Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. augusztus 6. 11:44 Vállalat, Világ

Jóval kevesebb német árut rendelnek, és ez nagyon nem jó, mert mi is ezeket gyártjuk

Nagyon megzuhant a német ipari megrendelések értéke. Májushoz képest júniusban 4 százalékkal kisebb volt a megrendelések állománya, ami azért igazán kellemetlen meglepetés, mert a bukta körülbelül nyolcszor-tízszer nagyobb, mint azt elemzők várták.

Leegyszerűsítve ez azt jelenti, hogy a német ipar termékei iránt hirtelen világszerte visszaesett a kereslet, ami számunkra eléggé aggasztó, hiszen a magyar gazdaság jelentős része német termékeket gyárt. Elég csak az autóipari kitettségünkre gondolni, a Suzukit kivéve a nagy autógyáraink és a beszállítóik kivétel nélkül ilyenek.

Az adat azért is nagyon rossz, mert nem szezonális hatásról van szó. Nem az történt, hogy május után szokás szerint beállt a nyári uborkaszezon, mert a júniusi adat a tavaly júniushoz képest is 0,8 százalékkal kisebb. Az éves szintű csökkenésre pedig 2016 júliusa óta nem volt példa Németországban.

Az a tény, hogy a német megrendelések legnagyobb mértékben, 5,9 százalékkal az eurózónán kívül estek, egyértelműen arra utal, hogy a Donald Trump amerikai elnök által indított kereskedelmi háború hatásával állhatunk szemben. Az eurózónán belül, ahol a vámok kérdése értelemszerűen fel sem merülhet, a csökkenés csak 2,7 százalékos volt.

A kedvezőtlen számok szerencsétlen módon egybeesnek a BMW második negyedéves jelentésével. A magyarországi gyárépítését éppen a napokban bejelentő, és ebből a szempontból nyilván hosszú távon gondolkodó társaság ezúttal kénytelen volt úgy tálalni a számait, hogy “a kihívásokkal teli környezetet olyan lehetőségnek kell látni, amelyben ki lehet használni a versenyelőnyt”.

A Bloomberg szerint a BMW kihívása (a versenytársakhoz hasonlóan) egyértelműen a kereskedelmi háború, a gyártó figyelmeztetett is, hogy további vámok esetén nem tud annyi profitot termelni, mint tavaly. A célértékeket egyelőre tartják, de nem kizárt, hogy a jövőben lefelé kell módosítani a várakozásokat.

A társaság azért került hirtelen nehéz helyzetbe, mert a Kínában eladott évi mintegy 100 ezer autóját az Egyesült Államokban gyártja, így pont az amerikai-kínai vámcsata kellős közepén találta magát. Kénytelen volt árat emelni, és bár Thaiföldön is van egy gyára, egyelőre azt mondja, hogy nem viszi oda a kínai megrendeléseket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHárom magyarországnyi GDP-t zúzhat le a világgazdaságból a vámháborúAz USA-ra üthet vissza a vámháború az IMF szerint.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyarország az egyik legnagyobb vesztese Trump kereskedelmi háborújánakA legkiszolgáltatottabbak közé tartozunk, mindössze négy olyan ország van, ahol jobban félhetnek a kereskedelmi háború negatív hatásaitól.

Vállalat Világ autógyártás BMW ipar megrendelés németország Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Fabók Bálint
2020. március 28. 18:28 Vállalat

Hatvanhoz közel épített milliárdos üzletet a mákra egy magyar vállalkozó

Sotkó Gyula korábban a koronavírus elleni hatóanyaggal a hírekbe került Alkaloidánál dolgozott, majd egy drámai bejelentés után három év alatt felépítette az ország legnagyobb mákfeldolgozóját.

Torontáli Zoltán
2020. március 28. 07:41 Vállalat, Világ

A cég, amely húsz év várakozás után a koronavírusnak köszönheti a kiugrását

A német CureVac két évtizede égeti a pénzt, sokszor befektetőt is nehezen talált, most viszont egyike azoknak a cégeknek, amelyektől a világ a megváltást várja.

Fabók Bálint
2020. március 27. 06:50 Vállalat

Szakácsként 800 ezret keresett, most örül, hogy elmehetett futárnak minimálbérért

Még a 2008-as válság idején sem kerestek annyian munkát, mint most a legnagyobb magyar munkaerő-kölcsönzőnél. Mit látnak a munkaerőpiacon a válságból?

Fontos

Avatar
2020. március 29. 16:33 Közélet

Veszélyességi pótlékot az egészségügyi dolgozóknak, ingyenes parkolást mindenkinek

A járvány idejére érdemes díjmentessé tenni a parkolást, a betegség leküzdéséért dolgozók pedig megérdemelnek egy legalább 40 százalékos pótlékot.

Bucsky Péter
2020. március 29. 08:13 Közélet

Tízmilliárdos bukás fenyegeti a járvány miatt a budapesti közlekedést

Érdemi fővárosi közlekedésfejlesztés nem lesz a kormány támogatása nélkül, miközben a turisták eltűnése is jelentős érvágás - mondja a BKK vezérigazgatója.

Tóth István János Hajdu Miklós
2020. március 27. 19:44 Közélet

Két példa arra, hogy miért fontos a hálózatelemzés a koronavírus-járvány megfékezésében

Egyáltalán nem mindegy, hogy a kormányok kiknek biztosítanak elsősorban védőfelszerelést, a sokakkal személyesen érintkezők ugyanis szuperterjesztőkké válhatnak.