Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. május 6. 17:33 Vállalat

Egész Európa elfordult a dízeles autótól, már az eladásokból is látszik

Egyre kevésbé vesznek dízelmotorral személyautót az európaiak a kontinens autógyártóit tömörítő szövetség, az ACEA legújabb statisztikái szerint. Pedig pár éve pedig még megtörhetetlennek tűnt a dízelmotorok népszerűsége.

A dízeles motorok főleg azért indultak el a világ körüli hódító útjukra, mert a benzinesekhez képest jobb a fogyasztásuk. Csakhogy ezt az előnyt a szigorodó környezetvédelmi normák közepette a gyártók csak újabb és újabb bonyolult, drágán javítható alkatrészek beépítésével tudták fenntartani, sőt, csaltak is. Ráadásul a gyártók minden igyekezete ellenére több városból ki is tiltják a környezetszennyező dízeles kocsikat, nemrég még Budapesten is kilátásba helyezte ezt a főpolgármester. Mindez nem tett jót a dízeles technológia hírének, és időközben az eleve tisztább működésű benzinmotorok is hatékonyabbak lettek (igaz, emiatt nőttek a szervízköltségeik is).

Az adatok mindenesetre arra utalnak, hogy a dízelmotorok körüli negatív hírek és botrányok Európa-szerte megtették a hatásukat. Uniós szinten 17 százalékkal kevesebb új dízelautót állítottak forgalomba 2018 első negyedévében 2017 azonos időszakához képest, míg a benzineseket tekintve 15 százalékos növekedést mért az ACEA – ezek a trendek szinte minden uniós tagállamban, Magyarországon is jellemzőek.

 


A változásoknak miatt 2017 és 2018 első negyedéve között a dízeles személyautók részesedése az új autók piacán 46 százalékról 38-ra csökkent az EU-ban, míg a benzinesek aránya 49 százalékról 56-ra nőtt. Az alternatív, hibrid és elektromos hajtású kocsik aránya még mindig viszonylag alacsony, 5 százalék körül állt mindkét vizsgált időpontban, tehát a magas vételár, a korlátozott hatótávolság és a hiányos töltési infrastruktúra még mindig akadályozza az elterjedésüket.

 

Magyarországon a 2017 elején az újonnan forgalomba helyezett személygépkocsik körülbelül egyharmada volt dízeles, az idei első negyedévben viszont már a negyedrészt sem érte el a dízel-technológia piaci részedése. A benzinesek aránya ezzel szemben 62 százalékról 71-re nőtt, az elektromos, hibrid és más alternatív hajtású autók elterjedtsége pedig az unióshoz hasonló 5 százalék körüli szintre állt be.

 


Egyelőre nem teljesen világos, hogy mi lesz az autógyártók reakciója ezekre a trendekre. A Volkswagen például továbbra sem szabadul a dízelbotránytól, ráadásul a konszern bizonyos kisebb autóiba már nem is szerel dízelmotort. Eközben pedig a Bosch, az autóipar egyik legmeghatározóbb beszállítója és fejlesztője továbbra is elkötelezett a dízeltechnológia iránt és fáradhatatlanul igyekszik azon a legújabb megoldásaival, hogy bebizonyítsa, a dízelmotoroknak van jövője.

Vállalat autóipar dízel dízelbotrány Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Stubnya Bence
2020. február 19. 06:49 Vállalat

A világ minden pontján van gyára egy magyar cégnek, ami a hóvihar miatt majdnem létre sem jött

Indonézia után többek között Brazíliában, Indiában és Kínában is nyitott üzemet a Diagon, ami mára az ötödik legnagyobb cég a világpiacon véralvadásdiagnosztikában.

Torontáli Zoltán
2020. február 18. 12:40 Vállalat, Világ

Ausztriában elkezdik visszaváltható üvegben árulni a tejet, a magyar Spar is vizsgálja a lehetőségét

A Rewe és a Spar is bevezeti a tejesüveget márciustól, 75 forintnak megfelelő üvegdíjjal.

Torontáli Zoltán
2020. február 16. 11:58 Vállalat

Felhagy a kisgyerekekre célzott reklámokkal az egyik nagy élelmiszergyártó

Nem használnak többé olyan mesefigurákat, celebeket és közösségi médiasztárokat, akik elsősorban a kisebb gyerekek számára vonzóak.

Fontos

Bucsky Péter
2020. február 18. 06:55 Közélet

Találtunk egy titkos fideszes kádertemetőt

Valószínűleg senkinek nem tűnne fel, ha egyik napról a másikra megszüntetnék a megyei önkormányzatokat. Kivéve a képviselőket és bürokratákat, akik onnan kapják a fizetésüket.

Avatar
2020. február 16. 17:24 Közélet

Azért beszélnek megosztó témákról a politikusok, mert csak így figyelünk rájuk

Sok lényeges kérdésről nem tájékozódunk, mert ezek nem elég megosztóak, és ezért a politikusok sem foglalkoznak ezekkel a témákkal.

Váczi István Bucsky Péter
2020. február 16. 07:47 Közélet

Moszkvában és Szófiában is olcsóbb a metrókocsi-felújítás, mint Budapesten

Ha nem a beszerzést álcázzák felújításnak, akkor egészen szerény összegből is kijöhet a művelet.