Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2021. március 3. 11:00 Tech

Magyarország lehet az EU harmadik legnagyobb akkumulátorgyártója 2025-re

Az Európai Unió akkumulátorgyártási kapacitása már az idén kielégítheti a belső piac keresletét, 2025-re pedig az unió exportőrré is válhat, ha a folyamatban lévő beruházások megfelelő tempóban fejeződnek be – derül ki a Transport & Environment (T&E) civil szervezet hétfőn publikált jelentéséből.

Az akkumulátorok iránti kereslet a következő években a jelentés szerint exponenciálisan nő: 2025-re eléri a nagyjából 300 gigawattórás szintet, és 2035-ig 1300 gigawattórára nőhet. Az EU-ban a következő évtizedben 22 jelentősebb méretű gyárat terveznek átadni, amellyel a termelési kapacitás 2025-re 460, 2030-ra pedig 730 gigawattórára nőhet. A termelés 2030 körül, 700 gigawattórás szintnél haladhatja meg a belső keresletet.

Forrás: Transport & Environment: Batteries vs oil: A comparison of raw material needs

A már bejelentett beruházások alapján a termelés leginkább Németországban összpontosul majd, a német kapacitás 2023 körül haladhatja meg az addig vezető lengyelt. 2025-től az európai akkumulátorok nagyjából fele készül majd Németországban, a második legnagyobb gyártó Lengyelország lesz az európai termelést 14 százalékával (LG Chem). Ezen kívül Magyarország (Samsung SDI, SK Innovation), Norvégia (Morrow és Freyr), Svédország (Northvolt) és Franciaország (ACC és Verkor) lesz jelentős termelő a teljes kapacitás 7-8 százalékával.

Az adatok alapján egyébként úgy tűnik, hogy a T&E még azelőtt zárhatta le az anyaggyűjtést, hogy idehaza bejelentették az SK Innovation 30 gigawattórás kapacitású iváncsai gyárának felépítését. A vállalat meglévő két komáromi üzemével együtt 47 gigawattórás kapacitással rendelkezik majd Magyarországon, és ehhez jön a szintén dél-koreai Samsung SDI – számításunk szerint – valamivel 40 gigawattóra fölé tehető gödi kapacitása. (Igaz, az nem vehető teljesen biztosra, hogy ezek mind már teljes gőzzel termelnek majd 2025-ben.)

Ettől függetlenül Magyarország harmadik helye így is valószínűnek tűnik.

Mint a grafikonon látszik, Németországban messze nagyobb kapacitás létesül majd 2025-re, Lengyelország pedig annak köszönhetően maradhat előttünk, hogy a tervek szerint az LG Wroclaw melletti üzeme önmagában 100 gigawattórányi kapacitású lesz.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA világ legnagyobb akkumulátorgyárát építik meg LengyelországbanAz LG Wroclaw mellett évi 100 gigawattórás kapacitású gyárat hoz létre, ahol 10 ezer ember dolgozik majd.

Az új gyárak létrehozása közvetlenül összefügg az elektromos autók gyártásának növekedésével. Az Európai Unióban 2020-ban az akkumulátoros elektromos autók értékesítése 5,4 százalékot tett ki az összes értékesítésen belül.

Ha a jelenlegi tendencia folytatódik, és összhangban marad az Európai Unió kibocsátáscsökkentési stratégiájával (az úgynevezett Európai Zöld Megállapodással, ami azt a célt tűzte ki, hogy 1990-hez képest 2030-ig a kibocsátás legalább 55 százalékkal csökkenjen), akkor ez az arány 2025-re 21, 2030-ra pedig 54 százalékra emelkedik.

Az elemzésből az is kiderül, hogy rövid távon az akkumulátorok gyártásához jelentős kobalt-, nikkel-, réz- és lítiumimportra lesz szükség. Ezt követően azonban – az Európai Bizottság új szabályozási javaslata alapján – a lítium-ion akkumulátorok gyártásához szükséges kobaltnak, nikkelnek és réznek 2025-re 90, 2030-ra pedig 95 százalékban újrahasznosított forrásból kell származnia. A lítiumra 2025-ig 35, 2030-ra pedig 70 százalékos újrahasznosításai arány vonatkozik majd a tervek szerint.

A jelentést ismertető Business Insider lengyel kiadásának nyilatkozó szerző, Lucien Mathieu szerint az elektromobilitás terjedése az Európai Unió számára történelmi lehetőséget jelent a fosszilis üzemanyagoknál évtizedek óta tartó importfüggőség megszüntetésére.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKétszer annyi akkumulátort gyártunk majd Magyarországon, mint autótEurópa legnagyobb akkumulátorgyára ugyan nem nálunk lesz, de így is közel másfél millió elektromos autóhoz lesz elég az idehaza elkészülő mennyiség.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech akkumulátor akkumulátorgyártás EU samsung sdi SK Innovation Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Pintér Róbert
2024. március 15. 04:36 Tech, Világ

Már most is nyomasztó a totális megfigyelőrendszer Kínában, de lesz ez még rosszabb

Az új technológiák lehetővé teszik egy digitális szörnyállam létrejöttét, Kína egyre inkább annak intő példája, hogyan ne akarjunk társadalmat építeni.

Hidi János
2024. március 9. 04:36 Tech, Világ

Vihar előtti csend van az elektromos autók piacán

Az év végén látott számokból sokan azt a következtetést vonták le, hogy mégsem zajlik olyan gyorsan a villanyautós átállás, de ez csupán átmeneti lassulás.

Fontos

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.