Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2018. július 23. 13:07 Tech

A világ legfurcsább, bálnára hasonlító repülőjével jött ki az Airbus

Több mint tízezer ember nézte meg az Airbus legújabb teherszállítójának első repülését csütörtökön a páneurópai repülőgépgyártó központjában, a franciaországi Toulouse-ban. A BelugaXL a világtörténelem egyik legérdekesebben kinéző gépe, mivel a névadó, Északi-sark környéki tengerekben honos bálnára, a belugára hasonlít.

A BelugaXL a kilencvenes években kifejlesztett a Beluga ST továbbfejlesztett változata, teherszállító kapacitása harminc százalékkal lesz nagyobb elődjénél. A most kifejlesztett gép amiatt is különleges, mert az Airbus 20 ezer dolgozója döntött arról, hogy melyik dizájn valósuljon meg a hat lehetőség közül. A végül befutott, mosolygó bálnás változatot a szavazók negyven százaléka választotta.

A BelugaXL a bemutatón. Fotó: AFP

A 63 méter hosszú, 53 tonnás kapacitású gép nem kerül kereskedelmi forgalomba, hanem kizárólag az Airbus logisztikáját fogja szolgálni. Az első gépet tíz hónapig tesztelik, és ezt követően, 2019-ben kerülhet üzembe. A tervek szerint összesen öt darab BelugaXL fog készülni, és 2023-ra épülhetnek meg.

A Belugák nagyon fontosak az Airbusnak, amely az amerikai Boeing mellett a világ legnagyobb repülőgyártója. A páneurópai multi eredetileg egy konzorcium volt, amely brit, francia, német és spanyol repülőgépgyártókból állt. Egy repülő különböző alkatrészeit más-más ország különböző üzemei gyártották le, amelyeket egy központi helyen szereltek össze. Bár az Airbus ma már egy önálló cég, a gyártás továbbra is hasonló módon működik.

Fotó: AFP

Bár a képlet minden modellnél különbözik, általában a szárnyakat és a futóművet Nagy-Britanniában gyártják, az ajtókat és a farokelemét Spanyolországban, a törzset Németországban, az orrot pedig Franciaországban. Az összeszerelést pedig Toulouse-ban, a németországi Hamburgban vagy a spanyolországi Sevillában végzik.

Eleinte, a hetvenes években még közúton szállították az alkatrészeket, de a gyors növekedés miatt szükségessé vált a légi szállítás. Először a némileg szintén a bálnákra emlékeztető Super Guppykkal szállítottak, azonban ezeket az amerikai Boeing gyártotta, tehát minden Airbust a legnagyobb riválisának köszönhetően raktak össze. A Super Guppyk idővel korszerűtlenné váltak, ráadásul az Airbusnak egyre nagyobb kapacitásra lett volna szüksége.

Az Airbus több lehetőséget is tanulmányozott, felmerült a közúti, a vasúti és a vízi szállítás is. Ezeket mind elvetették, mert egyrészt lassúak lettek volna, másrészt a Toulouse-i központ fekvése nem kedvezett a vizsgált közlekedési módoknak. Ekkor kezdték el kifejleszteni az első Belugát, amely végül a kilencvenes évek közepére készült el.

A most elkészült BelugaXL fejlesztését 2014-ben kezdték el, azzal a céllal, hogy lecseréljék az öt korábbi Belugát. A tervek szerint a régi Belugák eleinte párhuzamosan repülnek az újakkal, és 2021-ben vonják ki őket a forgalomból. 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkGigarendelés menti meg a legnagyobb utasszállítótPár napja még felmerült, hogy abbahagyják az A380-as gyártását, de a mostani üzlet legalább egy évtizedig kitolja azt.

Tech Airbus repülés repülőgép Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Jandó Zoltán
2019. február 16. 12:21 Tech

Ha fontos, hogy meddig bírja a mobilod aksija, itt egy hasznos rangsor

Az iPhone-ok akkumulátora még úgy sem hozza az átlagot, hogy korábban az akkumulátorok védelmével indokolták a telefonok szándékos lassítását.

Wiedemann Tamás
2019. február 15. 15:01 Tech

Egyetlen, állami beruházás miatt került fel Magyarország is az önvezető autók nemzetközi ranglistájára

Itthon még vehetnek részt a közúti forgalomban a vezető nélküli autók, de épül a Palkovics-féle hatalmas tesztpálya Zalában, és ez elég volt arra, hogy rákerüljünk a listára.

Torontáli Zoltán
2019. február 14. 09:10 Tech

Vége a legnagyobb utasszállító repülőnek, az Airbus befejezi az A380-as gyártását

Az utolsó szöget az Emirates légitársaság ütötte az utasok által egyébként közkedvelt típus koporsójába.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. február 15. 18:34 Adat

Sehol nem gazdagszik olyan ütemben a foci, mint Magyarországon

Beverekedte magát Európa 20 leggazdagabb ligája közé az nb1, de a régióban mindenhol egészségesebb a focicsapatok bevételi struktúrája.

Torontáli Zoltán
2019. február 15. 10:00 Vállalat

A kamionosok után a buszosoknál is kitörhet a kelet-nyugati európai csata

Az Európai Parlament lényegében helybenhagyta azt a javaslatcsomagot, amely alaposan átrendezheti a buszos közlekedést az unióban.

Fabók Bálint
2019. február 15. 06:53 Vállalat

“Lassacskán kezdenek minket emberszámba venni”: Miskolcig söpör az audis sztrájkhullám

A miskolci SEG Automitive-nál sosem sztrájkoltak, de részben az audisok hatására szokatlan összefogás valósult meg. A vezetők azonban megtörték a lendületet.