Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2020. december 16. 10:30 Tech

Szlovén cég vezetésével érkezik az elektromos fordulat a repülésben

Az 1989-ben alapított szlovén repülőgépgyártó, a Pipistrel nem tartozik az iparág legismertebb szereplői közé. A vitorlázógépeket és kismotoros repülőket gyártó vállalat azonban számos díjat nyert innovációival, a környezetbarát repülés egyik úttörője, és 2007-ben elkészítette a világ első kétüléses elektromos repülőjét.

Szintén a szlovén cég gyártotta le az első olyan tisztán elektromos repülőgépet, az Alpha Electrót, amely megkapta az Egyesült Államok légügyi hatóságának légialkalmassági bizonyítványát 2018-ban. A kétüléses, 140 ezer dollárba (41 millió forintba) kerülő géppel így fosszilis üzemanyag felhasználása nélkül lehet repülni mintegy 90 percet (amennyiben eltekintünk attól, hogy az éppen felhasznált elektromos áramot megújuló forrásból táplálták be a rendszerbe, vagy sem).

A Pipistrel egyik másik modellje, a Velis Electro pedig idén júniusban lett az első olyan elektromos hajtású repülőgép, amely az EU légügyi hatóságától kapta meg az alkalmassági bizonyítványt. Ez azt is jelenti, hogy teljesen biztonságosnak tartják a modellt és alkalmasnak a tömeggyártásra.

A Velis Electro. Forrás: Facebook/Pipistrel

Bár számos látványos áttörés kötődik a szlovén céghez, a Pipistrel csak egyike azoknak a repülőgépgyártóknak, amelyek a kevésbé környezetszennyező repülésért dolgoznak. A Quartz ezekről a próbálkozásokról közölt egy áttekintést, amely alapján egyre közelebb vagyunk ahhoz, hogy részben vagy teljesen elektromos hajtású repülőgépek a légi utasszállításban is megjelenjenek.

Az idei év számos áttörést hozott: elektromos gépek új távolsági rekordot állítottak fel, sikeresen utánozták le egyes kereskedelmi járatok útvonalait és több nagy légitársaság figyelmét is felkeltették. A Los Angeles-i Ampaire hatüléses hibridje például sikeresen tett meg egy 550 kilométeres utat, amellyel távolsági rekordot döntött. Az Ampaire jelenleg teszteli, hogy kereskedelmi járatokat indítson be a Hawaii-szigetek kis repülőterei között.

Az Ampaire egyik hibridje.

Az Eviation nevű cég már több mint 150 rendelést kapott kilencszemélyes elektromos repülőire, a Wright Electric pedig 186 üléses utasszállítót fejleszt az easyJetnek 2030-as szállítással. Az Archer Aviation a városi közlekedés megreformálását ígéri négyüléses légi taxikkal. A cég szerint a világ első tisztán elektromos hajtású flottája 2021-ben indul el.

A cikk több megszólalója is azt mondta, hogy elektromos vagy hibrid gépek pár éven belül megjelenhetnek az utasforgalomban (a Pipistrel gépeit oktatásra használják). A UBS befektetési bank becslése szerint a légiforgalom 25 százalékát hibrid vagy tisztán elektromos gépek fogják kitenni 2035-ig.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMit mérlegeljünk egy utazásnál, ha tenni akarunk a klímaváltozás ellen?Tényleg ennyire káros repülni? A vonat mindennél környezetbarátabb? Mikor érdemes autóba ülni? Néhány szempont az utazáshoz a klímát féltőknek.

A zöld fordulatnak azért lenne jelentősége, mert egyénileg azzal tudunk a legjobban ártani a Föld éghajlatának, ha nagy távolságot teszünk meg, értelemszerűen repülővel. A klímaváltozást előidéző globális, szén-dioxid egyenértékben mért károsanyag-kibocsátás több mint két százalékáért felel a légi közlekedés, és a jövőben jelentősen nőhet a súlya, mivel 2035-re kétszeresére fog nőni az utasok száma az előrejelzések szerint.

A kevesebb alkatrészből álló, kevesebb karbantartást igénylő, és várhatóan jóval olcsóbban működtethető elektromos gépek először a rövidebb távú utaknál érvényesülhetnek. Az elektromos gépekkel a légitársaságok olyan új, rövidebb távú utakat nyithatnak meg, amelyeken versenyképesebbek lehetnek a vasúti és a közúti közlekedésnél.

Tech elektromos repülő klímaváltozás légi közlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Hajdu Miklós
2021. január 13. 16:16 Tech

Terjed a vállalatoknál a távolságtartásra sípolással figyelmeztető karkötő

A viselőik túlzott közelségét sípolással és villogással jelző karkötők egyre elterjedtebbek az ipari és szállítmányozási vállalatok körében.

Fabók Bálint
2021. január 4. 12:48 Tech

A verseny torzítása miatt 2,4 milliárd forintra büntették az Emagot Romániában

A Romániában és Magyarországon is piacvezető webáruház algoritmusai hátrébb sorolták a platform külső kereskedőit.

Bucsky Péter
2020. december 31. 11:06 Podcast, Támogatói tartalom, Tech

Az üzleti digitalizáció nagy lehetőség a magyar technológiai startupoknak

A koronavírus járvány kétségtelen legnagyobb nyertese a technológiai szektor. Legalábbis azok az ismert tech-cégek, amelyeknek  részvényeivel tőzsdén kereskednek. Nem olyan egyértelmű azonban a helyzet, ha összességében a technológiai cégek, különösen a startupok helyzetét vizsgáljuk.

Fontos

Hajdu Miklós
2021. január 18. 06:32 Közélet

A beoltások felpörgetését tényleg nem a magyar ellátórendszer kapacitásai nehezítik

Ha a számokat nézzük, az ellátórendszer korlátai nem látszanak, a szűk keresztmetszet egyelőre az, hogy nincs elég oltás, és sokan nem is akarják felvenni.

Avatar
2021. január 17. 16:25 Élet

Nemcsak anyagiakban, de boldogságérzetben is egyre jobban szétszakad a társadalom

A jövedelem természetesen befolyásolja a boldogságérzetet, de összességében inkább az számít, hogy milyen az ember társadalmi státusza, és ez is szétszakadóban van.

Kasnyik Márton
2021. január 17. 06:29 Világ

Öt dolog, amit a Trump-korszakból tanultam

Őrült Királyként, saját hazugságaiba gabalyodva fejezi be elnökségét, de már korábban is kemény tanulságokkal szolgált Donald Trump politikai pályafutása.