Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. április 17. 11:56 Tech

Lakni is lehet majd az újgenerációs holdjáróban

A világ autóiparának jelentős része a nagy piacok visszaesése miatt nincs a legjobb formában, de ez nem tántorít el néhány gyártót attól, hogy nagy célokat, például a Hold meghódítását tűzze ki célul. A kínai BAIC-csoport kedden a sanghaji autószalonon jelentette be, hogy az ország holdkutató intézetével társulva laboratóriumot hoz létre a közös fejlesztés érdekében. Ennek egyik célja egy holdjáró megépítése.

Nem csoda, hogy a kínai vállalatok lelkesek, hiszen szeretnének egy-egy szeletet kihasítani az ország évi 8 milliárd dolláros űrkutatási költségvetéséből, amelynél csak az amerikai nagyobb. A kínai vezetés azt a célt tűzte ki, hogy a 2030-as évtizedben embereket juttasson a Holdra. Az ország robottal már most is jelen van az égitesten: a Jáde Nyúl 2 a Hold „sötét” oldalán végez méréseket.

A világ egyik legnagyobb autógyártója, a Toyota sem akar lemaradni, a cég nemrég közölte, hogy az ország űrkutatási ügynökségével közösen egy hatkerekű, önvezető járgányt fejleszt, amely valahogy így nézhet majd ki:

Forrás: Japán Űrkutatási Ügynökség

A tervek szerint az üzemanyagcellákkal meghajtott jármű 10 ezer kilométert tud majd megtenni két emberrel a fedélzetén, akiknek odabent nem kell majd szkafandert viselniük. Demovideó is készült arról, hogyan csapathatják majd a Hold felszínén:

A Japán Űrkutatási Ügynökség oldalán található leírás szerint a jármű tervezett mérete nagyjából két mikrobuszénak felel meg, a lakóterület 13 négyzetméteres lesz, és vész esetén kettő helyett négy embert is be tud fogadni. A tervek szerint az expedíció 2029-ben landol majd a Holdon.

Ekkorra az égitest felszíne egészen zsúfolttá válhat, jegyzi meg a Bloomberg cikke, Mike Pence amerikai alelnök ugyanis azt mondta, hogy öt éven belül az ország ismét embert akar küldeni a Holdra. Részben ezt szolgálhatják az amerikai vállalatok rakétafejlesztései, a Tesla-alapító Elon Musk, az Amazon-tulajdonos Jeff Bezos, valamint a légi- és űriparban is érdekelt Richard Branson cégei egyaránt azon dolgoznak, hogy üzleti alapon kifizetődővé váljon az űrutazás.

Idén nyáron lesz egyébként 50 éve, hogy az Apollo 11 expedíció keretében először lépett ember a Holdra.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkŰrállomásról és hiperszonikus utasszállítóról álmodik egy délolasz kisvárosEddig kinevették a délolasz űrkikötőt, ahonnan másfél óra alatt érnének az utasok Kaliforniába. De most már Trump oldalán beszélt róla az olasz miniszterelnök.

Tech BAIC Hold holdjáró Toyota űrkutatás Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Hajdu Miklós
2019. november 13. 13:18 Tech

Megint az emberek titkos megfigyelésével égeti magát a Facebook

Az iPhone-os Facebook alkalmazás időnként akkor is bekapcsolja a telefon kameráját, amikor az egyáltalán nem indokolt.

Fabók Bálint
2019. november 11. 17:39 Tech, Világ

Az Adidas robotokkal próbálta forradalmasítani a cipőipart, de inkább visszatér ázsiai munkásokhoz

Bezárják a két robotizált szupergyárat, mert "olcsóbb és rugalmasabb" Ázsiában termelni.

Avatar
2019. november 10. 18:01 Tech

Mocorognak az okosórák gyártói, de nem jutnak egyről a kettőre

Nehéz kitörni a lassú processzorok és gyorsan merülő akkumulátorok világából, ezért vásárlás előtt érdemes alaposan kipróbálni a kinézett kütyüt.

Fontos

Torontáli Zoltán Jandó Zoltán
2019. november 14. 16:44 Vállalat

Van értelme, hogy több évnyi bérre elég pénzt ad a kormány a munkahelyteremtőknek?

Rengeteg pénzt, 13,3 millió forintot adunk minden egyes új munkahelyért, miközben évek óta munkaerőhiánnyal küzd a gazdaság. Nem tűnik logikusnak a rendszer.

Bucsky Péter
2019. november 13. 06:48 Közélet

Budapesti behajtási díj helyett megcsinálta a kormány a kihajtási díjat

Annyit keres a kormány a fővárosi és agglomerációs autókon, amit a főváros a dugódíjból tervezne beszedni. Utóbbitól mégis félnek.

Jandó Zoltán
2019. november 12. 11:44 Adat

Magyar orvosok ezrei, nővérek tízezrei hagyják el a pályát vagy az országot

Az orvos és nővérhiányt bevándorlókkal sem tudjuk kezelni, és nem azért mert erre ne lenne igény, hanem mert a nővérek például szinte mindenhol jobban keresnek.