Hírlevél feliratkozás
Avatar
2021. július 6. 17:24 Tech

Nem a legdrágább, gyári alkatrész nyert a német autóklub féktesztjén

Rengeteg autós számára okoz fejtörést, ha pótalkatrészek között kell választani, különösen, ha a biztonságot befolyásoló részegységről van szó. Laikusként nagyon nehéz eldönteni, hogy érdemes-e megvenni a gyárit, esetleg más, drágább alkatrészt, vagy ezek nem tudnak sokkal többet, mint az olcsóbb alternatívák.

Szerencsére az alkatrészeket időnként hozzáértők is tesztelik, így tett nemrég a német ADAC autóklub a fékszettekkel, amelyeket egy előző (7-es) sorozatú Volkswagen Golfon tett próbára. A gyári pótalkatrész mellett Brembo sportféket, egy Zimmermann korrózióvédő bevonattal ellátott fékszettet, egy ATE kerámiaszettet, az olcsóbbak közül pedig egy Bosch és egy Ridex fékszettet teszteltek. A fékeket a biztonság, az élettartam és környezeti szempontok alapján hasonlították össze.

Az ADAC tesztjében két különböző fékezési ciklust vizsgált – egyet átlagos, egyet pedig nagyobb terhelés mellett -, ami alapján meghatározta a fékteljesítményt és a kopást. Ennek azért van jelentősége, mert habár a teszt minden terméke megfelel az európai (UN-R-90) szabványnak, a kopás miatt változhat a fékteljesítmény, és nem mindegyik fék bírja ugyanolyan hosszú ideig. A szabvány ezzel együtt persze fontos, ez az oka annak is, hogy a legrosszabb fékteljesítmény (fékút) csak egy méterrel marad el a legjobbtól.

Sokszor hallani, hogy a gyári alkatrészeknél az esetek többségében nem talál az ember jobbat, ez azonban ezen a teszten nem igazolódott be. Az első helyet az ATE 250 eurós (88 ezer forint) fékszettje szerezte meg, mert bár a VW gyári alkatrésze a fékezési értékei alapján felülmúlja, de sokkal kevésbé tartós, ráadásul jóval drágább. A legjobb fékteljesítményt a Brembo alkatrészei érték el, de az előnyt elveszítik a tartósságnál, mivel nagyon gyorsan kopnak.

Tisztességes értékeivel a Bosch fék jó alternatíva az olyan árérzékeny sofőrök számára, akik ritkán vezetnek meredek lejtőkön vagy nagy terheléssel. A Ridex fékje viszont csalódást okoz a fékteljesítmény és a kopás szempontjából is, ezt a féket ajánlja legkevésbé az oldal.

A végső sorrend így néz ki az összesített pontszámok alapján, a német szokásoknak megfelelően az alacsonyabb pontérték jelenti a jobb teljesítményt:

Helyezés Termék Összpontszám Ár (euró)
1. ATE 1,7 250
2. VW gyári fék 2,3 432
3. Brembo Xtra line 2,3 291
4. Zimmermann CoatZ 2,5 239
5. Bosch 2,5 117
6. Ridex 3,5 100

Részletesebb értékelésért érdemes felkeresni az ADAC honlapját vagy az adatokat feldolgozó auto-motor-und-sport.de cikkét. Az összkép mindenesetre az, hogy a gyári alkatrész technikailag jól szerepelt, de ár-érték arányban mégis rosszabb választás, mint több versenytárs, amelyek közül a minőségét tekintve egyedül a Ridex lógott ki lefelé, még éppen beleférve az elfogadható kategóriába.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkGyorshajtásnál idegesítően pittyeg vagy elveszi a gázt minden új autó 2022-tőlAz biztos, hogy az unióban 14 hónap múlva már csak olyan autót lehet eladni, amely technikailag megpróbálja meggátolni a gyorshajtást.

Tech autó autógyártó teszt tesztelés Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Mészáros R. Tamás
2021. július 25. 07:05 Tech, Világ

Annyi adatot gyűjöttek, hogy a Kínai Kommunista Párt is megijedt tőle

A világ legnagyobb közlekedési adatbázisával rendelkező cége Amerikában ment tőzsdére, a kínai hatóságok szerint ezt nem kellett volna.

Avatar
2021. július 22. 11:29 Tech

Drágulnak az okostelefonok, mert a gyártóikat is elérte a chiphiány

Stabilabb beszállítói kapcsolataiknak köszönhetően az okostelefonok gyártói elég sokáig megúszták komolyabb gond nélkül a globális chiphiányt, mostanra azonban náluk is elfogytak a korábban lekötött készletek.

Hajdu Miklós
2021. július 5. 17:18 Tech

A hőhullámok az épületeket is megviselik

A régebbi építményeket még nem a megváltozott időjárási körülmények szerint tervezték, ami kockázat az élettartamukra nézve.

Fontos

Hajdu Miklós
2021. július 25. 17:07 Világ

Mintha háború közelegne, úgy kell készülniük a városoknak a szélsőséges időjárásra

Nem teketóriázhatnak tovább az önkormányzatok, előre kell venniük a klímaváltozás következményeit a problémalistájukon.

Hajdu Miklós Stubnya Bence
2021. július 24. 16:37 Világ

Úgy indítják az új olaj- és gázfeltárásokat, mintha nem lenne holnap

A klímacélok eléréséhez nem szabadna új kőolaj- és földgáz-kitermelési projekteket indítani, a legnagyobb kitermelők közül azonban senki nem tartja magát ehhez.

Stubnya Bence
2021. július 24. 06:44 Podcast

Az EU olyan, mint egy autópálya: a sofőrtől függ, hogy balesetezik, vagy szabadon száguld rajta

A déli tagállamok példája is megmutatja a 2004-től kezdve csatlakozottaknak, hogy az EU-tagság milyen lehetőségeket és veszélyeket hordoz magában. Székely István a G7 Podcast e heti vendége.