Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. február 11. 15:47 Vállalat

Hiába küzdenek ellene a légitársaságok, komoly pilótahiány jöhet

Óriási munkaerőhiány léphet fel a légi iparban, ha nem sikerül megoldani a pilótaképzés globális problémáját. A Reuters összefoglalója szerint 2027-re összesen 255 ezer új pilótának kellene munkába állnia, ám erre elég kevés esély mutatkozik, hiszen több mint 50 százalékuk még el sem kezdte a képzést.

A kereslet már most olyan nagy, hogy a légitársaságok kénytelenek egymástól elcsábítani a pilótákat, ami felhajtja a fizetéseket, de nincs más választásuk, mert különben nem tudnak teljes kihasználtsággal repülni.

Szakértők szerint nem a motivációval, hanem az anyagiakkal van gond, továbbra is sokan szeretnének pilótaként dolgozni, csak egyre nehezebben tudják kifizetni a képzésük költségeit. Az Egyesült Államokban 70 ezer dollár (17,8 millió forint) körül van egy komplett, évekig tartó kurzus díja, de a 2008-as válság óta erre már sokkal nehezebb hitelt felvenni.

A légitársaságok szinte mindenhol azon dolgoznak, hogy a képzés idejét vagy költségét lefaragják. Az Air France nemrég hirdette meg azt a programját, amelynek keretében fizeti a képzést, és a végzősöket azonnal le is szerződteti. Máshol klasszikus tanulmányi szerződésekben gondolkodnak, a Cebu Pacific légitársaság például 240 pilóta kiképzését finanszírozza, majd az összeget a nála elhelyezkedők fizetéséből később részletekben levonja.

A Lufthansa képzőközpontja tavaly októberben jelentette be, hogy a kétéves képzésének árát 100 ezer euróról 80 ezerre csökkentette. Ott tartunk, hogy a képzésben résztvevő pilótáknak ma már 80 százaléka valamilyen anyagi segítséget kap, és a végzés utáni első napon munkába állhat.

Mindez azonban nem oldja meg a hosszú távú problémákat. A gyorsan fejlődő kínai légitársaságok például a kínai jelentkezők számára teljes egészében kifizetik a képzés költségét, de olyan hosszú távú munkaszerződéseket íratnak alá velük, hogy őket nem lehet onnan kimozdítani. Kínában azonban akkora a kereslet, hogy még így sincs elég pilóta.

Vállalat képzés munkaerőhiány pilóta repülés Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2019. február 15. 10:00 Vállalat

A kamionosok után a buszosoknál is kitörhet a kelet-nyugati európai csata

Az Európai Parlament lényegében helybenhagyta azt a javaslatcsomagot, amely alaposan átrendezheti a buszos közlekedést az unióban.

Fabók Bálint
2019. február 15. 06:53 Vállalat

“Lassacskán kezdenek minket emberszámba venni”: Miskolcig söpör az audis sztrájkhullám

A miskolci SEG Automitive-nál sosem sztrájkoltak, de részben az audisok hatására szokatlan összefogás valósult meg. A vezetők azonban megtörték a lendületet.

Fabók Bálint
2019. február 14. 06:51 Vállalat

A kaviárkirály magyar birodalma, ahol 60 millió forintos halak zsúfolódnak az omladozó kendergyár medencéiben

A román határnál fekvő Komádinál, egy omladozó gyártelepnél állítják elő a világ kaviártermelésének egy százalékát. Cégportré a kaviárkirály magyar birodalmáról.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. február 15. 18:34 Adat

Sehol nem gazdagszik olyan ütemben a foci, mint Magyarországon

Beverekedte magát Európa 20 leggazdagabb ligája közé az nb1, de a régióban mindenhol egészségesebb a focicsapatok bevételi struktúrája.

Wiedemann Tamás
2019. február 14. 11:01 Közélet

Titokzatos szoftver dönt a gyanús napelemes pályázatok nyerteseiről az állami tulajdonú MFB Banknál

A bank szerint ezzel a rendszerrel nem lehet visszaélni, mert a szoftver nem korrupt. De a furfangos jogi magyarázat szerint ellenőrizni sem lehet a programot. Így még gyanúsabb lett a tavalyi egynapos naperőmű-pályázat.

Váczi István
2019. február 13. 16:44 Vállalat

Dupla vagy semmit játszik a Suzuki a botrányos kirúgással

Jogi értelemben valószínűleg bukó helyzetbe hozta magát a Magyar Suzuki, de saját szempontjából ésszerű lépés lehetett: ha nincs szakszervezet, nem lesz sztrájk és „audis” béremelés.