Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. szeptember 7. 16:57 Piac

Most jó gumigyártónak lenni

A világ 12 legnagyobb gumiabroncsgyártója közül négynek Magyarországon is van üzeme, és igazán nem panaszkodhatnak az első féléves teljesítményre a nemrég megjelent adatok szerint. Különösen a közülük hazánkban legutóbb gyárat építő indiai Apollo Tyres száguld, míg a legtöbb profitot a japán Bridgestone zsebelte be.

Régóta tudjuk, hogy darabszámot tekintve a világ legnagyobb gumiabroncsgyártója a Lego, de persze nem a játékok kiszűrése érdekében rangsorolják inkább árbevétel szerint az ágazati vállalatokat. Nem ugyanannyit ér ugyanis a piacon egy motorra és egy repülőgépre való abroncs.

Számítási nehézségeket inkább az szokott okozni, hogy számos cégcsoportban az abroncsgyártás csak egy a számos tevékenység közül, és nem lehet mindig megbízhatóan megítélni ennek az arányát. De mivel a profitot dollár milliárdokban mérő ágazatról van szó, vannak elemzőcégek, amelyek vállalkoznak a feladatra, és rendszeresen összeállítják a világ legnagyobb gumiabroncs-gyártóinak listáját. Ezt tették a brit Tire Industry Report készítői is az idei első féléves adatok alapján.

 

Az átlagos növekedés 7 százalék körül alakult, ennek a közelében teljesített a négy itteni gyártóból három: a Bridgestone (Tatabányán van üzeme), a francia Michelin (Nyíregyháza) és a dél-koreai Hankook (Dunaújváros). Kiemelkedően ment ugyanakkor az Apollónak, részben a tavaly áprilisban átadott gyöngyöshalászi üzemnek köszönhetően. Pedig a gyár még nem is érte el teljes kapacitását, amely évente 5,5 millió személyautó- és kisteherjármű-, valamint 675 ezer darab busz- és tehergépjármű-abroncs. Külön öröm az Apollo számára, hogy sikerült megelőznie hazai riválisát, az MRF-et, így már a legnagyobb indiai abroncsgyártó vállalatnak mondhatja magát.

A mezőny profitja már kevésbé alakult kedvezően, átlagosan csak 3,3 százalékkal nőtt, főleg a nyersanyagok, azon belül is elsősorban a szintetikus gumi és a korom drágulása miatt. De a cégek így sem panaszkodhatnak, a magyar érdekeltségűek közül 10 százalékos üzemi nyereséghányad fölött zárta a félévet a Bridgestone, a Michelin és a Hankook is, és bár az Apollo elmaradt ettől, de a 8 százalék is jelentős javulás 2017 első félévéhez képest.

 

A brit elemzés szerint ráadásul a második félévben nem kell számolni a dráguló nyersanyagok hatásával, így a nyereségek növekedésnek indulhatnak. Persze ebből a szempontból sem mindegy, hogyan alakul a világkereskedelem, tovább élezi-e Donald Trump amerikai elnök a konfliktusokat. Külön a magyar gyárak teljesítményéről nem szól az elemzés, az egész éveset tudhatjuk majd meg a magyarországi cégek beszámolóiból jövő tavasszal.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegnyertünk egy pert, a kormány szerint ezért be fog csődölni a gazdaságKi kell adnia a kormánynak, miért kapott 27 nagyvállalat 75 milliárd forintot egyedi kormánydöntésekkel.

Piac Apollo Bridgestone gumiabroncsgyártás Hankook Michelin Olvasson tovább a kategóriában

Piac

Váczi István
2018. november 20. 15:23 Piac

Fény derült az aranykereskedelem egyik legrégebbi titkára

Mostanáig nem lehetett tudni, mennyi arany cserél gazdát az első számúnak tartott kereskedelmi központban, Londonban. Az eredmény kevesebb a korábbi szakértői becslésnél.

Wiedemann Tamás
2018. november 19. 15:48 Pénz, Piac

Újabb legendás, milliárdokat kereső autóipari vezér bukott meg, miután megdézsmálta a cég pénzét

Őrizetbe vették Carlos Ghosnt, a Renault-Nissan-Mitsubishi csoport vezérét, aki évi közel 5 milliárd forintnak megfelelő összeget keresett, mégis milliárdokat titkolt el.

Wiedemann Tamás
2018. november 19. 12:20 Pénz, Piac

Utoljára nyomtatják ki a katalógust, amin egy generáció nőtt fel Magyarországon

Magyarországon egy generáció nőtt fel az Otto-magazinokkal. Kelet-Európában az álmodozás szimbóluma volt, de az ágyat is ki lehetett támasztani vele.

Fontos

Bucsky Péter
2018. november 18. 21:45 Élet

Annyira pokoli lett egy egyszerű gázkazán-csere, hogy az emberek inkább áttérnek fafűtésre

Azért szigorította az EU a kazáncsere-szabályokat, hogy csökkenjen a környezetszennyezés. Magyarországon ebből olyan drágulás és bürokrácia-túltengés lett, hogy az emberek inkább a fa- vagy villanyfűtést választják.

Torontáli Zoltán
2018. november 18. 13:36 Élet, Világ

Az almák Ferrarija finom, piros, drága, és hihetetlenül erős marketing van mögötte

Átalakítja a gyümölcstermesztés mögötti üzleti modellt a Pink Lady és a nyomában meginduló klub almák serege, de ennek megvannak a veszélyei is. Magyarország kimarad az új almahullámból.

Rigó Anita
2018. november 18. 07:29 Élet

Az általánost végzettek és a tizenévesek körében beindult a baby-boom Magyarországon

Harminc fölött és húsz alatt vállalnak több gyermeket a magyar nők. Több a gyereknélküli vagy a sokgyerekes család, kevesebb a kétgyerekes család.