Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. március 6. 13:03 Vállalat

Beindultak a magánvasutak Európában

Március 24-én kifut egy intercity vonat Kölnből, és Düsseldorf, Duisburg, Essen, Gelsenkirchen, Münster, illetve Osnabrück érintésével Hamburgig megy. A járat érdekessége, hogy nem az állami vasútvállalat, hanem egy magáncég, a Flixmobility fogja indítani. Ez az a társaság, amelyet a magyar utazók is ismerhetnek, hiszen a buszos ága Flixbus márkanév alatt Budapestről is indít járatokat, főleg Nyugat-Európa felé.

A vonatjegyek 1 eurócent híján 10 eurótól kezdődnek, és a vonat ugyanannyi idő alatt teszi majd meg az utat, mint az állami vasútvállalat intercity-je. A Köln-Hamburg expressz magánvállalati formában egyébként nem újdonság, a szolgáltatással egy cég már megpróbálkozott, kevés sikerrel: tavaly le kellett állnia. A Flixmobility azonban ennek ellenére is optimista, azt tervezi, hogy Stuttgart és Berlin között is indít majd egy járatot, Frankfurton keresztül. Üzletileg azért lehet elődjénél jobb helyzetben, mert össze tudja kapcsolni a vasúti és a kiterjedt buszos menetrendjét, sőt a tarifákat is.

Úgy tűnik, hogy a személyszállító magánvasút Európában nem könnyű kezdet után éledezik. Ausztriában Bécs és Salzburg között, Linz érintésével már 2011-ben elindult az első alternatív vasút, és 2016-ban 56,7 millió eurós bevétel mellett 10,6 milliós EBITDA szintű nyereséget termelt. A Westbahn tavaly 5 millió utast szállított, és a számokon felbuzdulva tavaly már a második menetrend szerinti járatát is el tudta indítani a vonalon.

Az olasz Italo-NTV hosszú évekig tartó előkészületek és 1 milliárd euró befektetése után indult el 2012-ben, de az olasz állami bürokrácián majdnem meg is bukott. Az állami Trenitalia versenytársa azonban 2015-ben már nyereséget termelt, és azóta is pozitívban van, jövőjét pedig annyira biztosnak látja, hogy éppen bevezeti a részvényeit a tőzsdére.

Csehországban két magánvasút is indult, a RegioJet már 2011 óta működik, és 2015 óta nyereséges a Prága-Pozsony vonalon, nemrég pedig elindította a Prága-Bécs járatát is, napi három szerelvénnyel. A másik cseh versenyző a Leo Express, amely agresszív árháborút indított a RegioJet (és a cseh állami vasút) ellen, és bár egyelőre veszteséges, mégis megkérte az engedélyt a Prága-Krakkó járatra, valamint új mozdonyokra is leadta a megrendelését.

Svédországban Stockholm és Göteborg között 2015 óta van komoly verseny, és a magánvasút várhatóan ott is nyereséges lesz idén. Ezek az első komolyabb európai liberalizációs próbálkozások a Railjournal összefoglalója szerint csak úgy lehetnek üzletileg sikeresek, ha modern flottát építenek, ugyanis levetett mozdonyokkal és vagonokkal a tapasztalatok szerint biztos a csőd, hiába tartják alacsonyan a jegyárakat. Az utasok csak a modern szolgáltatásra vevők, praktikus internetes jegyvételt, fedélzeti wifit, magas minőségű kényelmes vagonokat és egyéb szolgáltatásokat keresnek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Flixbus magánvasút vasút vonat Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2024. október 7. 04:34 Pénz, Vállalat

Valódi pénzgyárat indíthatott volna be a magyar vállalkozó hamis brazil kötvénye

Alkalmas lehet a hamis kötvény kvázi tisztára mosására, ha valaki úgy viszi be egy cégbe, ahogy azt a papíron ezermilliárdokat érő brazil állampapírral tették.

Torontáli Zoltán
2024. október 2. 14:32 Közélet, Vállalat

Már a sokkok nélküli, lassított kimúlás lehet a fő cél a Dunaferr történetében

A vasmű egyre fogyó maradékába továbbra sem sikerül életet lehelni, a kormány a társadalmi-politikai veszteség minimalizálására törekedhet.

Torontáli Zoltán
2024. október 2. 04:39 Pénz, Vállalat

Jöhet a napelemesek ellenlépése, nem az állami közműveknek adják el az áramot

Az MVM öt forintos átvételi árral szúrja ki a napelemesek szemét, egy most induló magáncég az áramot a tőzsdén eladva jóval többet kínálhat.

Fontos

Koczóh Levente András
2024. október 12. 05:23 Élet

Ez van az ingyenes padlásfödém-szigetelés ajánlatok mögött

Nem átverés az ingyenes vagy majdnem ingyenes ajánlat, de érdemes megérteni a dolog hátterét is - hívja fel írásában a figyelmet a Green Policy Center szakértője.

Al-Hilal István
2024. október 11. 04:41 Pénz

Hogyan lehet befektetni egészségügyi cégekbe, hogy az ne legyen dupla vagy semmi játék?

A tudományos eredmények előrejelzése helyett a megbízható alapokkal rendelkező minőségi vállalkozások azonosítás lehet a nyerő megközelítés.

Mészáros R. Tamás
2024. október 10. 04:40 Közélet, Világ

Kína egyik uniós hídfőállása lett Magyarország, de ki fog ebből hasznot húzni?

A magyarhoz hasonló stratégiák eddig nem sok haszonnal, cserébe viszont jelentős kockázatokkal jártak.