Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. március 21. 10:04 Tech

Filléres alkatrész hiánya miatt szorulnak a legnépszerűbb kütyük gyártói

Egy közelmúltbeli konferencián a GoPro pénzügyi vezetője arról beszélt, hogy azért adtak el a vártnál 16 százalékkal kevesebb, 4,2 millió darabot a cég védjegyének számító akciókamerákból tavaly, mert nem tudtak többet gyártani belőlük. Ennek az az oka, hogy hiány alakult ki egy apró, darabonként alig több mint egy forintba kerülő elektronikai részegységből, a többrétegű kerámiakondenzátorokból.

Ezek ugyan önmagukban csak néhány milliméteresek, ám sok kell belőlük. Egy GoPro Hero 5 kamerába például 326 darab, egy iPhone X telefonba ezer, egy Tesla Model 3 elektromos személyautóba pedig 9200 – ezt a Quartz cikke darabonként szemlélteti is.

A TTI Inc. elektronikus részegységeket forgalmazó vállalat már tavaly nyáron arra figyelmeztette ügyfeleit, hogy világszerte hiány alakult ki ezekből a kondenzátorokból.

A gyártók szerint a helyzet ráadásul még jövőre sem lesz jobb.

A parányi eszközök várólistája jelenleg körülbelül egyéves, vagyis a felhasználóknak pontosan meg kell tervezniük az igényeiket. Ha nem sikerült jól belőni a termelési volument, akkor rövid távon nem tudják felfuttatni a kibocsátást.

A többrétegű kerámiakondenzátorok iránti igény már 2017 óta meghaladja a kínálatot, egyebek mellett az elektromos autók gyártásának felfutása, valamint az összetettebbé váló mobiltelefonok miatt. Az iPhone 6S-be például még csak 500 ilyen kondenzátor kellett, vagyis feleannyi, mint a X-esbe.

Egy ilyen piaci helyzetre a hiánycikknek számító eszközök gyártói normális esetben a gyártókapacitás bővítésével válaszolnak, ez azonban meglehetősen vontatottan kezdődött csak meg. A többrétegű kerámiakondenzátorokon még az utóbbi időszakban végrehajtott áremelések után is alig van profit, így a legnagyobb gyártó, a japán Murata egyelőre csak 10 százalékos termelésbővítést jelentett be.

Az új gyárak létesítése igencsak költséges, és az iparági szereplők közül még sokan emlékeznek arra, milyen hatalmas készetek maradtak a nyakukon, amikor az ezredfordulós dotkom buborék kipukkadt. Azok a cégek pedig, amelyek jelentősen bővíteni akarják a termelést, azzal szembesülnek, hogy a gyártóberendezésekre is sokat kell várni. Egy-két éves távon tehát valószínűleg nem csökken jelentősen a hiány.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHúsz év múlva nem lesz annyi áram, amennyit a gépek felzabálnakLegalább részben át kell állni a kvantumszámítógépekre, különben nincs megoldása az energiaproblémának.

Tech GoPro hiány iPhone tesla többrétegű kerámiakondenzátor Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Avatar
2019. szeptember 15. 17:08 Tech

Retró elektromos autókkal száguldhatunk a jövőbe

Lassan már minden gyártó megjelenik egy tisztességes elektromos autóval, és ezek formavilága gyakran több évtizeddel ezelőtti modellekét idézi meg.

Andersen Dávid
2019. szeptember 8. 07:35 Tech

Hamarosan tényleg intelligens robotok fognak öltöztetni minket, és ebben nagy pénz van

A divat, a technológia és a tudomány vívmányait egyesítő fashiontech cégek hatalmasat mennek napjainkban, de vajon meddig tart még az öröm?

Pankotai Balázs
2019. szeptember 6. 09:07 Tech

Miért megy nehezen az innováció?

(A szerző munka és szervezet szakpszichológus, az OTP Banknál agilis coach-ként dolgozik.)

Fontos

Jandó Zoltán
2019. szeptember 14. 08:08 Vállalat

Az állam és a mobilhasználók is milliárdokat bukhatnak a tegnapi döntés miatt

Mindenki arra számított, hogy a Digi frekvenciát szerez magának és szétrobbantja a magyar mobilpiacot, erre egyszerűen kivágták őket a frekvenciatenderről.

Kasnyik Márton
2019. szeptember 13. 15:11 Pénz

Ha a béremelkedést akarják eltüntetni, jöhet a 444 forintos euró

Ha a jegybank célja a gyenge forinttal a versenyképesség javítása, akkor nem kell megállniuk 333 forintnál.

Stubnya Bence
2019. szeptember 12. 06:51 Élet, Világ

Alig használják több ezer tudós klímaváltozás elleni kedvenc fegyverét

A világ károsanyag-kibocsátásának 15 százalékát adóztatják jelenleg, és csak az országok töredékében olyan mértékben, amivel el lehetne érni a párizsi klímacélokat. A közgazdászok imádják a szén-dioxid-adót, a világ nem annyira. De miért?