Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2018. szeptember 2. 15:55 Tech

Optikai trükkel lassítanák le a gyorshajtókat

Hiába korlátozzák táblákkal az alagutakban a sebességet a világ autópályáin, a tapasztalatok szerint csak kevesen tartják be a korlátozásokat. Kínai kutatók egy új és pofonegyszerű ötlettel álltak elő: megfelelő mintákkal olyan érzetet lehet a sofőrökben kelteni, hogy túl gyorsan hajtanak. A tapasztalatok szerint ez elég hatékonyan működik is.

Osztrák kutatók adatai szerint a nyílt utakhoz képest az alagutakban kevesebb baleset történik, mégis érdemes kiemelten foglalkozni ezeknek a létesítményeknek a biztonságával, mert az ezekben történt balesetek gyakrabban súlyosak. Ráadásul nemcsak a sérülésekkel és halálesetekkel kell számolni, hanem a balesetek egyéb társadalmi költségével is: ha egy alagutat le kell zárni, akkor sokkal nagyobbat kell kerülniük a közlekedőknek, ezáltal jóval nagyobb időveszteség éri őket. Emellett az alagutak javítása költségesebb és hosszabb ideig is tart, mint a nyílt utaké.

 

Olasz kutatók 2006 és 2009 között 195 darab, összesen 200 kilométeres alagútról gyűjtöttek adatokat. Ezekben ezen időszak alatt 762 súlyos baleset történt, amelyekben 18-an meghaltak. Kutatásuk eredményei szerint kétszer annyi baleset történt az alagutakban az utak hosszára vetítve, mint az alagutakhoz kapcsolódó útszakaszokon. Ez is azt támasztja alá, hogy ajánlatos a fokozott óvatosság, és fontos lenne új megoldásokat kitalálni a balesetek számának csökkentésére. A szerzők szerint a balesetek magas számában az is szerepet játszik, hogy az alagutak vonalvezetése sokszor eltér a kapcsolódó utakétól, és hiányoznak az autópályákon megszokott leállósávok.

A német autóklub, az ADAC rendszeresen teszteli az európai közúti alagutakat, és az olaszországiakat ítélte a legveszélyesebbeknek, bár az utóbbi években jelentősen javult a helyzet. 1999-ben és 2000-ben a Mont Blanc- és a Szent Gotthárd-alagút több halálos áldozatot követelő balesete után az Európai Unió is lépett, egységes szabályokat vezetett be az alagutak biztonságára. A magyarországi autópályák közül csak az M6-oson vannak alagutak – ezek szükségessége és ára is vitatott -, amelyek már az új, szigorú előírások szerint épültek, ezért igen jó minőségűnek számítanak. Az EU 2004-ben hozott rendelete nem csak az új alagutakra vonatkozik, ezért rengeteg régit kellett átépíteni. Nem az összessel tették ezt meg, ehhez becslések szerint 2,6-6,3 milliárd euróra lenne szükség.

Az előírások a műszaki megoldásokra koncentráltak, például hogy milyen kamerarendszer, füstelszívó, mennyi vészkijárat szükséges. Ezek azonban egy nagyon fontos faktort nem tudnak befolyásolni, mégpedig azt, hogyan vezetnek a sofőrök. A nemzetközi gyakorlat szerint 70-80 kilométer/órában korlátozzák a sebességet, de ezt sok autós nem tartja be. Az is gondot okoz, ha az autósok egy része betartja, míg mások például az alagút előtti 130-as sebességgel hajtanak be – így még nagyobb a sebességkülönbség és a súlyosabb balesetek esélye.

Kínai kutatók szerint az autópálya-alagutakban azért is van több baleset, mert rosszak a fényviszonyok, nagyon monoton bennük vezetni, és a sofőrök nem tudják megfelelően felmérni sebességüket, a nagy feketeségben egyszerűen nem érzik, hogy milyen gyorsan mennek. Természetesen az autók műszerfalán ezt lehet látni, a gyakorlat mégis azt mutatja, hogy a sebesség érzetének fontos szerepe van. Ez nem csak megérzés, szimulátoros tesztekkel bizonyítani is tudták.

Forrás: https://journals.vgtu.lt/index.php/Transport/article/view/1574/1235

Eredményeik szerint a falra festett különböző piros-fehér minták miatt a valósnál akár 10-20 kilométer/órával is gyorsabbnak érzékelték a tesztben résztvevők a sebességüket, ezért lassítani kezdtek. A kutatók azonban arra is felhívják a figyelmet, hogy nem érdemes rögtön nekiállni mintákat felfesteni az alagutakra, további vizsgálatokra van szükség. Nem feltétlenül az a minta a legjobb megoldás ugyanis, amelyik mellett a legjobban felülbecsülik a vezetők a sebességüket. Ez az alagútba beérve akár jelentős stresszt és ijedtséget is kiválthat, így túlságosan gyorsan lassíthatnak az autósok. Az ötlettel mindenesetre már csak azért is érdemes tovább foglalkozni, mert kifejezetten olcsó más műszaki megoldásokhoz képest.

Tech alagút autópálya balest biztonság Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Torontáli Zoltán
2019. június 18. 12:21 Tech, Vállalat

Zuckerberg a világ bankára lenne, a Facebooknak tényleg saját pénze lesz

Jön a Libra nevű fizetőeszköz, és azt ígérik, hogy nem lesz belőle bitcoin. A kritikusok szerint most már tényleg darabokra kellene szabdalni a Facebookot.

Straub Ádám
2019. június 16. 07:44 Tech

Olyan csúcstévéket veszünk, amiket alig tudunk kihasználni

Honfitársaink számára nagyon fontos, hogy a lehető legjobb tévéjük legyen otthon, pedig Magyarországon még nem érhető el egyetlen csatorna sem UHD felbontásban.

Avatar
2019. június 8. 17:02 Tech

Fogyókúrázó iTunes, túlsúlyos Word: miért burjánzik el minden program?

Az utolsó csatáknak még nincs vége, de a háború már elveszett. Ha nem állítják meg időben a burjánzást, minden sikeres program szoftverszörnnyé válik.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. június 17. 06:50 Vállalat

Szinte munkások nélkül kaszálnak tízmilliárdokat a kormány kedvenc építői

Összeszedtünk néhány adatot, amelyek elég jól megmutatják, hogy lényegében „üzletszerzési jutalékot” szednek az állami tendereken rendszeresen arató cégek.

Hajdu Miklós
2019. június 16. 16:57 Adat

Most jön a neheze, ha Magyarország is tenni akar a klímakatasztrófa ellen

Bár az üvegházhatású gázok kibocsátását összességében sikerült visszafogni hazánkban és az EU-ban is, vannak olyan ágazatok, amelyek egyre jobban szennyezik a levegőt.

Fabók Bálint
2019. június 14. 06:41 Élet, Közélet

Visszaélések ellen hirdetett harcot a kormány, leszámolás lett belőle

Hiába ígérte a kormány, hogy a nem csaló színházak nem járnak rosszul a tao-rendszer megszüntetésével, durván bezuhant a legtöbb független színház állami támogatása.