Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2018. szeptember 8. 14:15 Piac

150 éves stratégiáját írta felül a túlélésért a legnagyobb amerikai magáncég

A világ egyik legnagyobb mezőgazdasági cége, az amerikai Cargill meg akar válni a maláta üzletágától – jelent meg a Bloomberg információja a héten. Erre a hírre önmagában nem biztos, hogy sokan felkapták a fejüket Magyarországon, de valójában egy mélyebb és figyelemreméltó változásról van szó. A több mint egymilliárd dollárosra becsült tranzakció egy újabb lépés a legnagyobb amerikai magáncég látványos megújításában.

A 153 éves Cargill története azért különleges, mert miután eredeti üzleti modelljével forradalmasította a mezőgazdasági kereskedelmet, és ezzel globális óriássá nőtt, a digitalizáció elterjedése miatt teljesen át kellett alakítania a működését.

A cégalapító William Wallace Cargill azzal számított úttörőnek az 1860-as években, hogy az USA mezőgazdasági központjában, a Közép-Nyugaton elkezdett kiépíteni egy láncot gabonatározókból. A farmereknek így nem kellett távoli piacokra szállítaniuk a terményeiket, és azok nem is rohadtak el, amíg vártak a felvásárlókra, hanem helyben és gyorsan el tudták adni a tározóknak.

A Cargillnak azért volt előnyös nagy mennyiségű gabonát tárolnia, mert rugalmasan kivárhatta, hogy akkor adja el a terményeket a feldolgozóiparnak vagy külföldre, amikor az árak számára kedvezően alakulnak. A William Wallace Cargill által felépített közvetítői szerep a termelők és a felhasználók között azért volt különleges jelentőségű, mert lényegében az agrárpiac legfontosabb szereplői, az integrátorok rendszere ezen alapszik*Az agrárintegrátorok komplex szolgáltatást nyújtanak a termelőknek: finanszírozzák a gazdák gép-, műtrágya- vagy vetőmagvásárlásait, szaktanácsadást nyújtanak nekik, segítenek az adminisztrációjukban, végül pedig felvásárolják az előállított terményeiket..

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA mezőgazdaság jelképével számolna le a barnaforradalomAz USA-ban már hódít a szántást elhagyó mezőgazdaság, amely olcsóbb, fenntarthatóbb és a klímaváltozás ellen is fontos szerepe lehet. Magyarországon sok minden akadályozza a terjedését.

Az alapító által elindított modell az USA legnagyobb, magánkézben lévő cégévé tette a Cargillt. Mára több mint 150 ezer alkalmazottja van, mintegy hetven országban van érdekeltsége – közte Magyarországon -, és tavaly 110 milliárd dollár árbevételt értek el. A céget a mai napig a Cargill család mintegy száz leszármazottja tulajdonolja, akik közül 14-en is dollármilliárdosok a Bloomberg korábbi cégportréja szerint.

A család sikereire azonban komoly veszélyt jelentett a digitalizáció elterjedése, amely a Cargill pár évvel ezelőtti gazdasági mutatóin is látszott. Az okostelefonok elterjedésével párhuzamosan egyre nehezebben ment a cégóriásnak. Több mint egy évtized után veszteséges volt az egyik negyedévük 2015-ben, és már előtte is egymás után jöttek a gyengébb mutatók.

A visszaesésben nyilvánvaló szerepe volt annak, hogy a közelmúlt technológiai fejlődése miatt a Cargill az elvesztette a legnagyobb előnyét, az információ-monopóliumát. A Cargill annak köszönhetően nőtt óriásivá, hogy sokkal több információja volt a globális árupiaci árakról, mint a helyi termelőknek vagy az élelmiszeripari cégeknek, akiknek értékesített.

Ma viszont már egy egyszerű termelő is meg tudja nézi az okostelefonján, hogy milyen árakon árulnak a külföldi versenytársai vagy hogy milyen időjárás várható. A tájékozottság miatt sokkal kevésbé függenek az olyan közvetítőktől, mint a Cargill, amely így már nem tud olyan sokat keresni a termelőkön, mint korábban. Ráadásul idővel a termelők is felismerték, hogy érdekükben áll nagyobb raktárterületet létrehozni, csak az elmúlt 15 évben 25 százalékkal nőtt a tárolókapacitásuk az USA-ban.


A Cargill egyik csirkefeldolgozója Angliában. 

A digitalizáció mellett a fogyasztói igények is jelentős változásokra kényszerítik a termelőket. Míg a mezőgazdaság korábban klasszikus árupiacként működött, ahol például a búza lényegében egy termék volt, az egyre tudatosabb vásárlók egyre szélesebb termékpalettát szeretnének, például bioalapanyagok vagy genetikailag nem módosított növények megkülönböztetésével.

A nehézségek miatt a Cargill vezérigazgatója, David MacLennan három éve döntötte el, hogy nem lehetnek többé ennyire kiszolgáltatottak egy esetleges rossz termésnek, exporttilalomnak vagy ellátási hiánynak. “Hogy is van az a régi mondás? Ha beleteszel egy békát egy adag vízbe, és lassan felmelegíted, akkor nem veszi észre, hogy megfő. Én nem akartam béka lenni a forrásban lévő vízben” – mondta MacLennan, utalva arra, hogy az USA-ban egyre inkább jár le az ideje a merev, hagyományos mezőgazdasági óriásoknak, amelyek egyre kevesebbet tudnak keresni a farmereken.

Az elmúlt három évben alapjaiban újult meg a Cargill. Számos rosszul teljesítő részleget eladtak, mint például az energiakereskedési vagy a sertésüzletágat (utóbbit az egészségügyi kockázatok miatt). Több gabonatárolótól is megszabadultak, és a kereskedelem helyett inkább a fehérjék iránti növekvő globális keresletre kezdtek koncentrálni. Marhahús-feldolgozásban az egyik legjelentősebb cég lettek, és jelentős összegeket fektettek be az akvakultúrába (azaz haltenyésztésbe). 2014 óta több tenyésztett halat fogyaszt a világ, mint vadonélőt, és a Cargill szerint a halfogyasztás csak nőni fog.

Az állattenyésztésben a technológiai fejlesztés is kulcsszerepet kapott. A cég például arcfelismerő rendszert gyártott tehenekre, de a gazdák azt is tudják egy alkalmazáson követni, hogy mennyit esznek vagy mennyi tejet adnak a teheneik. A változtatások gyorsan meg is hozták az eredményüket, a Cargillnak 2017-ben hárommilliárd dolláros nyeresége volt, legutóbb 2010-ben volt ekkora profitja.

Piac agrárintegrátor Cargill mezőgazdaság Olvasson tovább a kategóriában

Piac

Torontáli Zoltán
2018. november 12. 12:00 Piac, Világ

A szemüvegkeretek nagy része eladhatatlanul porosodik a raktárakban

Évek óta nagy üzleti ígéret a 3D nyomtatás, amely hatékonyabbá tenné a gyártást, de a technológia mögé csak most álltak be a nagy nevek.

Bucsky Péter
2018. november 12. 06:53 Piac

Évi 48 milliárd forintnyi társasági adót trükközhet ki az országból 30 magyarországi multi

Ha csak a legnagyobb multik abbahagynák a nyereség kijátszását, egy pillanat alatt 1 százalékot nőne a magyar GDP. A nagy transzferár-trükk, harmadik rész.

Wiedemann Tamás
2018. november 9. 11:00 Pénz, Piac

Rááll az elektromos autógyártásra a Volkswagen, komplett gyárakat alakít át

Hat és félmillió forint lesz a legolcsóbb elektromos Volkswagen, amely a Polo alapjaira épül és akár 500 kilométert is meg tud tenni egy feltöltéssel.

Fontos

Hajdu Miklós
2018. november 13. 06:56 Tech

Adatszemüveg és virtuális valóság: szinte olyan lesz az autógyári munka, mint egy videójáték

Tablet, okosóra és hamarosan adatszemüveg egészíti ki karbantartók szerszámkészletét a magyarországi autógyárakban.

Rigó Anita
2018. november 11. 07:49 Élet

Évi tízezer gyermek születik apa nélkül Magyarországon

Nemcsak a nők, hanem a férfiak gyermekvállalási életkora is jelentősen kitolódott az utóbbi két évtizedben.

Hajdu Miklós
2018. november 10. 17:08 Tech

Egy intézmény nyerte el a magyar egyetemekhez jutó uniós kutatási pénzek közel harmadát

Tovább elemeztük a H2020 pályázatok adatait, ezúttal a magyar egyetemekre koncentrálva. Kiderült, hogy a CEU messze kiemelkedik a magyar egyetemek között a nemzetközi színtéren.