Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. szeptember 1. 11:59 Pénz, Piac

A DNS-ed alapján akarják megmondani, hogy mit egyél

A világ egyik legnagyobb élelmiszergyártója, a Nestlé termékeiről első hallásra nem az egészséges táplálkozás jut az eszünkbe. A svájci vállalat leginkább csokoládéiról, kakaóporairól, instant tésztáiról, illetve leveskockáiról (Maggi) híres. Az utóbbi időben azonban elkezdett visszaesni a cég egészségtelen, például sok cukrot tartalmazó termékeinek az értékesítése. A Nestlé ezért januárban 2,8 milliárd dollárért eladta a Nutellát is gyártó olasz Ferrero Rochének az olyan márkákat forgalmazó amerikai érdekeltségét, mint a Baby Ruth és a Butterfinger.

A fordulat jegyében a svájci vállalat márciusban 2,3 milliárd dollárért megvásárolt egy étrend-kiegészítőket gyártó céget, a kanadai Atrium Innovationst. Ezek után a figyelme Ázsia felé fordult, és a Bloomberg hírügynökség írása szerint Japánban olyan applikációt indított, amely a vásárló DNS-e alapján határozza meg, hogy mit kellene ennie és mit nem. A társaság a Line alkalmazáson keresztül mintegy százezer felhasználóján teszteli a rendszert.

A cég egy egyebek mellett tápanyagban gazdag teákat, smoothie-kat és vitaminos ételeket tartalmazó csomagot ajánl a fogyasztóknak, évi 600 dollárért. A programban résztvevők a DNS-vizsgálathoz szükséges vérvételt otthon el tudják végezni.

Ez egyébként nem újdonság. Egy hongkongi biotechnológiai cég, a Prenetics csak tavaly több mint százezer DNS-tesztet értékesített. A fogyasztók részéről nagy az igény, hogy kiderüljön, milyen tápanyagból érdemes kevesebbet, illetve többet fogyasztaniuk ahhoz, hogy egészségesebbek legyenek. A Nestlé lényegében ezt a hullámot lovagolná meg úgy, hogy a saját egészséges élelmiszereit ajánlja fel a fogyasztóknak.

Nagy kérdés ugyanakkor, hogy mennyire lehet valós információkat kinyerni a DNS-ből a táplálkozást illetően.

Emellett az is kétséges, hogy – mivel több milliárd dolláros összegek sorsát befolyásolhatja az eljárás – a vizsgálatok mennyire veszik figyelembe a fogyasztók érdekeit az élelmiszergyártókkal szemben.

A DNS-vizsgálatok tömeges elterjedésének köszönhetően egyre olcsóbbak a tesztek, az árak jelenleg 300 dollár körül mozognak, vagyis 80-90 ezer forintról van szó. Becslések szerint a genetikai vizsgálatok éves szinten 70 millió dolláros üzlete 2022-re 340 millió dollár fölé emelkedhet. Az élelmiszeripar pedig ennek többszöröséért adhat el termékeket az eredményeket felhasználva. De már a kozmetikai ágazat is lecsapott a lehetőségre, a fogyasztó genetikai térképe alapján adnak tanácsot például a testápoló kiválasztásához.

A Nestlére visszatérve, japán értékesítésének a felét már diétás és egészségtudatos termékek teszik ki. Igaz, az ázsiai szigetországban már régóta fontos az egészséges táplálkozás, nem csoda, hogy a hetvenes évek közepi 75-ről tavalyra már 84 évre nőtt a születéskor várható élettartam.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEzentúl a Nestlé árulja a Starbucks termékeitA svájci vállalat lesz az amerikai kávéóriás termékeinek áruházi és éttermi forgalmazója a világ minden pontján.

Pénz Piac egyészséges táplálkozás Japán nestlé Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Wiedemann Tamás
2018. november 19. 15:48 Pénz, Piac

Újabb legendás, milliárdokat kereső autóipari vezér bukott meg, miután megdézsmálta a cég pénzét

Őrizetbe vették Carlos Ghosnt, a Renault-Nissan-Mitsubishi csoport vezérét, aki évi közel 5 milliárd forintnak megfelelő összeget keresett, mégis milliárdokat titkolt el.

Wiedemann Tamás
2018. november 19. 12:20 Pénz, Piac

Utoljára nyomtatják ki a katalógust, amin egy generáció nőtt fel Magyarországon

Magyarországon egy generáció nőtt fel az Otto-magazinokkal. Kelet-Európában az álmodozás szimbóluma volt, de az ágyat is ki lehetett támasztani vele.

Jandó Zoltán
2018. november 17. 07:22 Pénz, Piac

Háromszáz milliárdnyi Mészáros-vagyon vált láthatóvá

Hiába estek a Mészáros-részvények, a felcsúti milliárdos nem lett szegényebb. Közel 120 milliárd forintra értékelték az állami megrendelésekkel kipárnázott építőipari cégeit, a Mészáros és Mészáros Kft-t és az R-Kordot.

Fontos

Hajdu Miklós
2018. november 20. 12:50 Élet

A magyar iskolarendszer még mindig ugyanazokkal a problémákkal küzd, mint 10-15 éve

Bár számos reform történt a közoktatásban, a kétezres évek problémáinak jelentős része még mindig aktuális.

Bucsky Péter
2018. november 18. 21:45 Élet

Annyira pokoli lett egy egyszerű gázkazán-csere, hogy az emberek inkább áttérnek fafűtésre

Azért szigorította az EU a kazáncsere-szabályokat, hogy csökkenjen a környezetszennyezés. Magyarországon ebből olyan drágulás és bürokrácia-túltengés lett, hogy az emberek inkább a fa- vagy villanyfűtést választják.

Torontáli Zoltán
2018. november 18. 13:36 Élet, Világ

Az almák Ferrarija finom, piros, drága, és hihetetlenül erős marketing van mögötte

Átalakítja a gyümölcstermesztés mögötti üzleti modellt a Pink Lady és a nyomában meginduló klub almák serege, de ennek megvannak a veszélyei is. Magyarország kimarad az új almahullámból.