Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. május 8. 17:27 Élet, Vállalat

Megjött a Bubi robogós kihívója Lengyelországból

Négy napja újfajta, bérelhető elektromos robogók tűntek fel a főváros utcáin, a Blinkee márkanevet használó lengyel vállalkozás jelent meg Budapesten az otthon már korábban elindított szolgáltatásával. A megosztásos gazdasági modellre épülő kerékpár és autó után így most már közösségi robogóval is lehet utazni a város bizonyos részein. A pesti palettáról nemzetközi összehasonlításban így már csak a közösségi elektromos roller hiányzik, de fogadni mernénk, hogy ennek beindításán is többen gondolkodnak.

Elvileg semmi sem akadályozza, hogy a hasonló szolgáltatások ellepjék a várost, a Bubi mellett jelenleg egy biciklis (Donkey Republic), két autós (Greengo és Mol Limo) és most már egy robogós verzió is versenyez egymással.

A piacra lépés nem tűnik túl bonyolultnak, a Blinkee hátterében álló Green Electricity Sp. z o.o. például Varsóban van bejegyezve, és amikor megkérdeztük, hogy van-e magyar cégük, talányosan csak annyit feleltek, hogy Lengyelországban van a központjuk. A honlapon található szerződési feltételekből az látszik, hogy a szolgáltatást a lengyel társaság nyújtja, de Blinkee.city Kft. néven egy magyar céget is alapítottak március közepén (ez egyébként Varsányi Tamás tulajdonában van), és magyar ügyfélszolgálathoz is lehet fordulni probléma esetén.

Blinkee robogó a Bem rakparton.

A közösségi biciklik, robogók és rollerek szabályozatlan használata egyébként már a világ több városában is olyan káoszhoz vezetett, hogy az önkormányzatoknak be kellett avatkozniuk. A két legemlékezetesebb példa a kínai biciklik és a San Franciscó-i elektromos rollerek esete volt eddig.

A problémát rendszerint az okozza, hogy a technológia alkalmassá teszi az eszközök szabad használatát, egy mobil applikáció segítségével a járművek megtalálhatóak, a bérleti díjak kifizethetőek, és helyzetük is nyomon követhető, ami többek között azt is jelenti, hogy bárhol ott lehet őket hagyni. Kínában a szolgáltatók nem bírták kordában tartani a használatot, vagyis nem tudták a városokban összeszedni és megfelelően elosztani a szanaszét hagyott bringákat, ezért kellett a városoknak közbelépniük.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKicsit túltolták a Bubit Kínában, tonnaszámra állnak a roncsbiciklikKínában olyan szabadosra hagyták a közbicikli piacot, hogy mindenki rámozdult a nagy lehetőségre, a túlkínálat pedig csődökhöz vezet.

San Franciscóban pedig a rollerek lettek olyan népszerűek, hogy egyrészt zavarták a gyalogos közlekedést, másrészt akadályokat képeztek a járdákon. Ezért az amerikai városban is engedélykötelessé, szabályozottá tették a szolgáltatást, másrészt a nem megfelelő helyen hagyott eszközöket büntetni kezdték, elszállításuk költségét pedig a város kiszámlázta a cégeknek.

A Blinkee azt mondta nekünk, hogy indulásként 30 robogót telepítettek Budapestre, és gyorsan növekedni szeretnének, de pontos számokat nem árultak el. A bővülést azonban a robogók száma mellett a bérlési területre is értik, jelenleg ugyanis ilyen értelemben még a pesti belvárost sem fedi le teljesen a szolgáltatás. Bár a robogót egész Budapesten lehet használni, felvenni és leadni jelenleg még csak a Margit-híd és a Petőfi-híd között, a Duna két partján húzódó elég szűk sávban lehet.

A használat díja percenként 49 forint, amiből a diákok 8 forint kedvezményt kapnak, de naponta nem számláznak többet 4900 forintnál, vagyis 100 perc fölött már nem ketyeg a számláló. A 61-65 forintos percdíjjal illetve havidíjjal beindult közösségi autóknak ezzel alákínált a Blinkee, igaz, robogón télen és esőben nem mindig élvezet az utazás, és a járművet sokan bátorságpróbának is tekintik a budapesti közlekedésben.

A közösségi e-robogó egyik érdekes új problémája a bukósisak kötelező használata, ezt a jármű csomagtartó dobozába tették, és mellékeltek hozzá egy egészségügyi sapkát is.

A Blinkee-nek van biztosítása, de jó tudni, hogy nem rendeltetésszerű használat esetén az ügyfélnek a sisak elvesztése 22 ezer forintba kerül, a szervizelés költségét legfeljebb 100 ezer forintig állnia kell, ha pedig a robogó az ő hibájából semmisül meg, akkor 990 ezer forintja fogja bánni.

Élet Vállalat Blinkee Budapest közösségi robogó Lengyelország Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Stubnya Bence
2019. november 14. 11:33 Élet

A Wizz Air-vezér nekiment a nyugat-európaiaknak és a Lufthansának

Váradi József szerint a hagyományos légitársaságok üzleti modelljét jogosabb fenntarthatósági alapon kritizálni, mint a fapadosokét. A nyugati kritikusok pedig képmutatóak.

Avatar
2019. november 13. 17:15 Élet

Volt, amikor Magyarország nem kicsinek, hanem nagyhatalomnak képzelte magát

A nemzethalál réme és a nagyhatalmiság délibábja között csapongott a magyarok önértékelési zavara.

Avatar
2019. november 12. 15:12 Élet

Magyarország kis ország?

Megkérdeztük Dragomán Györgyöt, Somogyi Zoltánt és Ungváry Krisztiánt, hogy mi jut eszébe arról, hogy Magyarország kis ország. A következő napokban az ő írásaik jelennek meg.

Fontos

Bucsky Péter
2019. november 13. 06:48 Közélet

Budapesti behajtási díj helyett megcsinálta a kormány a kihajtási díjat

Annyit keres a kormány a fővárosi és agglomerációs autókon, amit a főváros a dugódíjból tervezne beszedni. Utóbbitól mégis félnek.

Jandó Zoltán
2019. november 12. 11:44 Adat

Magyar orvosok ezrei, nővérek tízezrei hagyják el a pályát vagy az országot

Az orvos és nővérhiányt bevándorlókkal sem tudjuk kezelni, és nem azért mert erre ne lenne igény, hanem mert a nővérek például szinte mindenhol jobban keresnek.

Fabók Bálint
2019. november 12. 06:51 Élet

Megnéztem két szelektív hulladékkezelőt, és alig hittem el, amit láttam

Hiába szelektálunk gondosan, a műanyaghulladék csak néhány típusa hasznosul újra. A joghurtos pohár, a zacskó vagy az ételhordó doboz sem ilyen.