Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. július 1. 13:06 Tech

Saját piacuk lett az elektromos autókból kiszerelt, nyugdíjas akkumulátoroknak

Akik az elektromos autók ellen érvelnek, azok gyakran előveszik, hogy a techológiájuk igazából nem is olyan környezetkímélő, hiszen rengeteg szén-dioxid keletkezik az előállításuk és a használatuk alatt. És még ott van a kiszuperált akkumulátorok biztonságos elhelyezésének problémája is, igaz, ez lehet, hogy mégsem olyan nagy gond.

Az elektromos,- vagy hibridhajtású autókból, az életciklus lejártát követően, kiszerelik az akkumulátorokat, és aztán tovább hasznosítják. Ezek az aksik még működőképesek, és bár veszítenek a hatásfokból, ami kényelmetlenné teszi az elektromos autózást, hiszen drasztikusan csökken a hatótáv, más felhasználásukat ugyanakkor nem gátolja.

A kiszerelt aksik további hét-tíz évig üzemképesek. Japánban például az egyik szupermarket-lánc, a 7-Eleven használja őket. Kaliforniában az elektromos töltőállomások, míg Európában a lakások megújuló energiából származó áram tárolására használják.

Olyannyira nagy üzlet ez, hogy a német BMW, az amerikai General Motors, a japán Toyota és a kínai BYD autógyártó cég azon dolgoznak, hogy létrehozzák az aksik másodpiacát. Ezzel lényegesen olcsóbb lehet hosszútávon az akkumulátorok bekerülési költsége.

 

A Bloomberg adatai szerint csak idén 55 ezer akkumulátort éri el a nyugdíjas kort, de becslések szerint 2025-re 3,4 millió aksit lehetne a másodpiacon értékesíteni. Kínában, ahol a világon gyártott elektromos autók felét értékesítik, augusztustól új környezetvédelmi szabályok lépnek életbe. A kiszerelt aksikat a gyártóknál kell majd leadni. Ilyen szabályok már Európában régóta vannak, és hamarosan az Egyesült Államokban is bevezetik.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHiába elektromos, ha mindenki kéttonnás autókkal jár, abból nem lesz környezetvédelemAz elektromos autók terjedése mellett arra is ösztönözni kellene az embereket, hogy minél könnyebb járműveket használjanak.

Nem csoda, hogy az autógyártók már azon agyalnak, hogy milyen másodlagos felhasználási lehetőségeik lehetnek a kiszuperált akkumulátoroknak. Becslések szerint 2040-re minden második eladott gépjármű elektromos lesz, ami számszerűsítve annyit tesz, hogy 559 millió árammal hajtott autó közlekedik a világ útjain. Ezzel párhuzamosan a cégek 2050-re 550 milliárd dollárt fognak befektetni lakossági, ipari és hordozható akkumulátorok gyártásába.

Tech akkumulátor BMW BYD elektromos autó GM Toyota Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Bucsky Péter
2018. október 18. 16:15 Tech

Állami gigagyárral pörgetnék fel a németek az elektromos autógyártást

Szép lassan dinoszaurusszá változik Németország, ha nem ül fel az e-autó-hullámra. Meglepő ötletekkel próbálnak úrrá lenni a nehéz helyzeten.

Torontáli Zoltán
2018. október 13. 15:57 Tech, Világ

A leginnovatívabb közlekedési eszköz a jó öreg vasút lett

Önvezető autó ide, elektromos kamion oda, a vasút nem a prototípusok kísérleteinél tart, hanem már bevezeti a legújabb technológiáit.

Rigó Anita
2018. október 11. 15:03 Tech

Új adót kaphat karácsonyra a Facebook és a Google

Ha elcsúszik, akkor legalább egy évet késik, ugyanis jövőre jön a Brexit, ráadásul új parlamentet és biztosokat is választ Európa.

Fontos

Váczi István Jandó Zoltán
2018. október 19. 07:01 Állam

Tarlós megfúrta, nem lesz gigantikus teniszstadion a Margitszigeten

Úgy nézett ki, hogy a kormány mindenáron megépíti a 26 méter magas arénát, de Fürjes Balázs államtitkár közölte, hogy a főpolgármesternek sikerült megakadályoznia. De más is közrejátszhatott.

Bucsky Péter
2018. október 18. 07:04 Állam

A keleti nyitás miatt érkező külföldi diákokra a sokszorosát költi a magyar állam, mint a hazaikra

Becslésünk szerint idén már tízmilliárd forintnál is többet költ a magyar állam ötezer, főként szegény országokból érkező diákra. Eközben a magyar diákokra egyre kevesebb jut.

Váczi István
2018. október 17. 18:29 Állam

Karácsonyra dőlhet el, ki nyeri az 500 milliárd forintos közbeszerzést

Ha minden a tervek szerint alakul, december 20-án hirdetnek eredményt a Budapest-Belgrád magyar szakaszának korszerűsítésére kiírt tenderen. A kockázatot mi futjuk, de nyerünk valamit?