát felhoz a Bloomberg összeállítása arra, hogy Musk az olajipar által feltüzelt propagandáról és az iparág Tesla elleni támadásairól évek óta rendszeresen beszél.

Közben pedig egyáltalán nem meglepő, hogy a Szaúd-Arábiához köthető alap*Saudi Public Investment Fund (PIF) már 2017-ben megkörnyékezte Musk-ot. Egyrészt az olajvállalatok régóta foglalkoznak az elektromos közlekedéssel, számtalan, a villanyautózáshoz elengedhetetlen fejlesztés köthető hozzájuk. Ilyen például a lítiumos akku, amit az Exxon egyik vegyésze talált fel, de akár a benzinkutakon létesülő akkutöltők is ide sorolhatók. Másrészt pedig a szaúdiak rég belátták, hogy nem támaszkodhatnak örökké az olajexportra, és igyekeznek a kitermelésből befolyó pénzeket a megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos befektetésekbe forgatni. Ilyen lehet a Tesla is.

Ha létrejön az üzlet, akkor világ legnagyobb villanyautógyárában befolyást szerezne a világ egyik legnagyobb olajhatalma. Ez pont úgy hangzik, mintha Musk rémálma lett volna néhány hónapja. Úgy tűnik azonban, hogy ahogy élénkül a verseny az elektromos autók piacán a hagyományos autógyártók fokozódó részvételével, a Tesla vezetőjének újra kell gondolnia a meggyőződéseit.

Vállalat elektromos autó elon musk Szaúd-Arábia tesla Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2019. május 20. 11:41 Tech, Vállalat

Gyakorlatilag kicsinálják a magyarok második kedvenc okostelefon-márkáját

A magyar okostelefon-piacot is felboríthatja a Huawei-botrány. Itthon az elmúlt hónapokban minden negyedik készüléket a kínai gyártó adta el.

Torontáli Zoltán
2019. május 18. 07:40 Élet, Vállalat

Kész a félig magyar önvezető kamion, már csak a világot kell hozzáigazítani

A technológia ma már nem kérdés, sokkal izgalmasabb, hogy megéri-e az embert leváltani egy gépre. A válasz ugyanis korántsem egyértelmű.

Torontáli Zoltán
2019. május 17. 14:38 Vállalat, Világ

Az online ruhaboltoknak elegük van abból, hogy kölcsönzőként használják őket

Olyan méreteket ölt a ruhavisszaküldés az online üzletekben, hogy a kereskedők elkezdték feketelistázni a renitens vásárlóikat.

Fontos

Váczi István
2019. május 20. 16:22 Világ

Jó időre meghatározza Európa sorsát a hétvégi választás

Hosszú időre lekerül a szorosabb integráció a napirendről, ha az euroszkeptikus pártok nagyon megerősödnek az Európai Parlamentben.

Bucsky Péter
2019. május 20. 06:54 Élet

Tételes lista a zöld rendszámos autókról – sokuk szennyezőbb egy hagyományos kocsinál

Sok tölthető hibridnél teljesen érthetetlen, miért támogatja az állam a vásárlásukat és a fenntartásukat.

Váczi István
2019. május 16. 06:53 Közélet, Vállalat

Az ország legnagyobb földesura lett Mészáros Lőrinc

Nem kell tovább számolgatni, Mészáros agrárholdingjának vezetője maga mondta el, hogy már mindenkinél nagyobb területen gazdálkodnak.