Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. szeptember 14. 09:02 Piac

Lehet, hogy nem férsz el a fapados székén, de kíméled a környezetet

Azok a légitársaságok járulnak hozzá a legkevésbé a klímaváltozáshoz, amelyek nemcsak korszerű repülőgépeket használnak, hanem a lehető legtöbb embert zsúfolják fel a fedélzetre. A leírás a fapadosokra illik, amelyek adott távolságra a lehető legkevesebb üzemanyag felhasználásával juttatják el az utasaikat.

A közlekedés környezetbarátabbá tételén dolgozó egyik nemzetközi szervezet (International Council on Clean Transportation, ICCT) tanulmánya 20 Európa és Észak-Amerika között közlekedő légitársaság adatait hasonlította össze. Az általuk használt mérőszám az egy liter kerozinra eső utaskilométer, vagyis hogy egy embert milyen messzire repítenek ezzel a mennyiséggel.

 

Szembetűnő, hogy mindössze két fapados található a 20 cég között, ám ezek végeztek a lista élén. Ez persze a már említett okok miatt nem meglepő, hiszen ennek az üzleti megközelítésnek a lényegéhez tartozik, hogy viszonylag új, kevés karbantartást igénylő, üzemanyag-takarékos gépeket használnak, valamint nincs üzleti és első osztály, ami növeli a fedélzeten elhelyezhető székek számát. Aki a magassága miatt nem fér el kényelmesen, kénytelen megfizetni a nagyobb lábterű helyekre szóló felárat.

A lista másik végén lévő Lufthansa és British Airways pedig nemcsak a szellősebb elrendezés miatt végzett hátul, hanem azért is, mert több négyhajtóműves típust (Airbus A-380, A-340, Boeing B-747) is üzemeltet. A fapadosok flottájában ilyen gépek nincsenek. Az iparági fogyasztási átlag egyébként 34 utaskilométer literenként.

A Bloomberg cikkében lévő második ábráról az is kiderül, hogy üzemanyag-hatékonyság szempontjából jól áll az idehaza piacvezető Wizz Air által repült A-321-es, ellenben a Ryanair B-737-800-asai valamelyest elmaradnak az iparági átlagtól. A legújabb B-787 Dreamlinerekkel és A-350-esekkel viszont nem versenyezhet az A321-es sem, legalábbis az új hajtóművek megérkezéséig. Igaz, az utóbbiakkal elég sok a probléma.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBaj van a repülőgép-hajtóművekkel, a Wizz Air-t egyelőre nem érintiAz új hajtóművek problémái miatt gépek tucatjai állnak az Airbus gyárainak udvarán, de a Wizz Air talán időben megkapja az új repülőit.

Az más kérdés, hogy bizonyos szempontból félrevezető az ICCT megközelítése. A fapadosok alacsony áraikkal ugyanis sikeresen stimulálják az igényeket, azaz sokkal többen repülnek ahhoz képest, mintha nem léteznének ezek a szolgáltatók. Demokratizálták a repülést, ám ez a környezetnek végső soron egyáltalán nem tesz jót. Manapság a légi közlekedés az éghajlatváltozásért felelős szén-dioxid kibocsátásának már körülbelül a 4 százalékáért felelős, ráadásul a kondenzcsíkok is erősítik a felmelegedést, mert szétterülve több hőt tartanak vissza, mint amennyi napsugárzást visszavernek.

Piac klímaváltozás légi közlekedés repülés Olvasson tovább a kategóriában

Piac

Torontáli Zoltán
2018. november 12. 12:00 Piac, Világ

A szemüvegkeretek nagy része eladhatatlanul porosodik a raktárakban

Évek óta nagy üzleti ígéret a 3D nyomtatás, amely hatékonyabbá tenné a gyártást, de a technológia mögé csak most álltak be a nagy nevek.

Bucsky Péter
2018. november 12. 06:53 Piac

Évi 48 milliárd forintnyi társasági adót trükközhet ki az országból 30 magyarországi multi

Ha csak a legnagyobb multik abbahagynák a nyereség kijátszását, egy pillanat alatt 1 százalékot nőne a magyar GDP. A nagy transzferár-trükk, harmadik rész.

Wiedemann Tamás
2018. november 9. 11:00 Pénz, Piac

Rááll az elektromos autógyártásra a Volkswagen, komplett gyárakat alakít át

Hat és félmillió forint lesz a legolcsóbb elektromos Volkswagen, amely a Polo alapjaira épül és akár 500 kilométert is meg tud tenni egy feltöltéssel.

Fontos

Hajdu Miklós
2018. november 13. 06:56 Tech

Adatszemüveg és virtuális valóság: szinte olyan lesz az autógyári munka, mint egy videójáték

Tablet, okosóra és hamarosan adatszemüveg egészíti ki karbantartók szerszámkészletét a magyarországi autógyárakban.

Rigó Anita
2018. november 11. 07:49 Élet

Évi tízezer gyermek születik apa nélkül Magyarországon

Nemcsak a nők, hanem a férfiak gyermekvállalási életkora is jelentősen kitolódott az utóbbi két évtizedben.

Hajdu Miklós
2018. november 10. 17:08 Tech

Egy intézmény nyerte el a magyar egyetemekhez jutó uniós kutatási pénzek közel harmadát

Tovább elemeztük a H2020 pályázatok adatait, ezúttal a magyar egyetemekre koncentrálva. Kiderült, hogy a CEU messze kiemelkedik a magyar egyetemek között a nemzetközi színtéren.