Hírlevél feliratkozás
Kasnyik Márton
2017. december 19. 12:13 Tech

700 millió dollárnál tart a kriptopénz, aminek “nincs semmi értelme”

Olyan mértékben tort ül az őrület a Bitcoin miatt, hogy a befektetők, akik semmiképpen sem akarnak lemaradni, egy olyan kriptozsetonba tettek közel kétszázmilliárd forintnak megfelelő pénzt, amiről ebben a pillanatban is tudni lehet, hogy nem ér és nem is fog érni semmit, derül ki a Wall Street Journal szórakoztató cikkéből.

A block.one nevű cég zsetonjáról, az EOS-ról van szó, ami ebben a pillanatban az összes kriptopénz közül a 12. legértékesebb az egyik összehasonlító oldal szerint. Az összes zseton értéke ebben a pillanatban 4,5 milliárd dollár (tehát több mint ezermilliárd forint) körül van az aktuális árfolyam szerint.

(Érdekesség: az EOS elnevezés Magyarországon is népszerű, Tiborcz István egyik cégét is így hívták, de így nevezték el a Gattyán György életét megváltoztató személyiségfejlesztő tanfolyamot is.)

 

A Kajmán-szigeteken bejegyzett, központi iroda nélküli cég a terv szerint egy vadiúj, nyílt forráskódú és – mint az összes kriptodolog, természetesen – decentralizált blokkláncra épülő operációs rendszert fejleszt majd ki valamikor a jövőben. Ami miatt mégsem valószínű, hogy ez lenne az új Microsoft, az az, hogy valójában nem is tervezik befejezni majd az operációs rendszert, csak elkezdik írni a kódot, amit majd aztán közzétesznek nyílt, bárki által elérhető formában, hogy más cégek bekapcsolódhassanak a fejlesztésbe.

Ezt a fejlesztést az EOS nevű zseton júliusban indult értékesítéséből fedezik, amit rengeteg konferencián, sőt még New York-i óriásplakátokon is hirdettek viszonylag agresszívan. Csakhogy ennek a zsetonnak nincs semmi értelme vagy tartalma. A befektetők nem kapnak semmit, a zseton vásárlói által kötelezően aláírt megállapodás jogi nyelvezetű szövege szerint “a zsetonok nem fejeznek ki semmiféle (tulajdon)jogot, hasznot, célt, értelmet, funkcionalitást, tulajdonságot”.

Magyarul a zsetonoknak nincs semmilyen belső értéke, olyan, mintha levegőt vennénk.

A WSJ megszólaltatta az egyik korai zsetonbefektetőt, aki szerint ez nem akkora probléma, mert valójában csak a jogi kockázattól akart megszabadulni a cég, aminek az az oka, hogy nem egyértelmű a szabályozás. Egy másik befektető szerint az, hogy a szerződés szerint a zseton nem ér semmit, még nem jelenti azt, hogy ne lehetne keresni vele. A block.one néhol utal arra, hogy a zsetonok tulajdonosai majd kedvezményesen vehetik igénybe a később létrejövő szolgáltatásokat – igaz, azt nem lehet tudni, hogy ezek egyáltalán mik lesznek, és hogy mi értelme van ennek az egésznek, ha egyszer minden nyílt forráskódú lesz.

Összevetésként, amikor a közel hatezer fős, évi közel egy milliárd dolláros árbevétellel rendelkező divatipari startup, a Stich Fix vont be tőkét ezekben a hetekben, akkor egy 159 oldalas prospektust tettek közzé, hét nagy befektetési bankot vontak be a folyamatba, és végül mindössze 120 millió dollárt sikerült szerezniük a piacról. Tehát ötödannyit, mint a nem létező, értéktelen zsetonnal és az ahhoz nem kapcsolódó szoftverplatform-ígérettel nyomuló cég.

Idióta Bitcoin-klónból nincs kevés, az egyikről már írtunk (ez volt a Tezos, ami azzal az ígérettel tűnt ki, hogy nem fognak veszekedni, de aztán veszekedni kezdtek), egy másik, a Dogecoin pedig egy már tavalyelőtt is lejárt mémre épül, mégis 700 millió dolláros piaci értékeltségnél tart. Az block.one és az EOS egyébként még mindig előrébb tart, mint a legtöbb kriptocég, mivel legalább valamit közzétett arról, hogy milyen tevékenységet tervez majd végezni, a legtöbb ICO (kriptopénz-kibocsátás) kitervelői még ennyire sem erőltetik meg magukat.

Tech bitcoin eos kriptopénz Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Wiedemann Tamás
2019. február 15. 15:01 Tech

Egyetlen, állami beruházás miatt került fel Magyarország is az önvezető autók nemzetközi ranglistájára

Itthon még vehetnek részt a közúti forgalomban a vezető nélküli autók, de épül a Palkovics-féle hatalmas tesztpálya Zalában, és ez elég volt arra, hogy rákerüljünk a listára.

Torontáli Zoltán
2019. február 14. 09:10 Tech

Vége a legnagyobb utasszállító repülőnek, az Airbus befejezi az A380-as gyártását

Az utolsó szöget az Emirates légitársaság ütötte az utasok által egyébként közkedvelt típus koporsójába.

2019. február 10. 15:10 Tech

Dühbe gurul a város?

Az elektromos rollerek valószínűleg a mindennapok részévé válnak, konfliktusokat okoz azonban a városlakókkal, ha a kölcsönzőcégek túltolják a biciklit.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. február 15. 18:34 Adat

Sehol nem gazdagszik olyan ütemben a foci, mint Magyarországon

Beverekedte magát Európa 20 leggazdagabb ligája közé az nb1, de a régióban mindenhol egészségesebb a focicsapatok bevételi struktúrája.

Torontáli Zoltán
2019. február 15. 10:00 Vállalat

A kamionosok után a buszosoknál is kitörhet a kelet-nyugati európai csata

Az Európai Parlament lényegében helybenhagyta azt a javaslatcsomagot, amely alaposan átrendezheti a buszos közlekedést az unióban.

Fabók Bálint
2019. február 15. 06:53 Vállalat

“Lassacskán kezdenek minket emberszámba venni”: Miskolcig söpör az audis sztrájkhullám

A miskolci SEG Automitive-nál sosem sztrájkoltak, de részben az audisok hatására szokatlan összefogás valósult meg. A vezetők azonban megtörték a lendületet.