Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. március 11. 16:13 Tech

Majdnem akkora szélturbinákat kezdenek építeni, mint az Eiffel-torony

Egy szélturbina teljesítményét alapvetően két módon lehet megnövelni: vagy nagyobb lapátokat kell rá szerelni, vagy magasabbra kell tenni, ahol a szél egyenletesebben és kiszámíthatóbban fúj. Ha mindkét irányban gondolkodnak a mérnökök, az a legjobb, és hogy ez így is van, arra a GE adta a legújabb példát.

Ahogy a Vox emlékeztet, a gigantikus szélkerekeknek Európa az egyik legjobb terepe, mert a tengeri szélerőmű parkokban a mérnöki tudáson kívül semmi sem szab gátat a méret növelésének. A GE megújuló energiákkal foglalkozó ága a napokban jelentette be, hogy 400 millió dollárt fektet egy olyan szélturbina fejlesztésébe, amely a világ legnagyobbja lesz, és várhatóan 2021-től kezdhetik telepíteni.

A Haliade X 260 méterre fog kiemelkedni a tengerből, összehasonlításképp: az Eiffel-torony magassága 300 méter. Egyetlen ilyen torony évente 67 gigawattóra energiát fog termelni, vagyis el lehet vele látni 16 ezer átlagos fogyasztású európai háztartást.

Fotó: GE

A Voxnak nyilatkozó amerikai szakértő szerint egyébként az Amerikában telepített szélturbinák átlagos magassága jelenleg 142 méter, a medián adat ennél kicsit nagyobb, 152 méter. Ez ott majdnem az elérhető maximum, mert az ennél magasabb építményekre olyan speciális szabályok vonatkoznak, amelyek miatt nem éri meg a felépítésük.

Az óriási méreteknek van még egy nagy előnye, a kiszámíthatóbb, egyenletesebb teljesítménynek köszönhetően a szélturbina által megtermelt áramot sokkal könnyebb beilleszteni az energetikai hálózatokba, mert nem okoz olyan hullámhegyeket és völgyeket, amelyeket állandóan a hagyományos erőművek átállításával kell kompenzálni.

Tech Eiffel-torony megújuló energia szél szélerőmű szélturbina Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Wiedemann Tamás
2019. február 15. 15:01 Tech

Egyetlen, állami beruházás miatt került fel Magyarország is az önvezető autók nemzetközi ranglistájára

Itthon még vehetnek részt a közúti forgalomban a vezető nélküli autók, de épül a Palkovics-féle hatalmas tesztpálya Zalában, és ez elég volt arra, hogy rákerüljünk a listára.

Torontáli Zoltán
2019. február 14. 09:10 Tech

Vége a legnagyobb utasszállító repülőnek, az Airbus befejezi az A380-as gyártását

Az utolsó szöget az Emirates légitársaság ütötte az utasok által egyébként közkedvelt típus koporsójába.

2019. február 10. 15:10 Tech

Dühbe gurul a város?

Az elektromos rollerek valószínűleg a mindennapok részévé válnak, konfliktusokat okoz azonban a városlakókkal, ha a kölcsönzőcégek túltolják a biciklit.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. február 15. 18:34 Adat

Sehol nem gazdagszik olyan ütemben a foci, mint Magyarországon

Beverekedte magát Európa 20 leggazdagabb ligája közé az nb1, de a régióban mindenhol egészségesebb a focicsapatok bevételi struktúrája.

Torontáli Zoltán
2019. február 15. 10:00 Vállalat

A kamionosok után a buszosoknál is kitörhet a kelet-nyugati európai csata

Az Európai Parlament lényegében helybenhagyta azt a javaslatcsomagot, amely alaposan átrendezheti a buszos közlekedést az unióban.

Fabók Bálint
2019. február 15. 06:53 Vállalat

“Lassacskán kezdenek minket emberszámba venni”: Miskolcig söpör az audis sztrájkhullám

A miskolci SEG Automitive-nál sosem sztrájkoltak, de részben az audisok hatására szokatlan összefogás valósult meg. A vezetők azonban megtörték a lendületet.