Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. október 16. 12:40 Tech

Biotech cégek sorsa is múlik azon, hogy mennyire lesz sikeres a hétvégén induló húszórás repülőjárat

A hétvégén indul a Qantas New York és Sydney közötti közvetlen járata, ami a valaha volt leghosszabb, közel húsz órás menetrend szerinti repülőút lesz. Egy ilyen út borzasztó fárasztó, ráadásul a megpróbáltatások nem érnek véget a leszállással, mert az időzónák átlépése miatt még napokba telik, mire beáll az alvás és az ébrenlét ritmusa, és végre ki tudják magukat pihenni az utasok. Ha valaki gyakran tesz meg hosszú repülőutakat, akkor az úgynevezett jetlag gyakori ismétlődése miatt számos káros egészségügyi következményre számíthat, mint például az elhízás, a szív- és érrendszeri megbetegedések és pszichológiai problémák.

Márpedig a repülőgépek fejlődésének köszönhetően egyre több hasonlóan hosszú járatot indítanak a légitársaságok, miközben a Bloomberg által idézett adatok szerint 2019 és 2037 között mintegy kétszeresére fog nőni az utasszám. Vagyis a hosszú repüléssel járó kínok várhatóan egyre többeket fognak érinteni, amelyek enyhítésére a gyógyszerektől kezdve a fényszemüvegeken át az alkalmazásokig sokféle megoldás létezik a most évente hat százalékos növekedést produkáló piacon.

A jetlag enyhítésére és kezelésére szakosodott iparág kilátásai azonban mégsem makulátlanul kedvezők. Egyrészt az alvással kapcsolatban még számos kérdés vár tudományos válaszra, és ugyanígy az időzónaváltás-szindróma hatásai és kezelési módjai is egyelőre vitatottak. Sőt, a nagyrészt ülve, illetve száraz és mesterséges nyomás alatt tartott levegőben eltöltött repülőút fiziológiai hatását is nagyban kutatják – a hétvégén induló Qantas gép fedélzetén például egy orvosokból és tudósokból álló csapat fogja tanulmányozni a nem mindennapi megpróbáltatások hatásait a pilóták és néhány tucat utas körében. Tehát korántsem egyértelmű még, hogy mi jelent igazából gyógyírt a repüléssel járó panaszokra.

Szintén növeli a bizonytalanságot, hogy repülni egyre kevésbé menő, a légiközlekedés brutális széndioxid-kibocsátása miatt terjed a “repülési szégyen”. Az előrejelzett utasforgalom-növekedést is kételyek övezik, könnyen lehet, hogy a nemrégiben kibontakozott repülés-ellenes mozgalom mérhető piacvesztést hoz a légitársaságoknak, és közvetve a jetlag kezelésével, enyhítésével foglalkozó egészségügyi és gyógyszeripari cégeknek is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA környezetszennyező repülést elfelejti az állam adóztatniEgy szinte észrevétlen adóval milliárdokhoz juthatna a magyar költségvetés is, ráadásul a hatása is jó lenne. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy áfa- és jövedéki adómentes a kerozin.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKinyomoztuk, hogy indulás előtt mennyi idővel legolcsóbb a repülőjegy220 napon keresztül követtük egy tervezett londoni utazás legolcsóbb repülőjegyének árváltozását, és az eredmény sok szempontból elgondolkodtató lett.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz oroszok a levegőből is pénzt csinálnak, ezért nem repülhetsz fapadossal Kelet-ÁzsiábaEurópából a Távol-Keletre Szibéria felett lehet gazdaságosan repülni, az oroszok azonban nem engedik meg mindenkinek a légi folyosó használatát.

Tech jetlag qantas repülés repülő Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Mészáros R. Tamás
2021. február 22. 16:13 Tech, Világ

A techszektor maga alá gyűrné, de minimum megcsapolná az autóipart

Az autók kerekes számítógépek lesznek, az autós cégek pedig bérgyártókká válhatnak - már ha belemennek ebbe az előnytelen alkuba.

Torontáli Zoltán
2021. február 13. 15:58 Tech

A digitális oltásigazolás technológiája rég kész, mégis elég nehéz lesz bevezetni

Nem mindegy, hogy milyen adatokat tud rólunk és mit tehetünk majd azzal az applikációval, amit a mobilunkra telepítünk.

Torontáli Zoltán
2021. február 5. 10:28 Élet, Tech

Applikációból is nyitható lesz a bevásárlókocsi, az érméket lassan elkezdhetik kivezetni

Számos nagy német láncnál tesztelik a megoldást, köztük van az Aldi és a Lidl is.

Fontos

Hajdu Miklós
2021. február 24. 16:40 Adat, Közélet

Az új vírusváltozatok ellen nem elegendőek az eddigi intézkedések

A visegrádi országok példái jól mutatják, hogy a brit és az egyéb változatok mennyire átírják a forgatókönyveket.

Avatar
2021. február 24. 15:24 Közélet

Jól szolgálják-e a kormány tervei a COVID által okozott társadalmi és gazdasági károk helyreállítását?

A leginkább sújtott emberek és vállalkozások segítése, az ország ellenállóképességének növelése helyett lobbiérdekeket szolgálhat az új uniós források egy része.

Bucsky Péter
2021. február 24. 06:03 Adat, Vállalat

A multik, és azon belül a németek igen jól jártak a kormány gazdasági akcióprogramjával

A német hátterű vállalkozások a hozzáadott érték 13,5 százalékát adják, de ehhez a támogatások 21,5 százalékát kapták meg.