Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2022. szeptember 29. 08:04 Tech

Hétszeres rezsiköltség, két szabotázs és egy celldömölki későn kelő

A múlt héten indult el G7 Reggel néven az új hírlevelünk, amely heti háromszor (kedd, csütörtök és szombat) reggel jelenik meg. 

A hírlevélre ide kattintva lehet feliratkozni. A email-fiókokba érkező eredeti verziót ide kattintva lehet megnézni, az egyszerűsített pedig az alábbiak szerint néz ki:

G7 Reggel

2022. szeptember 29. | Gazdasági sztorik öt percben

A mai részben szó lesz rég nem látott magyar vasúti fejlesztésekről, a legfontosabb európai gázvezeték tönkretételéről, egy celldömölki későn kelőről és egy téves jóslatról az olajkorszak végéről.

1. Napi G7: rég nem látott vasúti fejlesztés

Legkevesebb 470 milliárd forintba kerülhetnek a Vitézy Dávid által szeptember elején bejelentett vasúti fejlesztések.

Miért fontos ez? Az 50 mozdony és 39 (opcionálisan 49) szerelvény rég nem látott fejlesztés a magyar vasúton, mivel az alapvetően negyvenéves kocsikból álló InterCity-flotta java részét lecseréli vele a MÁV-Start Zrt.

  • A személyszállításban használt kétezer vasúti jármű kétharmada 40 évesnél idősebb. Ezeknek a közel harmadát válthatják le az új vonatokkal.
  • A beszerzés amiatt is jelentős, mert Magyarországon a kilencedik legmagasabb az egy főre jutó, vasúton évente megtett távolság az európai országok közül.

Számokban: A G7 becslése szerint 17,6 millió forint körüli lehet az egy ülőhelyre jutó ár az új szerelvényeknél. Ez kétszerese a 2020 óta közlekedő emeletes Kiss motorvonatokénál.

Ellentmondás: Korábban eldőlt, hogy a mozdonyok 200 kilométer/órás sebességre képes Siemens Vectronok lesznek, ezekhez ugyanakkor 230 kilométer/órás sebességre alkalmas kocsikat akarnak venni az eddig megjelent információk alapján.

  • Egyetlen ismert és a mozdonyokkal kompatibilis lehetőség van: a Siemens Viaggio kocsijai.
  • Magyarországon évtizedekig nem lesz 160 kilométer/óránál gyorsabb pálya, ezért feleslegesnek tűnhet a 230 kilométer/órás sebességű vonatok beszerzése (a környékbeli országokba járó járatok miatt szükséges a 200-as sebesség).

2. Erre odafigyeltünk: örökre tönkrement gázvezetékek

Szabotázsnak minősítette az EU az orosz gáz legfontosabb európai útvonalán, az Északi Áramlat két vezetékén történt robbantásokat, amelyek miatt szivárogni kezdett a gáz.

Károk: A két vezeték négy csövéből három sérült meg, és német kormányzati források szerint ezeket valószínűleg sosem lehet már használni. Olyan nagyok a lyukak, hogy „extrém mennyiségű” sós víz jut a vezetékekbe, ami korrodálja őket.

Miért fontos ez? Ezen az útvonalon már három hete egy köbméter gáz sem érkezett, de mivel a több mint ötven méter mélyen végrehajtott akció mögött több EU-s vezető az oroszokat sejti, fordulópontot hozhat az uniós-orosz viszonyban.

  • A robbantások közelebb hozhatják a háború eszkalációját, mivel uniós infrastruktúrában tettek kárt, európai felségvizek határán.
  • Az időzítés sem lehet véletlen: A robbantásokkal egy napon adták át az orosz gáz kiváltását szolgáló, Norvégiát Lengyelországgal összekötő vezetéket.

Következmény: A gáz tőzsdei ára nem emelkedett drasztikusan a szivárgások hatására, és az elmúlt hetek alapján úgy tűnik, hogy az LNG, a norvég és az észak-afrikai import fokozásával nagyrészt sikerül helyettesíteni az orosz gázt.

  • A robbantások ugyanakkor rámutatnak az európai energiainfrastruktúra sebezhetőségére. Az USA már nyáron figyelmeztette az EU-t, hogy támadás érheti az Északi Áramlatot.
  • A Gazprom a robbantások másnapján az Ukrajnán keresztül folyó európai gázszállítások leállítását helyezte kilátásba egy elszámolási vitára hivatkozva.

3. További tartalmak: szabotázs és ivermectin

  • Orbán Viktor úgy érzi, elszabotálják a kormányzati kiadáscsökkentést, ezért október végéig teljes kifizetési stopot rendelt el a kormány, csak a béreket lehet fizetni (Telex)
  • Miért vallottak kudarcot az oroszok az egyik legerősebbnek gondolt fegyverükkel? (G7)
  • A koronavírus elleni szernek hitt ivermectinnel mérgezik a gazdák a mezők élővilágát, a féregirtótól tömegesen pusztulnak a bogarak, ritka madárfajok tűnnek el (Válasz Online)
  • Megrázó helyszíni riport egy felszabadított ukrán településről (Telex)
  • Pintér Sándor bizalmasához kötődik a cég, amelyen keresztül a kormány megvette a Pegasus kémszoftvert (Direkt36)
  • Sok grafikon és feszes összefoglaló az európai energiaválságról (Bloomberg)

4. Napi chart: brutálisra nőtt energiaköltség

Idén ötször-hétszer annyit, több mint 8 ezer milliárd forintot kell költenünk földgáz, kőolaj és áram behozatalára, mint a 2010-es években. Ez a Pénzügyminisztérium ábrájából derült ki, amelyet Varga Mihály osztott meg egy múlt heti előadáson.

  • A 2022-es költségvetés 28 százalékát tenné ki ez az összeg. Ugyanakkor csak a támogatott áraknál érinti az emelkedés az állami kiadásokat, a különbséget más esetben a vállalatok és a lakosság fizeti.
  • A külkereskedelmi mérleg még soha nem volt ilyen rossz Magyarországon, és ez tovább fog romlani az energiaárak miatt. Ez pedig tovább növeli az inflációt és lassítja a gazdaságot.

5. Személyes perspektíva: minek felkelni?

Ili nyugdíjas, és egy celldömölki lakótelepen él a kutyájával. Éjjel 1-ig szokott tévézni, így reggel 9 előtt nem nagyon kel ki az ágyból. „Minek felkelni, ha egyszer megtehetem?” – zárja rövidre.

A gazdasági helyzet miatt spórolni kezdett. Ritkábban, heti egyszer mos és kétnaponta főz, hogy kevesebb energiát fogyasszon. Visszafogja a húsfogyasztást, több tésztát és főzeléket főz.

  • Ha egyedül eszik – és nem az unokájáékkal – akkor elmegy menüzni egy étterembe. „Abszolút nem drágább, mintha otthon főznék” – mondta az 1700 forintos menüről.

Kedvenc elfoglaltsága: Játszani a hároméves dédunokájával. Minden nap 3 óra körül megy át hozzá, ilyenkor általában viszi magával a másnapra főzött ebédet.

  • Korábban jógázott és kirándulni járt, de a dédunoka óta ezek már nem férnek bele.

6. Külső szemlélő: az oktatási rendszer buktatói

Holtzer Péter a természettudományos oktatás fejlesztését célzó Szabó Szabolcs Alapítvány alapítója és elnöke, aki 28. óra nevű podcastsorozatunkat is vezeti.

Milyen cikk volt rá nagy hatással a héten? A kígyó itt bizony a farkába harap, de a G7 Holnap Jó Iskola sorozatában megjelent Lannert Judit írás.

Miért? „Judit ismét nagyon jól szedi össze az oktatási rendszer buktatóit. Vele is beszélgettünk már erről korábban, és a 28. óra hamarosan megjelenő új adásának vendége, Gloviczki Zoltán is hasonlóan arról érvel, hogy XIX. századból itt maradt ideálokat képzelünk bele a XXI. század iskolájába.”

7. Múltidéző: Kellenek a 20 litert fogyasztó autók?

Mikor jelent meg? A Magyar Szó vajdasági napilap 1973. november 25-i számában.

Mi történt? „A válságokból le lehet vonni a tanulságot. Az arab olajtermelő országok által elrendelt szelektív olajbojkott megtanította a nyugati, ipari országokat a rettegésre, de okot szolgáltatott a töprengésre is. Az arabok rájöttek, hogy az olaj politikai fegyverként is használható. A nyugati államok viszont ráeszméltek, hogy nem lehet a kőolajra építeni a jóléti társadalmat.

Az arab bojkott miatt az energiaínség egy évtizeddel korábban köszöntött be, mint ahogy a szakemberek jósolták. Ezért már most felmerül néhány kérdés. Kell-e olyan gépkocsikat gyártani, amelyek 20 liter benzint fogyasztanak 100 kilométeren? Kinek van haszna abból, hogy a nagyvárosok éjjelenként a fényreklámok fénytengerében fürdenek? Összhangban van-e fejlettségünkkel és lehetőségeinkkel, hogy minden irodaépületben olyan klímaberendezéseket szereljünk fel, amelyek aránytalanul sok áramot fogyasztanak?” (Arcanum Adatbázis)

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech hírlevél Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Pintér Róbert
2024. március 15. 04:36 Tech, Világ

Már most is nyomasztó a totális megfigyelőrendszer Kínában, de lesz ez még rosszabb

Az új technológiák lehetővé teszik egy digitális szörnyállam létrejöttét, Kína egyre inkább annak intő példája, hogyan ne akarjunk társadalmat építeni.

Hidi János
2024. március 9. 04:36 Tech, Világ

Vihar előtti csend van az elektromos autók piacán

Az év végén látott számokból sokan azt a következtetést vonták le, hogy mégsem zajlik olyan gyorsan a villanyautós átállás, de ez csupán átmeneti lassulás.

Fontos

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.