Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2017. december 11. 11:37 Tech

A Volkswagen vezére megszüntetné a dízelek állami támogatását

Megszüntetné a dízel autók használatának állami támogatását a Volkswagen vezérigazgatója. Matthias Müller Handelsblattnak adott interjújával kisebb szenzációt okozott Németországban, korábban ugyanis egyetlen autóipari vezető sem kérdőjelezte meg a dízelek jövőjét.

Németországban és a legtöbb európai államban a gázolaj adója alacsonyabb a benzinénél (Magyarországon például utóbbi jövedéki adója literenkénti 120, a gázolajé viszont csak 110 forint). Alapvetően ezzel a lépéssel próbálták ösztönözni a dízeles kocsik használatát, amelyről eredetileg azt gondolták, hogy kevésbé szennyezőek, mint a benzines autók. Ennek megfelelően a gázolaj általában még úgy is olcsóbb, mint a benzin, hogy a dízelüzemű kocsik amúgy is kevesebbet fogyasztanak.

 


“Át kell gondolkodnunk a dízelautók támogatásának logikáját és célját (…) Ebből a pénzből ésszerűbb lenne környezetbarátabb technológiákat támogatni” – mondta Müller. Pedig korábban ő is arról beszélt, hogy a dízelmotorok tiszták és nagy jövőjük van, akárcsak a nagy német autógyártók, mint a Daimler vagy a BMW vezetői.

Nyugat-Európában a dízelek a legnépszerűbb motorok, 2012-ben az eladott autók 55 százalékában volt ilyen. Azóta viszont elkezdett csökkenni az arányuk, és tavalyra 50 százalék alá esett. Ebben a 2015-ös botránynak is szerepe volt: ekkor derült ki, hogy a Volkswagen dízelautóival csalt a teszteken, így azoknak papíron jóval kisebb volt a károsanyag-kibocsátása, mint a valóságban. Azóta több más gyártót is elért a botrány, amely összesen 11 millió autót érintett.

“Nem más sürgeti a kormányt a dízelek támogatásának visszavonására, mint a legnagyobb csaló” – szemléltette a kijelentés jelentőségét a Greenpeace interjú után kiadott közleménye. A dízelbotrányt követően több tanulmány is megjelent arról, hogy az ilyen motorok jóval szennyezőbbek annál, mint ahogy korábban hirdették őket. A jelentős részben a gázolajjal működő kocsik által kibocsátott nitrogén-oxidok miatt a légszennyezettség több európai városban (így például Madridban és Athénban is) rendszeresen átlépi az egészségügyi határértéket. Londonban el is kezdték kitiltani a dízeleket a belvárosból, vasárnapi interjúban pedig Müller is arról beszélt, hogy a régebbi, szennyezőbb dízeleket nem engedné be a városokba.

A korlátozások és az állami támogatások megvágása érzékenyen érintené a német autóipart, leginkább a nagyméretű luxusautókat gyártó Daimlert és a BMW-t. A Volkswagen ezzel szemben már el is kezdte átalakítani egyik németországi gyárát, hogy ez elektromos autókat gyártson.

Tech autó dízelbotrány Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Wiedemann Tamás
2019. február 15. 15:01 Tech

Egyetlen, állami beruházás miatt került fel Magyarország is az önvezető autók nemzetközi ranglistájára

Itthon még vehetnek részt a közúti forgalomban a vezető nélküli autók, de épül a Palkovics-féle hatalmas tesztpálya Zalában, és ez elég volt arra, hogy rákerüljünk a listára.

Torontáli Zoltán
2019. február 14. 09:10 Tech

Vége a legnagyobb utasszállító repülőnek, az Airbus befejezi az A380-as gyártását

Az utolsó szöget az Emirates légitársaság ütötte az utasok által egyébként közkedvelt típus koporsójába.

2019. február 10. 15:10 Tech

Dühbe gurul a város?

Az elektromos rollerek valószínűleg a mindennapok részévé válnak, konfliktusokat okoz azonban a városlakókkal, ha a kölcsönzőcégek túltolják a biciklit.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. február 15. 18:34 Adat

Sehol nem gazdagszik olyan ütemben a foci, mint Magyarországon

Beverekedte magát Európa 20 leggazdagabb ligája közé az nb1, de a régióban mindenhol egészségesebb a focicsapatok bevételi struktúrája.

Torontáli Zoltán
2019. február 15. 10:00 Vállalat

A kamionosok után a buszosoknál is kitörhet a kelet-nyugati európai csata

Az Európai Parlament lényegében helybenhagyta azt a javaslatcsomagot, amely alaposan átrendezheti a buszos közlekedést az unióban.

Fabók Bálint
2019. február 15. 06:53 Vállalat

“Lassacskán kezdenek minket emberszámba venni”: Miskolcig söpör az audis sztrájkhullám

A miskolci SEG Automitive-nál sosem sztrájkoltak, de részben az audisok hatására szokatlan összefogás valósult meg. A vezetők azonban megtörték a lendületet.