Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. június 19. 16:02 Élet, Vállalat

Drágulnak a fapadosok, egyre kevésbé mindegy, hogy mikor veszel jegyet

Átmenetinek bizonyult a fapados jegyárak tavalyi csökkenése. Egy (pdf-ben innen letölthető) német felmérés szerint az idén már átlagosan 53 euróért lehet azokhoz a legolcsóbb jegyekhez hozzájutni, amelyek tavaly még 44 euróba kerültek. Az árak egy útra és 2018 tavaszi foglalásokra vonatkoznak.

A drágulás annak ellenére következett be a német piacon, hogy a kínálat tovább nőtt, egyre több helyre lehet egyre több járattal repülni. “Az emelkedő olajáraknak és a magasabb személyi költségeknek egyértelmű szerepe van a trendben” – mondta a felmérést készítő DLR kutatási vezetője a Tageschaunak.

Az árakat emellett az is felfelé hajtja, hogy a fapadosok (legalábbis Németországban) jobban elmozdultak a hagyományos modellben szolgáltató versenytársaik felé. Egyrészt több központi reptérre járnak, mint korábban, ami növeli a költségeiket, másrészt egyre több üzleti utazót visznek a fedélzeten, akiktől magasabb jegyárakat tudnak elkérni.

 

A német járatoknál a nagyobb szereplők közül továbbra is a magyar gyökerű Wizz Air adja átlagosan a legolcsóbb jegyeket. Ez egyébként összhangban van a cégnek azzal a sokszor hangoztatott stratégiájával, hogy kifejezetten alacsony költségekkel működik. A Ryanair viszont egy év alatt alaposan megdrágult, annyira, hogy már az EasyJet is olcsóbb. A legmagasabb jegyárakkal pedig továbbra is az Eurowings dolgozik.

 

Ugyanakkor erősen árnyalja a képet, ha azt is figyelembe vesszük, hogy indulás előtt mennyivel veszi meg a jegyét az utas. Az alábbi ábra azt mutatja, hogy ha három hónappal felszállás előtt vásárol, akkor nagyon nagy különbségek nincsenek az árakban, sőt, nem is az Eurowings átlaga a legmagasabb.

 

Furcsa, de a számok azt mutatják, hogy a Wizz Airnél egy héttel indulás előtt olcsóbb az átlagos jegyár, mint egy hónappal korábban. Az EasyJetnél és a Ryanairnél pedig arra érdemes figyelni, hogy nem a legkorábbi, három hónapos időpont a nyerő, hanem általában az indulás előtt egy hónappal a legolcsóbbak a jegyek.

Mivel a DLR felmérése konkrét útvonalak próbafoglalásaiból áll össze, négy budapesti útvonalat külön is megnéztünk ezek közül. Az alábbi ábra egyrészt érdekes módon megerősíti a Wizz Airnek azt a trendbe nem illeszkedő gyakorlatát, hogy az indulás előtt egy héttel a olcsóbb a jegy, mint egy hónappal felszállás előtt, másrészt viszont az is látszik, hogy a cég árai elég nagy szórást mutathatnak a célreptértől függően.

 

Élet Vállalat DLR fapados légitársaság németország repülés wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Jandó Zoltán
2019. február 13. 18:23 Élet

Úgy érzed, sokat állsz dugóban? Ha még tudnád, hogy mennyit buksz vele

Romlik a dugóhelyzet Budapesten: egy fővárosi ingázó 162 órát töltött forgalmi dugóban 2018-ban, ami 16 órával több az egy évvel korábbinál.

Fabók Bálint
2019. február 13. 08:44 Élet

A félelmetes krumplidrágulás csak tünete a magyar krumplitermelés vergődésének

1960-hoz képest közel tizedére esett a magyar burgonyatermelés, és egyre nagyobb mértékben vagyunk kiszolgáltatva az importnak és az éghajlatváltozásnak.

Fabók Bálint
2019. február 12. 18:30 Élet

Az egyik legmélyebb társadalmi változásnak ágyaz meg az internetes párkeresés

Az Egyesült Államokban a 2017-ben összejött párok közel 40 százaléka az interneten ismerkedett össze. Nagyobb lett a társadalmi osztályok közötti átjárás.

Fontos

Torontáli Zoltán
2019. február 15. 10:00 Vállalat

A kamionosok után a buszosoknál is kitörhet a kelet-nyugati európai csata

Az Európai Parlament lényegében helybenhagyta azt a javaslatcsomagot, amely alaposan átrendezheti a buszos közlekedést az unióban.

Wiedemann Tamás
2019. február 14. 11:01 Közélet

Titokzatos szoftver dönt a gyanús napelemes pályázatok nyerteseiről az állami tulajdonú MFB Banknál

A bank szerint ezzel a rendszerrel nem lehet visszaélni, mert a szoftver nem korrupt. De a furfangos jogi magyarázat szerint ellenőrizni sem lehet a programot. Így még gyanúsabb lett a tavalyi egynapos naperőmű-pályázat.

Váczi István
2019. február 13. 16:44 Vállalat

Dupla vagy semmit játszik a Suzuki a botrányos kirúgással

Jogi értelemben valószínűleg bukó helyzetbe hozta magát a Magyar Suzuki, de saját szempontjából ésszerű lépés lehetett: ha nincs szakszervezet, nem lesz sztrájk és „audis” béremelés.