Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. július 27. 14:23 Vállalat, Világ

Jön a 90 százalékos árkedvezményt ígérő online áruház

Pár éve talán még nem tudtad, hogy mi az Alibaba, aztán egész gyorsan a világ legnagyobb olyan portálja lett, amely összeköti a kis- és nagykereskedőket. Most érdemes lehet egy újabb cégnevet mantrázni: a Pinduoduo (PDD) lehet a kereskedelem következő globális sztárja, mert olyan modellt rakott össze, amelynek segítségével tényleg nagyon olcsón lehet vásárolni.

A PDD most jelent meg az amerikai tőzsdén, 1,6 milliárd dollárt vont be. Ez alapján a befektetők imádják, máris 60 milliárd dollárra értékelik a teljes céget, pedig még sosem termelt egyetlen dollár profitot sem.

A hisztéria mögött az áll, hogy mindenki időben szeretne beszállni egy olyan sztoriba, amely a következő időszak Alibabája lehet. A PDD ugyanis végre megcsinálta azt, amit sokan az ideális üzleti modellnek tartanak:

szinte teljesen leépítette a gyártó és a vásárló közötti értékláncot.

A megoldás a hagyományos online vásárlás és a közösségi média egészen furcsa egybegyúrásával született meg. A PDD-n a gyártó eladásra kínálja a termékét, a potenciális vevők pedig a WeChat vagy a QQ (egyelőre elsősorban ázsiai) közösségi chat felületeken villámgyorsan nagy vásárlói csoportokat hozhatnak létre.

Ha valaki venni szeretne valamit, akkor közzé teszi ezt a szándékát, és az ismerősei, illetve azokon keresztül az ismerősök ismerősei is beszállhatnak. Így gyorsan ki tudnak alakulni olyan csoportok, amelyek egy adott termékre tömeges vásárlói igényt generálnak.

A következő húzás az, hogy az így kialakult vevői csoport tagjai közvetlenül a gyártótól kapják meg az árut (mert a PDD eleve így állapodik meg vele), vagyis az üzletből ki van iktatva a nagy- és kiskereskedők teljes lánca. Az üzlet legfőbb mozgatórugója, hogy így nem csak a vevő jár jól, hanem még a gyártó is, mert az óriási árengedmény mellett is nagyobb profittal tudja eladni a termékeit.

Az egész vásárlási folyamat úgy van megszervezve, hogy közösségi élmény legyen, a rendszer kuponokkal, szerencsejátékos elemekkel, ingyenes termékmintákkal ösztönzi a csoportok létrejöttét, és persze adja a lovat a vevők alá, hogy dicsekedjenek, milyen olcsón sikerült vásárolniuk.

Nagy húzás, hogy a PDD applikációja nem keresés, hanem ajánlás alapú. Ez azt jelenti, hogy elsősorban nem a vevő találja ki, hogy mit szeretne venni, és nem ő böngészi az ajánlatokat, hanem a rendszer ajánlja neki folyamatosan a vásárlási lehetőségeket, az eladásra kínált termékek sorban jelennek meg, ahhoz hasonlóan, mintha valaki például egy hírfolyamot olvasna.

Ebben a modellben kedvezmény mértéke a bolti árhoz képest általában közelít a 90 százalékhoz.

A modell hátulütője, hogy az áruk minőségére egyelőre kevesebb figyelem jut. Ez Kínában nem nagy probléma, mert a PDD vevői jellemzően a szegényebb városok fiataljai közül kerülnek ki, akik az alacsony árért cserébe jellemzően megelégszenek a szerényebb minőséggel. Emellett a felhasználók 70 százaléka nő, akik között sok a háztartási cikkek beszerzését intéző háziasszony, és nekik fontos a spórolás.

A modellből szinte egyenesen következik, hogy a PDD gyakorlatilag melegágya az olcsó, de nagyon rossz minőségű, illetve a hamisított termékeknek is. Az amerikai tőzsdére való belépés után azonban várható, hogy a cég nagyobb erőfeszítéseket tesz a gyanús áruk kifehérítésére, a tőzsdefelügyelet ugyanis nem szokta szeretni, ha olyan papírok forognak a piacon, amelyek illegális termékek kereskedését ösztönzik.

A befektetők azonban egyelőre nem sokat törődnek ezzel, a szemük előtt most csak az lebeg, hogy a PDD nagy felfutás előtt állhat, hiszen egészen rövid idő alatt majdnem 350 millió aktív felhasználót gyűjtött össze.

Vállalat Világ Alibaba árkedvezmény kereskedelem Kína PDD Pinduoduo Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2019. február 16. 07:29 Vállalat

A fapadosok is elbújhatnak a Lufthansa utasokat büntető trükkjei mögött

Megbüntet a légitársaság, mert nem szállsz fel a járatra? Igen, ők úgy látják, hogy joguk van erre.

Torontáli Zoltán
2019. február 15. 10:00 Vállalat

A kamionosok után a buszosoknál is kitörhet a kelet-nyugati európai csata

Az Európai Parlament lényegében helybenhagyta azt a javaslatcsomagot, amely alaposan átrendezheti a buszos közlekedést az unióban.

Fabók Bálint
2019. február 15. 06:53 Vállalat

“Lassacskán kezdenek minket emberszámba venni”: Miskolcig söpör az audis sztrájkhullám

A miskolci SEG Automitive-nál sosem sztrájkoltak, de részben az audisok hatására szokatlan összefogás valósult meg. A vezetők azonban megtörték a lendületet.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. február 15. 18:34 Adat

Sehol nem gazdagszik olyan ütemben a foci, mint Magyarországon

Beverekedte magát Európa 20 leggazdagabb ligája közé az nb1, de a régióban mindenhol egészségesebb a focicsapatok bevételi struktúrája.

Wiedemann Tamás
2019. február 14. 11:01 Közélet

Titokzatos szoftver dönt a gyanús napelemes pályázatok nyerteseiről az állami tulajdonú MFB Banknál

A bank szerint ezzel a rendszerrel nem lehet visszaélni, mert a szoftver nem korrupt. De a furfangos jogi magyarázat szerint ellenőrizni sem lehet a programot. Így még gyanúsabb lett a tavalyi egynapos naperőmű-pályázat.

Váczi István
2019. február 13. 16:44 Vállalat

Dupla vagy semmit játszik a Suzuki a botrányos kirúgással

Jogi értelemben valószínűleg bukó helyzetbe hozta magát a Magyar Suzuki, de saját szempontjából ésszerű lépés lehetett: ha nincs szakszervezet, nem lesz sztrájk és „audis” béremelés.