Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2017. november 13. 17:10 Tech

Pár nap, és jön a Tesla rövidtávú luxuskamionja, amelytől állítólag el fogjuk dobni az agyunkat

Akit péntek hajnalban kivet az ágy, annak van egy gazdaságtörténeti programajánlatunk: magyar idő szerint hajnali 5-től a Tesla lerántja a leplet az első elektromos kamionjáról. A bemutató egyszer már elmaradt, ám most remélhetőleg megtartják, és ha hiszünk Elon Musknak, a Tesla alapító-tulajdonosának, akkor ezúttal el fogjuk dobni az agyunkat. Az eseményt várhatóan a cég YouTube csatornáján és/vagy weboldalán közvetítik majd.

A pénzügyileg nem túl jó helyzetben lévő Tesla ezúttal is a bevált taktikáját követi, a fejlesztés olyan übertitkos, hogy a bemutatóig alig lehet bármit tudni a járműről. Ez a záloga annak, hogy a bejelentés tényleg nagyot szóljon. Ám ennek ellenére is elég jól meg lehet jósolni, hogy milyen kamion fog előbukkanni a lepel alól.

Musk valószínűleg azért mondhatja, hogy mindenki el fogja dobni az agyát, mert a kamion formatervezése 22. századi lesz. A kiszivárgott tanulmányok alapján a kabin úgy fog kinézni, mint a Csillagok Háborújában a birodalmi rohamosztagosok sisakja, ami tényleg nem egy megszokott látvány lesz, amikor szembe jön az úton.

A logisztikai piac szempontjából azonban a design nem lényeges, hiszen az árut Európa útjain a mai kockafülkés kamionok is elviszik. Sokkal fontosabb, hogy műszakilag mi lesz a nyerges vontatóban. Az előzetes alapján furcsa kettőség várható: sok szempontból így is futurisztikus lesz a jármű, másrészt azonban egyáltalán nem lesz versenytársa a mai kamionoknak.

Ami forradalmi újdonság, az természetesen a tisztán elektromos hajtás. Mivel Musk folyamatosan többes számmal beszél a “motorokról”, minden szakértő arra tippel, hogy két elektromotort helyeznek el, közvetlenül a hátsó kerekek mögé beépítve, az akkumulátorok pedig a vezetőfülke alatt lesznek. A Tesla nem lenne Tesla, ha fapados vezetőfülkével jönne elő, a sofőr minden jel szerint luxuskörülmények között tud majd dolgozni a járművel. A személyautós gyakorlat alapján ugyancsak alapbeállítás, hogy a jármű önvezető képességekkel bír majd, illetve távoli vezetéknélküli kapcsolattal frissíthető lesz minden szoftveres egysége. Ez majd akkor jön jól, amikor az önvezetéshez szükséges funkciókat a szabályozás fokozatosan engedni kezdi, és élesíteni kell őket.

Ugyanakkor sokakban csalódást kelthet a kamion hatótávja, azt ugyanis 250-500 kilométer közé várják, de inkább az tartomány alsó vége felé. Ez körülbelül a fele lesz annak amit ma egy dízeles nyerges vontató tud, ráadásul ezt nem lesz olyan egyszerű tankolni. A bejelentés egyik nagy nyitott kérdése tehát az, hogy a Tesla kamionja egy rövid hatótávú, korlátozottabban használható modell lesz, amit például minden nap tölteni kell, vagy Musk meghirdet egy olyan állomáshálózatot is, ahol a lemerült akkumulátorokat gyorsan ki lehet cserélni.

Az 500 kilométernél nagyobb hatótávra egyébként azért nem számít szinte senki, mert ehhez becslések szerint 1000 kilowattórás kapacitásra lenne szükség, amely egyrészt a fuvartérből is nagy területet venne el, másrészt 9 tonnával növelné meg a jármű súlyát, harmadrészt pedig 160-200 ezer dollárba kerülne – miközben egy dízeles vontató jelenleg összesen 120 ezer dollár körül beszerezhető. Vagyis a megtérülés olyan távolba tolódna, hogy a kamion üzletileg nem lenne életképes.

Ezek alapján a Tesla kamionja elsősorban a rövidebb távú fuvarozásban hozhat majd újat, ott viszont elég nagyot szólhat. A fenntartási költsége ugyanis az előzetes becslések szerint 70 százalékkal lesz alacsonyabb, mint a ma futó dízeleseké, ha pedig a működtetése állami támogatást is kap (például Kalifornia államban, ahogy az várható), akkor a magas vételára ellenére a megtérülés akár 3-5 évre is csökkenhet.

Bármilyen szép is lesz azonban a kamion, azt is biztosra lehet venni, hogy a bemutató után elég sok időnek kell majd eltelnie ahhoz, hogy szembe jöjjön az úton egy példány. Szakértők ugyanis mérget vesznek rá, hogy a Tesla a személyautókhoz hasonlóan megint nagyon korán jön elő a modellel, sokkal előbb, minthogy a gyártási kapacitása meglenne a nagyobb darabszámú termeléshez.

Fotó: AFP/Europress

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech elektromos kamion kamion tesla Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Pintér Róbert
2024. március 15. 04:36 Tech, Világ

Már most is nyomasztó a totális megfigyelőrendszer Kínában, de lesz ez még rosszabb

Az új technológiák lehetővé teszik egy digitális szörnyállam létrejöttét, Kína egyre inkább annak intő példája, hogyan ne akarjunk társadalmat építeni.

Hidi János
2024. március 9. 04:36 Tech, Világ

Vihar előtti csend van az elektromos autók piacán

Az év végén látott számokból sokan azt a következtetést vonták le, hogy mégsem zajlik olyan gyorsan a villanyautós átállás, de ez csupán átmeneti lassulás.

Fontos

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.