Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. május 8. 17:27 Élet, Vállalat

Megjött a Bubi robogós kihívója Lengyelországból

Négy napja újfajta, bérelhető elektromos robogók tűntek fel a főváros utcáin, a Blinkee márkanevet használó lengyel vállalkozás jelent meg Budapesten az otthon már korábban elindított szolgáltatásával. A megosztásos gazdasági modellre épülő kerékpár és autó után így most már közösségi robogóval is lehet utazni a város bizonyos részein. A pesti palettáról nemzetközi összehasonlításban így már csak a közösségi elektromos roller hiányzik, de fogadni mernénk, hogy ennek beindításán is többen gondolkodnak.

Elvileg semmi sem akadályozza, hogy a hasonló szolgáltatások ellepjék a várost, a Bubi mellett jelenleg egy biciklis (Donkey Republic), két autós (Greengo és Mol Limo) és most már egy robogós verzió is versenyez egymással.

A piacra lépés nem tűnik túl bonyolultnak, a Blinkee hátterében álló Green Electricity Sp. z o.o. például Varsóban van bejegyezve, és amikor megkérdeztük, hogy van-e magyar cégük, talányosan csak annyit feleltek, hogy Lengyelországban van a központjuk. A honlapon található szerződési feltételekből az látszik, hogy a szolgáltatást a lengyel társaság nyújtja, de Blinkee.city Kft. néven egy magyar céget is alapítottak március közepén (ez egyébként Varsányi Tamás tulajdonában van), és magyar ügyfélszolgálathoz is lehet fordulni probléma esetén.

Blinkee robogó a Bem rakparton.

A közösségi biciklik, robogók és rollerek szabályozatlan használata egyébként már a világ több városában is olyan káoszhoz vezetett, hogy az önkormányzatoknak be kellett avatkozniuk. A két legemlékezetesebb példa a kínai biciklik és a San Franciscó-i elektromos rollerek esete volt eddig.

A problémát rendszerint az okozza, hogy a technológia alkalmassá teszi az eszközök szabad használatát, egy mobil applikáció segítségével a járművek megtalálhatóak, a bérleti díjak kifizethetőek, és helyzetük is nyomon követhető, ami többek között azt is jelenti, hogy bárhol ott lehet őket hagyni. Kínában a szolgáltatók nem bírták kordában tartani a használatot, vagyis nem tudták a városokban összeszedni és megfelelően elosztani a szanaszét hagyott bringákat, ezért kellett a városoknak közbelépniük.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKicsit túltolták a Bubit Kínában, tonnaszámra állnak a roncsbiciklikKínában olyan szabadosra hagyták a közbicikli piacot, hogy mindenki rámozdult a nagy lehetőségre, a túlkínálat pedig csődökhöz vezet.

San Franciscóban pedig a rollerek lettek olyan népszerűek, hogy egyrészt zavarták a gyalogos közlekedést, másrészt akadályokat képeztek a járdákon. Ezért az amerikai városban is engedélykötelessé, szabályozottá tették a szolgáltatást, másrészt a nem megfelelő helyen hagyott eszközöket büntetni kezdték, elszállításuk költségét pedig a város kiszámlázta a cégeknek.

A Blinkee azt mondta nekünk, hogy indulásként 30 robogót telepítettek Budapestre, és gyorsan növekedni szeretnének, de pontos számokat nem árultak el. A bővülést azonban a robogók száma mellett a bérlési területre is értik, jelenleg ugyanis ilyen értelemben még a pesti belvárost sem fedi le teljesen a szolgáltatás. Bár a robogót egész Budapesten lehet használni, felvenni és leadni jelenleg még csak a Margit-híd és a Petőfi-híd között, a Duna két partján húzódó elég szűk sávban lehet.

A használat díja percenként 49 forint, amiből a diákok 8 forint kedvezményt kapnak, de naponta nem számláznak többet 4900 forintnál, vagyis 100 perc fölött már nem ketyeg a számláló. A 61-65 forintos percdíjjal illetve havidíjjal beindult közösségi autóknak ezzel alákínált a Blinkee, igaz, robogón télen és esőben nem mindig élvezet az utazás, és a járművet sokan bátorságpróbának is tekintik a budapesti közlekedésben.

A közösségi e-robogó egyik érdekes új problémája a bukósisak kötelező használata, ezt a jármű csomagtartó dobozába tették, és mellékeltek hozzá egy egészségügyi sapkát is.

A Blinkee-nek van biztosítása, de jó tudni, hogy nem rendeltetésszerű használat esetén az ügyfélnek a sisak elvesztése 22 ezer forintba kerül, a szervizelés költségét legfeljebb 100 ezer forintig állnia kell, ha pedig a robogó az ő hibájából semmisül meg, akkor 990 ezer forintja fogja bánni.

Élet Vállalat Blinkee Budapest közösségi robogó Lengyelország Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Pálos Máté
2022. május 10. 11:41 Élet, Vállalat

Olyan jól keresett a futár, hogy a finn hatóságok inkább nem adtak neki letelepedési engedélyt

Minden papírja rendben volt, azonban gyanúsnak találták, hogy futárként ilyen sokat keres. Jogi útra tereli az ügyet.

Katona Hajnalka
2022. május 7. 12:45 Élet

A városok zöldítése az emberek mentális egészsége miatt is fontos

A zöldövezetben felnövő gyerekeknél kisebb eséllyel alakul ki mentális betegség felnőtt korban.

Torontáli Zoltán
2022. május 4. 17:08 Élet

Közel 8 milliárd forintért indulhat a Giro Budapestről, de mit hoz Magyarországnak?

Mint minden hasonló nagy versenynek, a Giro d’Italiának is nagy az egyszeri közvetlen költsége, a haszna pedig közvetett. A magyar biciklisport viszont nagyot léphet vele előre.

Fontos

Pálos Máté
2022. május 19. 04:34 Pénz, Vállalat

„Akkor közölték az árat, amikor elindították a kamiont” – jelentős drágulás jön a könyveknél

Évtizedek óta nem volt ekkora káosz a nyomdai megrendelések és a könyvek árképzése körül; előfordul, hogy már gyártás közben kell változtatni egy könyv árán.

Trippon Mariann
2022. május 18. 18:01 Adat, Pénz

Erős volt az első negyedéves növekedés, de fenntartható-e?

Az utóbbi években a magyar gazdaság tartósan az uniós és régiós átlag felett tudott növekedni, az egyensúlytalanságok miatt azonban elkerülhetetlen a gazdaságpolitikai fordulat.

Jandó Zoltán
2022. május 18. 04:34 Pénz, Vállalat

Háromszor annyiért vesszük az orosz gázt, mint a románok, és negyedével drágábban, mint az EU-átlag

Egyetlen olyan uniós tagállam volt februárban, amely drágábban vásárolta az orosz gázt, mint Magyarország: a főbb európai útvonalaktól valóban eléggé elzárt Litvánia.