Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2020. december 16. 10:30 Tech

Szlovén cég vezetésével érkezik az elektromos fordulat a repülésben

Az 1989-ben alapított szlovén repülőgépgyártó, a Pipistrel nem tartozik az iparág legismertebb szereplői közé. A vitorlázógépeket és kismotoros repülőket gyártó vállalat azonban számos díjat nyert innovációival, a környezetbarát repülés egyik úttörője, és 2007-ben elkészítette a világ első kétüléses elektromos repülőjét.

Szintén a szlovén cég gyártotta le az első olyan tisztán elektromos repülőgépet, az Alpha Electrót, amely megkapta az Egyesült Államok légügyi hatóságának légialkalmassági bizonyítványát 2018-ban. A kétüléses, 140 ezer dollárba (41 millió forintba) kerülő géppel így fosszilis üzemanyag felhasználása nélkül lehet repülni mintegy 90 percet (amennyiben eltekintünk attól, hogy az éppen felhasznált elektromos áramot megújuló forrásból táplálták be a rendszerbe, vagy sem).

A Pipistrel egyik másik modellje, a Velis Electro pedig idén júniusban lett az első olyan elektromos hajtású repülőgép, amely az EU légügyi hatóságától kapta meg az alkalmassági bizonyítványt. Ez azt is jelenti, hogy teljesen biztonságosnak tartják a modellt és alkalmasnak a tömeggyártásra.

A Velis Electro. Forrás: Facebook/Pipistrel

Bár számos látványos áttörés kötődik a szlovén céghez, a Pipistrel csak egyike azoknak a repülőgépgyártóknak, amelyek a kevésbé környezetszennyező repülésért dolgoznak. A Quartz ezekről a próbálkozásokról közölt egy áttekintést, amely alapján egyre közelebb vagyunk ahhoz, hogy részben vagy teljesen elektromos hajtású repülőgépek a légi utasszállításban is megjelenjenek.

Az idei év számos áttörést hozott: elektromos gépek új távolsági rekordot állítottak fel, sikeresen utánozták le egyes kereskedelmi járatok útvonalait és több nagy légitársaság figyelmét is felkeltették. A Los Angeles-i Ampaire hatüléses hibridje például sikeresen tett meg egy 550 kilométeres utat, amellyel távolsági rekordot döntött. Az Ampaire jelenleg teszteli, hogy kereskedelmi járatokat indítson be a Hawaii-szigetek kis repülőterei között.

Az Ampaire egyik hibridje.

Az Eviation nevű cég már több mint 150 rendelést kapott kilencszemélyes elektromos repülőire, a Wright Electric pedig 186 üléses utasszállítót fejleszt az easyJetnek 2030-as szállítással. Az Archer Aviation a városi közlekedés megreformálását ígéri négyüléses légi taxikkal. A cég szerint a világ első tisztán elektromos hajtású flottája 2021-ben indul el.

A cikk több megszólalója is azt mondta, hogy elektromos vagy hibrid gépek pár éven belül megjelenhetnek az utasforgalomban (a Pipistrel gépeit oktatásra használják). A UBS befektetési bank becslése szerint a légiforgalom 25 százalékát hibrid vagy tisztán elektromos gépek fogják kitenni 2035-ig.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMit mérlegeljünk egy utazásnál, ha tenni akarunk a klímaváltozás ellen?Tényleg ennyire káros repülni? A vonat mindennél környezetbarátabb? Mikor érdemes autóba ülni? Néhány szempont az utazáshoz a klímát féltőknek.

A zöld fordulatnak azért lenne jelentősége, mert egyénileg azzal tudunk a legjobban ártani a Föld éghajlatának, ha nagy távolságot teszünk meg, értelemszerűen repülővel. A klímaváltozást előidéző globális, szén-dioxid egyenértékben mért károsanyag-kibocsátás több mint két százalékáért felel a légi közlekedés, és a jövőben jelentősen nőhet a súlya, mivel 2035-re kétszeresére fog nőni az utasok száma az előrejelzések szerint.

A kevesebb alkatrészből álló, kevesebb karbantartást igénylő, és várhatóan jóval olcsóbban működtethető elektromos gépek először a rövidebb távú utaknál érvényesülhetnek. Az elektromos gépekkel a légitársaságok olyan új, rövidebb távú utakat nyithatnak meg, amelyeken versenyképesebbek lehetnek a vasúti és a közúti közlekedésnél.

Tech elektromos repülő klímaváltozás légi közlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Bucsky Péter
2021. szeptember 13. 12:20 Támogatói tartalom, Tech

Magyar cég fejlesztésével dugók nélkül, balesetmentesen közlekedhetnek a jövő járművei

Az önvezető autók álmát régóta hajszolja az emberiség, de a teljes önvezetés még mindig igen mesze van. Az intelligens közlekedés azonban már a küszöbön áll: már ma is több százezer olyan autó közlekedik az európai utakon, amelyek egymással és az infrastruktúrával is képesek kommunikálni egy új technológiának köszönhetően, amelynek feltételeit majd egy évtizede kezdték el megteremteni.

Bucsky Péter
2021. szeptember 9. 06:04 Tech

Kihal az autókból az egyik legjobb élmény, a kézi sebességváltás – nem egészen környezetbarát módon

Az elektromos autók korszakának igazi kezdetéig nyolc-tíz év maradt, és ez az automata váltók nagy korszaka lehet.

Torontáli Zoltán
2021. szeptember 5. 17:26 Tech

Egészségesebb pirítóst ígérnek a kutatók, de van benne egy csapda

Hamarosan döntened kell egy nagyon érzékeny kérdésben: hajlandó vagy génmódosított búzából készült kenyeret enni, ha a tudomány állása szerint az biztosan egészségesebb?

Fontos

Jandó Zoltán
2021. szeptember 15. 17:04 Adat

Húsz éve nem volt akkora drágulás az építőiparban, mint most

A KSH adatai alapján is nagyon látványos az áremelkedés az építőiparban. Júliusban már 20 éves csúcson volt az ágazati infláció, de ha minden jól megy, sokkal magasabb nem lesz.

Torontáli Zoltán
2021. szeptember 15. 06:54 Közélet

Újabb figyelmeztetést adott az unió, hogy Magyarország a fal felé száguld

Az Európai Bizottság elnöke üzent nekünk, a pénzeket minden lehetséges eszközzel megpróbálják a jogállamisághoz kötni.

Papp József
2021. szeptember 14. 16:52 Közélet

Meddig lehet visszaélni a hatalommal egy uniós országban?

A mohóság mindig rossz tanácsadó. Orbán esetében is annak bizonyult, és ez akár a vesztét is okozhatja - írja véleménycikkünk szerzője.