Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2020. december 16. 10:30 Tech

Szlovén cég vezetésével érkezik az elektromos fordulat a repülésben

Az 1989-ben alapított szlovén repülőgépgyártó, a Pipistrel nem tartozik az iparág legismertebb szereplői közé. A vitorlázógépeket és kismotoros repülőket gyártó vállalat azonban számos díjat nyert innovációival, a környezetbarát repülés egyik úttörője, és 2007-ben elkészítette a világ első kétüléses elektromos repülőjét.

Szintén a szlovén cég gyártotta le az első olyan tisztán elektromos repülőgépet, az Alpha Electrót, amely megkapta az Egyesült Államok légügyi hatóságának légialkalmassági bizonyítványát 2018-ban. A kétüléses, 140 ezer dollárba (41 millió forintba) kerülő géppel így fosszilis üzemanyag felhasználása nélkül lehet repülni mintegy 90 percet (amennyiben eltekintünk attól, hogy az éppen felhasznált elektromos áramot megújuló forrásból táplálták be a rendszerbe, vagy sem).

A Pipistrel egyik másik modellje, a Velis Electro pedig idén júniusban lett az első olyan elektromos hajtású repülőgép, amely az EU légügyi hatóságától kapta meg az alkalmassági bizonyítványt. Ez azt is jelenti, hogy teljesen biztonságosnak tartják a modellt és alkalmasnak a tömeggyártásra.

A Velis Electro. Forrás: Facebook/Pipistrel

Bár számos látványos áttörés kötődik a szlovén céghez, a Pipistrel csak egyike azoknak a repülőgépgyártóknak, amelyek a kevésbé környezetszennyező repülésért dolgoznak. A Quartz ezekről a próbálkozásokról közölt egy áttekintést, amely alapján egyre közelebb vagyunk ahhoz, hogy részben vagy teljesen elektromos hajtású repülőgépek a légi utasszállításban is megjelenjenek.

Az idei év számos áttörést hozott: elektromos gépek új távolsági rekordot állítottak fel, sikeresen utánozták le egyes kereskedelmi járatok útvonalait és több nagy légitársaság figyelmét is felkeltették. A Los Angeles-i Ampaire hatüléses hibridje például sikeresen tett meg egy 550 kilométeres utat, amellyel távolsági rekordot döntött. Az Ampaire jelenleg teszteli, hogy kereskedelmi járatokat indítson be a Hawaii-szigetek kis repülőterei között.

Az Ampaire egyik hibridje.

Az Eviation nevű cég már több mint 150 rendelést kapott kilencszemélyes elektromos repülőire, a Wright Electric pedig 186 üléses utasszállítót fejleszt az easyJetnek 2030-as szállítással. Az Archer Aviation a városi közlekedés megreformálását ígéri négyüléses légi taxikkal. A cég szerint a világ első tisztán elektromos hajtású flottája 2021-ben indul el.

A cikk több megszólalója is azt mondta, hogy elektromos vagy hibrid gépek pár éven belül megjelenhetnek az utasforgalomban (a Pipistrel gépeit oktatásra használják). A UBS befektetési bank becslése szerint a légiforgalom 25 százalékát hibrid vagy tisztán elektromos gépek fogják kitenni 2035-ig.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMit mérlegeljünk egy utazásnál, ha tenni akarunk a klímaváltozás ellen?Tényleg ennyire káros repülni? A vonat mindennél környezetbarátabb? Mikor érdemes autóba ülni? Néhány szempont az utazáshoz a klímát féltőknek.

A zöld fordulatnak azért lenne jelentősége, mert egyénileg azzal tudunk a legjobban ártani a Föld éghajlatának, ha nagy távolságot teszünk meg, értelemszerűen repülővel. A klímaváltozást előidéző globális, szén-dioxid egyenértékben mért károsanyag-kibocsátás több mint két százalékáért felel a légi közlekedés, és a jövőben jelentősen nőhet a súlya, mivel 2035-re kétszeresére fog nőni az utasok száma az előrejelzések szerint.

A kevesebb alkatrészből álló, kevesebb karbantartást igénylő, és várhatóan jóval olcsóbban működtethető elektromos gépek először a rövidebb távú utaknál érvényesülhetnek. Az elektromos gépekkel a légitársaságok olyan új, rövidebb távú utakat nyithatnak meg, amelyeken versenyképesebbek lehetnek a vasúti és a közúti közlekedésnél.

Tech elektromos repülő klímaváltozás légi közlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Pálos Máté
2022. augusztus 10. 09:44 Tech

A gyártókon kívül senkinek sem jó, hogy három év után ki kell dobni a telefont, mégis nehéz változtatni

A nagy márkák többsége jelenleg még azt sem teszi meg, hogy elárulja a termékével kapcsolatban a betervezett életciklust.

Avatar
2022. augusztus 7. 04:34 Tech

2035-től ugyan villanyautóké lenne a főszerep Európában, de odáig eljutni nagyon nehéz lesz

2035-től nem lehet olyan új autót forgalomba helyezni az EU-ban, amit fosszilis üzemanyag hajt. A szabályozás elég szigorú, és a szakértők attól tartanak, hogy komoly véráldozatokkal fog járni.

Váczi István
2022. augusztus 1. 10:10 Tech, Világ

Nyugdíjazzák a vadászgépet, amelynek több mint fele lezuhant, mégis 60 éve szolgál

Húsz hónap alatt hat MiG-21-est veszített balesetekben az indiai légierő, de már meg vannak számlálva a problémás típus napjai az országban.

Fontos

Stubnya Bence
2022. augusztus 11. 14:24 Világ

Forradalmi az amerikai klímavédelmi csomag, de az 1,5 fokos célt bukjuk vele

Több amerikai elnök is nekifutott már, de ez az első alkalom, hogy egy klímacsomagot sikerült átnyomni a szenátuson. Ez nagy dolog, még ha sok baj is van a törvénnyel.

Avatar
2022. augusztus 11. 04:34 Világ

Őrültség rakétákkal lőni Európa legnagyobb atomerőművét, de lehet-e Csernobil Zaporizzsjából?

Példa nélküli, hogy egy működő atomerőmű körül harcok dúljanak, a felek egymást vádolják azzal, hogy nukleáris katasztrófát kockáztatnak.

Avatar
2022. augusztus 10. 13:04 Közélet, Vállalat

Több ügyet vonhattak össze a Ryanair ellen, mert az áremelésért önmagában nem lenne büntethető

A légitársaságra kiszabott 300 millió forint nem számít túl nagy fogyasztóvédelmi bírságnak, de érdekes lesz látni, hogy pontosan miért kapta a cég.