Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. október 27. 17:28 Piac, Világ

A fedélzeti ételen többet lehet keresni, mint a repülőjegyen

A repülők fedélzetén nyújtott szolgáltatások közül a hagyományos modellben működő légitársaságoknál továbbra is az egyik legfontosabb elem az út során nyújtott étel- és italválaszték. Az ilyen menüket az erre szakosodott cégek készítik, és ahogy a Bloomberg elemzője írja, nem sokan tudják, de csak pár társaság uralja ezt a piacot, és az esetek többségében nagyobb profitrátával dolgoznak, mint maguk a légitársaságok.

Azért érdekes szelete ez a légi iparnak, mert míg világszerte óriási verseny dúl a sok légitársaság között, a fedélzeti étkeztetés piacának kétharmadát csupán öt cég fedi le, és ezek közül a két legnagyobb, az LSG Sky Chefs és a Gategroup az értesülések szerint egyaránt eladó. Ez több mint a teljes világpiac fele.

Az LSG Sky Chef kilóg a sorból, mert árbevétel-arányos nyeresége jelenleg csak 1,76 százalék, és 2014-ben, az elmúlt évek csúcsán sem volt több 5,5 százaléknál. Ezzel szemben 

a vezető étkeztetők között vannak olyanok, amelyek folyamatosan 15 százalék körüli marzzsal dolgoznak.

A Bloomberg szakírója szerint egyértelmű, hogy az LSG számai azért vannak nyomás alatt, mert a Lufthansa a tulajdonosa, és egyben a legfőbb vevője is, márpedig a német légitársaság érthető módon inkább az anyavállalatnál szeretné elérni a lehető legnagyobb profitot, azaz olcsón vásárol a saját leányától.

Az értékesítési szándék egyelőre csak pletyka, de a viszonylag rossz számok mellett az is ebbe az irányba mutat, hogy jelenleg a repülőjegy-értékesítésből is szép nyereséget lehet elérni. Nagy hiba lenne viszont – írja a cikk – ha a Lufthansa a jelenlegi, viszonylag alacsony üzemanyagárakkal jellemzett időszakból kiindulva azt feltételezné, hogy a helyzet hosszabb távon is változatlan marad.

Intő jelként az Air Canada esetét hozza fel a cikk. A kanadai légitársaság a 2000-es évek elején hasonló okok miatt szervezte ki a törzsutasprogramját az Aimia nevű céghez. A döntést az akkoriban divatos fő érvvel indokolták, miszerint a légitársaság koncentráljon saját fő tevékenységére, és minden mást szolgáltatásként vásároljon egy arra szakosodott partnertől.

Ebből végül az lett, hogy az Aimia mindig jobb pénzügyi mutatókat ért el, mint az Air Canada, és a befektetők kedvence lett, a légitársaság teljesítményét azonban az olyan külső tényezők, mint az olajár, sokkal jobban meg tudták ingatni. Az Air Canada ezért kilátásba helyezte, hogy felbontja a szerződését, újraszervezi a saját törzsutasrendszerét, és ezzel végső soron megrendítette az Aimia helyzetét. A légitársaság most 1,8 milliárd dollárért készül visszavásárolni egykori saját rendszerét.

A kanadai példa azt mutatja, hogy a légi ipar kiegészítő szolgáltatásokat nyújtó részében mégis érdemes lehet bent maradnia egy légitársaságnak, mert ha például megugrik az olaj ára, akkor máshol marad még tér a profit termelésére.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAzért nem netezhetsz a repülőn, mert a légitársaságok nem akarjákAz európai légitársaságok szerint túl drága lenne fedélzeti wifi-vel felszerelni a gépeket, az utasok amúgy sem neteznek útközben.

Piac Világ étel fedélzet ital légitársaság Lufthansa Olvasson tovább a kategóriában

Piac

Váczi István
2019. január 8. 16:07 Élet, Piac

Hiányzik a legpontosabb légitársaságok listájáról a Wizz Air és a Ryanair

Nem szerepeltek jól azok a légitársaságok az OAG tavalyi pontossági listáján, amelyekkel a legtöbb magyar repül. Egészen pontosan hiányoznak róla.

Kasnyik Márton
2019. január 7. 18:10 Piac

Minimálbéresek nélkül 45 százalékkal magasabb lenne az átlagbér

A cégeknél a nem a lehető legkevesebbet kereső 1,02 millió alkalmazott bruttó átlagbére 493 ezer forint volt pár hónapja számításaink szerint.

Wiedemann Tamás
2019. január 7. 12:22 Pénz, Piac

Nem jött be az óriás repülő üzleti modellje, szétszerelik az ég királynőjét

Az első, tíz éve forgalomba állt A380-as gépet éppen most mentik meg az elrohadástól: szétszedik és alkatrészként értékesítik.

Fontos

Bucsky Péter
2019. január 14. 06:54 Pénz

Az itthoni átlag közel háromszorosát keresik a németországi magyarok

Eddig sosem látott adatokat szereztünk arról, hogy mennyit keres a Németországban dolgozó százezer magyar.

Kasnyik Márton
2019. január 12. 07:47 Podcast

A klientúraépítés a jóléti állam része lett Magyarországon

Utoljára a totalitárius rendszerekben osztott újra annyi forrást az állam, mint ma Magyarországon. Ez nagyon erős politikai fegyver a hatalom kezében, de a társadalom alsó harmada nem látja előnyét. Kovách Imre szociológus a G7 podcast vendége.

Kasnyik Márton
2019. január 11. 06:40 Vállalat

Ebből az ábrából kiderül, miért nem kapsz olyan könnyen béremelést, ha magyar cégnél dolgozol

Ég és föld a magyar és a külföldi tulajdonú ipari cégek termelékenysége. Nagyon kevés magyar cég lehet képes arra, hogy kitörjön a bércsapdából.