Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. június 22. 15:39 Vállalat, Világ

Magyarországot is lehúzhatja a nehéz helyzetbe kerülő német feldolgozóipar

A német feldolgozóipar üzleti hangulatát követő beszerzési menedzserindex másfél éves mélypontra süllyedt júniusban, derül ki az IHS Markit jelentéséből. Ez a mutató olyan, mint egy közvélemény-kutatás vállalatvezetőkkel, akiket az értékesítésről, a foglalkoztatásról, a készletfelhalmozásról és az árakról is megkérdezik. Ezek alapján viszonylag pontosan előrejelezhető, hogy mekkora lesz a vállalatok GDP-termelése.

A legfrissebb adatok szerint a német feldolgozóipari termelés az eddigieknél lassabban fog növekedni.

 

 

Az index tavaly decemberben pedig még pozitív rekordot döntött, azonban az év eleje óta az ágazat exportpiacai drámaian leromlottak az amerikai és a kínai megrendelések visszaesése miatt. A feldolgozóipari cégek két éve nem tapasztaltak olyan kis mértékű gyarapodást a külpiaci rendelésállományukban, mint az elmúlt hónapban, és ez már a termelésükön is meglátszik. A változások hátterében a Trump által szított kereskedelmi viszályok állhatnak, amelyek például a német autóipart kifejezetten szorult és bizonytalan helyzetbe hozzák – a müncheni IFO gazdaságkutató intézet májusi felmérése szerint a pont a járműgyártók a legpesszimistábbak a külföldi értékesítéssel kapcsolatban.

(A mutató 50 fölött növekedést, az alatt pedig visszaesést jelez.)

A német feldolgozóipar kedvezőtlen kilátásai közvetve Magyarországot is nehéz helyzetbe hozhatják. Az exportorientált magyar gazdaság külpiaci forgalmának valamivel több, mint egynegyedét Németországgal bonyolítja, és épp az autóipar az az ágazat, ahol a beszállítók és német gyártók Magyarországon létesített összeszerelő üzemei miatt igazán élénk a két ország közötti gazdasági kapcsolat. 

 

 

Ráadásul a német autógyárak magyarországi leányvállalatai a legmeghatározóbb ipari termelők között vannak az országban. Érdemes felidézni, hogy két éve az Audi és az Opel üzemeinek ideiglenes leállása az országos ipari termelés jelentős visszaeséséhez vezetett. 2016 elején pedig részben azért tört meg a magyar GDP dinamikus növekedése, mert amíg a győri Audi átállt az A3-as modell új változatának gyártására, fel kellett függesztenie a termelést.

Vállalat Világ autóipar export külkereskedelem németország Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2019. május 20. 11:41 Tech, Vállalat

Gyakorlatilag kicsinálják a magyarok második kedvenc okostelefon-márkáját

A magyar okostelefon-piacot is felboríthatja a Huawei-botrány. Itthon az elmúlt hónapokban minden negyedik készüléket a kínai gyártó adta el.

Torontáli Zoltán
2019. május 18. 07:40 Élet, Vállalat

Kész a félig magyar önvezető kamion, már csak a világot kell hozzáigazítani

A technológia ma már nem kérdés, sokkal izgalmasabb, hogy megéri-e az embert leváltani egy gépre. A válasz ugyanis korántsem egyértelmű.

Torontáli Zoltán
2019. május 17. 14:38 Vállalat, Világ

Az online ruhaboltoknak elegük van abból, hogy kölcsönzőként használják őket

Olyan méreteket ölt a ruhavisszaküldés az online üzletekben, hogy a kereskedők elkezdték feketelistázni a renitens vásárlóikat.

Fontos

Váczi István
2019. május 20. 16:22 Világ

Jó időre meghatározza Európa sorsát a hétvégi választás

Hosszú időre lekerül a szorosabb integráció a napirendről, ha az euroszkeptikus pártok nagyon megerősödnek az Európai Parlamentben.

Bucsky Péter
2019. május 20. 06:54 Élet

Tételes lista a zöld rendszámos autókról – sokuk szennyezőbb egy hagyományos kocsinál

Sok tölthető hibridnél teljesen érthetetlen, miért támogatja az állam a vásárlásukat és a fenntartásukat.

Váczi István
2019. május 16. 06:53 Közélet, Vállalat

Az ország legnagyobb földesura lett Mészáros Lőrinc

Nem kell tovább számolgatni, Mészáros agrárholdingjának vezetője maga mondta el, hogy már mindenkinél nagyobb területen gazdálkodnak.