Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. augusztus 17. 17:47 Piac

A könnyes szemű Musk elveit feladva állt le üzletelni az olajhatalmakkal

Nehéz időket él Elon Musk, a Tesla alapítója. A New York Times-nak könnyek között adott egy interjút, ahol személyes problémáiról és altatóhasználatáról panaszkodott, de ami a Tesla befektetőinek fontosabb, a cégének ügyeiről is ellentmondásosan beszélt. Kiderült például, hogy teljesen hasraütés-szerűen jutott a 420 dolláros kivásárlási árhoz, amit az autóból írt ki Twitterre, miközben a reptérre utazott éppen.

Musk azért jelentette be tervét, hogy kivezetné a tőzsdéről a Teslát, mert a Financial Times megírta, hogy a szaúdiak pozíciót szereztek a cégben – márpedig Musk éppen a szaúdi dollármilliárdokkal képzelte el a világtörténelem eddigi legnagyobb kivásárlását. Csakhogy a New York Times most azt írja, hogy valójában nem is ígértek neki készpénzt a szaúdiak.

De ennél mélyebb problémák is vannak Szaúd-Arábia bevonásával, ez ugyanis teljes ellentmondásban van a cégvezető kifelé hirdetett elképzeléseivel. Musk azt tette a Tesla missziójává, hogy az elektromos járműveivel letöri az olajhatalmakat. A tárgyalások a legjelentősebb olajexportáló ország vagyonalapja és Musk között már két éve zajlanak, miközben a Tesla minden egyes új termékének bemutatásakor elhangzott, hogy azok miképp segíti a fosszilis üzemanyagok háttérbe szorítását.

Sőt, júniusban Musk még a Tesla lehetséges szabotőreiként emlegette az olajvállalatokat, májusban pedig arról tweetelt, hogy az olajipar a hirdetéseivel befolyásolja a médiát, és ezért jelenik meg róla és a vállalatáról sok cikk negatív hangnemben. Ezt ráadásul olyannyira komolyan gondolta, hogy elejét is akarta venni egy weblap indításával, ahol a felhasználók értékelhetik az újságírókat (ez lett volna a pravduh.com, ami egyelőre nem működik). És még számos példát felhoz a Bloomberg összeállítása arra, hogy Musk az olajipar által feltüzelt propagandáról és az iparág Tesla elleni támadásairól évek óta rendszeresen beszél.

Közben pedig egyáltalán nem meglepő, hogy a Szaúd-Arábiához köthető alap*Saudi Public Investment Fund (PIF) már 2017-ben megkörnyékezte Musk-ot. Egyrészt az olajvállalatok régóta foglalkoznak az elektromos közlekedéssel, számtalan, a villanyautózáshoz elengedhetetlen fejlesztés köthető hozzájuk. Ilyen például a lítiumos akku, amit az Exxon egyik vegyésze talált fel, de akár a benzinkutakon létesülő akkutöltők is ide sorolhatók. Másrészt pedig a szaúdiak rég belátták, hogy nem támaszkodhatnak örökké az olajexportra, és igyekeznek a kitermelésből befolyó pénzeket a megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos befektetésekbe forgatni. Ilyen lehet a Tesla is.

Ha létrejön az üzlet, akkor világ legnagyobb villanyautógyárában befolyást szerezne a világ egyik legnagyobb olajhatalma. Ez pont úgy hangzik, mintha Musk rémálma lett volna néhány hónapja. Úgy tűnik azonban, hogy ahogy élénkül a verseny az elektromos autók piacán a hagyományos autógyártók fokozódó részvételével, a Tesla vezetőjének újra kell gondolnia a meggyőződéseit.

Piac elektromos autó elon musk Szaúd-Arábia tesla Olvasson tovább a kategóriában

Piac

Váczi István
2018. november 20. 15:23 Piac

Fény derült az aranykereskedelem egyik legrégebbi titkára

Mostanáig nem lehetett tudni, mennyi arany cserél gazdát az első számúnak tartott kereskedelmi központban, Londonban. Az eredmény kevesebb a korábbi szakértői becslésnél.

Wiedemann Tamás
2018. november 19. 15:48 Pénz, Piac

Újabb legendás, milliárdokat kereső autóipari vezér bukott meg, miután megdézsmálta a cég pénzét

Őrizetbe vették Carlos Ghosnt, a Renault-Nissan-Mitsubishi csoport vezérét, aki évi közel 5 milliárd forintnak megfelelő összeget keresett, mégis milliárdokat titkolt el.

Wiedemann Tamás
2018. november 19. 12:20 Pénz, Piac

Utoljára nyomtatják ki a katalógust, amin egy generáció nőtt fel Magyarországon

Magyarországon egy generáció nőtt fel az Otto-magazinokkal. Kelet-Európában az álmodozás szimbóluma volt, de az ágyat is ki lehetett támasztani vele.

Fontos

Hajdu Miklós
2018. november 20. 12:50 Élet

A magyar iskolarendszer még mindig ugyanazokkal a problémákkal küzd, mint 10-15 éve

Bár számos reform történt a közoktatásban, a kétezres évek problémáinak jelentős része még mindig aktuális.

Bucsky Péter
2018. november 18. 21:45 Élet

Annyira pokoli lett egy egyszerű gázkazán-csere, hogy az emberek inkább áttérnek fafűtésre

Azért szigorította az EU a kazáncsere-szabályokat, hogy csökkenjen a környezetszennyezés. Magyarországon ebből olyan drágulás és bürokrácia-túltengés lett, hogy az emberek inkább a fa- vagy villanyfűtést választják.

Torontáli Zoltán
2018. november 18. 13:36 Élet, Világ

Az almák Ferrarija finom, piros, drága, és hihetetlenül erős marketing van mögötte

Átalakítja a gyümölcstermesztés mögötti üzleti modellt a Pink Lady és a nyomában meginduló klub almák serege, de ennek megvannak a veszélyei is. Magyarország kimarad az új almahullámból.