Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. október 16. 12:40 Tech

Biotech cégek sorsa is múlik azon, hogy mennyire lesz sikeres a hétvégén induló húszórás repülőjárat

A hétvégén indul a Qantas New York és Sydney közötti közvetlen járata, ami a valaha volt leghosszabb, közel húsz órás menetrend szerinti repülőút lesz. Egy ilyen út borzasztó fárasztó, ráadásul a megpróbáltatások nem érnek véget a leszállással, mert az időzónák átlépése miatt még napokba telik, mire beáll az alvás és az ébrenlét ritmusa, és végre ki tudják magukat pihenni az utasok. Ha valaki gyakran tesz meg hosszú repülőutakat, akkor az úgynevezett jetlag gyakori ismétlődése miatt számos káros egészségügyi következményre számíthat, mint például az elhízás, a szív- és érrendszeri megbetegedések és pszichológiai problémák.

Márpedig a repülőgépek fejlődésének köszönhetően egyre több hasonlóan hosszú járatot indítanak a légitársaságok, miközben a Bloomberg által idézett adatok szerint 2019 és 2037 között mintegy kétszeresére fog nőni az utasszám. Vagyis a hosszú repüléssel járó kínok várhatóan egyre többeket fognak érinteni, amelyek enyhítésére a gyógyszerektől kezdve a fényszemüvegeken át az alkalmazásokig sokféle megoldás létezik a most évente hat százalékos növekedést produkáló piacon.

A jetlag enyhítésére és kezelésére szakosodott iparág kilátásai azonban mégsem makulátlanul kedvezők. Egyrészt az alvással kapcsolatban még számos kérdés vár tudományos válaszra, és ugyanígy az időzónaváltás-szindróma hatásai és kezelési módjai is egyelőre vitatottak. Sőt, a nagyrészt ülve, illetve száraz és mesterséges nyomás alatt tartott levegőben eltöltött repülőút fiziológiai hatását is nagyban kutatják – a hétvégén induló Qantas gép fedélzetén például egy orvosokból és tudósokból álló csapat fogja tanulmányozni a nem mindennapi megpróbáltatások hatásait a pilóták és néhány tucat utas körében. Tehát korántsem egyértelmű még, hogy mi jelent igazából gyógyírt a repüléssel járó panaszokra.

Szintén növeli a bizonytalanságot, hogy repülni egyre kevésbé menő, a légiközlekedés brutális széndioxid-kibocsátása miatt terjed a “repülési szégyen”. Az előrejelzett utasforgalom-növekedést is kételyek övezik, könnyen lehet, hogy a nemrégiben kibontakozott repülés-ellenes mozgalom mérhető piacvesztést hoz a légitársaságoknak, és közvetve a jetlag kezelésével, enyhítésével foglalkozó egészségügyi és gyógyszeripari cégeknek is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA környezetszennyező repülést elfelejti az állam adóztatniEgy szinte észrevétlen adóval milliárdokhoz juthatna a magyar költségvetés is, ráadásul a hatása is jó lenne. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy áfa- és jövedéki adómentes a kerozin.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKinyomoztuk, hogy indulás előtt mennyi idővel legolcsóbb a repülőjegy220 napon keresztül követtük egy tervezett londoni utazás legolcsóbb repülőjegyének árváltozását, és az eredmény sok szempontból elgondolkodtató lett.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz oroszok a levegőből is pénzt csinálnak, ezért nem repülhetsz fapadossal Kelet-ÁzsiábaEurópából a Távol-Keletre Szibéria felett lehet gazdaságosan repülni, az oroszok azonban nem engedik meg mindenkinek a légi folyosó használatát.

Tech jetlag qantas repülés repülő Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Avatar
2020. január 19. 17:20 Tech

Már ötezer forintból elkezdhetünk okosotthont építeni

A telefonról is vezérelhető világítás lehet a kapudrog a nem informatikus tömegek számára, legalábbis az Ikea ebben bízik.

Váczi István
2020. január 17. 10:30 Tech

Önállóan szállt fel az Airbus egyik utasszállítója

Sikeresen tesztelte a teljesen automatikus felszállást lehetővé tévő rendszerét az Airbus – közölte tegnap a vállalat.

Andersen Dávid
2020. január 12. 12:15 Tech

Merre megy tovább a mesterséges intelligencia 2020-ban?

Tűpontos marketing az interneten, orwelli megfigyelőtechnológia, robotok által írt filmek. Azaz az idén is folytatódhat az AI menetelése.

Fontos

Fabók Bálint
2020. január 17. 06:55 Adat, Élet

A több milliárdos lopássorozat, amellyel teljesen leszámolt a Fidesz

Pár éve annyira eldurvultak a színesfémlopások, hogy vonatot, víztornyot és hidat is bontottak szét, de volt halálos áldozat is. A kormány véget vetett ennek.

Stubnya Bence
2020. január 16. 17:10 Vállalat, Világ

Európai minimálbért akar az EU, de észak és kelet máris összevitatkozott rajta

Abban egyetértenek a keleti és északi tagállamok szakszervezetei, hogy közelíteni kéne a béreket, de az északiak nem akarnak uniós szinten kötelező minimálbért.

Torontáli Zoltán
2020. január 16. 06:57 Élet, Közélet

Kérdezze meg kezelőorvosát, mielőtt a kormányra hallgat a konyhában

A táplálkozás-egészségtani adatok alapján felesleges, a környezetvédelmi szempontok miatt nem jó irány, de még a nemzetközi trendeknek is ellene megy a húsfogyasztást ösztönző intenzív magyar kampányok sora.