Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. április 17. 11:56 Tech

Lakni is lehet majd az újgenerációs holdjáróban

A világ autóiparának jelentős része a nagy piacok visszaesése miatt nincs a legjobb formában, de ez nem tántorít el néhány gyártót attól, hogy nagy célokat, például a Hold meghódítását tűzze ki célul. A kínai BAIC-csoport kedden a sanghaji autószalonon jelentette be, hogy az ország holdkutató intézetével társulva laboratóriumot hoz létre a közös fejlesztés érdekében. Ennek egyik célja egy holdjáró megépítése.

Nem csoda, hogy a kínai vállalatok lelkesek, hiszen szeretnének egy-egy szeletet kihasítani az ország évi 8 milliárd dolláros űrkutatási költségvetéséből, amelynél csak az amerikai nagyobb. A kínai vezetés azt a célt tűzte ki, hogy a 2030-as évtizedben embereket juttasson a Holdra. Az ország robottal már most is jelen van az égitesten: a Jáde Nyúl 2 a Hold „sötét” oldalán végez méréseket.

A világ egyik legnagyobb autógyártója, a Toyota sem akar lemaradni, a cég nemrég közölte, hogy az ország űrkutatási ügynökségével közösen egy hatkerekű, önvezető járgányt fejleszt, amely valahogy így nézhet majd ki:

Forrás: Japán Űrkutatási Ügynökség

A tervek szerint az üzemanyagcellákkal meghajtott jármű 10 ezer kilométert tud majd megtenni két emberrel a fedélzetén, akiknek odabent nem kell majd szkafandert viselniük. Demovideó is készült arról, hogyan csapathatják majd a Hold felszínén:

A Japán Űrkutatási Ügynökség oldalán található leírás szerint a jármű tervezett mérete nagyjából két mikrobuszénak felel meg, a lakóterület 13 négyzetméteres lesz, és vész esetén kettő helyett négy embert is be tud fogadni. A tervek szerint az expedíció 2029-ben landol majd a Holdon.

Ekkorra az égitest felszíne egészen zsúfolttá válhat, jegyzi meg a Bloomberg cikke, Mike Pence amerikai alelnök ugyanis azt mondta, hogy öt éven belül az ország ismét embert akar küldeni a Holdra. Részben ezt szolgálhatják az amerikai vállalatok rakétafejlesztései, a Tesla-alapító Elon Musk, az Amazon-tulajdonos Jeff Bezos, valamint a légi- és űriparban is érdekelt Richard Branson cégei egyaránt azon dolgoznak, hogy üzleti alapon kifizetődővé váljon az űrutazás.

Idén nyáron lesz egyébként 50 éve, hogy az Apollo 11 expedíció keretében először lépett ember a Holdra.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkŰrállomásról és hiperszonikus utasszállítóról álmodik egy délolasz kisvárosEddig kinevették a délolasz űrkikötőt, ahonnan másfél óra alatt érnének az utasok Kaliforniába. De most már Trump oldalán beszélt róla az olasz miniszterelnök.

Tech BAIC Hold holdjáró Toyota űrkutatás Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Avatar
2019. június 23. 07:48 Közélet, Tech

Zuckerberg király saját dénárt akar verni, és ennek sokan nem örülnek

A pénzügyi adatainkat összefésülik a médiafogyasztási szokásainkkal, az okoseszközök és szenzorok által biztosított adatokkal, és az egészet egybecsomagolva eladhatják bárkinek.

Torontáli Zoltán
2019. június 20. 10:52 Élet, Tech

Trükkösen büntetnék az elektromos biciklik sufnituningját

A Bosch olyan szoftvert fejleszt a motorjaihoz, amely azonnal büntet minden gyanús tuningot.

Váczi István
2019. június 19. 10:46 Tech

Elég nagy munka lesz a napelemek gazdaságos újrahasznosítása

A napenergia-termelés hazai felfutása azt is jelenti, hogy pár évtized múlva rengeteg újrahasznosításra váró napelempanel lesz az országban.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. június 24. 06:23 Vállalat

A teljes magyar építőipar nyolcadából már a NER húzza a hasznot

Tavaly a 6000 milliárd forintos magyar építőipar nyolcadát már fideszközeli vállalkozók ellenőrizték, fele részben Mészáros Lőrinc és Szíjj László kettőse.

Váczi István
2019. június 23. 16:46 Közélet

Egy lesorosozott civilszervezet ellenőrzi Mészáros Lőrinc közpénzes munkáját

Egy uniós program keretében, a kormány áldásával az általa évek óta támadott Transparency International ellenőriz egy projektet, ahol Mészáros egyik cége dolgozik.

Kasnyik Márton Hajdu Miklós
2019. június 21. 06:43 Adat

Kettészakadt a budapesti panelmezőny, már nem a Pók utca a legdrágább lakótelep

Új adatbázist építettünk, hogy eldöntsük az örök kérdést: melyik a legdrágább és melyik a legolcsóbb panel lakótelep? Az utóbbi évek eszeveszett áremelkedése nem ugyanúgy érintette a paneleket.