Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2022. november 2. 13:53 Támogatói tartalom, Tech

A 11 és 16 évesek közel ötödével próbált már kapcsolatba kerülni idegen a neten

Egy nagyobb vállalat vezetője családjával ment el vacsorázni, ami alatt odaadta telefonját kisgyerekének játszani. Egyszer csak megjelent a képernyőn egy több milliós utalásról szóló jóváhagyási kérés, amelyet a gyerek reflexből leokézott egy ujjnyomással.

Ilyen és ehhez hasonló anekdoták követték egymást a Magyar Telekom által szervezett múlt heti panelbeszélgetésen, amely a digitális szülőség kihívásait járta körbe. 

A beszélgetést ide kattintva lehet megnézni:

A történetek értelemszerűen csak utólag és kívülről szórakoztatóak, mégis találóan szemléltetik a digitalizáció terjedésével járó, korábban elképzelhetetlen élethelyzeteket. Hasonló felemlegetett online baleset volt egy lyukas órán megrendelt 240 pizzáról szóló történet.

Az esetek jól mutatják, hogy míg hagyományosan akkor félthették gyereküket a szülők, ha nem velük volt, most már akkor sincs biztonságban, ha mellettük ül a kanapén.

Az online biztonság és a digitális edukáció szerepe egyre inkább meghatározó a mindennapokban, mivel egyre fiatalabbak töltenek el egyre több időt online. A médiahatóság tavalyi felmérése szerint 2017-ről 2020-ra közel duplájára nőtt a telefonnal rendelkezők aránya a 7-8 évesek között, így a korosztály negyede rendelkezett ilyen eszközzel. 

A digitalizáció terjedése a veszélyeket is növeli. A felmérés szerint a 11 és 16 évesek közel ötödével próbált kapcsolatba kerülni egy idegen, ami kétszeres növekedés három év alatt. A 15-16 évesek közel harmada tart kapcsolatot olyan „ismerősökkel”, akiket személyesen sohasem látott. 

A gyerekek és így családjaik életét egyre inkább meghatározó jelenség miatt szervezett konferenciát és workshopot a digitális szülőségről a Magyar Telekom a gyermekjogokkal foglalkozó Hintalovon Alapítvánnyal, azzal a céllal, hogy tanácsokkal segítsenek tanárokat és szülőket. 

A konferencia amiatt volt sajátos, hogy nem külső szakértők javasoltak a mindennapokban nehézkesen adaptálható, laikusok számára túlságosan összetett megoldásokat, hanem maguk a főszereplők képviseltették magukat: hétköznapi – bár jól ismert – szülők és gimnáziumba járó gyerekek. 

Bizalmi viszony

A konferencia gerincét adó panelbeszélgetésen a médiahatóság, a Magyar Telekom és egy alkotópedagógiai műhely szakértője mellett a szülői oldalt Görög Zita modell-műsorvezető és Magyarósi Csaba vlogger képviselte, és rajtuk kívül három gimnazista is jelen volt. 

Bár a digitális szülőség előtti kihívásokat különböző aspektusokból közelítették meg a résztvevők, az egész beszélgetést ugyanaz a nézőpont uralta: tiltás helyett együttműködés és bizalmi viszony kiépítése.

Több résztvevő is eltérően gondolkodott a gyakorlati alkalmazásról – míg az egyik szülő gyereke 6 évesen mobilozhat, a másik 10 éves gyereke még nem – abban valamennyien egyetértettek, hogy a gyerekek és a szülő közötti bizalmi viszony kialakítása kulcskérdés. 

“Büszke vagyok arra, hogy a lányom már a harmadik mondatnál szólna, ha ráírna egy srác” – mondta Görög Zita, aki szerint egészen kicsit kortól úgy kell szocializálni a gyerekeket, hogy erős legyen a bizalom és merjen szólni szüleinek, ha problémái akadnak. 

“Szánjuk rá az időt a gyerekre, hogy kialakuljanak olyan készségei, amelyekkel önállóan fel tudja mérni az esetleges veszélyeket” – mondta Magyarósi Csaba. Szerinte a felnőttek felelőssége, hogy megtanítsák a gyerekeket felelősen használni az új technológiákat, ahogy a szülők tanítják meg azt is gyerekünknek, hogy ne vetkőzzön társaságban vagy ne álljon szóba idegenekkel.

Tiltás helyett beszélgetés

A résztvevők arról is beszéltek, hogy a mobilhasználatot sokszor jutalmazásként vagy fegyelmezésként használják szülők. Ez viszont nem feltétlenül előremutató, mert ha jutalmazzuk, akkor még inkább vágyottá tesszük a mobilozást, ha pedig büntetjük, az megtöri a bizalmi kapcsolatot: ha éppen veszélybe kerül az online térben, nem fogja elmondani a szüleinek. 

A tiltás amiatt sem vezet messzire, mert ha saját készüléke nem is lesz, az osztálytársakkal így is kiköthet felnőtt tartalmaknál. A kitettségtől tehát nem lehet teljesen megóvni, ezért is fontos, hogy a szülők sokat beszélgessenek a gyerekkel, és ha előjön egy kockázatos helyzet, akkor jól tudjon dönteni. 

A résztvevő gimnazisták is arról beszéltek, hogy minél jobban tiltva van valami, annál jobban vágynak rá. Így szerintük inkább az működik és épít a szülőkkel bizalmi kapcsolatot, ha együttműködnek és tudnak kompromisszumot kötni. “Fontos, hogy a szülők legyenek nyitottak az új dolgokra, mert ami új, nem feltétlenül rossz. Muszáj haladni a korral” – mondta egyikük. 

A gyerekeknek is fontos a szülői támogatás, mert a környezetük nyomása miatt még ha akarnának, akkor is nehéz lenne kimaradna a folyamatos online jelenlétből. Az egyik gyerek arról számolt be, hogy “egy hétig olyan helyzetben volt, hogy a szüleinél volt a telefonja”, és a szülei ekkor arra csodálkoztak rá, hogy mennyi üzenetet kapott ez idő alatt. “Több mint 500 üzenetet kaptam és ekkor szembesültem azzal, hogy az időm felét kiteszi az online élet” – mondta. 

A panelrésztvevők gondolatai számos esetben egybeestek Gyurkó Szilviáéval, aki a társrendező Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány alapítója és vezetője. A konferencián Gyurkó hét pontban foglalta össze, hogy mi vihet közelebb a digitális szülőséghez: 

Ahol a gyerek van, ott kell szülőnek lenni. Ha ez a digitális térben van, akkor a szülőknek is szükséges képbe kerülniük, hogy tudják a számukra talán alapból idegen közegben támogatni a gyereküket. 

  • A szülőtől nem válasz, hogy nem ért hozzá. A szülőség tanulható – pelenkázni vagy kúpot adni sem tud senki alapból -, így ha ma valamit nem ért, azt holnapra megtanulhatja. 
  • Nem kell tökéletes szülőnek lenni – a szülőség egy folyamat, egy közös út, ami mind a gyereket, mind a szülőt formálja. A gyerek pedig “piszkosul méltányolja a próbálkozásainkat”, azaz értékelik, ha megpróbálja a szülő megérteni, támogatni őket. 
  • A vita természetes. A digitális térrel kapcsolatban is természetes, ha nem ért egyet szülő és gyerek, ha viták előre – kompromisszumok felé – visznek.  A digitális szülőség ne abból álljon, hogy a gyereket kontrollálja a szülő, hanem abból, hogy kérdez és a közös megoldást keresi. 
  • A gyereket is be kell hozni a közös döntésekbe. Eljárt az idő afelett, hogy “okos felnőttek” szorosan védik a gyerekeket, ehelyett a biztonságos közeg megteremtése lehet a cél, amiben a gyerek képessé válik, hogy jól boldoguljon. A gyerek részvétele nélkül semmit nem ér a digitális biztonság, mert sosem jutunk el addig, hogy mindenre felkészüljünk. 
  • A világtörténelemben a szülők mindig is tanultak a gyerekektől, mert számos innováció először köztük terjedt el, mint például a bicikli. A gyerekek trendszetterek és mindig a szülők előtt jártnak, ebből a szempontból a digitális világ sem kivételes. 
  • Komoly felelőssége van a szabályozó szerveknek és a digitális teret uraló cégeknek. Nem egyedül a szülők felelőssége a gyerekek részvétele a digitális világban, hanem az azt kialakító és ellenőrző intézményeké is. 

Gyurkó Szilvia előadása és a panelbeszélgetés után pedig szintén a leginkább érintettekkel, a szülők aktív részvételével folytatódott az esemény. A vendégként érkező szülők négy workshop közül választhattak, és ezeken a kiscsoportos foglalkozásokon többek között a szülői önbizalom fejlesztéséről vagy az online tér biztonságosabbá tételéről szerezhettek ismereteket. 

A tudatosdigitalis.hu weboldalon tippeket találunk, hogyan tehetjük biztonságosabbá a gyerekek okoseszközeit, és tesztelhetjük, mennyire vagyunk tudatos posztolók a gyerekeinkkel kapcsolatban.

 A cikk megjelenését a Magyar Telekom támogatta.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Támogatói tartalom Tech digitális biztonság gyerekek online lét szülők támogatói tartalom Telekom Olvasson tovább a kategóriában

Támogatói tartalom

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Bucsky Péter
2024. március 8. 14:42 Támogatói tartalom, Tech

Magyar gyártású midibuszokkal tehető népszerűbbé a közösségi közlekedés

A hazai gyártású Mercedes-Benz Sprinterek átvették a vezető szerepet a midibuszok piacán.

László Pál
2024. február 6. 15:35 Podcast, Támogatói tartalom

Űrhajós nem, influencer annál inkább lenne a legtöbb általános iskolás

Az alfa generációs magyar gyerekek 55 százaléka már pénzt is keresett, kétharmaduk a technológia segítségével, felük közösségi média platformokon, míg negyedük online streamelésen keresztül jutott bevételhez.

Fontos

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.