Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2021. április 9. 10:01 Tech

Európa ráeszmélt a lemaradására, rákapcsolna az akkumulátorgyártásra

Az európai cégek egyelőre komoly lemaradásban vannak az akkumulátorgyártás globális piacán, azonban az európai e-autó eladások felpörgésével, és azzal, hogy a nagy európai autógyártók felismerték a lemaradásukat, Európa az akkumulátorgyártás teljes ellátási láncának kialakításával igyekszik előre törni a világpiacon – derül ki a Bloomberg cikkéből.

Európában egyre több kihívója akad a globális akkumulátorgyártásban vezető amerikai és ázsiai cégeknek, az amerikai Teslának, a kínai CATL-nek, a japán Panasonicnak, valamint a dél-koreai LG-nek.

Az uniós kibocsátási szabályok szigorodása miatt az európai gyártók tavaly rákapcsoltak az akkumulátoros és a plug-in hibrid modellek gyártására, ennek következtében az e-autók forgalma tavaly Európában megduplázódott. Az újabb modellek piacra dobásával az eladások az előrejelzések szerint tovább nőhetnek. Ennek következtében a UBS Group elemzése szerint az évtized végére akkora lehet majd a kereslet az akkumulátorokra, amivel nem biztos, hogy a gyártási kapacitás is tudja majd tartani a lépést.

A korábban a Renault vezetésében dolgozó Jean-Pierre Corniou, az SIA Partners nevű tanácsadócég partnere a lapnak azt nyilatkozta, hogy saját becslése szerint 27 akkumulátorgyártó üzem jöhet létre Európában az évtized végéig, összesen 500 ezer gigawattórás kapacitással. Corniou szerint az autógyártók ráeszméltek, hogy nagyon sok magas hozzáadott értéket “hagynak a cégen kívül”, ha erre specializálódott beszállítóktól veszik az akkumulátorokat, ezért a saját cégen belülre akarják hozni az gyártási folyamatokat.

Az Európai Bizottság célkitűzése, hogy 2030-ig 30 millió zéró emissziós jármű legyen az európai utakon és az ezzel együtt járó akkumulátorkereslet 90 százalékát európai gyárakból elégítsék ki. Maros Šefčovič, az Európai Bizottság alelnöke szerint reális célkitűzés egy teljesen új iparág kialakítása az EU-ban, és megemlítette, hogy a becslések alapján már 2019-ben 60 milliárd euró befektetés ment a szektorba az EU-ban, ami háromszorosa annak, amennyit Kínában a teljes akkumulátorgyártás ellátási láncába fektettek.

A Bloomberg elemzése szerint legalább 6,1 milliárd eurós állami támogatással, és csaknem tízszer ekkora tervezett magánberuházási összeggel mostanában indult be igazán a vetélkedés az európai vezető szerepért, amiért versenybe száll a svéd Northvolt, a brit Britishvolt, a francia Automotive Cells, valamint a Tesla és a Volkswagen is.

A Bloomberg cikke szerint jelenleg a VW van a mezőny élén, a cég terveivel nemrég részletesebb elemzésben is foglalkoztunk a G7-en.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkJó vicc volt a Voltswagen, de a valóságban a Volkstesla elérése a németek céljaAz elmúlt hónapok tőzsdei szárnyalása alapján a befektetők elhiszik, hogy a Volkswagen komoly versenytársa lesz a Teslának. Az igazán izgalmas kérdés az, hogy utána mi lesz.

Emellett azonban komoly tervei vannak a Northvoltnak is, ami máris beszállítói szerződést kötött a VW-vel és a BMW-vel. A Britishvolt – amely 2,6 milliárd fontos beruházással épít üzemet Angliában – szintén tárgyal több, egyelőre meg nevezett angol, amerikai, EU-s és japán gyártóval.

Az európai verseny éleződése mellett ugyanakkor az ambiciózus európai cégeknek komoly ázsiai és amerikai konkurenciával kell szembenézniük az EU-ban is: a Tesla, a CATL, az LG Energy és az ACC is tervez üzemet alapítani Németországban, kormányzati támogatással.

A Bloomberg energetikai elemző cége, a BloombergNEF becslése szerint a globális akkumulátorgyártás 30 százalékára nőhet az európai cégek kibocsátása 2030-ra – a tavalyi 7 százalékról.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyarország lehet az EU harmadik legnagyobb akkumulátorgyártója 2025-reHa sikerül felpörgetni a gyártás mellett az újrahasznosítást is, az EU az évtizedes fosszilis üzemanyagoktól való függőségét is megszüntetheti egy új jelentés alapján.

Tech akkumulátor autó Európa Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Torontáli Zoltán
2021. április 9. 14:47 Tech

Nincs elég kínai munkás Kínában, a fiatalok már ott sem akarnak gyárakban robotolni

Fel kell pörgetni a kínai gyárak digitalizálását, ha az ország meg akarja tartani az alacsony gyártási költségeken alapuló versenyelőnyét.

Torontáli Zoltán
2021. április 5. 11:25 Tech

Nem lesz több LG mobiltelefon

A dél-koreai gyártó bezárja a veszteséget halmozó üzletágát, és inkább a jóval jövedelmezőbb szegmensekre koncentrál.

Torontáli Zoltán
2021. április 5. 07:37 Tech

Hiába szeretnénk gyorsan rengeteg oltást gyártani, ez a termék nem olyan, mint a többi

Egyedi gyártástechnológia, újfajta alapanyagok, kiépítetlen ellátási láncok, de sokszor maga a biológia is keresztbe tesz.

Fontos

Stubnya Bence
2021. április 10. 06:58 Podcast

A legjobb iskolai teljesítmény sem hoz annyi vagyont, mint az öröklés

G7 Podcast! A magas jövedelem mellett a szülők vagyona is komoly előnyt ad az életben a fiataloknak. Hogy mekkorát, arról Darvas Zsolttal beszélgettünk az új kutatása alapján.

Torontáli Zoltán
2021. április 9. 06:25 Adat

Nagyítóval kell keresni az árkülönbséget az Aldi, a Lidl és a Penny Market között

Tizennégy hónapja vásárolunk a diszkontokban, de most tényleg feltehetjük a kérdést: van bármi különbség a három lánc között? És hogyan állnak a Tescóhoz képest?

Avatar
2021. április 8. 17:05 Világ

Merkel visszavonulása után akár fel is értékelődhet Magyarország szerepe

Az idei választások után új kormánykoalíció jön, és a Danube Capital elemzése szerint az új korszakban, illetve a járvány hatására akár még vonzóbbak is lehetünk a német ipar számára.