Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. augusztus 6. 11:44 Vállalat, Világ

Jóval kevesebb német árut rendelnek, és ez nagyon nem jó, mert mi is ezeket gyártjuk

Nagyon megzuhant a német ipari megrendelések értéke. Májushoz képest júniusban 4 százalékkal kisebb volt a megrendelések állománya, ami azért igazán kellemetlen meglepetés, mert a bukta körülbelül nyolcszor-tízszer nagyobb, mint azt elemzők várták.

Leegyszerűsítve ez azt jelenti, hogy a német ipar termékei iránt hirtelen világszerte visszaesett a kereslet, ami számunkra eléggé aggasztó, hiszen a magyar gazdaság jelentős része német termékeket gyárt. Elég csak az autóipari kitettségünkre gondolni, a Suzukit kivéve a nagy autógyáraink és a beszállítóik kivétel nélkül ilyenek.

Az adat azért is nagyon rossz, mert nem szezonális hatásról van szó. Nem az történt, hogy május után szokás szerint beállt a nyári uborkaszezon, mert a júniusi adat a tavaly júniushoz képest is 0,8 százalékkal kisebb. Az éves szintű csökkenésre pedig 2016 júliusa óta nem volt példa Németországban.

Az a tény, hogy a német megrendelések legnagyobb mértékben, 5,9 százalékkal az eurózónán kívül estek, egyértelműen arra utal, hogy a Donald Trump amerikai elnök által indított kereskedelmi háború hatásával állhatunk szemben. Az eurózónán belül, ahol a vámok kérdése értelemszerűen fel sem merülhet, a csökkenés csak 2,7 százalékos volt.

A kedvezőtlen számok szerencsétlen módon egybeesnek a BMW második negyedéves jelentésével. A magyarországi gyárépítését éppen a napokban bejelentő, és ebből a szempontból nyilván hosszú távon gondolkodó társaság ezúttal kénytelen volt úgy tálalni a számait, hogy “a kihívásokkal teli környezetet olyan lehetőségnek kell látni, amelyben ki lehet használni a versenyelőnyt”.

A Bloomberg szerint a BMW kihívása (a versenytársakhoz hasonlóan) egyértelműen a kereskedelmi háború, a gyártó figyelmeztetett is, hogy további vámok esetén nem tud annyi profitot termelni, mint tavaly. A célértékeket egyelőre tartják, de nem kizárt, hogy a jövőben lefelé kell módosítani a várakozásokat.

A társaság azért került hirtelen nehéz helyzetbe, mert a Kínában eladott évi mintegy 100 ezer autóját az Egyesült Államokban gyártja, így pont az amerikai-kínai vámcsata kellős közepén találta magát. Kénytelen volt árat emelni, és bár Thaiföldön is van egy gyára, egyelőre azt mondja, hogy nem viszi oda a kínai megrendeléseket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHárom magyarországnyi GDP-t zúzhat le a világgazdaságból a vámháborúAz USA-ra üthet vissza a vámháború az IMF szerint.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyarország az egyik legnagyobb vesztese Trump kereskedelmi háborújánakA legkiszolgáltatottabbak közé tartozunk, mindössze négy olyan ország van, ahol jobban félhetnek a kereskedelmi háború negatív hatásaitól.

Vállalat Világ autógyártás BMW ipar megrendelés németország Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2019. május 17. 14:38 Vállalat, Világ

Az online ruhaboltoknak elegük van abból, hogy kölcsönzőként használják őket

Olyan méreteket ölt a ruhavisszaküldés az online üzletekben, hogy a kereskedők elkezdték feketelistázni a renitens vásárlóikat.

Torontáli Zoltán
2019. május 16. 10:05 Vállalat, Világ

Nem vagyunk versenyben az új Skoda-gyárért

Indulnak a konkrét tárgyalások, Szerbia, Törökország, Bulgária és talán Románia lehet a befutó.

Váczi István
2019. május 16. 06:53 Közélet, Vállalat

Az ország legnagyobb földesura lett Mészáros Lőrinc

Nem kell tovább számolgatni, Mészáros agrárholdingjának vezetője maga mondta el, hogy már mindenkinél nagyobb területen gazdálkodnak.

Fontos

Hajdu Miklós
2019. május 15. 16:46 Vállalat

Nem a Mercedes-beruházás felfüggesztése miatt kerülhet bajba a magyar autóipar

Magyarország szempontjából sokkal fontosabb, hogy mi lesz az autóipari beszállítókkal, ha tényleg beüt a válság az ágazatban.

Váczi István
2019. május 14. 06:54 Közélet

Az oktatásban káoszt hozott, ideje kipróbálni a közlekedésben

Pár éve még 24 Volán-vállalat volt, hamarosan csak egy marad. Közben meg kellene nyitni az ágazatot a magáncégek előtt, de ez valószínűleg csak minimális szinten történik meg.

Debreczeni Anna
2019. május 13. 17:34 Vállalat

Bécsből nézve jó ötletnek tűnik a kormány 750 milliárd forintos projektje

Kovács Imrét, Európa második számú vasúti árufuvarozó vállalatának igazgatósági tagját egyebek mellett arról kérdeztük, érdemes-e ennyi pénzt költeni a Budapest-Belgrád vasútvonalra.