Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. június 22. 15:39 Vállalat, Világ

Magyarországot is lehúzhatja a nehéz helyzetbe kerülő német feldolgozóipar

A német feldolgozóipar üzleti hangulatát követő beszerzési menedzserindex másfél éves mélypontra süllyedt júniusban, derül ki az IHS Markit jelentéséből. Ez a mutató olyan, mint egy közvélemény-kutatás vállalatvezetőkkel, akiket az értékesítésről, a foglalkoztatásról, a készletfelhalmozásról és az árakról is megkérdezik. Ezek alapján viszonylag pontosan előrejelezhető, hogy mekkora lesz a vállalatok GDP-termelése.

A legfrissebb adatok szerint a német feldolgozóipari termelés az eddigieknél lassabban fog növekedni.

 

 

Az index tavaly decemberben pedig még pozitív rekordot döntött, azonban az év eleje óta az ágazat exportpiacai drámaian leromlottak az amerikai és a kínai megrendelések visszaesése miatt. A feldolgozóipari cégek két éve nem tapasztaltak olyan kis mértékű gyarapodást a külpiaci rendelésállományukban, mint az elmúlt hónapban, és ez már a termelésükön is meglátszik. A változások hátterében a Trump által szított kereskedelmi viszályok állhatnak, amelyek például a német autóipart kifejezetten szorult és bizonytalan helyzetbe hozzák – a müncheni IFO gazdaságkutató intézet májusi felmérése szerint a pont a járműgyártók a legpesszimistábbak a külföldi értékesítéssel kapcsolatban.

(A mutató 50 fölött növekedést, az alatt pedig visszaesést jelez.)

A német feldolgozóipar kedvezőtlen kilátásai közvetve Magyarországot is nehéz helyzetbe hozhatják. Az exportorientált magyar gazdaság külpiaci forgalmának valamivel több, mint egynegyedét Németországgal bonyolítja, és épp az autóipar az az ágazat, ahol a beszállítók és német gyártók Magyarországon létesített összeszerelő üzemei miatt igazán élénk a két ország közötti gazdasági kapcsolat. 

 

 

Ráadásul a német autógyárak magyarországi leányvállalatai a legmeghatározóbb ipari termelők között vannak az országban. Érdemes felidézni, hogy két éve az Audi és az Opel üzemeinek ideiglenes leállása az országos ipari termelés jelentős visszaeséséhez vezetett. 2016 elején pedig részben azért tört meg a magyar GDP dinamikus növekedése, mert amíg a győri Audi átállt az A3-as modell új változatának gyártására, fel kellett függesztenie a termelést.

Vállalat Világ autóipar export külkereskedelem németország Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Avatar
2020. május 27. 16:48 Vállalat

Korai még temetni az autóipart

Magyarország szempontjából különösen fontos, hogy mi lesz az autóiparral, ami az utóbbi hónapokban nagy bajba került, és egyébként is több nagy trend is ellene halad.

Jandó Zoltán
2020. május 27. 13:14 Vállalat

Virtuális futóversenyeken kárpótolják magukat a magyar futók és versenyszervezők

A járványhelyzet hatalmas lökést adott egy piac fejlődésének, ami a teljes iparág alakulására is hatással lehet.

Fabók Bálint
2020. május 26. 12:22 Vállalat

Utolsókat rúgja a nagy múltú Ajka Kristály, bontani kezdték az üveggyárat

A rendszerváltás idején még 1300 embert alkalmazó gyár fénykorában szinte kizárólag gazdag országokba exportált, mostanra azonban nagyjából 15 embernek ad munkát.

Fontos

Jandó Zoltán
2020. május 27. 08:23 Közélet

Kilencvenmilliárdért építi meg az új Duna-hidat Paksnál a kormány kedvenc útépítője

A hídra főleg a paksi atomerőmű bővítése miatt van szükség, és 25 kilométernyi utat is építhet hozzá a Duna Aszfalt a következő három évben.

Váczi István
2020. május 27. 06:29 Közélet

Mire vége a járványnak, nagyon felkészültek leszünk rá

Az egészségügyi felszerelések terén önellátásra törekszik a kormány, sőt, mintha ezt más ágazatokra is ki akarná terjeszteni, ami furcsa egy nyitott gazdaságban.

Bucsky Péter
2020. május 26. 06:31 Vállalat

Egy állami program, amit nem az oligarchákra szabtak, és rögtön jobbak is az eredmények

6 milliárd forint állami támogatással 11 inkubátorcég eddig 139 startupot segített elindulni, a kétes hírű Jeremie programhoz képest sokkal nagyobb sikerrel.