Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. október 16. 12:40 Tech

Biotech cégek sorsa is múlik azon, hogy mennyire lesz sikeres a hétvégén induló húszórás repülőjárat

A hétvégén indul a Qantas New York és Sydney közötti közvetlen járata, ami a valaha volt leghosszabb, közel húsz órás menetrend szerinti repülőút lesz. Egy ilyen út borzasztó fárasztó, ráadásul a megpróbáltatások nem érnek véget a leszállással, mert az időzónák átlépése miatt még napokba telik, mire beáll az alvás és az ébrenlét ritmusa, és végre ki tudják magukat pihenni az utasok. Ha valaki gyakran tesz meg hosszú repülőutakat, akkor az úgynevezett jetlag gyakori ismétlődése miatt számos káros egészségügyi következményre számíthat, mint például az elhízás, a szív- és érrendszeri megbetegedések és pszichológiai problémák.

Márpedig a repülőgépek fejlődésének köszönhetően egyre több hasonlóan hosszú járatot indítanak a légitársaságok, miközben a Bloomberg által idézett adatok szerint 2019 és 2037 között mintegy kétszeresére fog nőni az utasszám. Vagyis a hosszú repüléssel járó kínok várhatóan egyre többeket fognak érinteni, amelyek enyhítésére a gyógyszerektől kezdve a fényszemüvegeken át az alkalmazásokig sokféle megoldás létezik a most évente hat százalékos növekedést produkáló piacon.

A jetlag enyhítésére és kezelésére szakosodott iparág kilátásai azonban mégsem makulátlanul kedvezők. Egyrészt az alvással kapcsolatban még számos kérdés vár tudományos válaszra, és ugyanígy az időzónaváltás-szindróma hatásai és kezelési módjai is egyelőre vitatottak. Sőt, a nagyrészt ülve, illetve száraz és mesterséges nyomás alatt tartott levegőben eltöltött repülőút fiziológiai hatását is nagyban kutatják – a hétvégén induló Qantas gép fedélzetén például egy orvosokból és tudósokból álló csapat fogja tanulmányozni a nem mindennapi megpróbáltatások hatásait a pilóták és néhány tucat utas körében. Tehát korántsem egyértelmű még, hogy mi jelent igazából gyógyírt a repüléssel járó panaszokra.

Szintén növeli a bizonytalanságot, hogy repülni egyre kevésbé menő, a légiközlekedés brutális széndioxid-kibocsátása miatt terjed a “repülési szégyen”. Az előrejelzett utasforgalom-növekedést is kételyek övezik, könnyen lehet, hogy a nemrégiben kibontakozott repülés-ellenes mozgalom mérhető piacvesztést hoz a légitársaságoknak, és közvetve a jetlag kezelésével, enyhítésével foglalkozó egészségügyi és gyógyszeripari cégeknek is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA környezetszennyező repülést elfelejti az állam adóztatniEgy szinte észrevétlen adóval milliárdokhoz juthatna a magyar költségvetés is, ráadásul a hatása is jó lenne. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy áfa- és jövedéki adómentes a kerozin.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKinyomoztuk, hogy indulás előtt mennyi idővel legolcsóbb a repülőjegy220 napon keresztül követtük egy tervezett londoni utazás legolcsóbb repülőjegyének árváltozását, és az eredmény sok szempontból elgondolkodtató lett.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz oroszok a levegőből is pénzt csinálnak, ezért nem repülhetsz fapadossal Kelet-ÁzsiábaEurópából a Távol-Keletre Szibéria felett lehet gazdaságosan repülni, az oroszok azonban nem engedik meg mindenkinek a légi folyosó használatát.

Tech jetlag qantas repülés repülő Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Avatar
2019. november 10. 18:01 Tech

Mocorognak az okosórák gyártói, de nem jutnak egyről a kettőre

Nehéz kitörni a lassú processzorok és gyorsan merülő akkumulátorok világából, ezért vásárlás előtt érdemes alaposan kipróbálni a kinézett kütyüt.

Avatar
2019. november 9. 17:35 Pénz, Tech

Ereszt a technológiai lufi, de nem biztos, hogy ki is durran

Vajon túlfinanszírozáshoz vezet-e, hogy minden befektető hisz a saját unikornisában? A jelek szerint igen, de egyelőre a veszteségek ellenére is van elég tőke.

Stubnya Bence
2019. november 9. 12:54 Tech, Világ

Hidrogénes buszvillamosokat vásárolna Európa legrosszabb levegőjű fővárosa

Első ránézésre fából vaskarikának és hatalmas kamunak tűnik, de van bizonyíték rá, hogy működik, és komolyan vehető szakemberek érvelnek a hasznossága mellett.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. november 11. 06:54 Vállalat

A TV2 új tulajdonosa a kisrészvényesek szerint kihúzta alóluk a bankjukat

Volt egy jó 30 milliárdot érő bank, amit Mészáros Lőrinc, a TV2 új tulajdonosai és jó pár kisrészvényes birtokoltak. Aztán jött egy furcsa ügylet, és csak Mészáros Lőrinc és a TV2-es kör maradt.

Kasnyik Márton
2019. november 9. 07:47 Podcast

Orbán Krisztián: Húsz évig lehülyéztek mindenkit, aki nem értett egyet velük, most nehéz hinni nekik

Ki hinne el bármit annak a leszerepelt gárdának, amely egy évtized alatt sem tudott semmi újat kitalálni? Nem csoda, hogy újra itt vannak a tekintélyelvű vezetők. Ez volt az első G7 Podcast Live.

Jandó Zoltán
2019. november 8. 06:56 Közélet

A Liget-projekt 150 milliárdjának kétharmada kormányközeli vállalkozókat gazdagított

Az eddig elköltött pénz 40 százaléka végső soron két céghez vándorolt, és mindkettő köthető Orbán Viktor vejéhez, Tiborcz Istvánhoz.