Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. július 27. 14:23 Vállalat, Világ

Jön a 90 százalékos árkedvezményt ígérő online áruház

Pár éve talán még nem tudtad, hogy mi az Alibaba, aztán egész gyorsan a világ legnagyobb olyan portálja lett, amely összeköti a kis- és nagykereskedőket. Most érdemes lehet egy újabb cégnevet mantrázni: a Pinduoduo (PDD) lehet a kereskedelem következő globális sztárja, mert olyan modellt rakott össze, amelynek segítségével tényleg nagyon olcsón lehet vásárolni.

A PDD most jelent meg az amerikai tőzsdén, 1,6 milliárd dollárt vont be. Ez alapján a befektetők imádják, máris 60 milliárd dollárra értékelik a teljes céget, pedig még sosem termelt egyetlen dollár profitot sem.

A hisztéria mögött az áll, hogy mindenki időben szeretne beszállni egy olyan sztoriba, amely a következő időszak Alibabája lehet. A PDD ugyanis végre megcsinálta azt, amit sokan az ideális üzleti modellnek tartanak:

szinte teljesen leépítette a gyártó és a vásárló közötti értékláncot.

A megoldás a hagyományos online vásárlás és a közösségi média egészen furcsa egybegyúrásával született meg. A PDD-n a gyártó eladásra kínálja a termékét, a potenciális vevők pedig a WeChat vagy a QQ (egyelőre elsősorban ázsiai) közösségi chat felületeken villámgyorsan nagy vásárlói csoportokat hozhatnak létre.

Ha valaki venni szeretne valamit, akkor közzé teszi ezt a szándékát, és az ismerősei, illetve azokon keresztül az ismerősök ismerősei is beszállhatnak. Így gyorsan ki tudnak alakulni olyan csoportok, amelyek egy adott termékre tömeges vásárlói igényt generálnak.

A következő húzás az, hogy az így kialakult vevői csoport tagjai közvetlenül a gyártótól kapják meg az árut (mert a PDD eleve így állapodik meg vele), vagyis az üzletből ki van iktatva a nagy- és kiskereskedők teljes lánca. Az üzlet legfőbb mozgatórugója, hogy így nem csak a vevő jár jól, hanem még a gyártó is, mert az óriási árengedmény mellett is nagyobb profittal tudja eladni a termékeit.

Az egész vásárlási folyamat úgy van megszervezve, hogy közösségi élmény legyen, a rendszer kuponokkal, szerencsejátékos elemekkel, ingyenes termékmintákkal ösztönzi a csoportok létrejöttét, és persze adja a lovat a vevők alá, hogy dicsekedjenek, milyen olcsón sikerült vásárolniuk.

Nagy húzás, hogy a PDD applikációja nem keresés, hanem ajánlás alapú. Ez azt jelenti, hogy elsősorban nem a vevő találja ki, hogy mit szeretne venni, és nem ő böngészi az ajánlatokat, hanem a rendszer ajánlja neki folyamatosan a vásárlási lehetőségeket, az eladásra kínált termékek sorban jelennek meg, ahhoz hasonlóan, mintha valaki például egy hírfolyamot olvasna.

Ebben a modellben kedvezmény mértéke a bolti árhoz képest általában közelít a 90 százalékhoz.

A modell hátulütője, hogy az áruk minőségére egyelőre kevesebb figyelem jut. Ez Kínában nem nagy probléma, mert a PDD vevői jellemzően a szegényebb városok fiataljai közül kerülnek ki, akik az alacsony árért cserébe jellemzően megelégszenek a szerényebb minőséggel. Emellett a felhasználók 70 százaléka nő, akik között sok a háztartási cikkek beszerzését intéző háziasszony, és nekik fontos a spórolás.

A modellből szinte egyenesen következik, hogy a PDD gyakorlatilag melegágya az olcsó, de nagyon rossz minőségű, illetve a hamisított termékeknek is. Az amerikai tőzsdére való belépés után azonban várható, hogy a cég nagyobb erőfeszítéseket tesz a gyanús áruk kifehérítésére, a tőzsdefelügyelet ugyanis nem szokta szeretni, ha olyan papírok forognak a piacon, amelyek illegális termékek kereskedését ösztönzik.

A befektetők azonban egyelőre nem sokat törődnek ezzel, a szemük előtt most csak az lebeg, hogy a PDD nagy felfutás előtt állhat, hiszen egészen rövid idő alatt majdnem 350 millió aktív felhasználót gyűjtött össze.

Vállalat Világ Alibaba árkedvezmény kereskedelem Kína PDD Pinduoduo Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

2019. február 22. 10:56 Vállalat

Mészáros Lőrinc családja magához ölelte az egykori Simicska-birodalom ékkövét

A Simicska-birodalom felosztása során a mezőgazdasági érdekeltségek Mészáros Lőrinchez kerültek, aki a fiát ültette a Mezort Zrt. igazgatóságába.

Váczi István
2019. február 21. 06:52 Közélet, Vállalat

Közel 2000 milliárd forintért vásárolt már cégeket az Orbán-kormány

Némelyik jól teljesít, más csődbe ment, és van olyan is, amely már Mészáros Lőrincé. De alapvetően csak puffadt és puffadt az állam az utóbbi években.

Hajdu Miklós
2019. február 20. 14:39 Vállalat

Lagerfeld nem csak a divathoz értett, üzletileg is nagyot alkotott

A divatipar mellett a márkaépítés területén is sikeres volt a tegnap elhunyt divattervező.

Fontos

Bucsky Péter
2019. február 19. 07:00 Pénz

Évi 50 milliárdot hagyunk az államnál egy ki nem használt adókedvezmény miatt

Százezrek nem élnek az szja-kedvezménnyel, pedig egy orvosi papírral évi 90 ezer forintot spórolhatnának. Aki eddig nem tette meg, öt évre visszamenőleg is kérheti.

Jandó Zoltán
2019. február 18. 06:53 Közélet

Káoszba süllyedt a kormány terve, hogy jobban szervezzék a nagy sportrendezvényeket

Nagyon úgy tűnik, hogy hiába volt rá törekvés, mégsem lesz egységes szervezési kerete és felelőse a magyarországi rendezésű nagy sporteseményeknek. Pedig lett volna logika benne.

Torontáli Zoltán
2019. február 17. 07:17 Élet

Mégis mit eszünk ennyire a Túró Rudin?

Szó szerint ízekre szedtük a kakaós masszával bevont túrórudat. Most kiderül, hogy miért van benne kukoricakeményítő, hidrogénezett olaj, vagy olyan vegyületek, mint a kálcium-laktát vagy a kálium-szorbát.