Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. október 16. 12:40 Tech

Biotech cégek sorsa is múlik azon, hogy mennyire lesz sikeres a hétvégén induló húszórás repülőjárat

A hétvégén indul a Qantas New York és Sydney közötti közvetlen járata, ami a valaha volt leghosszabb, közel húsz órás menetrend szerinti repülőút lesz. Egy ilyen út borzasztó fárasztó, ráadásul a megpróbáltatások nem érnek véget a leszállással, mert az időzónák átlépése miatt még napokba telik, mire beáll az alvás és az ébrenlét ritmusa, és végre ki tudják magukat pihenni az utasok. Ha valaki gyakran tesz meg hosszú repülőutakat, akkor az úgynevezett jetlag gyakori ismétlődése miatt számos káros egészségügyi következményre számíthat, mint például az elhízás, a szív- és érrendszeri megbetegedések és pszichológiai problémák.

Márpedig a repülőgépek fejlődésének köszönhetően egyre több hasonlóan hosszú járatot indítanak a légitársaságok, miközben a Bloomberg által idézett adatok szerint 2019 és 2037 között mintegy kétszeresére fog nőni az utasszám. Vagyis a hosszú repüléssel járó kínok várhatóan egyre többeket fognak érinteni, amelyek enyhítésére a gyógyszerektől kezdve a fényszemüvegeken át az alkalmazásokig sokféle megoldás létezik a most évente hat százalékos növekedést produkáló piacon.

A jetlag enyhítésére és kezelésére szakosodott iparág kilátásai azonban mégsem makulátlanul kedvezők. Egyrészt az alvással kapcsolatban még számos kérdés vár tudományos válaszra, és ugyanígy az időzónaváltás-szindróma hatásai és kezelési módjai is egyelőre vitatottak. Sőt, a nagyrészt ülve, illetve száraz és mesterséges nyomás alatt tartott levegőben eltöltött repülőút fiziológiai hatását is nagyban kutatják – a hétvégén induló Qantas gép fedélzetén például egy orvosokból és tudósokból álló csapat fogja tanulmányozni a nem mindennapi megpróbáltatások hatásait a pilóták és néhány tucat utas körében. Tehát korántsem egyértelmű még, hogy mi jelent igazából gyógyírt a repüléssel járó panaszokra.

Szintén növeli a bizonytalanságot, hogy repülni egyre kevésbé menő, a légiközlekedés brutális széndioxid-kibocsátása miatt terjed a “repülési szégyen”. Az előrejelzett utasforgalom-növekedést is kételyek övezik, könnyen lehet, hogy a nemrégiben kibontakozott repülés-ellenes mozgalom mérhető piacvesztést hoz a légitársaságoknak, és közvetve a jetlag kezelésével, enyhítésével foglalkozó egészségügyi és gyógyszeripari cégeknek is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA környezetszennyező repülést elfelejti az állam adóztatniEgy szinte észrevétlen adóval milliárdokhoz juthatna a magyar költségvetés is, ráadásul a hatása is jó lenne. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy áfa- és jövedéki adómentes a kerozin.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKinyomoztuk, hogy indulás előtt mennyi idővel legolcsóbb a repülőjegy220 napon keresztül követtük egy tervezett londoni utazás legolcsóbb repülőjegyének árváltozását, és az eredmény sok szempontból elgondolkodtató lett.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz oroszok a levegőből is pénzt csinálnak, ezért nem repülhetsz fapadossal Kelet-ÁzsiábaEurópából a Távol-Keletre Szibéria felett lehet gazdaságosan repülni, az oroszok azonban nem engedik meg mindenkinek a légi folyosó használatát.

Tech jetlag qantas repülés repülő Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Fabók Bálint
2020. október 20. 10:21 Tech

A napenergia a valaha volt legolcsóbb energiaforrás lett

Jóval nagyobb mértékben fog terjedni a napenergia az IEA szerint, mint azt két évvel ezelőtt becsülték.

Bucsky Péter
2020. október 12. 14:58 Támogatói tartalom, Tech

Az e-sportra érdemes fogadni

A koronavírus-járvány egyik legnagyobb nyerte az e-sport lett, de így sem futott fel az összes videojáték-fejlesztő forgalma.

Stubnya Bence
2020. október 11. 15:18 Közélet, Tech

„Régi vágású felfogást tükröz, amit Orbán az európai innovációról írt”

Nem az a lényeg, hogy katonai alapokra épül-e a k+f, a tehetséges magyar kutatók megtartásához pedig világos célokra van szükség - mondta a G7-nek adott interjúban Mariana Mazzucato olasz-amerikai közgazdász.

Fontos

Kasnyik Márton
2020. október 25. 16:09 Adat

Többen élnek rosszabbul a járvány miatt, mint azt az adatokból elsőre gondolnánk

Első ránézésre úgy tűnhet, mintha ugyanannyian dolgoznának, mint a járvány előtti időben. De a változatlan számok mögött rosszabb minőségű munkahelyek vannak.

Fabók Bálint
2020. október 24. 17:09 Adat

Aggódunk a környezetért, csak fizetni ne kelljen érte

A klímaváltozás nincs az ország legfontosabb problémái között a magyarok többsége szerint, és kevesebben fizetnék meg a környezetvédelem árát, mint a 90-es években.

Bucsky Péter
2020. október 23. 07:06 Közélet

Kevesebb a hajléktalan, de egyre reménytelenebb a helyzetük

Az utóbbi évek gazdasági fellendülése során viszonylag sokan törtek ki a hajléktalanságból, a hátramaradók viszont egyre idősebbek és rosszabbul képzettek.