Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2019. január 2. 17:54 Tech

Hamarosan tényleg repülő dróntaxival süvíthetünk a reptérre

A technológia lényegében készen áll, már csak a gyakorlatba kell ültetni a rendszert. A Die Zeit a Roland Berger tanácsadó cég tanulmánya (pdfalapján azt írta, a legnagyobb valószínűséggel 2020-ban, Dubajban, Los Angelesben, Dallasban és Szingapúrban indulhatnak el az első dróntaxi-helikopterjáratok.

A szolgáltatás 2023-ban élesedhet, vagyis a nagyközönség ekkortól veheti igénybe a dróntaxi-szolgáltatást. Az első időszakban még pilótával repkedhetnek a városokban és az agglomerációban azok, akik nem akarnak a dugóban ülni. 2025-től viszont már pilóta nélküli helikopterek fognak közlekedni. A célállomást egyszerűen csak be kell ütni az applikációba és a gép magától odarepül.

Az elmúlt évtizedekben rengeteg hajmeresztő ötletet kapott fel a világsajtó, amiből aztán semmi sem lett. A Roland Berger szakértői szerint azonban a drónos utasszállítás tényleg el fog terjedni.

A helikopterek elektromosak lesznek, négy propellerrel, vagyis a jelenleg használt drónok mintájára alkotják meg a mérnökök. Néhány év múlva, amikor lezáródnak a tesztek, háromezer ilyen drón lesz, majd számuk 2030-ra 12 ezerre emelkedik. A század közepére már százezer elektromos helikopter szolgálja majd az utasokat a világ nagyvárosaiban.

Budapesten viszont nem valószínű, hogy ez elterjedjen ez a közlekedési eszköz. Elsősorban az olyan nagyvárosokban lesz népszerű, ahol mindennaposak a dugók és megfelelő számú felhőkarcoló áll rendelkezésre. A leszállópályákat ugyanis a magas épületekre, vagy pedig parkolóházak tetejére tervezik.

A leszállópályán kívül várótermet, és az akkumulátorok töltésére vagy cseréjére alkalmas infrastruktúrát is ki kell építeni. Az Aral már olyan benzinkutakat tervez, amelynek a tetején egy komplett drón-állomást lehet telepíteni.

A repülőutak tíz kilométeres távtól érik meg, és a tervek szerint legfeljebb a metropoliszok háromszáz kilométeres sugarú köréig terjednek majd a szolgáltatások.

Olyan cégek dolgoznak a projekten, mint a Daimler, az Airbus, az Uber, a Boeing, a Lilium Aviation és a Volocopter. A Bosch például már a szenzorokat is megalkotta, amelyek adott repülési magasság elérésében, a sebesség megtartásában és a landolásban segítik a pilóta nélküli helikopter-drónt.

Forrás: Airbus.com

Az európai Airbus már két prototípust is elkészített, az amerikai konkurense, a Boeing pedig felvásárolt egy repülő taxit fejlesztő céget.

A drónhelikopter nagy előnye, hogy sokkal olcsóbb lehet, mint egy igazi. A jelenlegi tervek szerint sorozatgyártás esetén 400-600 ezer euróba (130-190 millió forint) kerülhet egy személyszállításra alkalmas elektromos helikopter.

Az viszont nyitott kérdés még, hogy mennyibe fog kerülni egy út, lesznek-e menetrend szerinti járatok, vagy a taxikhoz hasonlóan egyénileg lehet az utat megtervezni. Márpedig végső soron ezek a kérdések fogják eldönteni, hogy hosszú távon beépülnek-e a mindennapjainkba ezek a repülők. Persze a jogszabályokat is drasztikusan módosítani kell ahhoz, hogy az ilyen szolgáltatást nyújtó cégek egyáltalán engedélyt kaphassanak.

Tech elektromos drón helikopter nagyváros taxi Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Avatar
2019. június 23. 07:48 Közélet, Tech

Zuckerberg király saját dénárt akar verni, és ennek sokan nem örülnek

A pénzügyi adatainkat összefésülik a médiafogyasztási szokásainkkal, az okoseszközök és szenzorok által biztosított adatokkal, és az egészet egybecsomagolva eladhatják bárkinek.

Torontáli Zoltán
2019. június 20. 10:52 Élet, Tech

Trükkösen büntetnék az elektromos biciklik sufnituningját

A Bosch olyan szoftvert fejleszt a motorjaihoz, amely azonnal büntet minden gyanús tuningot.

Váczi István
2019. június 19. 10:46 Tech

Elég nagy munka lesz a napelemek gazdaságos újrahasznosítása

A napenergia-termelés hazai felfutása azt is jelenti, hogy pár évtized múlva rengeteg újrahasznosításra váró napelempanel lesz az országban.

Fontos

Avatar
2019. június 25. 15:30 Közélet

Az Orbán-rezsim és a gazdasági versenyképesség

A gyenge versenyképesség nem szakpolitikai intézkedésekkel helyrehozható kisiklás, hanem a Fidesz által kiépített rendszer lényegéből fakad.

Jandó Zoltán
2019. június 25. 06:35 Közélet

Alamizsnáért passzolta le médiáját az MSZP és volt pénztárnoka a Fidesznek

Úgy tűnik, hogy az MSZP alapítványa és volt pénztárnoka is vesztett azokon az ügyleteken, amelyek a Népszabadság bezáráshoz és több lap fideszes bekebelezéséhez vezettek.

Jandó Zoltán
2019. június 24. 06:23 Vállalat

A teljes magyar építőipar nyolcadából már a NER húzza a hasznot

Tavaly a 6000 milliárd forintos magyar építőipar nyolcadát már fideszközeli vállalkozók ellenőrizték, fele részben Mészáros Lőrinc és Szíjj László kettőse.