Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2018. május 18. 08:53 Tech

Norvégiában épül meg Európa legnagyobb szén-dioxid-lekötő projektje

Izlandon tavaly októberben kezdte el működését a világ első “negatív kibocsátású” erőműve. Egy már meglévő hőerőművet egészítettek ki egy olyan rendszerrel, amely az erőmű szén-dioxid kibocsátását szűri ki és köti le. Ezzel a tesztelésre szánt módszerrel azonban mindössze évi 50 tonna szén-dioxidot kötnek le, amely nagyjából egy amerikai – vagy tíz indiai – háztartás éves kibocsátása.

Nem az izlandi az első projekt, amely a szén-dioxid lekötésével és tárolásával próbálja tompítani az üvegházhatású gázok által katalizált klímaváltozást. A Quartz szerint Norvégiában már 1996 óta működik egy ilyen rendszer az egyik gázmezőnél, és éves szinten egymillió tonna szén-dioxidot köt le. Az európai országok közül Norvégia élen jár a CCS-technológiában (szén-dioxid lekötése és tárolása), és hamarosan újabb nagy lépést tehet a továbbfejlesztésében.

Két nappal ezelőtt a norvég parlament megszavazott egy olyan beruházást, amely Oslóban egy cementgyár és egy biomassza erőmű kibocsátását kötné le, amit hajókkal az Északi-tengerre szállítana, és a tengerfenék alatt tárolná a lekötött szén-dioxidot. A norvég parlament 29 millió eurót (9 milliárd forintot) szavazott meg a projekt finanszírozására, amely a legnagyobb ilyen projekt lenne.

Bár a CCS-technológia szempontjából ez komoly fejlesztés lehet, az eredeti terveknél visszafogottabb változatot fogadott el a parlament. Egyrészt az eredetileg kitűzött 2019-es határidő helyett csak 2021-ig kellene megvalósulnia az új rendszernek. Másrészt korábban egy vegyipari létesítmény is a program része lett volna.

Ezzel is nagy a projekt jelentősége, mert az oslói lenne az első nagyméretű cementgyár, amelynek lekötnék a szén-dioxid kibocsátását. A Quartz szerint a cementiparban jelenleg nem is látszik nagyon más megoldás a károsanyag-kibocsátás mérséklésére, pedig az összes üvegházhatású gáz öt százalékáért felelős a szektor. Ez jóval több, mint például a légi közlekedésé.

A norvég kormány három nagy olajtársasággal, a norvég állam többségi tulajdonában álló Equinorral (volt Statoil), a Shellel és Totallal dolgozik együtt azon, hogy a lekötött szén-dioxid elszállítsák és eltemessék a tengerfenék alá. Ha ez a modell beválik, akkor Norvégia más országok lekötött szén-dioxidját is elszállíthatja. Ez akkor lehet igazán fontos, ha egy adott országban elleneznék a szennyező anyagok szárazföldi eltemetését.

Tech klímaváltozás norvégia szén-dioxid kibocsátás Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Bucsky Péter
2018. október 18. 16:15 Tech

Állami gigagyárral pörgetnék fel a németek az elektromos autógyártást

Szép lassan dinoszaurusszá változik Németország, ha nem ül fel az e-autó-hullámra. Meglepő ötletekkel próbálnak úrrá lenni a nehéz helyzeten.

Torontáli Zoltán
2018. október 13. 15:57 Tech, Világ

A leginnovatívabb közlekedési eszköz a jó öreg vasút lett

Önvezető autó ide, elektromos kamion oda, a vasút nem a prototípusok kísérleteinél tart, hanem már bevezeti a legújabb technológiáit.

Rigó Anita
2018. október 11. 15:03 Tech

Új adót kaphat karácsonyra a Facebook és a Google

Ha elcsúszik, akkor legalább egy évet késik, ugyanis jövőre jön a Brexit, ráadásul új parlamentet és biztosokat is választ Európa.

Fontos

Váczi István Jandó Zoltán
2018. október 19. 07:01 Állam

Tarlós megfúrta, nem lesz gigantikus teniszstadion a Margitszigeten

Úgy nézett ki, hogy a kormány mindenáron megépíti a 26 méter magas arénát, de Fürjes Balázs államtitkár közölte, hogy a főpolgármesternek sikerült megakadályoznia. De más is közrejátszhatott.

Bucsky Péter
2018. október 18. 07:04 Állam

A keleti nyitás miatt érkező külföldi diákokra a sokszorosát költi a magyar állam, mint a hazaikra

Becslésünk szerint idén már tízmilliárd forintnál is többet költ a magyar állam ötezer, főként szegény országokból érkező diákra. Eközben a magyar diákokra egyre kevesebb jut.

Váczi István
2018. október 17. 18:29 Állam

Karácsonyra dőlhet el, ki nyeri az 500 milliárd forintos közbeszerzést

Ha minden a tervek szerint alakul, december 20-án hirdetnek eredményt a Budapest-Belgrád magyar szakaszának korszerűsítésére kiírt tenderen. A kockázatot mi futjuk, de nyerünk valamit?