Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2018. május 18. 08:53 Tech

Norvégiában épül meg Európa legnagyobb szén-dioxid-lekötő projektje

Izlandon tavaly októberben kezdte el működését a világ első “negatív kibocsátású” erőműve. Egy már meglévő hőerőművet egészítettek ki egy olyan rendszerrel, amely az erőmű szén-dioxid kibocsátását szűri ki és köti le. Ezzel a tesztelésre szánt módszerrel azonban mindössze évi 50 tonna szén-dioxidot kötnek le, amely nagyjából egy amerikai – vagy tíz indiai – háztartás éves kibocsátása.

Nem az izlandi az első projekt, amely a szén-dioxid lekötésével és tárolásával próbálja tompítani az üvegházhatású gázok által katalizált klímaváltozást. A Quartz szerint Norvégiában már 1996 óta működik egy ilyen rendszer az egyik gázmezőnél, és éves szinten egymillió tonna szén-dioxidot köt le. Az európai országok közül Norvégia élen jár a CCS-technológiában (szén-dioxid lekötése és tárolása), és hamarosan újabb nagy lépést tehet a továbbfejlesztésében.

Két nappal ezelőtt a norvég parlament megszavazott egy olyan beruházást, amely Oslóban egy cementgyár és egy biomassza erőmű kibocsátását kötné le, amit hajókkal az Északi-tengerre szállítana, és a tengerfenék alatt tárolná a lekötött szén-dioxidot. A norvég parlament 29 millió eurót (9 milliárd forintot) szavazott meg a projekt finanszírozására, amely a legnagyobb ilyen projekt lenne.

Bár a CCS-technológia szempontjából ez komoly fejlesztés lehet, az eredeti terveknél visszafogottabb változatot fogadott el a parlament. Egyrészt az eredetileg kitűzött 2019-es határidő helyett csak 2021-ig kellene megvalósulnia az új rendszernek. Másrészt korábban egy vegyipari létesítmény is a program része lett volna.

Ezzel is nagy a projekt jelentősége, mert az oslói lenne az első nagyméretű cementgyár, amelynek lekötnék a szén-dioxid kibocsátását. A Quartz szerint a cementiparban jelenleg nem is látszik nagyon más megoldás a károsanyag-kibocsátás mérséklésére, pedig az összes üvegházhatású gáz öt százalékáért felelős a szektor. Ez jóval több, mint például a légi közlekedésé.

A norvég kormány három nagy olajtársasággal, a norvég állam többségi tulajdonában álló Equinorral (volt Statoil), a Shellel és Totallal dolgozik együtt azon, hogy a lekötött szén-dioxid elszállítsák és eltemessék a tengerfenék alá. Ha ez a modell beválik, akkor Norvégia más országok lekötött szén-dioxidját is elszállíthatja. Ez akkor lehet igazán fontos, ha egy adott országban elleneznék a szennyező anyagok szárazföldi eltemetését.

Tech klímaváltozás norvégia szén-dioxid kibocsátás Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Váczi István
2021. szeptember 21. 09:19 Támogatói tartalom, Tech

Villany-hibrid mozdonyokkal lép új szintre a magyar vasúti árufuvarozás

Klímavédelmi okokból növelni kellene a vasút árufuvarozási részarányát, de ez nehéz a nem villamosított pályahálózaton. Erre a problémára nyújt megoldást a villany-hibrid technológia.

Bucsky Péter
2021. szeptember 13. 12:20 Támogatói tartalom, Tech

Magyar cég fejlesztésével dugók nélkül, balesetmentesen közlekedhetnek a jövő járművei

Az önvezető autók álmát régóta hajszolja az emberiség, de a teljes önvezetés még mindig igen mesze van. Az intelligens közlekedés azonban már a küszöbön áll: már ma is több százezer olyan autó közlekedik az európai utakon, amelyek egymással és az infrastruktúrával is képesek kommunikálni egy új technológiának köszönhetően, amelynek feltételeit majd egy évtizede kezdték el megteremteni.

Bucsky Péter
2021. szeptember 9. 06:04 Tech

Kihal az autókból az egyik legjobb élmény, a kézi sebességváltás – nem egészen környezetbarát módon

Az elektromos autók korszakának igazi kezdetéig nyolc-tíz év maradt, és ez az automata váltók nagy korszaka lehet.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2021. szeptember 20. 06:50 Világ

Ha demokrácia van, miért nyer majdnem mindig ugyanaz a párt?

Idén sem ígér sok izgalmat a japán választás, amiben az állami források pártcélra használása mellett a választási rendszer, a baloldal bénázása és a vallási mozgósítás is komoly szerepet játszik.

Hajdu Miklós
2021. szeptember 19. 17:03 Adat

Egy órát sem kell utazni, és egészen megváltoznak az életkörülmények az országon belül

Észak-Magyarország több szempontból is az unió egyik legkedvezőtlenebb életkilátásokkal kecsegtető régiója, de más hazai térségekben sem sokkal jobb a helyzet.

Torontáli Zoltán
2021. szeptember 19. 07:11 Adat

Tényleg olcsóbb a Lidl külföldön?

Elvégeztük ugyanazt a nagy bevásárlást egy francia és egy magyar Lidlben, és az eredmény több szempontból is tanulságos lett.