Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2018. július 23. 13:07 Tech

A világ legfurcsább, bálnára hasonlító repülőjével jött ki az Airbus

Több mint tízezer ember nézte meg az Airbus legújabb teherszállítójának első repülését csütörtökön a páneurópai repülőgépgyártó központjában, a franciaországi Toulouse-ban. A BelugaXL a világtörténelem egyik legérdekesebben kinéző gépe, mivel a névadó, Északi-sark környéki tengerekben honos bálnára, a belugára hasonlít.

A BelugaXL a kilencvenes években kifejlesztett a Beluga ST továbbfejlesztett változata, teherszállító kapacitása harminc százalékkal lesz nagyobb elődjénél. A most kifejlesztett gép amiatt is különleges, mert az Airbus 20 ezer dolgozója döntött arról, hogy melyik dizájn valósuljon meg a hat lehetőség közül. A végül befutott, mosolygó bálnás változatot a szavazók negyven százaléka választotta.

A BelugaXL a bemutatón. Fotó: AFP

A 63 méter hosszú, 53 tonnás kapacitású gép nem kerül kereskedelmi forgalomba, hanem kizárólag az Airbus logisztikáját fogja szolgálni. Az első gépet tíz hónapig tesztelik, és ezt követően, 2019-ben kerülhet üzembe. A tervek szerint összesen öt darab BelugaXL fog készülni, és 2023-ra épülhetnek meg.

A Belugák nagyon fontosak az Airbusnak, amely az amerikai Boeing mellett a világ legnagyobb repülőgyártója. A páneurópai multi eredetileg egy konzorcium volt, amely brit, francia, német és spanyol repülőgépgyártókból állt. Egy repülő különböző alkatrészeit más-más ország különböző üzemei gyártották le, amelyeket egy központi helyen szereltek össze. Bár az Airbus ma már egy önálló cég, a gyártás továbbra is hasonló módon működik.

Fotó: AFP

Bár a képlet minden modellnél különbözik, általában a szárnyakat és a futóművet Nagy-Britanniában gyártják, az ajtókat és a farokelemét Spanyolországban, a törzset Németországban, az orrot pedig Franciaországban. Az összeszerelést pedig Toulouse-ban, a németországi Hamburgban vagy a spanyolországi Sevillában végzik.

Eleinte, a hetvenes években még közúton szállították az alkatrészeket, de a gyors növekedés miatt szükségessé vált a légi szállítás. Először a némileg szintén a bálnákra emlékeztető Super Guppykkal szállítottak, azonban ezeket az amerikai Boeing gyártotta, tehát minden Airbust a legnagyobb riválisának köszönhetően raktak össze. A Super Guppyk idővel korszerűtlenné váltak, ráadásul az Airbusnak egyre nagyobb kapacitásra lett volna szüksége.

Az Airbus több lehetőséget is tanulmányozott, felmerült a közúti, a vasúti és a vízi szállítás is. Ezeket mind elvetették, mert egyrészt lassúak lettek volna, másrészt a Toulouse-i központ fekvése nem kedvezett a vizsgált közlekedési módoknak. Ekkor kezdték el kifejleszteni az első Belugát, amely végül a kilencvenes évek közepére készült el.

A most elkészült BelugaXL fejlesztését 2014-ben kezdték el, azzal a céllal, hogy lecseréljék az öt korábbi Belugát. A tervek szerint a régi Belugák eleinte párhuzamosan repülnek az újakkal, és 2021-ben vonják ki őket a forgalomból. 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkGigarendelés menti meg a legnagyobb utasszállítótPár napja még felmerült, hogy abbahagyják az A380-as gyártását, de a mostani üzlet legalább egy évtizedig kitolja azt.

Tech Airbus repülés repülőgép Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Rigó Anita
2018. november 16. 16:19 Tech

Zuckerberg tagadja, hogy tudott volna a sorosozó álhírkampányról

A New York Times cikke hatalmas vihart kavart a cég körül, a vezetők igyekeznek magyarázkodni.

Hajdu Miklós
2018. november 13. 06:56 Tech

Adatszemüveg és virtuális valóság: szinte olyan lesz az autógyári munka, mint egy videójáték

Tablet, okosóra és hamarosan adatszemüveg egészíti ki karbantartók szerszámkészletét a magyarországi autógyárakban.

Hajdu Miklós
2018. november 10. 17:08 Tech

Egy intézmény nyerte el a magyar egyetemekhez jutó uniós kutatási pénzek közel harmadát

Tovább elemeztük a H2020 pályázatok adatait, ezúttal a magyar egyetemekre koncentrálva. Kiderült, hogy a CEU messze kiemelkedik a magyar egyetemek között a nemzetközi színtéren.

Fontos

Hajdu Miklós
2018. november 20. 12:50 Élet

A magyar iskolarendszer még mindig ugyanazokkal a problémákkal küzd, mint 10-15 éve

Bár számos reform történt a közoktatásban, a kétezres évek problémáinak jelentős része még mindig aktuális.

Bucsky Péter
2018. november 18. 21:45 Élet

Annyira pokoli lett egy egyszerű gázkazán-csere, hogy az emberek inkább áttérnek fafűtésre

Azért szigorította az EU a kazáncsere-szabályokat, hogy csökkenjen a környezetszennyezés. Magyarországon ebből olyan drágulás és bürokrácia-túltengés lett, hogy az emberek inkább a fa- vagy villanyfűtést választják.

Torontáli Zoltán
2018. november 18. 13:36 Élet, Világ

Az almák Ferrarija finom, piros, drága, és hihetetlenül erős marketing van mögötte

Átalakítja a gyümölcstermesztés mögötti üzleti modellt a Pink Lady és a nyomában meginduló klub almák serege, de ennek megvannak a veszélyei is. Magyarország kimarad az új almahullámból.