Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. május 27. 12:27 Vállalat

Az elektromos autók terjedésének az autókereskedők is betartanak

Még mindig meglehetősen ritkán látni elektromos gépkocsikat az utakon. Azon túl, hogy az emberek lassan hajlandóak csak lecserélni autóikat, sok ismert oka is van ennek: a villanyautók magas ára, korlátozott hatótávolsága és a töltésükkel kapcsolatos nehézségek. Mindezek mellett egy, a Nature Energy hasábjain megjelent új tanulmány szerint még az autókereskedők hozzáállása is akadályozza az elektromos autók iránti kereslet felélénkülését. A szerzők kiderítették azt is, hogy az eladók miért vonakodnak az alternatív meghajtású kocsik értékesítésétől.

A skandináv országokban lebonyolított 126 próbavásárlás során a magukat autóvásárlónak álcázó kutatók azt tapasztalták, hogy az eladók leginkább az általuk forgalmazott márka benzines és dízeles típusaira próbálták őket rábeszélni.

A vásárlások több, mint háromnegyede úgy zajlott, hogy az eladók még csak meg sem említették, hogy létezik villanyhajtású kocsi a márkakereskedés kínálatában. Amikor pedig mégis szóba kerültek az elektromos típusok, a kereskedők sokszor megtévesztő, hamis adatokat osztottak meg róluk a vevőkkel, például a valós hatótávhoz képest alacsonyabb értéket adtak meg és a töltési időt is többször felülbecsülték. Sőt, előfordult, hogy kifejezetten le is beszélték az ügyfeleket a villanyautó megvásárlásáról, többnyire azzal az indokkal, hogy az nem éri meg, de volt olyan eladó, aki odáig ment, hogy pénzügyi katasztrófaként emlegette az elektromos kocsi birtoklását. 

A kutatók a próbavásárlások eredményeit autópiaci szakértőkkel is megvitatták, így feltárták ennek a furcsa jelenségnek az okait is. Ezek közül a legfontosabb, hogy a kereskedőknek még mindig csak töredéke részesült az elektromos autózással kapcsolatos képzésben, emiatt sokan bizonytalanná válnak, ha az ügyfelük a töltőhálózatról vagy a széndioxid kibocsátásról kérdez. Ennek következtében, hogy a kínos helyzeteket elkerülhessék, inkább az általuk már jól ismert belső égésű motorral szerelt típusokra terelik a szót.

A vevők márpedig kérdeznek, méghozzá annyit, hogy a tapasztalatok szerint amíg egy elektromos autót elad egy kereskedő, ugyanannyi idő alatt akár négy benzines vagy dízeles  kocsit is értékesíthetne. A műszaki újdonságok mellett a különböző állami támogatásokat, adókedvezményeket is meg kell beszélni a vevőkkel, ami sokkal bonyolultabbá teszi a villanyautók eladását.

Közben sokszor nincs is a márkakereskedés készletén az elektromos típusokból, így azokat bemutatni is nehezebb, és az ügyfélnek is jellemzően többet kell várnia, mire beülhet az új autójába, amit szintén a kereskedőnek kell vele elfogadtatnia. Végül, de nem utolsósorban az elektromos autók eladása azért is éri meg kevésbé a robbanómotoros típusoknál a márkakereskedéseknek, mert kisebb a szervizigényük, ami a szervizköltségekből érkező bevételek csökkenését vonja magával hosszabb távon.

A tanulmány szerzői szerint, ha a kereskedőkön múlna, az autóvásárlók nem sokat tudnának az elektromos autókról. A helyzeten azzal lehetne javítani, ha a gyártók és a kormányzat a kereskedőket is érdekeltté tennék abban, hogy nagyobb hangsúlyt fektessenek a villanyautók értékesítésére. Mégsem tűnnek pesszimistának az elektromos autózás térnyerésével kapcsolatban, a BBC-nek azt nyilatkozták, hogy ez gyorsabb lesz, mint a legtöbben hiszik, a következő évtizedben már a villanymeghajtású kocsik fogják uralni a piacot.

Vállalat autó elektromos autó kereskedelem Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Fabók Bálint
2019. február 14. 06:51 Vállalat

A kaviárkirály magyar birodalma, ahol 60 millió forintos halak zsúfolódnak az omladozó kendergyár medencéiben

A román határnál fekvő Komádinál, egy omladozó gyártelepnél állítják elő a világ kaviártermelésének egy százalékát. Cégportré a kaviárkirály magyar birodalmáról.

Váczi István
2019. február 13. 16:44 Vállalat

Dupla vagy semmit játszik a Suzuki a botrányos kirúgással

Jogi értelemben valószínűleg bukó helyzetbe hozta magát a Magyar Suzuki, de saját szempontjából ésszerű lépés lehetett: ha nincs szakszervezet, nem lesz sztrájk és „audis” béremelés.

Bucsky Péter
2019. február 13. 06:50 Vállalat

A fél bolygót letarolná egy magyar étteremhálózat, de van esélye erre?

Digitális megoldásokkal jutna rengeteg bevételhez a KAJAHU nevű éttermet üzemeltető cég, aminek bárki a társtulajdonosa lehet a tőzsdén. Részletesen utánanéztünk az üzleti modelljüknek.

Fontos

Wiedemann Tamás
2019. február 14. 11:01 Közélet

Titokzatos szoftver dönt a gyanús napelemes pályázatok nyerteseiről az állami tulajdonú MFB Banknál

A bank szerint ezzel a rendszerrel nem lehet visszaélni, mert a szoftver nem korrupt. De a furfangos jogi magyarázat szerint ellenőrizni sem lehet a programot. Így még gyanúsabb lett a tavalyi egynapos naperőmű-pályázat.

Kasnyik Márton
2019. február 13. 13:31 Közélet

A kormány szép csendben bevezeti a családi vagyonkezelő alapítványokat

"Felmerült az igény", de csak 600 milliós vagyon felett. A fejlett világban az elit egyik legnagyobb trükkje, most behozzák Magyarországra is.

Torontáli Zoltán
2019. február 12. 15:48 Közélet

Mi van akkor, ha felveszed Orbán kamatmentes 10 millióját, de nem szülsz gyereket?

Nehéz megmondani, hogy mi lesz, de elég könnyen elképzelhető olyan megoldás, hogy megéri egyszerűen nem megszülni a beígért gyereket.