Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. augusztus 6. 11:44 Vállalat, Világ

Jóval kevesebb német árut rendelnek, és ez nagyon nem jó, mert mi is ezeket gyártjuk

Nagyon megzuhant a német ipari megrendelések értéke. Májushoz képest júniusban 4 százalékkal kisebb volt a megrendelések állománya, ami azért igazán kellemetlen meglepetés, mert a bukta körülbelül nyolcszor-tízszer nagyobb, mint azt elemzők várták.

Leegyszerűsítve ez azt jelenti, hogy a német ipar termékei iránt hirtelen világszerte visszaesett a kereslet, ami számunkra eléggé aggasztó, hiszen a magyar gazdaság jelentős része német termékeket gyárt. Elég csak az autóipari kitettségünkre gondolni, a Suzukit kivéve a nagy autógyáraink és a beszállítóik kivétel nélkül ilyenek.

Az adat azért is nagyon rossz, mert nem szezonális hatásról van szó. Nem az történt, hogy május után szokás szerint beállt a nyári uborkaszezon, mert a júniusi adat a tavaly júniushoz képest is 0,8 százalékkal kisebb. Az éves szintű csökkenésre pedig 2016 júliusa óta nem volt példa Németországban.

Az a tény, hogy a német megrendelések legnagyobb mértékben, 5,9 százalékkal az eurózónán kívül estek, egyértelműen arra utal, hogy a Donald Trump amerikai elnök által indított kereskedelmi háború hatásával állhatunk szemben. Az eurózónán belül, ahol a vámok kérdése értelemszerűen fel sem merülhet, a csökkenés csak 2,7 százalékos volt.

A kedvezőtlen számok szerencsétlen módon egybeesnek a BMW második negyedéves jelentésével. A magyarországi gyárépítését éppen a napokban bejelentő, és ebből a szempontból nyilván hosszú távon gondolkodó társaság ezúttal kénytelen volt úgy tálalni a számait, hogy “a kihívásokkal teli környezetet olyan lehetőségnek kell látni, amelyben ki lehet használni a versenyelőnyt”.

A Bloomberg szerint a BMW kihívása (a versenytársakhoz hasonlóan) egyértelműen a kereskedelmi háború, a gyártó figyelmeztetett is, hogy további vámok esetén nem tud annyi profitot termelni, mint tavaly. A célértékeket egyelőre tartják, de nem kizárt, hogy a jövőben lefelé kell módosítani a várakozásokat.

A társaság azért került hirtelen nehéz helyzetbe, mert a Kínában eladott évi mintegy 100 ezer autóját az Egyesült Államokban gyártja, így pont az amerikai-kínai vámcsata kellős közepén találta magát. Kénytelen volt árat emelni, és bár Thaiföldön is van egy gyára, egyelőre azt mondja, hogy nem viszi oda a kínai megrendeléseket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHárom magyarországnyi GDP-t zúzhat le a világgazdaságból a vámháborúAz USA-ra üthet vissza a vámháború az IMF szerint.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyarország az egyik legnagyobb vesztese Trump kereskedelmi háborújánakA legkiszolgáltatottabbak közé tartozunk, mindössze négy olyan ország van, ahol jobban félhetnek a kereskedelmi háború negatív hatásaitól.

Vállalat Világ autógyártás BMW ipar megrendelés németország Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2020. január 28. 16:44 Élet, Vállalat

Az uniós környezetvédelem kinyír egy népszerű Suzuki-modellt

Ha nem fojtják le a motort, akkor túl szennyező a Jimny, ha meg lefojtják, akkor terepre alkalmatlan terepjáró lesz belőle.

Stubnya Bence
2020. január 27. 14:57 Vállalat, Világ

A felmelegedésre fogad, földet vett az egyik legnagyobb spanyol borászat a most még hűvős Patagóniában

Becslések szerint 50 év alatt 1,6 fokkal nő majd Dél-Chilében az átlaghőmérséklet, ami ideális állapotokat jelent majd szőlőtermesztéshez.

Váczi István
2020. január 24. 06:55 Vállalat

Külföldön hasít egy magyar cég, közben itthon azért kell küzdenie, hogy az állam kifizesse

Végre be tudta indítani orosz gyárát a Sanatmetal-csoport, amely saját szakterületein Egert tenné meg Közép-Kelet-Európa orvosi centrumává.

Fontos

Torontáli Zoltán
2020. január 28. 06:56 Élet, Világ

Jó lenne, de rövid távon lehetetlen a műanyag csomagolások uniós betiltása

Mint elefánt a porcelánboltba, úgy lépett be az új környezetvédelmi uniós biztos a hivatalába. A műanyagok elleni harc radikális képviselőjének tűnik a litván politikus.

Hajdu Miklós
2020. január 27. 06:51 Közélet

Ki fog derülni, mennyire káros volt leépíteni az oktatást

Eddig a munkavállalókért versenyeztek a cégek, és ez elfedte az oktatási rendszer már ismert, időközben egyre súlyosabbá vált problémáit. Ez hamarosan megváltozhat.

Fabók Bálint
2020. január 25. 07:29 Élet, Világ

Európát ellepték a hulladékhegyek, miután már nem tolhat át minden ganét Kínába

Kína megelégelte, hogy a nyugat évtizedeken át hulladéklerakóként használta. Világszintű válságban van az újrahasznosítás, Magyarország is érintett.