Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. október 16. 12:40 Tech

Biotech cégek sorsa is múlik azon, hogy mennyire lesz sikeres a hétvégén induló húszórás repülőjárat

A hétvégén indul a Qantas New York és Sydney közötti közvetlen járata, ami a valaha volt leghosszabb, közel húsz órás menetrend szerinti repülőút lesz. Egy ilyen út borzasztó fárasztó, ráadásul a megpróbáltatások nem érnek véget a leszállással, mert az időzónák átlépése miatt még napokba telik, mire beáll az alvás és az ébrenlét ritmusa, és végre ki tudják magukat pihenni az utasok. Ha valaki gyakran tesz meg hosszú repülőutakat, akkor az úgynevezett jetlag gyakori ismétlődése miatt számos káros egészségügyi következményre számíthat, mint például az elhízás, a szív- és érrendszeri megbetegedések és pszichológiai problémák.

Márpedig a repülőgépek fejlődésének köszönhetően egyre több hasonlóan hosszú járatot indítanak a légitársaságok, miközben a Bloomberg által idézett adatok szerint 2019 és 2037 között mintegy kétszeresére fog nőni az utasszám. Vagyis a hosszú repüléssel járó kínok várhatóan egyre többeket fognak érinteni, amelyek enyhítésére a gyógyszerektől kezdve a fényszemüvegeken át az alkalmazásokig sokféle megoldás létezik a most évente hat százalékos növekedést produkáló piacon.

A jetlag enyhítésére és kezelésére szakosodott iparág kilátásai azonban mégsem makulátlanul kedvezők. Egyrészt az alvással kapcsolatban még számos kérdés vár tudományos válaszra, és ugyanígy az időzónaváltás-szindróma hatásai és kezelési módjai is egyelőre vitatottak. Sőt, a nagyrészt ülve, illetve száraz és mesterséges nyomás alatt tartott levegőben eltöltött repülőút fiziológiai hatását is nagyban kutatják – a hétvégén induló Qantas gép fedélzetén például egy orvosokból és tudósokból álló csapat fogja tanulmányozni a nem mindennapi megpróbáltatások hatásait a pilóták és néhány tucat utas körében. Tehát korántsem egyértelmű még, hogy mi jelent igazából gyógyírt a repüléssel járó panaszokra.

Szintén növeli a bizonytalanságot, hogy repülni egyre kevésbé menő, a légiközlekedés brutális széndioxid-kibocsátása miatt terjed a “repülési szégyen”. Az előrejelzett utasforgalom-növekedést is kételyek övezik, könnyen lehet, hogy a nemrégiben kibontakozott repülés-ellenes mozgalom mérhető piacvesztést hoz a légitársaságoknak, és közvetve a jetlag kezelésével, enyhítésével foglalkozó egészségügyi és gyógyszeripari cégeknek is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA környezetszennyező repülést elfelejti az állam adóztatniEgy szinte észrevétlen adóval milliárdokhoz juthatna a magyar költségvetés is, ráadásul a hatása is jó lenne. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy áfa- és jövedéki adómentes a kerozin.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKinyomoztuk, hogy indulás előtt mennyi idővel legolcsóbb a repülőjegy220 napon keresztül követtük egy tervezett londoni utazás legolcsóbb repülőjegyének árváltozását, és az eredmény sok szempontból elgondolkodtató lett.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz oroszok a levegőből is pénzt csinálnak, ezért nem repülhetsz fapadossal Kelet-ÁzsiábaEurópából a Távol-Keletre Szibéria felett lehet gazdaságosan repülni, az oroszok azonban nem engedik meg mindenkinek a légi folyosó használatát.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech jetlag qantas repülés repülő Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Pintér Róbert
2024. március 15. 04:36 Tech, Világ

Már most is nyomasztó a totális megfigyelőrendszer Kínában, de lesz ez még rosszabb

Az új technológiák lehetővé teszik egy digitális szörnyállam létrejöttét, Kína egyre inkább annak intő példája, hogyan ne akarjunk társadalmat építeni.

Hidi János
2024. március 9. 04:36 Tech, Világ

Vihar előtti csend van az elektromos autók piacán

Az év végén látott számokból sokan azt a következtetést vonták le, hogy mégsem zajlik olyan gyorsan a villanyautós átállás, de ez csupán átmeneti lassulás.

Bucsky Péter
2024. március 8. 14:42 Támogatói tartalom, Tech

Magyar gyártású midibuszokkal tehető népszerűbbé a közösségi közlekedés

A hazai gyártású Mercedes-Benz Sprinterek átvették a vezető szerepet a midibuszok piacán.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. március 27. 17:22 Adat, Világ

Ne azt nézd az új GDP-adatokban, hogy Románia előttünk jár, van benne sokkal érdekesebb is

Már nem érdemes arról beszélni, hogy Ausztria elérhetetlen messzeségbe került, reménytelenül loholunk Csehország, Szlovénia vagy Litvánia után.

Elek Péter
2024. március 27. 04:34 Pénz

Tényleg olyan fantasztikus a világ első számú sztárrészvénye?

Eddig nagyon jó és meggyőző sztori volt az Nvidia, de merész dolog azt feltételezni, hogy növekedése a következő években is töretlen marad.

G7.hu
2024. március 26. 19:00 Közélet

Új tulajdonoshoz kerül a G7

A Telex vezetői által alapított Gazdrovat Kft.-hez kerül a G7 gazdasági portál.