Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2017. december 11. 11:37 Tech

A Volkswagen vezére megszüntetné a dízelek állami támogatását

Megszüntetné a dízel autók használatának állami támogatását a Volkswagen vezérigazgatója. Matthias Müller Handelsblattnak adott interjújával kisebb szenzációt okozott Németországban, korábban ugyanis egyetlen autóipari vezető sem kérdőjelezte meg a dízelek jövőjét.

Németországban és a legtöbb európai államban a gázolaj adója alacsonyabb a benzinénél (Magyarországon például utóbbi jövedéki adója literenkénti 120, a gázolajé viszont csak 110 forint). Alapvetően ezzel a lépéssel próbálták ösztönözni a dízeles kocsik használatát, amelyről eredetileg azt gondolták, hogy kevésbé szennyezőek, mint a benzines autók. Ennek megfelelően a gázolaj általában még úgy is olcsóbb, mint a benzin, hogy a dízelüzemű kocsik amúgy is kevesebbet fogyasztanak.

 


“Át kell gondolkodnunk a dízelautók támogatásának logikáját és célját (…) Ebből a pénzből ésszerűbb lenne környezetbarátabb technológiákat támogatni” – mondta Müller. Pedig korábban ő is arról beszélt, hogy a dízelmotorok tiszták és nagy jövőjük van, akárcsak a nagy német autógyártók, mint a Daimler vagy a BMW vezetői.

Nyugat-Európában a dízelek a legnépszerűbb motorok, 2012-ben az eladott autók 55 százalékában volt ilyen. Azóta viszont elkezdett csökkenni az arányuk, és tavalyra 50 százalék alá esett. Ebben a 2015-ös botránynak is szerepe volt: ekkor derült ki, hogy a Volkswagen dízelautóival csalt a teszteken, így azoknak papíron jóval kisebb volt a károsanyag-kibocsátása, mint a valóságban. Azóta több más gyártót is elért a botrány, amely összesen 11 millió autót érintett.

“Nem más sürgeti a kormányt a dízelek támogatásának visszavonására, mint a legnagyobb csaló” – szemléltette a kijelentés jelentőségét a Greenpeace interjú után kiadott közleménye. A dízelbotrányt követően több tanulmány is megjelent arról, hogy az ilyen motorok jóval szennyezőbbek annál, mint ahogy korábban hirdették őket. A jelentős részben a gázolajjal működő kocsik által kibocsátott nitrogén-oxidok miatt a légszennyezettség több európai városban (így például Madridban és Athénban is) rendszeresen átlépi az egészségügyi határértéket. Londonban el is kezdték kitiltani a dízeleket a belvárosból, vasárnapi interjúban pedig Müller is arról beszélt, hogy a régebbi, szennyezőbb dízeleket nem engedné be a városokba.

A korlátozások és az állami támogatások megvágása érzékenyen érintené a német autóipart, leginkább a nagyméretű luxusautókat gyártó Daimlert és a BMW-t. A Volkswagen ezzel szemben már el is kezdte átalakítani egyik németországi gyárát, hogy ez elektromos autókat gyártson.

Tech autó dízelbotrány Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Rigó Anita
2018. november 16. 16:19 Tech

Zuckerberg tagadja, hogy tudott volna a sorosozó álhírkampányról

A New York Times cikke hatalmas vihart kavart a cég körül, a vezetők igyekeznek magyarázkodni.

Hajdu Miklós
2018. november 13. 06:56 Tech

Adatszemüveg és virtuális valóság: szinte olyan lesz az autógyári munka, mint egy videójáték

Tablet, okosóra és hamarosan adatszemüveg egészíti ki karbantartók szerszámkészletét a magyarországi autógyárakban.

Hajdu Miklós
2018. november 10. 17:08 Tech

Egy intézmény nyerte el a magyar egyetemekhez jutó uniós kutatási pénzek közel harmadát

Tovább elemeztük a H2020 pályázatok adatait, ezúttal a magyar egyetemekre koncentrálva. Kiderült, hogy a CEU messze kiemelkedik a magyar egyetemek között a nemzetközi színtéren.

Fontos

Bucsky Péter
2018. november 18. 21:45 Élet

Annyira pokoli lett egy egyszerű gázkazán-csere, hogy az emberek inkább áttérnek fafűtésre

Azért szigorította az EU a kazáncsere-szabályokat, hogy csökkenjen a környezetszennyezés. Magyarországon ebből olyan drágulás és bürokrácia-túltengés lett, hogy az emberek inkább a fa- vagy villanyfűtést választják.

Torontáli Zoltán
2018. november 18. 13:36 Élet, Világ

Az almák Ferrarija finom, piros, drága, és hihetetlenül erős marketing van mögötte

Átalakítja a gyümölcstermesztés mögötti üzleti modellt a Pink Lady és a nyomában meginduló klub almák serege, de ennek megvannak a veszélyei is. Magyarország kimarad az új almahullámból.

Rigó Anita
2018. november 18. 07:29 Élet

Az általánost végzettek és a tizenévesek körében beindult a baby-boom Magyarországon

Harminc fölött és húsz alatt vállalnak több gyermeket a magyar nők. Több a gyereknélküli vagy a sokgyerekes család, kevesebb a kétgyerekes család.