Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. szeptember 7. 16:57 Vállalat

Most jó gumigyártónak lenni

A világ 12 legnagyobb gumiabroncsgyártója közül négynek Magyarországon is van üzeme, és igazán nem panaszkodhatnak az első féléves teljesítményre a nemrég megjelent adatok szerint. Különösen a közülük hazánkban legutóbb gyárat építő indiai Apollo Tyres száguld, míg a legtöbb profitot a japán Bridgestone zsebelte be.

Régóta tudjuk, hogy darabszámot tekintve a világ legnagyobb gumiabroncsgyártója a Lego, de persze nem a játékok kiszűrése érdekében rangsorolják inkább árbevétel szerint az ágazati vállalatokat. Nem ugyanannyit ér ugyanis a piacon egy motorra és egy repülőgépre való abroncs.

Számítási nehézségeket inkább az szokott okozni, hogy számos cégcsoportban az abroncsgyártás csak egy a számos tevékenység közül, és nem lehet mindig megbízhatóan megítélni ennek az arányát. De mivel a profitot dollár milliárdokban mérő ágazatról van szó, vannak elemzőcégek, amelyek vállalkoznak a feladatra, és rendszeresen összeállítják a világ legnagyobb gumiabroncs-gyártóinak listáját. Ezt tették a brit Tire Industry Report készítői is az idei első féléves adatok alapján.

 

Az átlagos növekedés 7 százalék körül alakult, ennek a közelében teljesített a négy itteni gyártóból három: a Bridgestone (Tatabányán van üzeme), a francia Michelin (Nyíregyháza) és a dél-koreai Hankook (Dunaújváros). Kiemelkedően ment ugyanakkor az Apollónak, részben a tavaly áprilisban átadott gyöngyöshalászi üzemnek köszönhetően. Pedig a gyár még nem is érte el teljes kapacitását, amely évente 5,5 millió személyautó- és kisteherjármű-, valamint 675 ezer darab busz- és tehergépjármű-abroncs. Külön öröm az Apollo számára, hogy sikerült megelőznie hazai riválisát, az MRF-et, így már a legnagyobb indiai abroncsgyártó vállalatnak mondhatja magát.

A mezőny profitja már kevésbé alakult kedvezően, átlagosan csak 3,3 százalékkal nőtt, főleg a nyersanyagok, azon belül is elsősorban a szintetikus gumi és a korom drágulása miatt. De a cégek így sem panaszkodhatnak, a magyar érdekeltségűek közül 10 százalékos üzemi nyereséghányad fölött zárta a félévet a Bridgestone, a Michelin és a Hankook is, és bár az Apollo elmaradt ettől, de a 8 százalék is jelentős javulás 2017 első félévéhez képest.

 

A brit elemzés szerint ráadásul a második félévben nem kell számolni a dráguló nyersanyagok hatásával, így a nyereségek növekedésnek indulhatnak. Persze ebből a szempontból sem mindegy, hogyan alakul a világkereskedelem, tovább élezi-e Donald Trump amerikai elnök a konfliktusokat. Külön a magyar gyárak teljesítményéről nem szól az elemzés, az egész éveset tudhatjuk majd meg a magyarországi cégek beszámolóiból jövő tavasszal.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegnyertünk egy pert, a kormány szerint ezért be fog csődölni a gazdaságKi kell adnia a kormánynak, miért kapott 27 nagyvállalat 75 milliárd forintot egyedi kormánydöntésekkel.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Apollo Bridgestone gumiabroncsgyártás Hankook Michelin Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.