Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. március 6. 13:03 Vállalat

Beindultak a magánvasutak Európában

Március 24-én kifut egy intercity vonat Kölnből, és Düsseldorf, Duisburg, Essen, Gelsenkirchen, Münster, illetve Osnabrück érintésével Hamburgig megy. A járat érdekessége, hogy nem az állami vasútvállalat, hanem egy magáncég, a Flixmobility fogja indítani. Ez az a társaság, amelyet a magyar utazók is ismerhetnek, hiszen a buszos ága Flixbus márkanév alatt Budapestről is indít járatokat, főleg Nyugat-Európa felé.

A vonatjegyek 1 eurócent híján 10 eurótól kezdődnek, és a vonat ugyanannyi idő alatt teszi majd meg az utat, mint az állami vasútvállalat intercity-je. A Köln-Hamburg expressz magánvállalati formában egyébként nem újdonság, a szolgáltatással egy cég már megpróbálkozott, kevés sikerrel: tavaly le kellett állnia. A Flixmobility azonban ennek ellenére is optimista, azt tervezi, hogy Stuttgart és Berlin között is indít majd egy járatot, Frankfurton keresztül. Üzletileg azért lehet elődjénél jobb helyzetben, mert össze tudja kapcsolni a vasúti és a kiterjedt buszos menetrendjét, sőt a tarifákat is.

Úgy tűnik, hogy a személyszállító magánvasút Európában nem könnyű kezdet után éledezik. Ausztriában Bécs és Salzburg között, Linz érintésével már 2011-ben elindult az első alternatív vasút, és 2016-ban 56,7 millió eurós bevétel mellett 10,6 milliós EBITDA szintű nyereséget termelt. A Westbahn tavaly 5 millió utast szállított, és a számokon felbuzdulva tavaly már a második menetrend szerinti járatát is el tudta indítani a vonalon.

Az olasz Italo-NTV hosszú évekig tartó előkészületek és 1 milliárd euró befektetése után indult el 2012-ben, de az olasz állami bürokrácián majdnem meg is bukott. Az állami Trenitalia versenytársa azonban 2015-ben már nyereséget termelt, és azóta is pozitívban van, jövőjét pedig annyira biztosnak látja, hogy éppen bevezeti a részvényeit a tőzsdére.

Csehországban két magánvasút is indult, a RegioJet már 2011 óta működik, és 2015 óta nyereséges a Prága-Pozsony vonalon, nemrég pedig elindította a Prága-Bécs járatát is, napi három szerelvénnyel. A másik cseh versenyző a Leo Express, amely agresszív árháborút indított a RegioJet (és a cseh állami vasút) ellen, és bár egyelőre veszteséges, mégis megkérte az engedélyt a Prága-Krakkó járatra, valamint új mozdonyokra is leadta a megrendelését.

Svédországban Stockholm és Göteborg között 2015 óta van komoly verseny, és a magánvasút várhatóan ott is nyereséges lesz idén. Ezek az első komolyabb európai liberalizációs próbálkozások a Railjournal összefoglalója szerint csak úgy lehetnek üzletileg sikeresek, ha modern flottát építenek, ugyanis levetett mozdonyokkal és vagonokkal a tapasztalatok szerint biztos a csőd, hiába tartják alacsonyan a jegyárakat. Az utasok csak a modern szolgáltatásra vevők, praktikus internetes jegyvételt, fedélzeti wifit, magas minőségű kényelmes vagonokat és egyéb szolgáltatásokat keresnek.

Vállalat Flixbus magánvasút vasút vonat Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2019. február 15. 10:00 Vállalat

A kamionosok után a buszosoknál is kitörhet a kelet-nyugati európai csata

Az Európai Parlament lényegében helybenhagyta azt a javaslatcsomagot, amely alaposan átrendezheti a buszos közlekedést az unióban.

Fabók Bálint
2019. február 15. 06:53 Vállalat

“Lassacskán kezdenek minket emberszámba venni”: Miskolcig söpör az audis sztrájkhullám

A miskolci SEG Automitive-nál sosem sztrájkoltak, de részben az audisok hatására szokatlan összefogás valósult meg. A vezetők azonban megtörték a lendületet.

Fabók Bálint
2019. február 14. 06:51 Vállalat

A kaviárkirály magyar birodalma, ahol 60 millió forintos halak zsúfolódnak az omladozó kendergyár medencéiben

A román határnál fekvő Komádinál, egy omladozó gyártelepnél állítják elő a világ kaviártermelésének egy százalékát. Cégportré a kaviárkirály magyar birodalmáról.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. február 15. 18:34 Adat

Sehol nem gazdagszik olyan ütemben a foci, mint Magyarországon

Beverekedte magát Európa 20 leggazdagabb ligája közé az nb1, de a régióban mindenhol egészségesebb a focicsapatok bevételi struktúrája.

Wiedemann Tamás
2019. február 14. 11:01 Közélet

Titokzatos szoftver dönt a gyanús napelemes pályázatok nyerteseiről az állami tulajdonú MFB Banknál

A bank szerint ezzel a rendszerrel nem lehet visszaélni, mert a szoftver nem korrupt. De a furfangos jogi magyarázat szerint ellenőrizni sem lehet a programot. Így még gyanúsabb lett a tavalyi egynapos naperőmű-pályázat.

Váczi István
2019. február 13. 16:44 Vállalat

Dupla vagy semmit játszik a Suzuki a botrányos kirúgással

Jogi értelemben valószínűleg bukó helyzetbe hozta magát a Magyar Suzuki, de saját szempontjából ésszerű lépés lehetett: ha nincs szakszervezet, nem lesz sztrájk és „audis” béremelés.