Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. augusztus 6. 11:44 Vállalat, Világ

Jóval kevesebb német árut rendelnek, és ez nagyon nem jó, mert mi is ezeket gyártjuk

Nagyon megzuhant a német ipari megrendelések értéke. Májushoz képest júniusban 4 százalékkal kisebb volt a megrendelések állománya, ami azért igazán kellemetlen meglepetés, mert a bukta körülbelül nyolcszor-tízszer nagyobb, mint azt elemzők várták.

Leegyszerűsítve ez azt jelenti, hogy a német ipar termékei iránt hirtelen világszerte visszaesett a kereslet, ami számunkra eléggé aggasztó, hiszen a magyar gazdaság jelentős része német termékeket gyárt. Elég csak az autóipari kitettségünkre gondolni, a Suzukit kivéve a nagy autógyáraink és a beszállítóik kivétel nélkül ilyenek.

Az adat azért is nagyon rossz, mert nem szezonális hatásról van szó. Nem az történt, hogy május után szokás szerint beállt a nyári uborkaszezon, mert a júniusi adat a tavaly júniushoz képest is 0,8 százalékkal kisebb. Az éves szintű csökkenésre pedig 2016 júliusa óta nem volt példa Németországban.

Az a tény, hogy a német megrendelések legnagyobb mértékben, 5,9 százalékkal az eurózónán kívül estek, egyértelműen arra utal, hogy a Donald Trump amerikai elnök által indított kereskedelmi háború hatásával állhatunk szemben. Az eurózónán belül, ahol a vámok kérdése értelemszerűen fel sem merülhet, a csökkenés csak 2,7 százalékos volt.

A kedvezőtlen számok szerencsétlen módon egybeesnek a BMW második negyedéves jelentésével. A magyarországi gyárépítését éppen a napokban bejelentő, és ebből a szempontból nyilván hosszú távon gondolkodó társaság ezúttal kénytelen volt úgy tálalni a számait, hogy “a kihívásokkal teli környezetet olyan lehetőségnek kell látni, amelyben ki lehet használni a versenyelőnyt”.

A Bloomberg szerint a BMW kihívása (a versenytársakhoz hasonlóan) egyértelműen a kereskedelmi háború, a gyártó figyelmeztetett is, hogy további vámok esetén nem tud annyi profitot termelni, mint tavaly. A célértékeket egyelőre tartják, de nem kizárt, hogy a jövőben lefelé kell módosítani a várakozásokat.

A társaság azért került hirtelen nehéz helyzetbe, mert a Kínában eladott évi mintegy 100 ezer autóját az Egyesült Államokban gyártja, így pont az amerikai-kínai vámcsata kellős közepén találta magát. Kénytelen volt árat emelni, és bár Thaiföldön is van egy gyára, egyelőre azt mondja, hogy nem viszi oda a kínai megrendeléseket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHárom magyarországnyi GDP-t zúzhat le a világgazdaságból a vámháborúAz USA-ra üthet vissza a vámháború az IMF szerint.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyarország az egyik legnagyobb vesztese Trump kereskedelmi háborújánakA legkiszolgáltatottabbak közé tartozunk, mindössze négy olyan ország van, ahol jobban félhetnek a kereskedelmi háború negatív hatásaitól.

Vállalat Világ autógyártás BMW ipar megrendelés németország Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2019. február 16. 07:29 Vállalat

A fapadosok is elbújhatnak a Lufthansa utasokat büntető trükkjei mögött

Megbüntet a légitársaság, mert nem szállsz fel a járatra? Igen, ők úgy látják, hogy joguk van erre.

Torontáli Zoltán
2019. február 15. 10:00 Vállalat

A kamionosok után a buszosoknál is kitörhet a kelet-nyugati európai csata

Az Európai Parlament lényegében helybenhagyta azt a javaslatcsomagot, amely alaposan átrendezheti a buszos közlekedést az unióban.

Fabók Bálint
2019. február 15. 06:53 Vállalat

“Lassacskán kezdenek minket emberszámba venni”: Miskolcig söpör az audis sztrájkhullám

A miskolci SEG Automitive-nál sosem sztrájkoltak, de részben az audisok hatására szokatlan összefogás valósult meg. A vezetők azonban megtörték a lendületet.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. február 15. 18:34 Adat

Sehol nem gazdagszik olyan ütemben a foci, mint Magyarországon

Beverekedte magát Európa 20 leggazdagabb ligája közé az nb1, de a régióban mindenhol egészségesebb a focicsapatok bevételi struktúrája.

Wiedemann Tamás
2019. február 14. 11:01 Közélet

Titokzatos szoftver dönt a gyanús napelemes pályázatok nyerteseiről az állami tulajdonú MFB Banknál

A bank szerint ezzel a rendszerrel nem lehet visszaélni, mert a szoftver nem korrupt. De a furfangos jogi magyarázat szerint ellenőrizni sem lehet a programot. Így még gyanúsabb lett a tavalyi egynapos naperőmű-pályázat.

Váczi István
2019. február 13. 16:44 Vállalat

Dupla vagy semmit játszik a Suzuki a botrányos kirúgással

Jogi értelemben valószínűleg bukó helyzetbe hozta magát a Magyar Suzuki, de saját szempontjából ésszerű lépés lehetett: ha nincs szakszervezet, nem lesz sztrájk és „audis” béremelés.