Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. augusztus 10. 16:37 Pénz, Vállalat

Tovább drágulhat a benzin Trump szankciói miatt

Már most is 410 forint felett lehet csak tankolni a hazai töltőállomásokon, de hamarosan tovább drágulhatnak az üzemanyagok. A benzin és gázolaj árát a világpiaci trendek befolyásolják leginkább, de a forint árfolyama is nagyban meghatározza, hogy itthon mennyit kell az üzemanyagért fizetni.

Ezt fejelik még meg a Donald Trump amerikai elnök által elnök által tervezett új szankciók is, amelyek novemberben lépnek életbe Irán ellen. Az Egyesült Államok májusban jelentette be, hogy kilép a három éve komoly nehézségek árán összehozott iráni atommegállapodásból és gazdasági szankciókat vezet be. Most az ásványi anyagok még nem szerepelnek a tiltólistán, ősztől azonban azokra is vonatkoznak a szankciók. A perzsa ország a világ hatodik legnagyobb kőolajexportőre.

 

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) arra figyelmeztetett, hogy az Irán elleni szankciók a globális kínálatban fennakadásokat okozhatnak. A helyzetet súlyosbítja, hogy Venezuela lényegében csődben van, már most is bizonytalan az ottani olajexport.

Neil Atkinson, az IEA olajpiaci szakértője ugyanakkor azt mondta a CNBC-nek, hogy rövid távon nincs gond, hiszen Szaúd-Arábiában és Oroszországban is nőtt az elmúlt időszakban a kitermelés. Az év végén viszont már lehetnek problémák, különösen akkor, ha valamelyik jelentős termelőnél problémák lépnének fel. Ez kimerítené a tartalékokat, és magasabb árakhoz vezetne.

A feltételes mód egyelőre indokolt, mert az Európai Unió, Kína és India is bejelentette, hogy nem csatlakozik az amerikai szankciókhoz, vagyis továbbra is vásárol majd Iránból kőolajat. Ha viszont Trump beváltja fenyegetését, miszerint mindenkinek választania kell, hogy az Egyesült Államokkal vagy Iránnal üzletel, akkor akár napi egymillió hordónyi olajkínálat is eltűnhet a világpiacról. (Mivel nyilván mindenki az USA-t választaná.)

 

 

Az is kérdés, hogy a Donald Trump által indított kereskedelmi háborúban milyen alkuk születnek. Kína például bármikor beáldozhatja az iráni olajimportot egy a kínai áruk szempontjából előnyös amerikai alku kedvéért. Ezzel az Egyesült Államok közelebb jutna a céljához, hiszen az iráni olaj egyik legnagyobb felvásárlója a kínai gazdaság. 

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre láthatóbb sebeket ejt Kínán a kereskedelmi háborúAz USA egyelőre sértetlen, Kína mutatói viszont máris romlani kezdtek a büntetővámok miatt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz Vállalat Donald Trump egyesült államok gazdasági szankció Irán kőolaj Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Kiss Péter
2024. április 11. 04:34 Pénz

A kínai ingatlanpiaci válság Amerikával ellentétben nem fog rendszerszintű krízissé fajulni

Az ország új növekedési modellje már nem az ingatlanpiacra fog támaszkodni, így annak gazdasági súlya tovább csökken, és ez a részvénypiacra is hatással lesz.

Debreczeni Anna
2024. április 2. 14:11 Pénz

Egyre több pénzt keresnek a külföldön dolgozó magyarok

Tíz év alatt több mint két és félszeresére, 197-ről 522 millió euróra nőtt a magyarok által külföldön megkeresett munkajövedelem.

Al-Hilal István
2024. március 29. 04:32 Pénz

Csodálatos hetes? A GRANOLA jobb befektetés lehet

Az amerikai sztárrészvények tündöklése kockázatokat rejt magában, a legjobb európai vállalatokat viszont sokkal kedvezőbb árazás mellett lehet megvásárolni.

Fontos

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.