Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2017. december 7. 11:23 Vállalat, Világ

Arany élete volt a pedáns német mérnöknek, mégis csalt, aztán elsírta magát

Oliver Schmidt a magasan képzett német mérnök-menedzser archetípusa. A nemzeti büszkeségnek számító Volkswagennél futotta be karrierjét, legutóbb az amerikai leányvállalat környezetvédelmi és gyártási általános menedzsere volt.

Éves alapfizetése 130 ezer dollár volt, amit 40 ezer dolláros prémium egészített ki. Nem herdálta el a pénzt, vagyona jelenleg 1 millió dollárra tehető. Illetve most már csak 600 ezerre, mert Schmidt, a tisztes családapa 400 ezer dolláros büntetést fizet, és hét évre börtönbe vonul.

Oliver Schmidt a dízelbotrány néven elhíresült csalássorozat eddigi legmagasabb rangú vádlottjaként kapta a büntetést. Ebben a Volkswagen tudatosan kijátszotta a környezetvédelmi szabályokat, úgy építette meg a motorokat, hogy a teszteken átmenjenek, a mindennapi használatban azonban a határértéknél jóval több károsanyagot bocsássanak ki, de magasabb teljesítményre legyenek képesek. Schmidt tartotta a kapcsolatot a gyártó és a hatóságok között, és ő volt az, aki módszeresen átverte őket, elhallgatva a trükkös emissziós szoftver létezését.

A nyomozók együttműködést elutasító embernek írták le Schmidtet, aki döntő bizonyítékokat semmisített meg, és a munkatársait is arra biztatta, hogy kövessék a példáját. A helyi tudósítások szerint az amerikai bíró a tárgyaláson keményen nekiment a németnek, azt mondta, hogy semmilyen kifogást nem tud figyelembe venni, mert szerinte egyértelmű, hogy Schmidt azt remélte, az ügy eltussolásával bevágódik a német főnökeinél, és még feljebb juthat a ranglétrán. A kiszabott büntetés ezért csaknem a lehető legnagyobb, amit adni lehet. (Hét éves, vagy akár rövidebb börtönbüntetést egyetlen amerikai banki felső vezető sem kapott a 2008-as ingatlanválság előzményeiért.)

Schmidt 2015-ben az ügy felderítésén akkor már dolgozó amerikai nyomozóknak sem beszélt a szoftverről, sőt, tudatosan félrevezette őket, és ekkor közvetlenül a VW akkori első emberével, a magyarországi kötődésű Martin Winterkornnal is egyeztetett, ám a perben egyetlen felső vezetőt sem neveztek meg. Az ügyész csak annyit jegyzett meg, hogy szerinte nem Schmidt a legnagyobb hal a történetben.

 

A német egyébként már augusztusban beismerő vallomást tett, és azóta úgy viselkedik, mint aki nagyon megbánta a tettét. A tárgyaláson végig a kezét tördelte, láthatóan megtört, többször el is sírta magát. A megbánás és sűrű bocsánatkérés mellett arra is hivatkozott, mennyire megviselte, hogy nem láthatja a családját, amióta januárban letartóztatták.

Schmidtet egyébként Floridában kapcsolták le, amikor németországi szabadságáról megpróbált hazatérni amerikai otthonába. A VW magasabb rangú vezetőinek amerikai felelősségre vonása viszont éppen azért képzelhető el nehezen, mert ők Németországban vannak, és várhatóan nem adnák ki őket a tárgyalásra.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ dízelbotrány ítélet Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Hajdu Miklós
2024. március 31. 04:32 Élet, Vállalat

Hosszú út vezetett odáig, míg ismét magyar céghez kerül a Boci csokoládé

Élénk visszhangot váltott ki, amikor a Nestlé húsz éve Csehországba vitte az édesség gyártását, amelynek eredete közel száz évre vezethető vissza.

Fontos

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.