Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. december 30. 13:17 Tech

Ne lepődj meg, ha furcsán vált a lámpa, lehet, hogy mesterséges intelligencia vezérli

Sokan úgy gondolják, hogy az önvezető autók elterjedésével nemcsak biztonságosabb, hanem gyorsabb is lesz a közlekedés, például kevesebb lesz a forgalmi dugó. A mesterséges intelligenciával vezérelt járművek ugyanis kiszámíthatóan, egymással kommunikálva tudnak majd haladni, a sebességüket és az útvonalukat folyamatosan úgy optimalizálva, hogy a lehető legkisebb fennakadást okozzák, illetve ha valahol lelassul a forgalom, azt a környéket elkerüljék.

Ahhoz viszont, hogy ebből valóság legyen, még évtizedeknek kell eltelnie, miközben a BBC összeállítása szerint a járművek száma a 2015-ös 1,3 milliárdról 2040-re két milliárd fölé fog nőni.

Az egyre zsúfoltabb utakon az intelligens forgalomirányítás lehetne a megoldás, azonban a jelzőlámpák működése többnyire még mindig időzítőkön, esetleg az épp a lámpa előtt álló autókat érzékelő indukciós hurkokon és kamerákon alapul. A múlt század közepe óta rendelkezésre álló technológiát pedig már évek óta le lehetne váltani olyan módszerekre, amelyek valós idejű adatok és matematikai modellek eredményeit figyelembe véve váltanak a piros és a zöld között. Ahol ezt sikerült legalább kísérletek szintjén megtenni, ott az eredmények nagyon ígéretesek.

Az amerikai Pittsburgh városában például ötven kereszteződésben figyeli videokamerákkal egy számítógép a környező forgalmat, külön elemezve a gyalogosok és az eltérő típusú járművek számát és haladási irányát. A mesterséges intelligenciával felvértezett szoftver mindezt figyelembe véve dönt összehangoltan a jelzésekről, aminek köszönhetően a lámpák előtt közel negyven százalékkal csökkent a várakozási idő, az utazási idők pedig 25 százalékkal rövidültek. A rendszert fejlesztő Rapid Flow Tech munkatársa, Griffin Schultz szerint ez még csak a kezdet, sokkal jobb eredményeket lehet elérni akkor, ha magukat a járműveket is a hozzá lehet kötni a közlekedésirányításhoz, és ezáltal még precízebb adatokat lehet majd gyűjteni a haladásukról.

A Siemens is az önkormányzatokkal együttműködve fejleszti a forgalomirányítási termékeit. Markus Schlitt, a cég intelligens közlekedési rendszerekért felelős vezetője elmondta a BBC-nek, hogy az adatok és a mesterséges intelligencia felhasználása nélkül egyre kevésbé lehet megoldani a nagyvárosok forgalomszervezését. A németországi Hagenben a cég becslései szerint akár a felére lehetne csökkenteni a lámpák előtti várakozási időt az új technológiával.

Mielőtt elterjed a valós idejű forgalomirányítás, nagyon fontos, hogy a megfelelő szemlélet is kialakuljon a közlekedőkben. Mischa Dohler, a közlekedési adatok gyűjtésére szakosodott Worldsensing társalapítója hangsúlyozta, hogy ha a járművezetőknek és a gyalogosoknak tudniuk kell, hogy egy hirtelen, esetleg értelmetlen tűnő lámpaváltás hátterében például egy utasokkal tömött busz vagy egy mentő közeledése állhat. Ráadásul elfogadónak kell lenniük azzal is, hogy még több kamera figyeli majd őket.

Mégis lehet azonban, hogy a közlekedőknek érdemes beletörődni, hogy még több adatot gyűjtenek róluk, az Egyesült Királyságban is akad sikeres példa. Milton Keynes-ben a Vivacity Labs figyeli több száz kamerával az utakat és ad 89 százalékos pontosságú előrejelzéseket a dugókra negyed órával azelőtt, hogy tényleg beállna a forgalom. A rendszerrel – akárcsak az intelligensen programozott jelzőlámpákkal – nemcsak idő, hanem üzemanyag is megspórolható, így javulhatnak a légszennyezettségi mutatók is.

Tech forgalom jelzőlámpa közlekedés mesterséges intelligencia Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Váczi István
2019. január 9. 11:49 Tech

Letörölhetetlen Facebook-alkalmazás miatt lázadnak a samsungosok

Amerikai Samsung-felhasználók azon akadtak ki, hogy nem tudják letörölni telefonjukról az előre telepített Facebook-alkalmazást.

Fabók Bálint
2019. január 8. 10:29 Tech

A Hyundai tervezgeti az első autót, amely sétálni is tud

Hegyet mászni és folyón átgázolni is tudna a Hyundai Elevate, amelyet a CES-en mutattak be, de még nem biztos, hogy tényleg elkészül.

Fabók Bálint
2019. január 6. 15:58 Tech, Világ

A gazdaságtörténet egyik legsokkolóbb ábrája a kínai acélőrületet mutatja be

2000 óta kétszeresére nőtt az acéltermelés mennyisége, amely az egyik környezetszennyezőbb iparág. A növekedés mögött leginkább Kína áll.

Fontos

Kasnyik Márton
2019. január 16. 18:01 Világ

Miért bénították le a saját országukat a brit és az amerikai politikusok?

Senki ne lepődjön meg, hogy a fejlett országok lakóinak egy része olyan politikusokat támogat, akik a politikai intézményrendszer ledózerolásán dolgoznak.

Wiedemann Tamás
2019. január 16. 13:02 Világ

Befékezett a német gazdaság, és ezt mi is meg fogjuk érezni

Véget ér a robosztus gazdasági növekedés időszaka, a következő években az egy százalék feletti bővülésnek is örülni fognak a német cégek.

Hajdu Miklós Kasnyik Márton
2019. január 15. 06:53 Adat

Olyan országok is előzik Magyarországot a jövedelmi ranglistán, amelyekről nem is gondolnád

Hiába a bérrobbanás Magyarországon, a régiós országokban is sorra mennek el a magyarok mellett az uniós jövedelmi listán. Nyakunkon a bolgárok, zárkóznak a románok, Ausztria egyre távolabb.