Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. augusztus 30. 11:11 Tech

Csomag igen, utas nem – alig győzik átalakítani az utasszállító repülőgépeket teherszállítókká

Az utóbbi időben olyan nagy lett az igény a teherszállító repülőgépek iránt, hogy az Israel Aerospace Industries (IAI) egy héten belül két olyan telephely megnyitását is bejelentette, ahol használt utasszállító repülőgépeket alakítanak át teherszállítási célra.

Ebben az esetben nem arról van szó, mint amit a koronavírus-járvány első szakaszában sok légitársaság megtett, hogy egyszerűen csomagokat vitt az utasszállító gépein. Egyébként ennek is volt több fokozata, a Wizz Air-nél például csak letakarták a széksorokat, más társaságoknál azonban el is távolították őket. Egy gép végleges teherszállítóvá alakítása azonban az utóbbinál is jóval nagyobb beavatkozás. Ezt mutatja röviden az IAI kisfilmje:

A teherszállító gépek iránti igényt több tényező is növeli. Egyrészt még mindig jóval kevesebb hosszú távú repülőjárat közlekedik, mint a járvány előtt, márpedig ezek az utasokon és poggyászaikon kívül sok tonnányi árut is tudnak szállítani. Ezzel szemben a fapadosok nem foglalkoznak teherszállítással, már csak azért sem, mert keskeny törzsű gépeikre jó, ha az utasok poggyászai felférnek maradéktalanul.

Másrészt a járvány a feje tetejére állította az ellátási láncokat a világban, hajóval továbbra is sokkal nehézkesebben és drágábban lehet célba juttatni a szállítmányokat, mint korábban. Ez azt is jelenti, hogy egyre több az olyan áru, amelynél már versenyképes alternatíva a légi szállítás. Közben a visszaesett légi utasforgalom miatt felgyorsult a régebbi, nagyméretű repülőgépek nyugdíjazása, amelyek hagyományosan az átalakítás alanyai.

Az izraeli légi ipari vállalat múlt héten jelentette be, hogy – kiegészítendő saját, ugyanezt a tevékenységet végző tel-avivi létesítményét – Abu-Dzabiban két szerelősort helyez üzembe, ahol Boeing 777-300ER gépeket alakítanak át teherszállítóvá. A szóban forgó telephely egyébként az Etihad légitársaság karbantartó bázisa, a kooperációt politikailag az tette lehetővé, hogy Izrael és az Arab Emírségek rendezte diplomáciai kapcsolatait.

Ahogy a Bloomberg írja, az IAI szerint a következő öt évben 150 hasonló átépítésre lesz igény. Ehhez hozzájárul, hogy bár a 777-nek létezik eleve teherszállításra épített verziója is (777F), de az a kisebb, 777-200-as verzión alapul, így a teherszállító kapacitása is csekélyebb. Az átalakítás egyébként körülbelül 130 napot vesz igénybe.

Az igényeket mutatja, hogy az IAI egy héttel korábban jelentette be, hogy Etiópia fővárosában a helyi nemzeti légitársasággal együttműködve Boeing 767-eseket alakít át teherszállítóvá. Ezt jelenleg odahaza és Mexikóban végzi, míg Kínában 737-eseket épít át, és az utóbbi tevékenységet Nápolyban is elkezdik egy idei megállapodás nyomán.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTökélyre vitték a zsúfoltságot a Wizz Air gépein, és ez most jó hírMár több mint ötvenszer fordultak a társaság gépei Kína és Magyarország között utasok nélkül, egészségügyi felszereléseket szállítva.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkUtasok helyett tonhallal és kütyükkel a fedélzeten igyekeznek túlélni a légitársaságokA teherszállítás fellendülése a légitársaságok vigasza, ami azonban csak a gigantikus veszteségek enyhítésére elég.

Tech Boeing Boeing 777 légi közlekedés légiáru-forgalom légiközlekedés légitársaságok Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Kabos Eszter
2022. november 26. 14:34 Tech, Világ

A legnagyobb nyertesek között vannak a magyarok a roamingdíjak eltörlése nyomán

Az európai fogyasztók nyertek a roamingárak letörésével, a magyar felhasználók a legnagyobb nyertesek közé tartoznak.

Nagy Zsolt
2022. november 25. 09:03 Tech, Világ

Az oroszok a világ legfejlettebb elektronikai haditechnikáját vitték Ukrajnába, rá is faragtak

Az invázió első napjaiban lehengerlő erőt mutatott az orosz elektronikai hadviselés. Túlságosan erőset.

Bucsky Péter
2022. november 23. 13:16 Támogatói tartalom, Tech, Vállalat

Kisvállalkozások a kiberbűnözők célkeresztjében

A koronavírus-járvány óta háromszorosára növekedett a kibertámadások száma. A támadások automatizációja és a hibrid munkavégzés terjedése miatt egyre nagyobb a digitális vállalati szolgáltatások fenyegetettsége is. A vállalkozások kiberbiztonsági kérdésekben ma már a nagy technológiai cégek szakembereit is segítségül hívhatják.

Fontos

Stubnya Bence
2022. november 30. 06:51 Pénz

Az osztrákok megmutatták, mire képes egy jól szervezett vasutassztrájk, amit a magyar vasutasok több próbálkozásra sem tudtak összehozni

A vasutasokat képviselő szakszervezet szeretné elérni, hogy a rosszabbul keresőknek ne csökkenjen a reálbére, az állami vállalat vezetője szerint viszont más iparágban nem adnak ilyen jó bérajánlatot.

Kolozsi Ádám
2022. november 29. 06:56 Pénz, Világ

Egy tradicionális iparág szép csendben rommá keresi magát az energiaválságon

A fűtéskimaradás és az áramellátás bizonytalanságának rémképe jól meglökte az eladási statisztikákat.

Hajdu Miklós
2022. november 28. 18:28 Vállalat

Egyre több jel utal arra, hogy a kínai CATL akkumulátorgyár és a BMW együttműködik Debrecenben

A BMW nyáron letette debreceni gyárának alapkövét, majd kisvártatva a kínai CATL hatalmas beruházást jelentett be. A napokban ismét a BMW lépett, a bajor vállalat ugyanis akkumulátorok összeszerelésére alkalmas üzemmel egészíti ki debreceni beruházását.