Hírlevél feliratkozás
Rigó Anita
2018. augusztus 7. 09:00 Piac

Nehéz dolga lesz a toborzással a BMW-gyárnak

Csak a BMW-gyár közvetlenül ezer munkahelyet fog létrehozni a következő években Debrecen mellett, de a beszállítóknál és a többi szolgáltatónál létrejövő új állásokkal együtt több ezer embernek adhat munkát.

Ahogyan a meglévő két nagy német autógyárunk, úgy várhatóan a BMW-üzem is nagy lökést ad majd az észak-alföldi munkaerő-, illetve ingatlanpiacnak is.

Az Audi, a Mercedes és a BMW-gyárnak helyet adó három megye munkaerőpiacát vizsgálva jól látható, hogy ahol már beindult az autógyártás, ott a foglalkoztatás is felpörgött. Tíz év alatt – tehát a válság előtthöz képest – 19 százalékkal nőtt az alkalmazottak*legalább 5 fős cégeknél alkalmazásban állók száma száma Bács-Kiskun megyében, és 15 százalékkal Győr-Moson-Sopronban. Ugyan ez a növekedés nem csupán a járműiparnak köszönhető, a két megye legnagyobb foglalkoztatóiként az Audi és a Mercedes sokat tett a latba.

 

Ezt jól mutatja, hogy Bács-Kiskunban bő hatezerrel, míg Győr-Moson-Sopronban közel tízezerrel több embert alkalmaznak a járműiparban, mint 2008 elején. Ezzel Bács-Kiskunban 3,2 százalékról 9,5 százalékra, Győr-Moson-Sopronban pedig 15,8 százalékról 22,7 százalékra emelkedett a járműipar súlya a foglalkoztatásban*Legalább 5 fős cégeknél alkalmazásban állók között..

A munkaerő-toborzással nem lesz olyan könnyű dolga a BMW-nek, mint a másik két német vállalatnak volt. Győr-Moson-Sopronban a járműiparnak évtizedes gyökerei vannak, így a környék viszonylag jól el volt látva szakképzett munkaerővel. Emellett az ország nyugati csücskét Nyugat-Európa közelsége miatt nagyobb gazdasági fellendülés és magasabb fizetések is jellemzik, aminek köszönhetően évtizedek óta többen vándorolnak oda az ország más részeiről, mint ahányan elköltöznek onnan.

Bár a Mercedes-gyárnak helyt adó Bács-Kiskun megyét erőteljesen sújtja az elvándorlás – ahogyan a vidék legnagyobb részét -, a gyár létrehozásának idején (2011-2012) bőven el volt látva szabad munkaerővel a térség, a munkanélküliségi ráta 10 százalék felett járt. Emellett Bácsban a járműipar már a Mercedes-gyár indulása előtt is 4-5 százalékos súllyal bírt a versenyszektorban, ehhez képest Hajdú-Bihar megye nyilvános top 100 cégei között mindössze egy járműalkatrész-gyártó céget találunk (Hajdu Autotechnika Ipari Zrt.). Hajdú-Biharban jelenleg az alkalmazottak fél százaléka dolgozik csak a járműiparban, ami alig több mint 400 főt jelent. Vagyis itt lényegében a nulláról kell felfuttatni a járműipart, a környéken nem sok más vállalkozástól lehet majd elszívni a szakképzett munkaerőt.

Papíron Debrecen környéke még bővelkedik a szabad munkaerőben, ám valószínűleg csak kis töredéküknek van megfelelő szakképesítése. Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke múlt héten a Kossuth Rádióban valószínűleg éppen erről beszélt, amikor azt mondta, hogy Debrecen környékén egyáltalán nincs előkészítve a szakmunkás-képzés, így arra kell törekedni, hogy a városban és a környékén elinduljon az autóipar számára szükséges munkaerő-piaci igényt kielégítő oktatás, képzés. A BMW-gyár az eddigi sajtóértesülések szerint 2023-ban kezdené meg a termelést, így 4-5 év áll rendelkezésre a képzésre és a toborzásra.

 

A munkaerő-kínálat szempontjából egyébként Debrecen fekvése kedvező, ugyanis ha nem sikerül a hazai tartalékokból összetoborozni a szükséges munkaerőt, a vélhetően versenyképes fizetésekkel Romániából és Ukrajnából is könnyen átcsábíthatnak dolgozókat.

A szakképzett munkaerő hiánya miatt a jövőbeli BMW-gyár dolgozóinak egy része szinte biztosan Debrecen környékén kívülről érkezik majd az üzembe, részben külföldről is, ami várhatóan az ingatlanpiaci keresletet is felpörgeti majd.  Az Otthontérkép elemzése a győri és a kecskeméti példa alapján 20-30 százalékos lakásáremelkedést vetít előre, és a bérleti díjak is várhatóan felfelé indulnak majd a következő két-három évben.

Piac autógyártás BMW járműipar munkaerőpiac Olvasson tovább a kategóriában

Piac

Wiedemann Tamás
2018. október 15. 17:49 Pénz, Piac

Annyira megbízhatatlan lett a légi közlekedés, hogy már járattörlésre is lehet biztosítást kötni

Egy állami biztosítótársaság olyan utasbiztosítást kínál Magyarországon, amely késés és törlés esetén is fizet. A piaci szereplők még nem jöttek ki az ilyen biztosításokkal.

Hajdu Miklós Kasnyik Márton
2018. október 15. 09:02 Piac

Kihalási hullám van a magyar cégeknél, és ennek meg is van az oka

2017 és 2018 között csökkent a cégek száma az első féléves adatok alapján, és növekedésbe fordult egy olyan mutató, ami a bedőlések kockázatát méri.

Jandó Zoltán
2018. október 14. 07:50 Piac

Senki nem tudja, hova lett a negyedmillió eltűnt magyar tévé-előfizető

A statisztikai hivatal adatai szerint hirtelen eltűnt negyedmillió tévé-előfizetés. A piaci szereplők nem értik, szerintük lehet, hogy nem is léteztek.

Fontos

Wiedemann Tamás Váczi István
2018. október 15. 13:45 Állam, Pénz

Máshová terelné a pénzt a kormány azzal, hogy megszünteti a legnépszerűbb állami lakástámogatási formát

Túl nagy volt az extraprofit, meg amúgy is ott van a CSOK – erre hivatkozva szüntetné meg a kormánypárt a lakásra gyűjtők állami támogatását. De a lakáslottó is nyerhet a lakástakarék megszüntetésén.

Wiedemann Tamás
2018. október 12. 09:51 Állam, Pénz

Az uniós pénzek nagy részét úgy égetjük el, hogy nem lesz belőle jólét hosszabb távon

Lényegében elégettük az Európai Uniótól származó támogatásokat. Mindezt úgy sikerült elérni, hogy nálunk volt arányaiban a legtöbb csalás.

Rigó Anita
2018. október 12. 06:54 Állam

Az egy- és a kétgyermekes családok bánhatják a legújabb segélymegvonást

Sok család eleshet a 23 ezer forintos segélytől.